[SGW] SGW Oudkarspel, 5 & 6 juni, voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:40

kan krap zijn. Je moet nog uitstappen en je paard en jezelf nog "ombouwen" van dressuur naar springen/cross. Als de dressuur iets uitloopt wordt het wel heel erg stressen. Van de dressuur naar de parkeerplaats is ook nog een wandeling. Ik zou het niet gokken, en toch voor die tijd lopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:41

gr_roos schreef:
Ponyparadijs, download even een rijstijl formulier. Als je aan de hand daarvan nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Gevonden en daar staat het erg duidelijk op!
dat is veel duidelijker omschreven als bij het springen!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:42

Mootje schreef:
Die beoordeling van Pleun was bij de overdekte drinkplaats van Maarsbergen. Wat ik ook jammer vind is dat heel veel mensen het formulier niet ophalen. Dan kan je niet weten wat er verbetert moet worden voor een voldoende of hoger cijfer!

Denk dat de jury's daar zelf ook wel een beetje schuldig aan zijn. Ik probeer altijd een motivatie te geven waarom ik dat cijfer geef. Dat doet niet iedere jury en als je een paar keer een leeg blaadje hebt opgehaald wodr de motivatie ook minder denk ik.
Soms is het heel lastig, zeker als je 3 ruiters teglijk krijgt. Ik kijk dan altijd eerst naar degene met het hoogste nummer. Als je ingehaald wordt door 2 ruiters had je de cross eigenlijk al moeten verlaten denk ik.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:44

vibabu schreef:
Heb je tijd genoeg als je tussen je dressuur en springen 2 uur de tijd heb? Heb zaterdag denk ik helaas geen tijd en vrijdagavond ook niet..

Heb zelf 1 uur en 40 minuten. Maar ik doe het niet.. Is mijn 1e cross en wil hem liever rustig kunnen lopen zodat ik de lijnen etc. ook goed weet. Maar dat is natuurlijk ieder voorzich! :)
Maar je moet ook stiften draaien en dat duurt bij mij altijd wel even..

ponyparadijs

Re: SGW Oudkarspel, 5 & 6 juni, voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:46

Dressuur is toch ook op gras? En het springen?? Aan te raden om andere stiften te draaien?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:47

gr_roos schreef:
Denk dat de jury's daar zelf ook wel een beetje schuldig aan zijn. Ik probeer altijd een motivatie te geven waarom ik dat cijfer geef. Dat doet niet iedere jury en als je een paar keer een leeg blaadje hebt opgehaald wodr de motivatie ook minder denk ik.
Soms is het heel lastig, zeker als je 3 ruiters teglijk krijgt. Ik kijk dan altijd eerst naar degene met het hoogste nummer. Als je ingehaald wordt door 2 ruiters had je de cross eigenlijk al moeten verlaten denk ik.

Had wel nog even een kleine vraag over dat formulier, nou niet zozeer over het beoordelingsformulier maar over hetgeen wat er bij staat. Dat bij voorkeur een jury niet bij een waterhindernis staat. Waarom is dit?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:47

Waarom andere stiften? De ondergrond is qua hardheid hetzelfde. Springen is op een agterberg, maar je moet je stiften dan al in hebben voor de cross.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:48

Sannnn schreef:
vibabu schreef:
Heb je tijd genoeg als je tussen je dressuur en springen 2 uur de tijd heb? Heb zaterdag denk ik helaas geen tijd en vrijdagavond ook niet..

Heb zelf 1 uur en 40 minuten. Maar ik doe het niet.. Is mijn 1e cross en wil hem liever rustig kunnen lopen zodat ik de lijnen etc. ook goed weet. Maar dat is natuurlijk ieder voorzich! :)
Maar je moet ook stiften draaien en dat duurt bij mij altijd wel even..

Daar ben ik wel supersnel in geworden, in het draaien :D Doen jullie andere stiften in dan met dressuur? Ik wil wel even alle hindernissen bekijken. Ik hoop alleen wel dat ik verder dan hindernis 1 kom :7

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:49

Mootje schreef:
Waarom andere stiften? De ondergrond is qua hardheid hetzelfde. Springen is op een agterberg, maar je moet je stiften dan al in hebben voor de cross.

Weet het ook niet hoor! Het is voor ons de eerste cross! Vandaar de vraag!
Maar dat wat we voor de dressuur in draaien dat is goed genoeg voor de cross ook?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:50

ponyparadijs schreef:
Mootje schreef:

Weet het ook niet hoor! Het is voor ons de eerste cross! Vandaar de vraag!
Maar dat wat we voor de dressuur in draaien dat is goed genoeg voor de cross ook?

