[SGW] [HK]Cross met ons mee, Holladiejee (DEEL7)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Re: [HK]Cross met ons mee, Holladiejee (DEEL7)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:43

ja dat kan idd! Ze heeft dus idd altijd al last van haar rug vandaar ook de eerder bezoeken aan Rodinde. Maar de eerdere keren ging het ook zo. Eerst 2 maanden super en zo van de 1 op andere dag weer net geen wp terwijl er niks veranderd was. En er is ook nog niks uitgesloten. Mijn ouders zijn eigenaar van Tutje dus hun beslissen. Ik wil gewoon sommige dingen uitsluiten zodat we ergs erg vroeg bij zijn zodat het nog genezen kan worden. En wil dat ze pijnloos is. Dat lijkt ze trouwens zo wel in de wei hoor. Maar wat ze dus ook deed toen we haar op rust zetten was in stap haar achterbenen wegdraaien naar binnen toe en nu neen stuk minder. Dus allemaal kleine dingetjes.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:44

Lielle schreef:
MJ, ik denk zeker dat er hier niet altijd goed gevoerd wordt. Vaak veel te veel brok en te weinig ruwvoer.

Dat is zeker waar! Maar ook de brok op zich, daar zitten stoffen in waar niet alle paarden tegen kunnen. Toen we Os nog brok voerden, had ie altijd bulten op zijn rug en was soms wat koliekerig. Nu heeft ie veel minder bulten en nooit meer koliekerige verschijnselen.

Maar ook het weiland, bij ons staan ze op een boerderij, het land wordt behandeld zoals het koeienland, lekker bemest. Maar dat is helemaal niet geschikt voor paarden, daarom heeft Os elk jaar weer die dip. Zodra het gras begint te groeien, krijgt hij last van zijn lijf. Gelukkig zijn de meeste paarden er niet zo gevoelig voor, maar bij Os is het patroon nu wel erg duidelijk.

Het hele onderzoek naar voedingsbehoeften van paarden staat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen. Voor productiedieren is veel meer onderzocht bekend.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:51

Ik voer heel weinig brok, probeer het meer met graan te doen. Moet ze het natuurlijk wel eten en dat is nu "mijn" grootste probleem. Als ze erg terugvalt krijgt ze 1,5 kg brok. Anders 0,5kg.
Ik heb een vreselijke pieper met eten, als ze vers gras geproefd heeft in maart / april eet ze rustig een week niet Slapen
Zomers is het voor mij een stuk moeilijker om er eten in te krijgen.

Lucerne eet ze wel goed en hooi of kuil ook en gelukkig blijft ze daar ook wel goed van op gewicht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:55

Wij voeren idd ook granenmix en brok, en ruim kuilvoer. Ook daar moet je mee uitkijken, te rijk en natte kuil is ook niet goed voor paarden, dat is voor koeien.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:56

Jenga: klinkt mij iig in de oren alsof die osteopaat zich heeft begeven op vakgebied wat niet van hem is?? Hoe kan een osteopaat nou leverproblemen oplossen?? Dat ze scheve wervels weer recht kunnen zetten en de spieren los kunnen maken die daarbij behoren, daar geloof ik wel in..

Bij productiedieren gaat het ook om productie Knipoog. Paarden hoeven niet zo snel mogelijk te groeien en residuen daar wordt ook niet naar gekeken.. Volgens mij is het enige wat boeit dat de fabrikant zoveel mogelijk verdient. Ook in de gezelschapsdieren sector wordt echt ontzettend veel gesjoemeld met voedingsproducten. Die 'schijnen' vaak te werken maar vaak is het die werking echt gering.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:56

MM, heb je al eens aan een hormonenkwestie gedacht? IJzers zouden ook kunnen. Heb ooit met Raimaer 's moeder vreselijk lopen tobben, tot we een andere smid kregen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:57

Klopt, maar die van mij vinden het wel erg lekker. Als die merrie een eetdipje heeft haal ik wel een een zak koeienkuil.
Pony krijgt het niet, als die er naar kijkt wordt hij al dik Tong uitsteken

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:58

wij hebben super mooi kuilvoer. Dat is het voordeel als je eigen vader het perst dan weet je wat je hebt. Verder voeren wij merriebrok en kruidenmusli.

nee heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht. ijzers die hielpen bij het rijden? Vertel ben benieuwd!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 13:59

Ik ben m.b.t. voer ook blij dat ik op een biologische stal sta, waar ze daarmee rekening houden.

