Voorlopig super lief veulen. Stond snel recht hoewel hij echt nog heel wankel en krom staat. Eventjes in de paddock vond hij wel tof (tot grote spijt van bezorgde mama). Hij is echt veel minder rillerig en mensgericht dan die Z*andor! Is misschien ook wel omdat hij hier geboren is.
M'n nonkel en m'n neef zijn vanavond nog een stalwand eruit komen halen zodat ze een dubbele stal hebben. Was niet het plan dat ze in haar gewone 3 op 3,5 stal zou bevallen... gelukkig is alles goed gegaan! Ze heeft er niet eens van gezweet maar je merkt wel aan haar dat ze blij is dat het eruit is .
Ik kan geen foto's plaatsen helaas want die zijn te veel pixels zegt bokt?
Vorige week is da pa van iemand die ik ken gestorven nadat hij in pardubic.e gevallen is in de cross (was tijdens het tjechiesch kampioenschap, op 2/3 ster niveau. Vind heel bizar dat je daar niets van hoort of leest in de media nu. Jullie kennen mss wel zijn zoon, die woont hier in belgie, en geeft ook nog gecrosst hier, maar nu al een paar jaar niet meer eigenlijk.
Ohh Maar, misschien is het wel "goed" dat er niet over de media is. Want de eventing heeft al zo een negatieve naam vaak...
Ik denk niet dat ik zijn zoon ken..
Anoniem
Geplaatst: 12-08-15 10:51
Idd misschien maar goed, hoe erg ook. Het enige waarmee eventing vaak in de media komt is met de ongevallen. Waar dan een hoop volk op vliegt dat het afgeschaft moet worden. Over de goede crossen schrijven ze veel minder, net zo min als de inspanningen om het steeds zo veilig mogelijk te houden.
't Zelfde met de rensport ook hoor, da komt alleen maar negatief in het nieuws. 'k Ga nu niet zeggen dat het al brave mensen zijn in de rensport, absoluut niet. Maar dr zijn ook stallen die hun paarden als koningen behandelen. GAIA ook in de rennen. Als er ongeluk is gebeurd, zetten ze dat meteen meganegatief in het nieuws. En als het dan goed verloopt zeggen ze rond omdat zij ervoor hebben gezorgd en blabla... De mijne was een vluchter, en 't is niet dat hem heel versleten was daardoor.
Mag ik me hier ook melden? Ik ben M onia, 32 jaar en ik woon in de buurt van Leuven. Zelf hoop ik ooit weer gewoon dressuur te kunnen starten (paard is een zorgenkindje, ik heb me deze zomer op het rechtrichten gestort in de hoop heel wat problemen te kunnen voorkomen), maar m'n vriend crosst wel. Een tijdje geleden had ik hier al gereageerd om Antonius beterschap te wensen, en ik ben blij om te lezen dat het stapje voor stapje beter met je gaat!
Brrr, geen fijn nieuws, dat ongeval.
Het veulentje is dan weer wel leuk om te lezen! Gelukkig is alles goed gegaan, en de naam is inderdaad op het lijf geschreven.
Daphne, heb je in Genk meegereden bij de studentenruiters? Indien wel denk ik dat we eventjes gepraat hebben.
Ziet er een leuk evenement uit! Is dat jaarlijks? Dan lijkt het me wel wat om voor volgend jaar op de kalender te zetten. Dit jaar is én te kort dag én in de herexamens
Volgende week donderdag komt de smid, werd ook tijd. Icaro had achteraan een ijzer dat begint te lossen (kan al eens na 8 weken), al heb ik eigenlijk niet veel buiten gereden. 1x tocht van 30km maar dat was zeker de helft onverharde paden, en dan 2x een buitenrit van 10km, ook merendeels onverhard. Maar goed, geen ijzers afgetrapt, da's het voornaamste.
Welkom! Nee ik was niet in Genk. Zaten toen in FR met een ander paard.
Bij ons komt de smid ook. Blits staat altijd zooo plat... Weet niet goed wat ik moet doen daarmee.. Als iemand tips heeft.
