Heleen: veel plezier in Turkije! BV: fijn dat je zo lekker hebt getraind! Tientjeh: fijn dat jij ook lekker hebt getraind! LZ: leuke foto's! Echt lief!
Dressuurles ging echt heel fijn Ik ga mijn bedje maar eens opzoeken, truste allemaal
Goeiemorgen! @Rowo: Fijn dat je eerste stagedag mee is gevallen! @WL: Balen van die wond aan haar achterbeen, maar gelukkig dat ze er geen last van heeft! @LZ: Leuke foto's hoor! @Kim, Hilde en Tezz: Fijn dat jullie eerste schooldagen mee zijn gevallen!
Ik kwam gisteren morgen op stage en werd gelijk warm onthaald met gebak en kreeg een bos bloemen. Daarna moest ik gelijk mee naar een vergadering van het project wat ik ga doen. Was erg chaotisch die vergadering, maar wel gezellig met allemaal vrouwen Daarna middagpauze en 's middags nog het een en ander aan pasjes en sleutels geregeld en met wat meer ingelezen in mijn project. Gister avond beiden paarden nog dressuur gereden, Jipje liep erg fijn. Het lijkt wel of hij de laatste tijd onvermoeibaar is. Hij blijft maar lopen Nika was wat sterk en drammerig in de hand, die had de kop een beetje verkeerd staan geloof ik Zo de paarden nog even in de molen en daarna weer naar stage.
Hallo Meld me ook weer eens, beetje in de meeleesmodus gevallen
@ Rowo ... wat balen dat jullie niet precies weten hoe lang het gaat duren met Corina, maar gelukkig wordt ze wel weer de oude! Jammer dat Zetje ook ff een tijdje uit de running is(was?), is haar verplichte rust al voorbij? Erg naar gevoel vind ik dat, als je beide paarden tegelijkertijd in de lappenmand zitten. @ Ilse ... wat een leukerd is die Armanie van je, hij lijkt wel heel hoog zo naast jou idd @ JN ...dat is nou eens een mooi onthaal op een stageadres @ alle schoolgangers ... jammer dat de vakantie afgelopen is heh
Nou, moi zit nog steeds op hetzelfde werk ... einde is mss (nu dan toch) in zicht. Maar, wat nu? Ik ben iets bijgedraaid in mijn mening dat ik absoluut niet bij de bank wil werken ... mss moet ik maar eens een gesprek aanvragen ...
Banditje heeft ff vakantie gehad na de keuring en endurance en heb ik nu weer wat opgepakt, had ie wel behoorlijk moeite mee. Maar geloof dat het nu weer de goede kant op gaat, zondag weer eerste wedstrijd Lady heeft zondag haar vuurdoop voor haar pees gehad. Ik heb, heel gezellig overigens, met haar een stukje van de oefenendurance in Appelscha gereden, 20 km ongeveer denk ik. Ze was erg .. eh, enthousiast Het was gezellig omdat we met z'n drietjes waren, m'n zusje m'n moeder en ik .. dat gebeurt niet vaak. lady in endurance-tenue
Dan nog ff een vraagje: hoe 'erg' is het als een paard na een training of sgw dikke benen krijgt? Alle 4 de benen rond de kogel en iets naar boven, maar de zwelling is hartstikke mooi koel. Is dit ondanks dat het koel is, niet goed. Maakt leeftijd uit? Krijgt een paard van >10jr daar mss wel eerder last van? Na beweging gaat de zwelling wel weg.
Dit zijn de zogeheten stalbenen en zijn ze opgelopen met vocht, het hoort niet en is een teken van een grote belasting op de benen. Een ouder paard heeft er inderdaad eerder last van. Met de hengst waar ik mee crosste, had dit ook, hij was toen 9 jaar. Soms bandageerde ik dan zijn achterbenen, maar meestal liet ik hem van de trailer af nog een halfuur flink doorstappen en liet ik hem nog even op het land lopen, om de doorbloeding weer goed op gang te laten komen. Dit hielp wel heel goed. Beweging is dan vaak het enige wat helpt hierbij. Na intensieve inspanning het liefst nog lang laten loslopen of een tijdje stappen voor de doorbloeding voor ze weer op stal gaan.