De dressuur is op die velden tegenover de manege. Als je vanaf het kanaal komt aan de rechterkant. vorig jaar stond daar geloof ik riet maar volgens mij is het nu gewoon kaal. springen is in de buitenbak waar de eerste training ook gegeven werd.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:52

Doe gewoon zelfde stiften in voor dressuur als voor springen/ cross. Heb puntjes en vierkante.. Die van Tacx. Weet nog niet welke ik in doe, zie'k daar wel :)

Das wel handig als je daar zo snel in bent! Ik moet daar nog even handigheidje in krijgen.
Hoop ook dat ik verder dan 1 kom. Ach zie het wel, rustig blijven en been erbij. Dan moet het goed komen. Als het niet lukt is het mijn schuld. Weet ik gelijk waar ik voor Gorssel voor moet trainen! :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:52

Springen is op zand. Ik draai stiften aan de hand van de slechtste bodem. Keihard is klein, blub is groot. Bij beide (al komt dat eigenlijk nooit voor) draai ik kleine puntjes. Tussen springen en cross wissel ik nooit, is ook geen doen en dressuur doe ik alijd met kleine "pony"stiften.

@sann, water is in het B lastig. Ruiters gaan er vaak in stap in, meeste paarden komen terug in draf, wat voor het B ook wel wenselijk is. Je kan dus moeilijk ritme, contole verlichte zit en het springen van de hindernis beoordelen. In het B is het namelijk inlopen. Al zou het inspringen zijn (wat niet mag in het B) dan is landing enz ook moeilijk te beoordelen. Je kan in het water beter wat terug zijn, anders gaat het mis (of kan het mis gaan, er zijn zat ensen die wel een uitzondering zijn en waar het goed bij gaat ;) )

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:54

Sannnn schreef:
Doe gewoon zelfde stiften in voor dressuur als voor springen/ cross. Heb puntjes en vierkante.. Die van Tacx. Weet nog niet welke ik in doe, zie'k daar wel :)

Das wel handig als je daar zo snel in bent! Ik moet daar nog even handigheidje in krijgen.
Hoop ook dat ik verder dan 1 kom. Ach zie het wel, rustig blijven en been erbij. Dan moet het goed komen. Als het niet lukt is het mijn schuld. Weet ik gelijk waar ik voor Gorssel voor moet trainen! :)

Als die van mij wat in z'n kop heeft, dan gaat ie gewoon niet meer. Ik hoop dus dat hij het net zo leuk vind als de trainingen en gewoon gaat. We hebben van die schroefjes die je in de gaten kan doen. Klein schroevendraaiertje mee, je haalt schroefje er uit en gooit stiften er in. hooguit 5 minuten werk :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:00

Ik draai thuis altijd platte in en die hoef ik dan alleen uit te draaien en dan de stiften er in te draaien.

De tip van de waterbak is wel een goede. Rust en desnoods in stap!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:01

@vibabu:Das wel minder dan. Idd te hopen dat hij het net zo leuk vindt... Succes iig!
Ik heb geen flauw idee hoe de mijne zal reageren. Ze heeft nog nooit SGW wedstrijd gelopen en ik ook niet. Dus ik zie het wel... Weet vanmezelf wat mijn probleem is. Dat ik te vroeg af ga en zij er langs vliegt. Terwijl als ik goed zit en been eraan heb gaat het goed.. Dus daarom als het fout gaat ligt het aan mij. :)

@gr_roos: Okee, dat is ook wel logisch idd ja. Was zelf ook van plan om in draf de waterbak in te gaan. Iets meer zekerheid, in galop deed ze de vorige keer op training wel maar op wedstrijd is het toch weer anders. De waterbak op training heeft ze al vaker gedaan. Ga idd ook niet in verlichte zit waterbak in.. Ben dan bang dat als ze stopt ik er voor over in lig. :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:04

Je kan de eerste keren het best rustig, maar voorwaarts draven. Merk je dat ze het spannend vind neem je der terug naar stap en stap je soepel door. Als ze het echt spannend vinden in stap er uit. Eerste crossen moet je echt als leermomenten zien. Verpest je het dan, dan kan je er in andere crossen nog last van hebben. Safe en vertrouwen op het water is een absolute must bij een sgw paard.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:07

Sann, je kan beter 2 á 3 galopsprongen voor elke sprong gaan zitten. Zeker als jij al vooruit springt. (toch, Roos?)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:08

Ik laat die van mij bij de waterbak zijn ´eigen´ tempo bepalen :)

Als het echt te hard in die waterbak wil dan zeg ik wel ff van ho maar dat gaat eigenlijk altijd wel goed :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:10

Die van mij ging er de eerste keer zo in daar maar de 2e keer met training deed hij moeilijk. Ik hoop dat ik bij de waterbak aan kom. Al kom ik maar over hindernis 1 dan heb ik al de helft gewonnen.

