[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:02

Ik heb gisteren cross gereden in Heerjansdam. Dressuur was tussen het springen en de cross. Rond crossende pony's en sketterende omroepster maakte van mijn dressuur proef meer een "passage-zonder-aanleuning-wegschietende-proef" beetje lage punten dus..

Springen was echt nog even spannend want het los springen was krap en stoffig dus ik begon te duwen en te trekken ipv loslaten en zelf mee te gaan wat resulteerde in twee weigeringen en een grote paars blauwe plek op m'n arm omdat ik niet meer kon sturen om een staanderblok heen. Auw.

Gelukkig door naar de cross. We begonnen top, helaas op 7 een echte langsloper omdat ik te hard ging en de bocht niet meer haalde. Kan mijzelf wel voor m'n kop slaan zo dom. Verder een flauwe stop van haar kant op een smalle. Afstand was goed, ritme was goed.. Jammer.
Het water deed ze dan wel weer foutloos erin springen!!
Dus beetje trots en beetje dom maar het was lekker weer en gezellige mensen :)

ellentje0

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:49

Jammer elke, wel fijn dat er ook dingen wel goed gingen zoals de in sprong.
Respect hoor hoe je dan toch weer door gaat en positief je verhaal kan vertellen.
Ik zit even in een dipje. Was er in maarsbergen af gelazerd, eerste van het seizoen.
Daarna wel wat lessen gereden die goed gingen maar geen wedstrijd.

Nu start ik ook af en toe b springen wat altijd best goed gaat. Tot gisteren. Eerst dressuur gestart L1 185,5 en 197,5 en 3e en 2e. Daarna springen, plan was rondje b en dan L debuut... nou..
Ging ik de b zo langzamaam dat mw besloot er bij 4 langs te lopen en mij er bij 5 af te kelderen. Lees flinke stop. Oke mijn fout tempo was niet oke maar toch.
Toen nog maar hc b gedaan en dat ging foutloos. L dus niet eens geprobeerd.
Nu mogen we zondag naar markelo. Knijp hem al wel een beetje en ben echt al een hele dag naar/aan het balen van gisteren. Wou dat ik me er net zo makkelijk overheen kon zetten als jij

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:02

Elke fijn dat het water goed ging want daar maakte je je wat zorgen over. En nog een paar leerpunten

Ellentje het zal gek klinken maar fijn dat het door jezelf mis ging want dan kan je het ook zelf oplossen. Voor jou even het stukje uit mijn cursus mentale training wat mij erg heeft geholpen want ik begrijp hoe je je voelt want mijn vorige was alles behalve makkelijk en mijn huidige is een stuk makkelijker maar simpel is weer wat anders.

De cirkels van concentratie zijn 6 cirkels om elkaar heen. 1 is de binnenste en 6 de buitenste. 1 is optimale concentratie en hoe verder je er vanaf komt hoe minder optimaal je concentratie is.

-In cirkel 1 ben je gefocusd op jouw optimale prestatie en hoe dat te bewerkstelligen
- In cirkel 2 zie je omgevingsdingen bijvoorbeeld wat een mooi zwart paard
-In cirkel 3 ga je vergelijken bijvoorbeeld die zwarte is veel beter dan de mijne
-In cirkel 4 ga je nadenken over winnen en verliezen bijvoorbeeld die zwarte gaat winnen van mij
-In cirkel 5 ga je consequenties verbinden aan winnen of verliezen bijvoorbeeld als ik niet win selecteer ik me niet voor de kampioenschappen
-In cirkel 6 vraag je je af wat je in vredesnaam hier doet

Ellentje jij zit nu al voor aanvang in cirkel 5. Als ik het springen niet door kom dan mag ik niet crossen

Daar moet je dus zo snel mogelijk weg en dat doe je door je te herinneren aan je doel

Een doel moet aan 5 punten voldoen
1 uitdagend
2 haalbaar
3 zorgen voor een plan voor het rijden
4 alleen door jezelf te beïnvloeden zijn
5 passen in je grotere doel (het doel dat je wilt bereiken over een aantal maanden/jaren)

Jouw huidige doel er in het springen niet af vallen voldoet in elk geval niet aan 4 en het is een plan maar geeft weinig planning aan je rijden. Dus stel een ander doel zoals ritme blijven houden en dan kan je meteen daarna beslissen of je het gehaald hebt. Ja schouderklopje voor hezelf. Nee wat ga ik de volgende keer anders doen.

