[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vincy

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:39

Ook ik ben vandaag bij Michiel geweest, erg fijne begeleiding!
Én wat heerlijk om weer te crossen <3 Daar word een mens blij van :):)
Al heb ik nog een hoop werk aan de winkel met tempo controle :') Ze wil vaak nogal hard.. Zijn er hier ook mensen die daar ervaringen mee hebben, en hoe lossen jullie dit op?
Ik heb vandaag juist voor de hindernissen een overgang terug moeten rijden (valt niet mee :') haha).

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:46

Vincy nee heb bet zelfde probleem haha

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:48

Haha oke :') In welke groep zat jij dan vandaag?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:55

Euh van 11 uur. Jij dan?

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:14

Oh dan zat jij idd in de andere groep, ik was smiddags om 14.00 uur.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:29

Hi! Ik meld me ook even, ik ben alleen nog niet eens amateur want ik heb nog nooit een crosshindernis gesprongen en met het paard wat ik rij pas 3/4 x gesprongen haha. Alleen paardlief heeft 2 sterren military gelopen eerder :D

Maarrrrr, ik heb wel de ambitie om amateur crosser te worden :+ dus waar te beginnen? Haha. We hebben trouwens ook helemaal geen springzadel, alleen dressuur. Is dat voor een x heel erg? Het beste is denk ik een x een training te doen? Dat iemand kan zeggen wat ik moet doen haha... We hebben ook onze eerste dressuur wedstrijden in de planning staan dit jaar maar echt alles is nieuw, moet ook nog uitzoeken over stiften en alle andere nodige dingen. Dus als iemand wat tips heeft, graag! :j

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:31

Hier even een baalmoment; SGW Heerjansdam zit helemaal vol -O- Terwijl ik vorig jaar nog op mijn gemak 2 weken van tevoren kon inschrijven ben ik nu na 2 dagen te laat en automatisch op de wachtlijst geplaatst. Weet iemand of het per klasse is de wachtlijst of over alle deelnemers? Mag iemand als iemand (bijv.) uitvalt in het L paarden dan in de L pony's meedoen? Want als dat het geval is moet ik druk op zoek naar een alternatief :( Weinig pony's die starten in het L maar heel veel paarden..

En klopt het dat de status van de inschrijving van Etten-Leur niet naar definitief wordt veranderd?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:07

Wachtlijsten zijn per klasse dus voor een uitvaller in de L pony's komt iemand van de wachtlijst L pony's en zo voor alle klassen

Vincy ik heb ook een giga probleem met tempocontrole gehad. Dit is tweeledig opgelost. In mijn springlessen heb ik continu getraind op 1 pas meer rijden. vroeger als een lijntje op 6 stond was ik heel blij als ik er wel 4 had, toen had ik de afspraak met mijn springinstructeur dat ik er 1 minder mocht dan hij er maakte. Zo is dat doorgetraind naar gelijk en nu kan ik er ook 1 meer. Vroeger koos ik altijd voor naar voren oplossen. Toen heb ik een tijd altijd terug oplossen moeten kiezen en nu is de controle zo groot dat ik mag kiezen wat mij het beste lijkt. Dit stuk is de hoofdoplossing geweest maar duurt natuurlijk lang. Mijn crossinstructeur had me vorig jaar september voor het laatst gezien en die was verbaasd over hoeveel controle ik had gekregen

maar zoals ik al zei dat stuk wat ik geoefend heb met springen heeft me echt lang gekost (heeft ook te maken met dat ik Ferrose altijd voorwaarts moest rijden anders kon je het sowieso vergeten dus ik deed niet aan terug en dat gecombineerd met een paard wat dat ook niet doet, is oefenen). Dus ik heb ook een snellere oplossing gebruikt en dat is uit draf springen. Ik kreeg van mijn crossinstructeur letterlijk de opdracht mee om crossen te 'verpesten' tot ik controle had. In training ging alles uit draf en in de cross mocht ze galopperen tot ze het overnam en dan moest ze draven en naar de sprong toe altijd. Ik heb dit 1 cross zo gedaan en de boodschap kwam aan. Training tussen de volgende cross nog steeds zelfde manier en de volgende cross mocht ik in een galopje doen (werd ze te gek weer draven). Draven heb ik maar een paar keer die cross hoeven doen. Daarna kan ik haar snel en langzaam rijden wanneer ik wil. Waarbij ik wel toegeef dat ik in training afgelopen keer nog veel meer controle heb dan in september 2015

Wel geef ik toe dat ik er sinds eind 2014 een scherper bit (sprenger max control watertrens) in heb hangen, omdat ze toch net wat meer duidelijkheid nodig heeft dan mijn gewone watertrens bood. Daarvoor was de controle dus nog minder maar ook met dit bit heb ik er nog hard voor moeten werken.