Speciaal Paardengrasland
Bio-brok (maar dat lust ie van mij opt moment niet meer)
en héééél veel ruwvoer.
(er zijn nog stallen vrij!) check advert: http://dieren.marktplaats.nl/stalling-e ... FgEdibM%2B

Ben allang blij dat ie van mij dagelijks buiten komt en de pootjes kan strekken. Want er zijn zoveel paarden die 24 uur pd in een hokje van 3 bij 3 staan, en dan nog niet eens dagelijks eruit komen!!! en daarbij alleen maar ´s ochtends een plukje ruwvoer krijgen. Moeten ze strafbaar maken!!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:59

als Os 1 keer koeienkuil eet staat hij de volgende dag gelijk met 4 dikke benen.....

Verder moeten wij wel mineralen en vitaminen bijvoeren want alleen granenmix mag niet ivm calcium-fosfor verhouding (hoop dat ik dat laatste goed zeg).

En Os vindt kuil en brok juist zo lekker... Valt niet mee om die droge haver er elke keer weer in te krijgen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 10-05-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:00

Nee, juist andersom. De smid zette haar niet goed op de ijzers waardoor ze last kreeg met lopen. Niet kreupel maar gewoon niet fijn willen bewegen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:01

ow zo ja. ze is wel gevoelig met de hoeven maar ze staat nu op blote voeten. En vorig jaar dus wel op ijzers. En de hormonen dan?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:02

Jenga: inderdaad belachelijk hoe de meeste paardne gehouden worden. Maar het erge is dat mensen vaak wel weten dat ze het fout doen, maar express zo doen. Zo worden knaagdieren, vogels en reptielen ook ontzettend vaak verkeerd gehouden en gevoerd, maar dat is puur uit onkunde...

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:03

jenga vind ik ook! Hier komen ze ook elke dag eruit. Als het koud is en nat de veulentjes in de binnenbak maar anders lekker naar buiten! Ze gaan er om 10 uur uit en komen om 18 uur weer binnen! Lachen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:03

floor01 schreef:
Bij productiedieren gaat het ook om productie Knipoog. Paarden hoeven niet zo snel mogelijk te groeien en residuen daar wordt ook niet naar gekeken.. Volgens mij is het enige wat boeit dat de fabrikant zoveel mogelijk verdient. Ook in de gezelschapsdieren sector wordt echt ontzettend veel gesjoemeld met voedingsproducten. Die 'schijnen' vaak te werken maar vaak is het die werking echt gering.

Bij productiedieren zijn ze ook ooit begonnen met puur slecht voer (kijk maar naar bse) maar die weten nu wel beter wat te voeren om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Kwestie van voortschrijdend inzicht Knipoog

Voor paarden en kleine huisdieren schijnt er vaak genoeg maar net wat er voorhanden is door het voer gestopt te worden.....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:05

jenga_8 schreef:
Ben allang blij dat ie van mij dagelijks buiten komt en de pootjes kan strekken. Want er zijn zoveel paarden die 24 uur pd in een hokje van 3 bij 3 staan, en dan nog niet eens dagelijks eruit komen!!! en daarbij alleen maar ´s ochtends een plukje ruwvoer krijgen. Moeten ze strafbaar maken!!

en die mensen roepen vaak het hardste dat de bio-industrie zo zielig is. Dan denk ik, kijk eerst eens naar jezelf. Geldt inderdaad naast paarden wat mij betreft voor alle dieren die in kleine hokken zitten (konijnen, goudvissen, enz.)

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:06

Juist ja...