Ik schijn scheef aan te komen maar volgens mij gaat mn paard zelf scheef lopen als hij wat eng vindt dus denk dat als het lukt om hem recht te houden dat het al de helft scheelt.

Ik ga ook zeker niet heen voor de punten maar voor de ervaring. De trainingen pakt ie hardstikke goed op gaat overal overheen en doorheen maar als je alleen bent is het toch anders... Ik zie het wel!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:11

Mootje schreef:
Sann, je kan beter 2 á 3 galopsprongen voor elke sprong gaan zitten. Zeker als jij al vooruit springt. (toch, Roos?)

Ik doe het wel altijd, alleen niet iedereen ziet het graag en het ligt er ook aan hoe zwaar je gaat zitten. Bij onervaren paarden ga ik altijd zitten, als je netjes in de verlichte zit blijft en hij naait er tussen uit ben je de klos.

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:13

Mootje schreef:
Roos, streng? Dat valt toch wel mee? Als je af en toe mensen voorbij ziet komen in de cross moet je af en toe wel 'streng' zijn!

Roxanne, met welk paard start je?

Met Goldfever, paard van Manon weet niet of je die nog kent.. jij doet niet mee toch?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:15

Dank jullie voor de tips. :) Wil dat idd gaan proberen, te gaan zitten 2/3 galopsprongen voor de sprong. Zelf ook goed steeds zeggen in mijzelf: zit zit zit en pas als zij springt mee gaan. Zei Femke ook al, zitten san. Dan gaat het goed, niet vooruit denken laat je paard springen.
Mag je officieel niet gaan zitten dan voor de sprong dat niet iedereen het graag ziet?

Ik ga ook niet voor de punten, ga voor de ervaring. Kom net kijken dus zie dit als enorm leermoment voor mijzelf en mijn paard. :)
Training gaat ook goed, maar dit is ander terrein en alles. Ik zie het wel.
Heb er wel ontzettend zin in! :D
Ook leuk dat er meer debutanten zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:16

Je hebt idd zitten en zitten! Bovenlichaam naar achteren en rijbroek in het zadel (niet je kont) is meestal al voldoende.
Sann, liever zitten voor de sprong dan een weigering of val!

Rox, Volgens mij ken ik die niet. Mijn paard is nog een beetje te puppy voor een SGW wedstrijd. In mijn onderschrift staat een topic van afgelopen training. Succes in ieder geval!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:18

Sannnn schreef:
Dank jullie voor de tips. :) Wil dat idd gaan proberen, te gaan zitten 2/3 galopsprongen voor de sprong. Zelf ook goed steeds zeggen in mijzelf: zit zit zit en pas als zij springt mee gaan. Zei Femke ook al, zitten san. Dan gaat het goed, niet vooruit denken laat je paard springen.
Mag je officieel niet gaan zitten dan voor de sprong dat niet iedereen het graag ziet?

Ik ga ook niet voor de punten, ga voor de ervaring. Kom net kijken dus zie dit als enorm leermoment voor mijzelf en mijn paard. :)
Training gaat ook goed, maar dit is ander terrein en alles. Ik zie het wel.
Heb er wel ontzettend zin in! :D
Ook leuk dat er meer debutanten zijn.

Het is voor mij de 2e keer maar vorige keer had ik door 1 of ander stom iets op 1 van de laatste hindernissen (met springen) 3x weigering. Ben dus niet de cross in geweest. Hoop toch wel op iets meer zondag. Hij kent het terrein. Verder is dit het eerste paard waar ik mee officieel wil crossen en hij is vooral erg groen tussen z'n oren :)

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:20

Mootje schreef:
Je hebt idd zitten en zitten! Bovenlichaam naar achteren en rijbroek in het zadel (niet je kont) is meestal al voldoende.
Sann, liever zitten voor de sprong dan een weigering of val!

Rox, Volgens mij ken ik die niet. Mijn paard is nog een beetje te puppy voor een SGW wedstrijd. In mijn onderschrift staat een topic van afgelopen training. Succes in ieder geval!

haha dankjewel!

ik hoor afentoe wel iets over jullie van je vader:) op mijn hyves staat mooie cross foto's van Goof, t is een heel sterk paard maar nergens bang voor! Geweldig!!

heb alleen al gezwomen in wieringerwerf tijdens de training ;) hij bleef met zijn rechter stift in zijn linker peesbeschermer hangen en daaar gingen we samen.. daarna weer opgestapt en nog paard keer door heen gereden.. hij gaf geen krimp!

mja nu maar wel even zondag afwachten, onze allere eerste echte cross;)