[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 14:58

Paul_H schreef:
Ik had daarnet de neiging te roepen dat de bitches en relnichten de discussie overnemen maar kon me beheersen, nu niet meer. Waar gaat dit over? Blijkbaar hebben jullie (Bart en Moniek) een historie die deze discussie vervuilt. IDit is niet het soort gesprek dat ik over dit onderwerp wil voeren.

Paul_H schreef:
Slapen Hoe veel belangrijker emoties dan feiten zijn in een debat als dit ... Slapen Je moet helemaal zelf weten of je mijn uitspraak persoonlijk wilt opvatten Bart, dat is het lot van een openbare post in een topic als dit. Groeten, Paul

Oh, maar het gaat mij er niet om als emoties belangrijker zijn of niet (en in mijn geval dus niet), maar ik wilde jou er toch even op wijzen dat het aan de dag leggen van een minimum aan beleefdheid òòk belangrijk is bij het posten in een openbaar topic. Je kan voor mijn part alles en iedereen (ja, ook mij) de les spellen, op fouten wijzen, of ongezouten jouw al dan niet juiste mening geven, maar scheldwoorden vind ik persoonlijk nèt dat ietsje te ver gaan. Wat Moniek en mij betreft: dat was hard tegen onzacht, maar noch ik noch Moniek heeft de andere een scheldwoord naar het hoofd geslingerd. Ik denk dat dit meer zegt over jou als over ons...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:59

SGWOllie schreef:
Moniek schreef:
Ik had nog een serieuse vraag ,vaak zie je ook hindernissen waar een paard niet kan zien wat er achter zit hij kan zich dan niet voorbereiden hoe denken jullie daar over?

Een paard ziet altijd wel (deels) wat er achter een hindernis zit. Dit soort sprongen komen pas voor op een hoger niveau. Het paard heeft dan allang geleerd dat zijn ruiter hem
a. niet over een hindernis stuurt waar gevaar achter schuilt en
b. tijdig aangeeft door correct rijden op welke manier hij moet springen om de hindernis veilig te overwinnen...

ok dat vertrouwen is er dat geloof ik en heb ik ook gezien.
maar als jij een sprong maakt en je hebt bijvoorbeeld niet gezien dat daar een afgrond zit dan heb je geen tijd gehad om je daar op voor te bereiden en de kans op een lelijke val is dan vele male groter of ben ik dan gek?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:59

Is het niet zo dat je weet wat voor parcours je ingaat?!?
Lijkt me handig je van te voren te infromeren, zeker oip hoog nivo, dat is toch altijd aand e orde of ligt het aan mij? Koe

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:00

detour schreef:
Wauw, wat een dapper paard en wat een mooie sprong, knappe ruiter! Knipoog

maar hij trekt hem niet in de mond zoals ik had gezegd?
ik kan me geloven dat je niet te veel naar voren moet zitten dan ga je volgens mij met paard en al over de kop.
maar moet het zo?
misschien bitloos een idee Clown

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:01

detour schreef:
Lijkt me handig je van te voren te infromeren, zeker oip hoog nivo, dat is toch altijd aand e orde of ligt het aan mij? Koe

ja tuurlijk jij weet wel wat er gaat komen maar weet het paard dat ook?
nee dat weet hij niet en hijmoet de sprong maken hijmoet het inschatten toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:02

Ik vind het er absoluut niet pijnlijk of gestresst uitzien! Sterker nog; ik denk dat dit paard weetw at hij doet en denk dat hij het graag doet, oko voor zijn baasje, als je al op dit nivo rijdt is er wel een carriere aan vooraf gegaan denk ik, doorspekt van vertrouwen en ervaring! Knipoog

Apple

Ik geloof dat elke eventingruiter een crossparcours minstens 1 keer loopt, liever 2 en waarschijnlijk ook nog foto's neemt van de hindernissen.

Heb ook daadwerkelijk mensen door waterbakken zien wandelen om de ondergrond te controleren en de diepte.

Miriam

Moniek schreef:
ik bedoelde dit soort dingen
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN\
kan jij me dit uitleggen wat ik hier zie?

Een correct uitgevoerde sprong over een heg waarvan de landing lager ligt dan de afzet. Ruiter zit prima in balans en ondersteunt zijn paard goed.

Bedoel je dit met opgetrokken mondhoeken? Want dit is niet meer dan ondersteuning. Zou de ruiter dit niet doen zouden ze beiden op hun neus landen. Bovendien denk ik dat je al bij een losjes aangenomen teugel een effect op de mondhoeken ziet (ook op een buitenritje oid)

Edit: Ja het moet zo, anders ga je echt op je neus (met of zonder paard)

detour

Moniek, het paard kan deels al zien wat er gaat gebeuren, helemaal blind zijn ze ook niet hoor! Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:04

Moniek schreef:
detour schreef:

Dit moet je dus aangeven in je manier van aanrijden... Zo rijd je bijvoorbeeld altijd rustig naar een afsprong toe zodat je paard niet teveel naar voren springt....
Heeft dus heel veel te maken met de kwaliteit van de ruiter of een paard weet wat er aan komt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:07

SGWOllie schreef:
Moniek schreef:
ik bedoelde dit soort dingen
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN\
kan jij me dit uitleggen wat ik hier zie?

