Van wat ik van m'n moeder gehoord heb is Cushing een goedaardige tumor aan de hypofyse, de hypofyse regelt in de bijnieren de productie van hormonen (cortico's met name). En die hormonen sturen weer van allerhande processen in het lichaam aan. Door die tumor kan de hypofyse de productie niet meer regelen, niet meer stoppen is het meer .. dus het hele zootje is ontregelt. Daardoor krijg je bijv. de abnormale haargroei, hoefbevangenheid, verkrampte spieren achtig iets, zweten, verhoogde pols ect. Het valt nu wel allemaal wat in elkaar: Peter z'n abnormale vacht, z'n harde manenkam, de spontane lichte hoefbevangheid vorig jaar en nu dan z'n moeite met lopen en het zweten. Eetlust heeft ie trouwens nog wel, maar dat hoort er ook bij volgens de DA.
Er is geen echt middel tegen Cushing, er schijnt wel een heel dure methode te zijn. Maar dat heeft lang niet altijd resultaat en heeft vaak nare bijwerkingen. Kortom, er is niets aan te doen.
Ik moet/wil zelf verder nog wat research doen op internet doen.
Hij krijgt nu bute en m'n moeder wil wat magnesium bijvoeren (hebben we nog staan), dat zou de spieren wat helpen kunnen ontspannen. Ik vind het ergens niets, hem laten leven op pijnstillers. Hij krijgt nu die pijnstillers, als ie daar niet veel beter van wordt .. dus weer meer zichzelf zal het gauw afgelopen zijn. Knapt ie op, dan zien we wel weer. Maar hij kan er ook zomaar bij neervallen ...
Peter is m'n eerste eigen pony, ik heb hem nu 14 jaar.
LL: wat je beschrijft over Cushing klopt inderdaad.. Bij paarden is er inderdaad nog niet echt een methode om succesvol te behandelen (iit honden..). Maar daarentegen kunnen veel pony's vaak ook met Cushing oud worden zonder daar al teveel last van te ondervinden. Ik zie dat die van jou wel al verschijnselen heeft gehad, dus een prognose voor jouw pony zou ik zo 1,2, 3 ook niet durven geven. In ieder geval sterkte ermee!
LL: Jeetje!! Het is dus gewoon afwachten wat de komende tijd gaat doen?
Vief: Hahaha.. dat zou ook echt een streek voor Wolin zijn . Ik liep vandaag langs een kruiwagen met grote berg kuil en Wolin zag ik al kijken, dus ik nam haar wat korter en ze loopt heel rustig langs en ze geeft een gooi met haar hoofd door het kuil. Heel d'r pruik onder en tussen d'r oren, heel het gangpad lag vol en Wolin had precies wat ze wilde; een voorraadje voor onderweg . Dat monster .
Morgen gezellig een bbq op stal met een soort 'Tupperware party' maar dan met paardenspullen en rijkleding . Heb er al helemaal zin in!!
Edit: Ontwormtijd!! Dus Wolin moest er ook weer aan geloven *say no more, say no more*
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 04-09-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Jeetje zeg LL Das niet zo fijn nieuws.. hopelijk ondervind ie er voorlopig nog niet al teveel hinder van en kan ie voorlopig nog een redelijk leven lijden.
@ vief: Jeetje, stoute woll. Gelukkig is het op een paar snijwonden na niet ernstig! Hopelijk doet ze het niet weer.
Paarden staan hier ook nog niet onder de deken k zag van de week op KNMI dat er volgende week misschien toch weer kans is op warmer weer en dan lopen ze daar met een deken. Zetje is volgens mij braaf genoeg om te gaan scheren, mocht het te dik worden, dan maar scheren.
Goedenavond! Eerste schooldag was vermoeiend, maar gelukkig niet zo lang. Na zo'n dag binnen zitten had ik heel veel zin om lekker met Vorstin naar het strand te gaan, lekker uitwaaien. Helaas geen rijbewijs/vervoer, dus ik heb in de buitenbak gereden. Vorstin had niet zo'n lekkere bui, ze wilde eerst totaal niet loslaten, en later kon ik rechts geen druk meer geven, want dan sloeg ze af (vanuit galop ineens stilstaan/achterwaarts/ ineens naar links uitwijken). Ik heb haar mond gecontroleerd, maar er was niets aan de hand. Tandarts is dit voorjaar nog geweest, en toen was ze ook helemaal ok (op 1 minuscuul haakje na). Hij zou over een jaar pas terugkomen. Uiteindelijk kreeg ik Vorstin er weer door, maar het heeft me behoorlijk lang gekost. Ik wilde niet slecht eindigen, dus ik heb er volgens mij bijna 2 uur opgezeten Morgen een springlesje, even niet dat serieuze dressuur
Vorstin heeft sinds vannacht weer haar zomerdeken op, maar die gaat overdag af. Stel dat het ineens weer heel warm wordt laat ik hem ook weer af.
Gefeliciteerd met je vader Kim! Wat een leuk cadeautje van je vriendin Lotte! Sterkte met je armen Fijn dat je eerste rijles leuk was Rosalie Sterkte LL Wat een rotnieuws zeg! Ohoh, wat een tuttie die Woll weer Vief
Goedemorgen! @LL: Dat is wel even flink schrikken! Veel sterkte! @Vief: Die stoute wolletje! Gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen! @LZ: Fijn dat beide paarden braaf waren. @WL: Hoe is het ontwormen gegaan?
Ik ben weer op stage, vandaag maar een half dagje dat is wel lekker. Ik heb de paarden trouwens al wel een ongevoerd regendekentje op. Gisteren nog gesprongen met Nika maar die was niet te rijden, zo verschrikkelijk heet! Hopelijk gedraagt ze zich zondag beter
Goedemorgen! Ga zo snel ven naar stal. Vandaag is uitmest dag op stal dus de paarden gaan pas laat naar buiten. Kan ik nu wel nog even rijden. Moet voor half 11, maar dat red ik vast wel.
@ Scum ... en ik wist niet dat mensen het ook konden krijgen
Tja, je leest wel over middeltjes die de verschijnselen wat kunnen onderdrukken en waarmee ze dan nog wel 10 jaar ouder kunnen worden. Maar weet niet of dat ook voor Peter zo geld, ben nl. nog niet een verhaal tegen gekomen waarvan het paard zo slecht ter been is ... wat niet door hoefbevangenheid komt. Ik weet niet, mss krijgt z'n lichaam wel pijnsignalen door terwijl die er helemaal niet is? Kan maar zo als de hormoonhuishouding in de war is toch?
weten jullie trouwens of je die lijst van "eigen berichten" kan leeg gooien? Als ik daarop kijk zie ik topics waar ik misschien 2 jaar geleden iets op heb gezegd.... waarvan ik écht zoietsheb van.... daar wil ik niet eens meer van op de hoogte zijn....