Ik hoop dat jij er ook wat aan hebt want met je huidige spanning op concours gaan is, weet ik uit ervaring, echt niet leuk

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:06

Dank je joki!
We gaan het proberen! Klinkt wel logisch zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:55

Balen Ellen maar wel goed op kunnen lossen.

Jomi klinkt heel logisch. Kan ik ook wel gebruiken ik zit nog niet vaak in 1.

Elke: heftig rondje zo. Wel fijn dat het water goed ging! Wij zijn in Castenray vandaag. Stoffig en warm dagje gaat het worden niet te geloven dat het vorige week nog winter was. Paard is nu al hyper dus tijd wordt vast top :D eerst nog normaal dressuur rijden. Ben benieuwd.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:41

leuk joki, heb je berichtje met aandacht gelezen. ik dweil van 6 naar 1 in alle wisselende volgordes _O-

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:22

Leuk Joki ik heb een soort mentale training ook gehad begin vorig seizoen. Veel aan gehad en daardoor Ellentje kan ik nu ook genieten en positief zijn over wat goed ging.
Ik kwam vorig jaar ook niet door het springen en dat geeft je vertrouwen een knauw maar blijf bij je doel en wat Joki ook zegt, hou een haalbaar doel en maak het doel ook niet te groot. Een klein doel zoals ritme houden in het parcours kan al een mooi doel zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:15

Nou ik was vandaag ook niet in 1 en heb mijn doel drastisch bij moeten stellen. Ik had een leerdag

Dressuur had ik gekozen voor het verkeerde bit. Dus ik moest er vanaf blijven

springen was om te huilen. Ik hoop nooit meer zo een score te zien of zo een parcours te moeten rijden. Maar ook daar een leermoment want ze was zwaar hengstig en toen ik haar in mijn systeem wilde hebben werd ze ronduit pissig en toen ik haar meer in haar systeem liet lopen, vergat ze haar ergste boosheid weer

In de cross bewust gekozen om mijn doel bij te stellen en haar in haar eigen systeem te laten lopen. En ze ging weer meedenken en simpel foutloos naar de finish.

Dus genoeg input voor de volgende keer

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:40

Moeilijke moment dus hier.

Ik heb gisteren crossles gehad. Moet er weer wat meer aan gaan rijden. Voor de sprong vergeet ik nog wel eens wat te doen waardoor we geen passende afstand hebben.
Hopelijk is het filmpje te zien.
https://www.facebook.com/marjolein.smit ... 307568586/

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:51

Majo ziet er fijn uit. Even nog wat focussen en je bent de krabbel ook kwijt

wel grappig normaal zou ik totaal sjaggi zijn over het springen. Maar door de mentale training focus ik me meteen weer op wat neem je mee om anders te doen en zie ik het puur als leermoment en dit overkomt me niet nogmaals op deze manier. Terwijl ik er vroeger echt wel een pesthumeur aan kon overhouden

Tuurlijk is het enorm jammer maar altijd pieken is onmogelijk dus leermoment en door

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:03

Ja klopt. Ik laat het haar te veel zelf uitzoeken. Als ik gewoon blijf rijden dan is die krabbel er niet. Helaas is dat ook in het parcours ons probleem nou haha.

Fijn dat je daar geen last meer van hebt. Heeft die mentale training toch goed geholpen.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:26

Super knap Joki, thats the spirit.
Ik ga dat ook maar is proberen. Dat pest humeur bevalt me ook niet.

Wel balen van het springen. Fijn dat de cross dan super goed ging.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:02

Als ik een kritische zelfreflectie doe ging ik het springen ook te makkelijk in. Dan nog had ze me niet zo mogen laten zitten want dat was lelijk. Maar het losspringen ging echt fantastisch; iedere keer loeischerp, perfecte afstand en ruimte zat over. Dus ik dacht al dit heb ik in de pocket.