8w is lang! Dat houden die van ons nooit vol! Altijd wel een ijzer af, cas is daar een echte ramp is! Net voor Ciney een ijzer af en nu in Metksplas ! Dure vogel, altijd 15€ op wedstrijd vr terug te plaatsen...
Acht weken is inderdaad al de moeite, wel handig De mijne houdt dat ook niet vol: ofwel doet hij zelf zijn ijzers uit, ofwel wordt hij onregelmatig (en blijft dan nog enkele dagen gevoelig lopen, ook met nieuwe ijzers).
Eentje op stal heeft ook platvoeten. Die loopt nu met zooltjes en dat lijkt wel beter te gaan. Ik moet er wel bijzeggen dat hij bovendien enkel nog federatie start, geen LRV meer. Dat scheelt ook weer natuurlijk.
Varekaj, normaal gezien is dat volgend jaar ook. Vroeger was het enkel op uitnodiging voor klanten van Horsefood naar het schijnt, maar tegenwoordig kan iedereen zich inschrijven. Succes met de herexamens!
lene
Geplaatst: 13-08-15 10:09
Evenement ziet er leuk uit Singa! Vooral het gedeelte waar je ook wat tips krijgt enz. Helaas is mijn eigen agenda al vrij druk op dit moment. Ik moet zeggen dat ik een (orthopedische) smid heb waar ik supertevreden van ben. Hier ook een pony die vroeger echte platpootjes had. Maar na 2/3 jaar consequent per 7/8 weken bijhouden heeft hij echt goede voeten gekregen. Zonder ijzers is wrs wel nooit meer een optie, omdat hij helaas van zeer jong af (<3 jaar) slecht op ijzers gezet is...
Anhee klinkt wel nog leuk Evelyn! Misschien voor volgend jaar Merksplas lijkt mij (van de foto's) wel een cava cross om eventueel te rijden in de B, of hebben jullie daar een ander gevoel bij PP en Daph? Moet mij een beetje oriënteren voor eventueel volgend jaar he Voordeel is dat het op één dag is, is dan al makkelijker te regelen dan een volledig weekend weg en als het dan toch de mist zou gaan... Is 3 dagen weg ook maar triest
Jammer dat C. een dipje heeft PP, ik zou mij nog niet te snel laten afschrikken om in te schrijven wat je in je hoofd hebt. Uiteindelijk is het niet écht de hoogte die het probleem is lijkt het. Al kan een stapje terug doen nooit geen kwaad natuurlijk. Heb je eventueel stukken op video dat je eens kan zien wnr ze precies flipt?
Steph1989
Geplaatst: 13-08-15 10:12
Pfff, wat naar weer van dat ongeval... Ik vind het eigenlijk echt een enge sport. Misschien omdat ik het zelf niet rijd maar in Mer*ksplas weer één letterlijk zien "vliegen", inclusief paard... gelukkig relatief goed afgelopen maar ik heb het wel wat gehad bijna... zeker van zodra het hoger wordt (sommige 2* combinaties) en dan op het scherpst van de snee gaan rijden... kan soms niet anders dan mislopen denk ik dan. Weet iemand waar anders dan online ze nog airjackets van poi*int2 of hel*ite verkopen en body protectors van rodne*y powe*ll? Ik vind dat m'n vriend er nog moet hebben voor Br*ugge maar het ziet er weer naar uit dat hij er niet aan zal geraken...
Welkom Singa, ik ken je nog van het lr*v topic denk ik . Ik denk dat ik weet met welke d*aphne je dan in genk gebabbeld hebt - dat is een vriendin van mij!
Hier is een hoefsmid nagels komen bijkloppen omdat ze echt los begonnen te hangen voor brugge (meer dan 8 weken geleden, oeps ). Vaste smid was op vakantie dus komt pas volgende week... Ik heb ook één met immense platvoeten (m'n springpaard), en dat is jaren goed gegaan (ze liep kreupel als ze met ijzers met lippen bvb het probeerde te "versmallen", dus lieten we het gewoon zo). Die was heel goedkoop in smid want die hoeven groeiden ook bijna niet . Op een moment liep ze wel kreupel en bleek het een gekneusde zool te zijn. Toen inderdaad lederen zooltjes onder laten zetten vooraan een aantal weken en het was opgelost. Zonder ijzers loopt ze wel extreem gevoelig hoor. Ik vind het wel safe voelen in de landing na de sprong eigenlijk :p. Heb altijd het idee dat ze toch iets standvastiger op de bodem komt dan die met smalle hoefjes .