Lady heeft dat dus sinds 2 jaar (toen was ze 12). Soms had ze het nadat ik met haar gesprongen had, maar soms dus ook niet ... soms wel na wat zwaardere dressuurtraining, maar ook vaak niet. Zaterdag had ze het na een gewoon buitenritje, dus ik verwachtte het eigenlijk ook dat ze het na die rit in Appelscha zou hebben, had ze dus ook. Had coolingsgel erop gesmeerd en ze heeft daarna nog een paar uur op het land gestaan. Heb gisteraaf ook nog ff met haar gewandelt op het harde, toen was de linkerkant al praktisch weg getrokken .. de rechterkant niet (ergens ben ik dan weer zo van 'pfieuw, LV (haar peesbeen) is mooi afgezwakt .. ben ik daar ten minste gerust over ).
Maar ze heeft het soms zelfs als ik niet eens gereden heb, heel sporadisch hoor, maar ze heeft het soms wel (staat wel gewoon buiten overdag). Ook heeft ze gewoon heel gauw dat de benen wat vollopen. 2 uur nadat ze 's avonds weer op stal staat zijn haar benen al niet mooi droog meer, dus denk dat ze ook gewoon ook wat gevoeliger voor is? Dat had ze overigens ook al voordat ze 10 jaar werd (ik heb haar sinds haar 3e), tis nu gewoon nog weer een tikje erger ... ze heeft de laatste winters ook dat ze gewoon wat langer haar krijgt (terwijl het daarvoor altijd leek alsof ze geschoren was). Dus denk gewoon dat het lichaam aan het ouder worden is?
Maar ik vraag me nu dus af hoe erg HAAR dikkere benen zijn. Ze krijgt het dus niet altijd, soms zelfs als ze niet gereden heeft. Daarom heb ik ook geen idee hoe ik dat qua training zou kunnen opvangen.
floor: ja klopt hij heeft last van zijn ogen door de vliegen.
Mars had de vorige keer ook 1 dik been, niet kreupel maar vocht. Beweging is idd het beste. Mars is er ook erg gevoelig voor, hij heeft achter altijd wat vocht erin. Maarja ik weet niet hoe erg het is.
Ik zit nu op school. We hebben kwart over 2 weer les. Dus nu ff niks doen. Heb net een opdracht afgemaakt. Pff echt meteen allemaal opdrachten die we de dag erna weer in moeten leveren .
Vanavond springles. Ik weet nog niet wie ik meeneem .
Schoffie heeft soms ook iets opgelopen benen. Vooral als hij na een cross of springwedstrijd lang op transport heeft moeten staan. Na een paar rondjes beweging is het weer weg en de volgende dag blijft het weg. Mijn kuiten zijn ook dikker als ik lang in mijn bureaustoel heb moeten zitten (kom soms niet eens in mijn laarzen)
Dat staysound klei en gewoon afspuiten met koud water na de cross en bij thuiskomst helpt de doorbloeding te stimuleren. Ik spuit Shof zijn benen bij thuiskomst altijd af, en de volgende dag ook + een lekker stapritje over de harde weg! Die pezen moeten we goed houden!
Bij oudere paarden komt het veel vaker voor, dit omdat weefsels in de benen het al meer te voorduren hebben gehad en de doorbloeding in het cellen/weefsels slechter/minder wordt (lees dikke benen bij oudere mensen i.v.m. slechte doorbloeding, Jenga gaf ook al een mooi voorbeeld). Het helpt idd dus alleen maar als je de doorbloeding een handje helpt.