Lang verhaal maar dat is mijn oplossing geweest

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:11

lycil8 schreef:
Hi! Ik meld me ook even, ik ben alleen nog niet eens amateur want ik heb nog nooit een crosshindernis gesprongen en met het paard wat ik rij pas 3/4 x gesprongen haha. Alleen paardlief heeft 2 sterren military gelopen eerder :D

Maarrrrr, ik heb wel de ambitie om amateur crosser te worden :+ dus waar te beginnen? Haha. We hebben trouwens ook helemaal geen springzadel, alleen dressuur. Is dat voor een x heel erg? Het beste is denk ik een x een training te doen? Dat iemand kan zeggen wat ik moet doen haha... We hebben ook onze eerste dressuur wedstrijden in de planning staan dit jaar maar echt alles is nieuw, moet ook nog uitzoeken over stiften en alle andere nodige dingen. Dus als iemand wat tips heeft, graag! :j

Welkom!! Voor een keertje kan een dressuur zadel wel maar echt ideaal is het absoluut niet.. Je knieën kunnen niet buigen door de wrongen, dus kun je ook niet goed in je heup etc buigen.

Verder heb je goede bescherming nodig voor je paard. Maar ik zal zoals je zelf zegt écht de eerste keer onder begeleiding gaan trainen. Je paardje kan alles wel maar toch is het fijn als iemand jóú helpt :)

Tis wel hartstikke leuk!!! :D

Ik had inderdaad Heerjansdam meteen opgegeven. Tis maar een van de weinige in mei.. Wel balen zeg!!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:38

Wauw Joki, hier heb ik echt wat aan! Bedankt voor je uitgebreide toelichting <3 Echt heel duidelijk en herkenbaar.
Vandaag moest ik op een gegeven moment ook alleen maar draven naar de sprong en naar het water, soms nam ze t keihard over maar ik heb ook fijne stukken gevoeld! Fijn om van jou te lezen dat jij het zo duidelijk omschrijft hoe het bij jou ging en dat vanuit draf kan ik nu ook goed begrijpen, al weet en merk ik ook dat dit niet van de een op andere dag over is en vergt véél training.
Maar echt super bedankt voor je tips!! Ik ga t nog een paar keer lezen :o en meenemen naar mijn volgende cross lessen, ook om dit te overleggen met de instructeur. Michiel had ook al aangeven om eens privé les te komen nemen, om er doelbewust aan te kunnen werken.
Nou nogmaals dank!! +:)+ +:)+ Heb hier véél aan.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:54

Nog een kleine kanttekening bij mijn opmerking dat ik snel en langzaam kon. Dat kon ik maar mijn controlepunt moest zeer vroeg liggen. Als ik haar 10 meter van tevoren wil remmen dan kan (hopelijk nu kon) ik dat vergeten. Ik legde mijn controlepunten dus altijd ver voor de sprong (een meter of 30). Ik hoop nu (bijna 2 jaar verder ) zo ver te zijn dat ik dit naar een meter of 10/15 voor de sprong kan gaan leggen, maar dat moet ik nog zien

De weg is lang, maar als je hem consequent volgt dan is mijn ervaring dat het helpt. Dat consequent zijn is ook heel belangrijk want anders ben je zo weer 2 stappen terug.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:15

Nou idd dat geloof ik graag. Ben echt heel blij met je uitleg en dat er dus ook anderen zijn die ook dit probleem gehad hebben of herkennen. Grappig dat zo'n stukje tektst best waardevol kan zijn (nu nog in de praktijk proberen te brengen). En idd ik geloof ook heel erg dat je duidelijk tegenover je paard moet zijn en je anders zo weer een aantal stappen terug bent..
We gingen vorig jaar eind van het seizoen best lekker, en nu heeft ze er schijnbaar zo veel zin in dat je gewoon weer terug moet naar de basis. Dus daar gaan we nu ook eerst weer flink tijd in steken, en dan komt dat knallen/'presteren' op wedstrijd wel weer.
Nogmaals bedankt voor je uitleg <3 +:)+ Wij kunnen weer flink aan de slag :):) :D

En ik wil nog even zeggen dat ik het onwijs knap vind dat je al zoveel met je eigen toppaard bereikt hebt, lijkt me echt niet makkelijk als ik je verhaal lees. Echt super hoe jullie rondknallen op spring en cross wedstrijd! +:)+

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:06

Oh Joki, super uitleg, kan ik ook wel gebruiken!

Halen jullie na de dressuur de knotjes er weer uit of crossen jullie er ook mee? Doen jullie dan ook een touwtje om het eerste knotje om het hoofdstel aan vast te maken?