Ziet er idd een leuk evenement uit! Hier hebben ze na br*ugge en de volgende lrv tornooien wel genoeg gedaan. Vanaf half september is het even maandje weiderust!
Ik heb niets op video van merksplas, wel een stukje van ciney, maar je ziet het net niet echt er staat een auto voor. Tis zeker een cava cross, u pony zou de zeker doen, volgens jaar zet ik die ook weer op de kalender.
Welkom Singa! Interessant evenement maar ben niet vrij helaas.
Canch normaal 7 weken, 6 is te kort zegt de smid. Maar nu is het wel 8 weken, (vorige week wel nieuwe achter ijzers onderzet wegens een af in ciney en één krom); Khoop dus dat haar voorijzers het wel 8 weken volhouden, ze beginnen toch weer ferm barsten te vertonen door de extreme droogte. Al helpt die textura zalf heel veel, nu het zo extreem droog is begint het toch weer te verslechteren.
Gisteren springles toch nog gevolgt normaal sla ik week over dan, maar geen compassie nie meer, werken zal ze ze sta vet genoeg . Mss zondag cros les in brugge na de wedstrijd nog
Welke zijn de gemakkelijkste B-crossen eigenlijk van België voorlopig? Dat ik die mss ook onthou. Die in Tielt de B sowieso al niet ze.
lene
Geplaatst: 13-08-15 11:37
Ik wil het filmpje ook wel eens zien
Haha geen medelijden PP! Ik kreeg onlangs ook te horen dat ik ms toch iets te veel medelijden heb met mijn knollie (en zelf ms niet zo een held ben ) omdat ik maar blijf rondhobbelen in een reeks die hij eigenlijk (meestal) vrij makkelijk loopt maar ik vind dat ik dan ook thuis vaker zou moeten springen en gerichter springen trainen maar dat komt er nooit van als ik alleen rijd... + dan nog schrik voor blessures. T zal niet meer voor dit seizoen zijn, we amuseren ons nog wel wat in de OCCtjes
Laatst bijgewerkt door lene op 13-08-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Dat te braaf zijn, tiens, ik herken dat van ergens
Icaro heeft een hele periode gedurig zijn ijzers vooraan afgetrapt dit jaar, de smid mocht wekelijks terugkomen. je hoort ook wel dat hij aantikt, maar heeft nooit wondjes. Puur per toeval ben ik erachter gekomen dat hij zijn achtervoet aan de buitenkant naast zijn voorvoet zet, en zo de nagelkoppen eraf trapt. Als hij dan eens op zijn ijzer stapt, dan ligt dat in no time op de grond. Hij staat nu met achterijzers aan zijn voorvoeten ivm de 2 lippen (slecht, ik weet het) en 4 nagels per kant en dat lijkt wel te werken.
De hoeven groeien bij mijn kerels niet zo enorm snel en Icaro is de enige met ijzers, de andere staan blootsvoets op een paddock/weide. Dat slijt dus zelf ook bij omwille van het zand.
Mijn merrie had ook platvoeten, en daar hadden we enkel last mee als we veel op de baan gingen omdat ze dan erg lelijk konden afbrokkelen. Verder keiharde, stevige hoeven, dus niks bijzonders aan gedaan. Mijn shetje heeft ook neiging tot platvoetjes. De wordt alleen maar bekapt, en sinds mijn nieuwe orthopedische smid hem doet zien die er veel beter uit. Ze groeien minder snel plat en open onderaan, hij loopt minder gevoelig op het harde en ze groeien gelijkmatiger qua tempo.
Volgens mij wordt het een gezellig avondje. Van windstil naar felle wind die rondfluit en een potzwarte hemel die eraan komt.