[SGW] Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:09

Ehm, om nou niet allemaal Evie aan te vallen: ik ben degene die erover begonnen is en de witte stijl/oxer als voorbeeld aanhaalde. Misschien niet het beste voorbeeld, maar het zegt wel wat ik bedoel. Er was aan de constructie niet te zien hoeveel smaller en lager deze ging worden, en de aanloop er naartoe was te klein om ter plekke nog over de juiste manier van aanrijden te beslissen. Voor de afsprong, die ook werd aangehaald, geldt dat net zo goed. Bij de M-paarden lag de boom er nog wel, maar bij de L-paarden niet meer. Ik had gehoord dat deze er bij het M ook af zou gaan.

@ Roos: ik heb de briefjes die er dan wel waren helaas dus grandioos gemist. Misschien omdat ik vrijdag al parcours gelopen heb? Anders vrees ik dat ik na zoveel hindernissen zonder uitleg er niet meer op gerekend had.

Nogmaals, het is absoluut niet de bedoeling negatief te doen over de verreden wedstrijd. Juist omdat het een organisatie is die verder erg meedenkt met de ruiters lijkt dit me een logische stap om de sport nog een stukje veiliger te maken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:09

MargreetW schreef:
Laten we 1 ding niet vergeten dat én de oefencross en beide wedstrijddagen heel goed verlopen zijn met prachtig weer en dat de organisatie een groot compliment verdient voor alles wat er geregeld is en vooral wat er op het laatste moment nog even geregeld moest worden.
Noor crosst nu 2 jaar en ik heb nog geen enkele verslag gezien met alleen maar positief commentaar, en dat zal nooit lukken ook.
Ik heb 2 mooie dagen gehad en ik denk de meeste mensen die er geweest zijn ook.

Amen! _/-\o_

_Noor

Re: Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:11

De boom lag er bij de L-paarden nog wel op hoor, Tody. Ik heb hem ook gesprongen :j .

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:14

Tody, ik heb ze vrijdag vanaf 11.00 opgehangen en op de wijzigingen bij de start na hing alles er voor 15.00, het tijdstip dat de cross werd vrijgegeven voor verkenning.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:15

texelse schreef:
SGWuppie, dan volgt er een standaard opmerking: "hindernis wordt in hoogte en breedte aan de klasse aangepast" o.i.d. En daar heb je dus ook niets aan.

Was een reactie op de opmerking van Roos dat je als deelnemer dient te weten hoe hoog en breed het mag staan en dat je op basis daarvan zou moeten redeneren dat de bewuste hindernis dús alleen maar wordt verlaagd, omdat de breedte blijkbaar is toegestaan. Dit terwijl je de hindernis dik vindt en er op basis van eerdere ervaringen (dus achteraf ten onrechte) vanuit gaat dat de achterste boom weg gaat. Als er dan een briefje had gehangen met alleen de opmerking 'wordt in hoogte en breedte aangepast' en niet met 'achterste boom gaat weg', dan weet je dus wel degelijk waar je aan toe bent en dat de hindernis een oxer blijft, aleen wat smaller en lager. Dat de parcoursbouwer en TA altijd weten wat zij doen is niet waar, daar zijn legio voorbeelden van.

Veiligheid lijkt mij belangrijker dan de eigenwijsheid van een parcoursbouwer. Briefje ophangen is een kleine moeite en draagt bbij aan de veiligheid. Bovendien is het verplicht. Dus waarom niet doen??

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:18

Nouja, dat is dus inderdaad ook een beetje waar ik wat verbaasd over raak. Wat is er zo gevoelig dat er nu al pagina's besteed worden aan het mekaar al dan niet op de tenen staan?
Waarom niet gewoon briefjes hangen? Gewoon, vanaf nu?
Laatst bijgewerkt door Tody op 23-08-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:20

SGWuppie schreef:
texelse schreef:
SGWuppie, dan volgt er een standaard opmerking: "hindernis wordt in hoogte en breedte aan de klasse aangepast" o.i.d. En daar heb je dus ook niets aan.

Was een reactie op de opmerking van Roos dat je als deelnemer dient te weten hoe hoog en breed het mag staan en dat je op basis daarvan zou moeten redeneren dat de bewuste hindernis dús alleen maar wordt verlaagd, omdat de breedte blijkbaar is toegestaan. Dit terwijl je de hindernis dik vindt en er op basis van eerdere ervaringen (dus achteraf ten onrechte) vanuit gaat dat de achterste boom weg gaat. Als er dan een briefje had gehangen met alleen de opmerking 'wordt in hoogte en breedte aangepast' en niet met 'achterste boom gaat weg', dan weet je dus wel degelijk waar je aan toe bent en dat de hindernis een oxer blijft, aleen wat smaller en lager. Dat de parcoursbouwer en TA altijd weten wat zij doen is niet waar, daar zijn legio voorbeelden van.