Stalbenen is dus een teken van slechte doorbloeding. Door slechte doorbloeding en dus vocht ophoping, herstelt weefsel slecht en het dus eigenlijk weer vaker terugkomt, daarom is goed afstappen op het harde erg belangrijk (wat je al doet). Door vaak zware inspanning en slecht herstel van het weefsel ontstaan soms de zogehete gallen (permanente vocht ophoping, dit komt bij vrijwel 8 van de 10 paarden voor, (veel) draven in zwaar zand is namelijk al een belasting voor zacht weefsel). Dus hoe erg het voor jouw merrie is.. Als het steeds terugkomt is een teken van slechte doorbloeding en slecht herstel van weefsels. Ze loopt er niet onregelmatig bij? Je zou wellicht een homeopatisch middel kunnen gebruiken om de doorbloeding te bevorderen. Ik ben nu ook aan het kijken voor die ouwe van mij, aangezien de winter periode er aan komt. Wolin krijgt accupunctuur behandelingen (laser pen) voor de doorbloeding van haar benen, zodat het herstel bevordert wordt, ik merk dat ze hier erg baat bij heeft!!
wat appelazijn door het voer wil ook nog wel eens helpen. Onze Trammelant had het enorm sinds hij een flinke aanval van Einschuss heeft gehad, na een nacht op stal had hij echt olifantspoten achter. De laatste jaren van zijn leven (hij is bijna 30 geworden) liep hij dag en nacht op de wei en daarmee weerd het aanzienlijk minder. Maar op die leeftijd kan dat wel.
Ik zou er zelf met een 'jong' paard iig niet blij mee zijn, het is toch een teken van te zware belasting. Waarbij ik niet wil zeggen dat je te vele vraagt, wel dat ze kennelijk moeite heeft met herstellen.
zo ik ben hier lang niet geweest.. heb het druk gehad.. zit nu weer op school in deurne net even gereden.. hier heel de dag internet dus weer vaker terug in het topic.. Krimpie goed aangekomen enz..
Nog geen tijd gehad om alles bij te lezen.. Zag wel leuke foto's van armani LZ
Onze cavia is vanmorgen overleden. We hebben hem in laten slapen. We hadden een konijntje van mensen gekregen en hebben daar zelf een cavia bij gekocht zodat hij niet alleen zat. Mijn stiefbroer heeft een buitenhok voor ze gemaakt, van paaltjes en gaas eromheen (ong. ruim 1m hoog) en vorige week was opeens het konijn weg, lagen alleen nog wat plukjes haar. Hij is blijkbaar door een beest gepakt en meegenomen. Cavia is daar ook door aangevallen maar had het nog wel overleefd. We zijn er toen gelijk mee naar de da geweest. Maar het ging nog steeds niet goed met hem en vanmorgen lag ie de hele tijd op zn zij en had last van stuiptrekkingen dus zijn mn zusje en ik met hem naar de da geweest en die zei dat hij er niks meer voor kon doen. Dat hadden wij ook al verwacht. Dus toen hebben we hem in laten slapen.
Bedankt voor de antwoorden allemaal, ben ik heel erg blij mee!
Lady heeft het eigenlijk al haar hele leven gehad dat haar benen van een nacht op stal staan iets vollig werden, met beetje beweging waren ze weer superstrak (totdat ze rond haar 6e/7e wat gallen achter kreeg). Maar het is echt sinds 2 jaar geleden (begon in de herfst), toen was ze 12, dat ze ineens nadat ik gereden had soms dikke benen kreeg (zoals ik zei rond de kogel en iets erboven, maar niet warm). Ik schrok me toen een hoedje, want ik deed qua training op zich niet meer dan normaal. Het is pas dit jaar dat ze ook het heel sporadisch krijgt terwijl ze niet eens gereden heeft. Bij beide situaties is het dan met 1 of 2 dagen weer weg, maar je schrikt zo als je het ziet.
Maar dat is dus alle 4 de benen. Ze is nu 14, dat valt niet onder 'jong' bij jou toch Lielle?
Ze loopt overigens niet onregelmatig als ze het heeft, soms beetje stijf ... maar soms zie je d'r ook niets aan.
Wat voor type homeapatisch middel/kruid zorgt voor een goede doorbloeding? Appelazijn heb ik idd ook wel vaak gehoord, 't tiere trutje wil het wss zo niet eten ... dus dat zou hoogstwss ook met zo'n mooie spuit in moeten worden gebracht
Hoewel ze het dus wel al van jongs af aan een beetje heeft (met alleen stil op stal staan), heeft ze vrijwel nooit wat met haar bewegingsaparaat. Een enkel voorjaar was ze wel eens licht onregelmatig omdat ze de voorjaar in d'r bol had in het weiland, en ze kan behoooooorlijk lomp met haar benen zijn Nou ja, tot de peesblessure 2 jaar geleden ... waarvan ik denk dat het gebeurd is tijdens een midden/uitgestrekte draf tijdens het rijden ... die ging zo super, nog nooit zo mooi ruim en flitsend .. totdat er ineens een behoorlijke onregelmatigheid in zat (a-la of zichzelf raken of struikel of verrekking).