Een correct uitgevoerde sprong over een heg waarvan de landing lager ligt dan de afzet. Ruiter zit prima in balans en ondersteunt zijn paard goed.

Bedoel je dit met opgetrokken mondhoeken? Want dit is niet meer dan ondersteuning. Zou de ruiter dit niet doen zouden ze beiden op hun neus landen. Bovendien denk ik dat je al bij een losjes aangenomen teugel een effect op de mondhoeken ziet (ook op een buitenritje oid)

Edit: Ja het moet zo, anders ga je echt op je neus (met of zonder paard)

ok jij ziet dat zo,maar ik kan me niet voorstellen dat een paard dit fijn vind zijn mond is zo gevoelig en dag ga je er zo mee om,nee ik deel je mening niet

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:08

Moniek schreef:
detour schreef:

Dit moet je dus aangeven in je manier van aanrijden... Zo rijd je bijvoorbeeld altijd rustig naar een afsprong toe zodat je paard niet teveel naar voren springt....
Heeft dus heel veel te maken met de kwaliteit van de ruiter of een paard weet wat er aan komt.[/quote]

ik geloof niet dat een paard dan weet dat er een afgrond is je ziet daarom denk ik veel vallen.
zie mijn vorige post met een recent stukje tekst.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:09

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:10

Je laatste linkje doet het niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:11

Wat wil je weten? Dit een van de vele manieren waarop een ruiter kan vallen...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:11

heb hem al aangepast

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:12

Moniek schreef:
ok jij ziet dat zo,maar ik kan me niet voorstellen dat een paard dit fijn vind zijn mond is zo gevoelig en dag ga je er zo mee om,nee ik deel je mening niet

Sorry maar ik vind het moeilijk om met jou te communiceren. Jij stelt een vraag, zegt dat je antwoord wil en geen kritiek. Ik geef jou netjes antwoord en nou zeg jij dat je mijn mening niet deelt. Dit is niet mijn mening, ik leg je uit hoe zo'n hindernis gereden dient te worden. Niets subjectiefs aan..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:12

detour schreef:
Wat wil je weten? Dit een van de vele manieren waarop een ruiter kan vallen...

??? snap ik even niet

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:13

Wat wil je precies horen over die foto waarbij de amazone in een soort baarhouding ter land gaat?...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:14

SGWOllie schreef:
Moniek schreef:

Sorry maar ik vind het moeilijk om met jou te communiceren. Jij stelt een vraag, zegt dat je antwoord wil en geen kritiek. Ik geef jou netjes antwoord en nou zeg jij dat je mijn mening niet deelt. Dit is niet mijn mening, ik leg je uit hoe zo'n hindernis gereden dient te worden. Niets subjectiefs aan..

snap ik oven niet
het zal best de techniek zijn om zo die of een sprond te maken,ik ben er niet voor om een paard in zijn mond te hangen of dat nu voor ondersteuning is of niet.
Hier lopen zoveel topics op bokt vooral in HAW en het commetaar is vaak je bent te steng in de hand,zit niet veel in zijn mond.
Maar met eventing of deze sprongen is het wel goed ja dan ben ik het spoor even bijster,

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:15

Moniek schreef:
ik geloof niet dat een paard dan weet dat er een afgrond is je ziet daarom denk ik veel vallen.

Daar valt niets aan te geloven.... Als je correct rijdt kun je aan je paard aangeven wat hem (ongeveer) te wachten staat. Dit zijn overigens ook nieteens hindernissen waar je veel vallen ziet.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:15

detour schreef:
Wat wil je precies horen over die foto waarbij de amazone in een soort baarhouding ter land gaat?...

uuuh nee het artikel erbij heb je dat niet gelezen?
ik geloof dat deze amazone niet meer opstond

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:16

SGWOllie schreef:
Moniek schreef:

Daar valt niets aan te geloven.... Als je correct rijdt kun je aan je paard aangeven wat hem (ongeveer) te wachten staat. Dit zijn overigens ook nieteens hindernissen waar je veel vallen ziet.

ongeveer geloof ik wel maar ik vind het gevaarlijk spel dat een paard het niet helemaal weet dat het toch een beetje een verassing blijft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:18

Elke hindernis, kur, proef blijft een verassing, er kan van alles gebeuren als je met een dier samenwerkt onder publieke omstandigheden...

Tsja, het is erg naar voor die vrouw, maar dat geldt voor elke ruiter die een val maakt, kan er verder weinig zinnigs over zeggen, heb het artikel niet gelezen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:18

Moniek schreef:
snap ik oven niet
het zal best de techniek zijn om zo die of een sprond te maken,ik ben er niet voor om een paard in zijn mond te hangen of dat nu voor ondersteuning is of niet.
Hier lopen zoveel topics op bokt vooral in HAW en het commetaar is vaak je bent te steng in de hand,zit niet veel in zijn mond.
Maar met eventing of deze sprongen is het wel goed ja dan ben ik het spoor even bijster,

Het verschil is dat de ruiter op de foto (zoals de meeste eventingruiters op niveau) niet in de mond hangt.... Natuurlijk gaat het wel eens mis maar het is ook bij deze sprongen niet de bedoeling om in de mond te hangen maar om ondersteuning te bieden. (hangen en ondersteunen zijn twee verschillende dingen).