Veiligheid lijkt mij belangrijker dan de eigenwijsheid van een parcoursbouwer. Briefje ophangen is een kleine moeite en draagt bbij aan de veiligheid. Bovendien is het verplicht. Dus waarom niet doen??

Daar gaat het nu om, is het ook verplicht om het op te hangen als het alleen in hoogte en breedte wordt aangepast. Zie mijn eerdere post waar ik uit het regelement citeer en ook nog de link plaats. Dat het handiger is heb ik ook al gezegd, maar of het verplicht is als een hindernis hetzelfde blijft, maar alleen aan de klasse wordt aangepast daar ging deze discussie dus over.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:24

Het is i.m.o. ook heel "klantvriendelijk" om bij de hindernissen aan te geven wat er gewijzigd wordt. Maar als dat alleen het aanpassen in hoogte en breedte is, dan is het niet zo zinvol, omdat de deelnemers weten (horen te weten) hoe hoog en breed de hindernissen mogen zijn in hun klasse.
Dus resumerend: ik ben groot voorstander van het ophangen van briefjes bij de hindernissen over de wijzigingen, maar een eenvoudige sprong die alleen maar 10 cm per klasse zakt, daar kan dat briefje van mijn achterwege blijven.
Als het nog niet expliciet verplicht is in het reglement, dan mogen ze dat vandaag nog veranderen wat mij betreft.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:28

texelse schreef:
Het is i.m.o. ook heel "klantvriendelijk" om bij de hindernissen aan te geven wat er gewijzigd wordt. Maar als dat alleen het aanpassen in hoogte en breedte is, dan is het niet zo zinvol, omdat de deelnemers weten (horen te weten) hoe hoog en breed de hindernissen mogen zijn in hun klasse.
Dus resumerend: ik ben groot voorstander van het ophangen van briefjes bij de hindernissen over de wijzigingen, maar een eenvoudige sprong die alleen maar 10 cm per klasse zakt, daar kan dat briefje van mijn achterwege blijven.
Als het nog niet expliciet verplicht is in het reglement, dan mogen ze dat vandaag nog veranderen wat mij betreft.

Kan je weer de discussie krijgen wat eenvoudig is ;)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:30

Roos: hebben organisaties van crossen bv. 1x per jaar overleg met de KNHS?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:30

Ja, maar we moeten toch ook eenbeetje bezig blijven Roos!! :+

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:31

texelse schreef:

Mee eens.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:31

Margreet: 1x per jaar komen de organisaties in Ermelo bijeen, maar dat gaat hoofdzakelijk over het vaststellen van de wedstrijddata. Misschien wel goed om zoiets eens ter sprake te brengen bedoel je??

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:34

Ja dat bedoel ik. Bij elke cross kom je vaak steeds dezelfde punten weer tegen, maak daar bij de KNHS eens een punt van en laten ze daar dan eens mee doen.
Dan kun je de reglementen aanpassen voor zover nodig.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:35

Citaat:
Daar gaat het nu om, is het ook verplicht om het op te hangen als het alleen in hoogte en breedte wordt aangepast. Zie mijn eerdere post waar ik uit het regelement citeer en ook nog de link plaats. Dat het handiger is heb ik ook al gezegd, maar of het verplicht is als een hindernis hetzelfde blijft, maar alleen aan de klasse wordt aangepast daar ging deze discussie dus over

zie mijn eerste post; ik ben dus van mening dat het dan ook verplicht is om de reden die ik aangaf. Je kunt nog zo goed de reglementen kennen, maar als je op een hindernis komt aanrijden die naar jou idee veel te hoog staat, kun je op dat moment niets. Dat wil je van tevoren weten om eventueel de crossbouwer erop aan te kunnen spreken. Er vanuit gaan dat de crossbouwer en TA zich altijd aan de regels houden kan (helaas) niet.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:37

En nog als aanvulling: crossbouwers zijn niet verplicht maximaal te bouwen. Kan dus best zijn dat een hindernis wordt verlaagd, terwijl dat niet verplicht is. Vind ik dan toch ook prettig om te weten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:37

Ik hou het ingedachten voor de volgende keer! Er is meestal wel wat "extra" bij. Afgelopen jaar een overzicht van het aantal vallen van ruiter, paard en ruiter en paard etc. met wat uitleg erbij. De meesten gaan ook z.s.m. weer naar huis, omdat het voor een heel aantal best nog een stukje sturen is voor je thuis bent. Ik mag daar een nachtje overblijven, dus heb niet zo'n haast.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:38

SGWuppie schreef:
texelse schreef:

En dit is dus mijn punt!
Ik heb met het lopen van de cross bij elke hindernis gekeken hoe en hoeveel de hindernissen versteld konden worden, wat bij de meeste hindernissen neerkwam op het verlagen van 10 cm maar niet overal is het zo simpel, zoals bij de palisade. En natuurlijk weet ik wat de maximum maten van mijn klasse zijn, maar niet alles staat altijd maximaal gebouwd, dus dan ben je nog niet 100% zeker van wat er staat.