Ik ben erg uitgebreid in m'n beschrijvingen, m'n excuses daarvoor. Maar ik probeer op die manier een zo volledig mogelijk beeld te geven waarop jullie jullie oordeel/antwoord/conclusie kunnen geven/trekken.
edit: @ Anthea ... Zo zijn wij onze 3 ganzen ook in 1x kwijtgeraakt ... beetje luguberder tafereel troffen we aan, maar niettemin even erg. Ze lagen verspreid over hun graslandje .... althans wat er van over was, de romp was er nog ... maar de halzen en hoofden waren nergens te bekennen Wij denken zelf dat het toen een vos oid geweest is (wonen dicht bij bossen). Maar dat was geen fijne manier van wakker worden die ochtend.
1 van mijn 2 cavia's had een paar weken voor m'n vakantie al het loodje gelegd. dus een nieuwe gekocht. kom ik thuis van vakantie vertelde de oppasser dat die andere oude ook was dood gegaan uit ellende.. ik heb dus nu 2 nieuwe wel leuk die kleintjes..
Ik heb er een van 26 en daar sta ik dan inderdaad niet meer van te kijken. Bij een jong paard duidt het echter wel op overbelasting van weefsel (te zacht/niet sterk genoeg). Hierbij kun jezelf na gaan wat overbelasting is. Bij een wondje op het been is er beschadigt weefsel/kapotte cellen waardoor er vocht vrij komt en er een been kan oplopen, ook dit is alleen door beweging (doorbloeding) weg te krijgen. Vaak stalbenen na (intensieve)inspanning of zelfs na enige tijd niet meer na inspanning, duidt dit op 'uitgelubberde' cellen/weefsel wat zich niet meer herstelt. Mijn instructrice is natuurgeneeskundige en behandelt Wolin ook (ik ben dus haar groom), ik zal aan haar vragen welk middel voor de doorbloeding! Dan laat ik het je weten!!
Ik heb trouwens een baan Was vanmiddag naar Randstad geweest en toen had die vrouw het over een baan bij Randstad zelf, dan moet je bedrijven bellen met de vraag of ze nog werknemers zoeken, zoja dan moet je ze doorverbinden. Niet echt heel moeilijk ofzo dus Alleen hadden ze er ook al iemand anders voor die al wel callcenter ervaring had en ik dus niet. Maar ze deed wel heel enthousiast en nu belde ze net en zei dat ze mij wilden hebben en dat ik morgen al mocht beginnen, wel spannend dus. Het is maar voor 2 tot 4 weken maar dan heb ik iig wel even wat geld Kan ik ondertussen mooi door zoeken.
@ Anthea ... Ik dacht eerst toen ik je reactie las dat je bedoelde dat je als intercedent mocht beginnen, maar dat is dit dus niet? Wel superrap beginnen trouwens, succes!
Ik kom ook nog even om een hoekje kijken. Erg druk nu, zit elke dag van 8.30 tot 18.00 op school. Zag erg leuke foto's voorbij komen. Ga nu maar eens richting de hockey.
Goedenavond! Fijn dat je stagedag leuk was Benthe Sterkte Andrea Gefeliciteerd met je baantje
Vorstin heeft ook stalbenen/gallen. Ze heeft het al een paar jaar, en na haar Einschuss is het erger geworden. Helaas wil echt niets helpen, al loopt ze de hele dag los in het buitenbakje. Bandageren doe ik in de winter 's nachts, in de zomer vind ik dat te warm. Het moet van de dierenarts, voor de tegendruk. Vorstin heeft het dus altijd, en volgens de dierenarts kan het geen kwaad. Ik heb het ook laten scannen. Zou het wel fijn vinden als het wat minder zou worden, maar geen idee wat nou helpt.