Bij de cross was ik gewaarschuwd dus reed zelf al met het mes tussen mijn tanden tot ze duidelijk liet voelen het zelf gewoon te gaan doen. Dus toen was ik veel meer naar optimaal spanningsniveau gegaan

Ook een les voor mezelf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:35

Was ook geen simpel parcours volgens mij. Mijn man is of foutloos of heeft 1 balk. Nu toch ook 3 balken. Dressuur en cross gingen wel super. Cross was foutloos en 1 seconde te langzaam. Fijn gevoel voor over 2 weken. M debuut in Hulsberg.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:01

klinkt goed Susan! Jammer van de balken maar succes in Hulsberg. Gaat goed komen!

ik heb weer iets in elkaar geknutseld. Blijft nagenieten :)

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:05

Fijn stukje mentaal inzicht Joki! Heel leerzaam ook, bewuster paardrijden begint echt bij de ruiter zelf! Knap van je dat je een voor jezelf mindere prestatie om kan zetten in wat positiefs, een leermoment. Alleen frustraties schiet je ook weinig mee op en helpt je als combinatie ook niet ontwikkelen.

Fijn dat je man met een fijn gevoel gereden heeft Susan, ik vond het springen ook best ruim gebouwd ook.. B paarden stond ook aan de maat.

Leuk filmpje _Elke! Blijft leuk om tussen de oren door een cross mee te kijken :D

Hier ook een leermoment vandaag in Castenray, niet zo lang treuzelen met opzadelen en vaker op die mega blauwe klok rond mn pols kijken! Wat laat bij het springen aangekomen, mede omdat ik zelf de afstand van terrein - trailers had onderschat.. Maar na een kort losrijdrondje toch heerlijk kunnen springen. Fijn gecrosst ook alleen zijn wij beiden erg enthousiast in de cross, wat resulteerde in 12 seconde te snel. Wanneer in tussendoor op mn klok kijk en dan nog 0.46 zie staan denk ik automatisch ooooh oliebol dadelijk kom ik in tijdnood. terwijl ik toen nog 2 hindernissen moest dus beter even rustigaan had kunnen doen voor de waterbak. Maar goed, de wil en de spirit is er en met een vierde prijs naar huis gegaan. Ben wel kapot van de hele dag in het stof en in de zon!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:01

Nice Elke, waar heb je dat mee gedaan, dat je zo filmpje kan invoegen?

Hier ook blij nieuws, heb eindelijk nieuw werk gevonden, fulltime, wat betekent dat mijn bruikleenpaardje voorlopig nog blijft en weer wedstrijden kunnen plannen. Dressuur debuut is er nog niet van gekomen, doordat het steeds al vol zat, dus nu 5 juni onderlinge op eigen bodem: B dressuur en springen 60cm. EN 12 juni oefencross bij de voorruiters! (Alleen nog even vervoer fixen).

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:47

Leuk darkadia, altijd weer leuk plannen :)

Ik gebruik voor deze Imovie, simpel maar leuk programma voor macbook.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 10:57

Ohh leuk Elke!!
Helaas geen Goprofilmpje van ons ritje in Castenray, mocht niet :n

Oh Joki, klinkt echt zo logisch.... ik ben ook een muts die tussen 1 en 6 steeds heen en weer bungelt.. ben zo snel afgeleid :( Heb daarvoor als een mentalcoaching gehad, maar kan het wel nog een keer gebruiken.
Jammer dat het niet zo ging zoals je graag wilde, gelukkig heb je toch goed kunnen afsluiten in de cross.. Die merries toch ook soms -O-

Marieke proficiat!! Toch een mooie 4e plek +:)+

Hier voor het eerste Nederlandse M gestart in Castenray (wel al 3 keer belgische L), en hoe!! :D
4e na de dressuur met maar 1 puntje verschil met nr 2 en 3..
Springen hebben we heel hard aan gewerkt, en ging ook echt voor het eerst heel fijn, hij was heel voorzichtig en deed extra zijn best, foutloos met maar 1 tijdfoutje :D
Crossen, was weer subliem, hij liet zich super sturen en terugpakken en het accelereren is natuurlijk nooit een probleem.
Uiteindelijk mooi binnen de tijd (1sec voor de optimale).