Zo zijn er voor konijnen ook Calcium knaagstenen in de winkel te koop, terwijl ze daar nier en blaasstenen van kunnen krijgen... Boos!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:09

floor01 schreef:
Juist ja...

Zo zijn er voor konijnen ook Calcium knaagstenen in de winkel te koop, terwijl ze daar nier en blaasstenen van kunnen krijgen... Boos!

en er zijn zoveel katten met die problemen (volgens mij zijn er meer katten met dan katten zonder zulke problemen), dat is toch ook niet normaal?
Onze boerderijkatten die zelf voor hun eten moesten zorgen werden eigenlijk altijd simpel oud zonder dat ze wat mankeerden. Tenzij ze door de boswachter dood werden geschoten dan.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:09

minnie_muis schreef:
ow zo ja. ze is wel gevoelig met de hoeven maar ze staat nu op blote voeten. En vorig jaar dus wel op ijzers. En de hormonen dan?

verkeerde stand hoeft niet alleen door ijzers te komen, kan ook gewoon doro niet goed bekappen. Hormonen kunnen een merrie ook aardig van slag brengen.

Ik zeg niet dat hte dit is, maar het zijn dingen waar je aan kunt denken. Mijn ervaring is dat er vrijwel altijd een medische verklaring is voor verzet.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:10

Mijn paard staat op Equi-Librium ijzers die lijken wat op het beslag van natuurlijke gedoe, kom niet op de naam.
Ik ben er erg tevreden over, hij loopt sindsdien veel ruimer.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:12

miss_jumpy schreef:
floor01 schreef:
Juist ja...

en er zijn zoveel katten met die problemen (volgens mij zijn er meer katten met dan katten zonder zulke problemen), dat is toch ook niet normaal?
Onze boerderijkatten die zelf voor hun eten moesten zorgen werden eigenlijk altijd simpel oud zonder dat ze wat mankeerden. Tenzij ze door de boswachter dood werden geschoten dan.....

Er zijn ook inderdaad heel wat katten met nier en blaasstenen. Een van die oorzaken is inderdaad het voer. Er kunnen ook diverse andere dingen aan ten grondslag liggen.. Ik heb me al eens bedacht om voor de grap eens hondenvoer oid van de lidl en daarna van een goed merk te beoordelen. Volgens mij klopt van dat eerste voer namelijk geen drol!!! (alheowel sommige honden het er wonder boven wonder goed op doen).

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:13

tientjuh: fijn dat het weer heelt Lachen
anthea balen Ach gut

daarnet mijn examens gehad voor uiterlijke verzorging Bloos!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:17

Ow ja idd Lielle. Ja dat denk ik ook. Vooral omdat ze eerst super fijn te rijden was! Hmmmm maar even denken! iig bedankt allemaal voor het meedenken!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:18

floor01 schreef:
Er zijn ook inderdaad heel wat katten met nier en blaasstenen. Een van die oorzaken is inderdaad het voer. Er kunnen ook diverse andere dingen aan ten grondslag liggen.. Ik heb me al eens bedacht om voor de grap eens hondenvoer oid van de lidl en daarna van een goed merk te beoordelen. Volgens mij klopt van dat eerste voer namelijk geen drol!!! (alheowel sommige honden het er wonder boven wonder goed op doen).

dat is ook zo, maar dat hou je toch, wij hebben 3 paarden in hetzelfde land staan en 1 kan het gras niet goed verteren, zal dan wel het mietje zijn Knipoog

Maar is met mensen toch eigenlijk ook, die een kan zich de hele dag volvreten met ongezonde dingen en er prima uitzien en de ander zit onder de puisten, wordt te dik of krijgt last van darmen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:21

Ik kom even illegaal bokken (zit op mijn werk Haha! )

Ik volg de 'discussie' al even....

Lielle schreef:
Mijn ervaring is dat er vrijwel altijd een medische verklaring is voor verzet.

Ben het hier volkomen mee eens! Heb in de afgelopen jaren inderdaad zo leren denken en kijken naar paarden.... Dan zijn sommige dingen soms simpel op te lossen. En alles in het belang van het paard...