Voor mij is de discussie hiermee verder klaar, ik wil alleen nog het misverstand uit de wereld halen dat ik deze cross "levensgevaarlijk" en weet ik het allemaal nog meer heb genoemd, er worden mij woorden in de mond gelegd die ik nooit gebruikt hebt. Ik heb in dit topic geenszins kritiek gehad op de cross zelf, het was een redelijke cross, anders was ik ook nooit gestart. Enkel op de afwezigheid van bordjes heb ik commentaar. Hiervan heb ik gezegd dat ik dit link vind en voor onnodige ongelukken kan zorgen. Niet meer en niet minder heb ik gezegd.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:40

In Vlielanden stond dit jaar de Bulfin in de L-paarden lang niet maximaal, en dat was voor ons peerdje de bottle-neck. Ik weet zeker dat er geen probleem geweest was als de hindernis wel op maximaal gestaan had. Maar dat hindert niet. Kwestie van leren.

@Eef_Bam: duidelijk! (en briefjes vind ik ook een gemis)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:39

_Noor schreef:
De boom lag er bij de L-paarden nog wel op hoor, Tody. Ik heb hem ook gesprongen :j .

ik heb geen boom meer gezien...?? :o

maar afijn : wat een pagina's vol ineens... :oo laten we dan niet zelf gaan interpreteren over wanneer een hindernis wel een verandering cq wijziging is, want daar denken we allen verschillend over, maar de uitleg aan de KNHS vragen die is bepalend en daar hoort een crossbouwer zich dan aan te houden. Als de KNHS zegt dat enkelt verlagen cq verhogen geen wijziging is en dus imo niet verplicht een briefje op te hangen dan doet de cross bouwer hier dus niks verkeerd. Als de KNHS zegt van wel, dan komt er een ander verhaal.
Ook bij de cross in Ermelo bleken de regels weer hiaten over te houden, hierbij heb ik Rob en Gert N met een deelnemer (prof) in discussie gezien over de lijnen van de waterbak. Eerst overdwars verkennen en dan de hindernis nemen, dus na de hindernis kruis je je eigen lijn. Het werd zo'n discussie dat ik dacht : snappen we het nog wel.... :?

EVIE @ als je antwoord hebt van de KNHS wil je die dan hier plaatsen ?? ben wel benieuwd eigenlijk naar hun interpretatie

ROOS @ henk jan reed met een zeeeeeeeeeer ervaren paard HE ;) dus dan moet het er ook wel goed uitzien, had vreemd geweest als dat niet zo was.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:46

bianca1980 schreef:
ROOS @ henk jan reed met een zeeeeeeeeeer ervaren paard HE ;) dus dan moet het er ook wel goed uitzien, had vreemd geweest als dat niet zo was.

Het ging de dames vooral om zijn uiterlijk ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:49

Noor: die boom was er af hoor bij het L!
Bianca: die discussie wordt vaker gehouden, mag alleen niet als goed is!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:54

Evony schreef:
Noor: die boom was er af hoor bij het L!
Bianca: die discussie wordt vaker gehouden, mag alleen niet als goed is!

Het mocht dus wel was hun uitleg aan de tekening... ;) dus OVER dwars aanrijden betekent NIET de hindernis aangereden te hebben en dan mag je je eigen lijn na de hindernis wel kruisen....ach ja.....om gek van te worden eigenlijk. Je kunt beter zeggen het mag helemaal NIET ....einde discussie, paard moet in de L gelijk het water inwillen en niet eerst natte voeten halen.....want de 1 is wel zo brutaal om het dus op deze manier te doen en paard springt dan gelijk het water in en een ander doet het niet en had dus een weigering.

ROOS @ dan ben ik het echt niet met die meiden eens..... :P

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:55

huh ik dacht alleen dat het mocht indien er een combinatie staat. Zal eens kijken heb die discussie namelijk ook al een keer gehad.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:55

Huh, bij het eerste witte hek zat er toch echt een breekboom achter hoor... volgens mij heb ik dat niet gedroomd?