Goed genoeg voor, tot mijn verbazing, een 1ste plek :D

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:08

Gefeliciteerd CG!!! Echt top!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:33

Wauw gefeliciteerd Calvinengino!! *\o/*

Marieke gefeliciteerd met je vierde prijs! Ik moet ook wennen om goed met mijn cross horloge te rijden :') Ik ben ondanks dat ding ook vaak te snel binnen :=

Wat een super leuk filmpje weer Elke!! Altijd leuk om naar jouw cross filmpjes te kijken! :D

Wat een super uitleg over het mentale welbevinden tijdens een cross wedstrijd Joki!! Wat heb je dat super duidelijk uitgelegd! Ik heb zelf ook al eens zo'n training gehad maar dat was maar 1 avond, dus wel herkenbaar, maar niet zo eigen gebleven als bij jou. Echt super knap dat je zo goed kunt relativeren nu en gelijk weer goed voorruit kan kijken +:)+

Zelf afgelopen weekend naar Markelo snorrewind geweest, eindelijk mijn eerste sgw dit daar kunnen starten :D Maar dat ging niet helemaal zoals gepland :=

Hier mijn verslagje uit t Markelo topic;
Hihi ook hier vliegles dit keer! :=
We begonnen lekker in de dressuur met 204.
Springen was ze erg gretig, soms een beetje te..1 balkje.
En de cross hihi jaa, dat was weer een goed leermoment. _O- Vanaf het heksenoog naar de rietbak er rechtsachter werd ze erg sterk! Zoo, dat was ff een poos geleden, dat ze er finaal langstrok, ik kon er niet meer aan rijden.. Daarna de grote haag wel ruig gesprongen en toen bij die simpele opsprong vloog ze ervoor naar links, ik naar rechts, probeerde me nog te houden, maar ging toch niet meer _O- dus toen onvrijwillig afgestapt...grrrrr ik baalde enorm van dit suffe gedoe!! Maarja dit blijkt maar dat ik er zelf niet genoeg aan gereden heb. Kan ook ook gebeuren, op naar de volgende!
Ik vond het een kei mooie dag en heb het erg naar mijn zin gehad!! *\o/* Eindelijk mijn eerste cross van het seizoen kunnen rijden <3 Helaas niet zoals gepland maar dan hebben we weer wat om aan te werken voor de volgende cross :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:33

Wow CG wat goed!

Vincy balen van je val. Scheelt wel als je zelf terug kan halen waar het door kwam.

Wij zijn volop aan het voorbereiden voor maandag, dan gaat mijn man zijn M debuut maken in Hulsberg. Zag dat hij oa met Tim Lips en Merel Blom in de ring zit. Sterke competitie dus :D

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:52

Ja ik zag die namen ook al staan Susan, leuk! :D Lijkt me wel spannend zo'n M debuut, maar hoop dat jullie vooral veel plezier hebben en je man lekker kan rijden :j (gewoon achter Tim aan :') :+ ;) ).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:30

Haha nou ik hoop toch wel dat hij gewoon lekker zijn eigen rondje kan rijden. Dressuur maakt me niks uit wat ze er van bakken, ze starten net pas L1 samen, dus ze zullen wel niet boven de 180 uitkomen. Als dat wel zo is helemaal super natuurlijk. Maar daar heb ik geen al te hoge verwachtingen van. Springen en vooral de cross hoop ik dat het wel lekker loopt allemaal, en dat hij een fijn rondje kan rijden. Hij heeft er zelf iig genoeg vertrouwen in en dat is het belangrijkste. Paard voelt de laatste tijd ook super aan.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:44

Wow CG! Gefeliciteerd met je super debuut!

Balen van je val Vincy, fijn dat je zelf weet waar het door komt, zodat je daar aan kan werken, maar blijft toch altijd stom om onvrijwillig af te stappen :+ .

Spannend Susan, succes voor maandag. Mocht de dressuur netjes uitpakken is dat mooi meegenomen, een fijn rondje voor het bevestigen van het zelfvertrouwen is al een prestatie op zich!