Springen jullie met de crossbeschermers en springschoenen al aan of met gewone springbeschermers, ivm voorzichtig houden van je paard?

En ben ik nog wat vergeten voor op de lijst, die hang ik in mijn kast op :D

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:35

Knotjes laten wij in. We doen nooit een touwtje om een knotje, wel doen we de keelriem wat strakker voor de cross. Springbeschermers met springen is niet aan te raden, je hebt niet genoeg tijd tussen springen en cross om ook nog weer andere beschermers om te doen. Iedereen springt ook met crossbeschermers in de cross. Springschoenen gebruiken wij nooit, dus daar kan ik je niks zinnigs over zeggen.

Fiets heb je nu een vraagteken achter maar wij vinden een fiets (liefst atb) echt onmisbaar. Alles ligt vaak ver uit elkaar, en je kan hem zelf gebruiken om de cross nog even na te fietsen. Mijn man doet dat altijd nog even na de dressuur. Hij heeft hem dan al gelopen, maar gaat nog even het hele parcours na en neemt alles nog even door voor zichzelf.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:42

Als ik met dressuur rijd dan blijven de knotjes erin. Ik zet mijn hoofdstel niet vast aan een knotje

qua bescherming met springen is het bij mij afhankelijk van mijn paard. Deze spring ik gewoon met volledige crossbeschermers en springschoenen. Ze is altijd voorzichtig en op wedstrijd nog voorzichtiger. Daarnaast is ze erg hyper op cross dus ik doe liever niets wat onnodig is

Mijn vorige paard was niet voorzichtig dus die sprong ik met gewone beschermers en dan wisselde ik die om voor haar crossbeschermers.Zij was in dat soort dingen superbraaf

Bij mij moet een AJ en mijn crosshelm nog op de lijst maar kan prima dat jij die niet hebt een deze er dus niet op hoeft

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:57

Oke dan laat ik dat touwtje maar weg. Ik denk dat ik de crossbeschermers met springen dan ook maar gewoon aan doe, hangt er ook vanaf hoeveel tijd er tussen zit.

Mijn vader was al van plan om een fietsenrek op de trailer/auto te maken, maar dat is dus ook echt wel nodig. Bij Westerbork vielen de afstanden geloof ik nog wel mee, dus dan moet mijn vader daarna maar zorgen dat het er op komt :P

Ik heb inderdaad geen AJ, wel een crosshelm, die staat er wel op maar dan als crosscap, (tweenalaatste bij ruiter).

Wanneer lopen jullie de cross en het springparcour, tussen de dressuur en het springen in?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:07

Ik heb nooit een fiets mee. Is ook te overleven

ik loop tenzij ik veel tijd tussen dressuur en springen heb een dag van tevoren. Ik wil in alle rust 2x kunnen verkennen

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:14

Ik loop het liefst voor de dressuur en als het kan de dag van te voren. Soms na de dressuur maar dat vind ik niet ideaal.. Tenzij er echt veel tijd tussen zit..

Prima lijstje denk ik zo. Misschien nog ducktape voor evt om de bescherming.

Ik doe nooit dat touwtje aan hoofdstel. En met springen gaat alles op en aan voor de cross :)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:17

Oh oke, nouja dan zal ik wel even zien, mijn vader vind het sowieso wel handig omdat hij anders de hele tijd mee moet lopen.

De dag van te voren gaat mij meestal niet lukken, het meeste is een uur/anderhalf uur rijden en door de weeks overdag zit ik op school. Als de cross op zondag is zou het misschien nog wel kunnen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:20

Ik ga meestal uit werk. Als het langer licht is gaat dat prima. Maar ik wil perse veel tijd om te verkennen dus dan moet je ook wel

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:31

Ja dan zou ik 's avonds moeten gaan, maar dan moet ik ook mesten, vlechten enzovoort dus is het al druk genoeg. Nouja ik zie wel hoe het komt, eerst de startlijsten maar afwachten.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:30

Halloo, hier ook een amateur eventer. Ik ga 2 april weer starten in Markelo potdijk. 2e keer dat ik een officiele SGW rijd buiten de oefencrossen om. Hopenlijk gaat t beter als vorige keer in Heino, pony weigerde te veel in de cross. Ik ben nog op zoek naar een geschikt oefenterrein om voor mezelf heen te gaan trainen en een goeie crossless.

Handig die checklist hierboven !

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:22

Ik rij op zaterdag in maarsbergen mee, weet iemand of je vrijdag avond al kan/mag verkennen?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:34

Aangezien vrijdag de L en M al rijden kun je vrijdag dus ook al lopen in Maarsbergen. Op de bordjes staat dan welke hindernissen worden aangepast voor de B.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:42

Aah top dan ga ik vrijdag uit her werk gelijk door parcours lopen