[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:21

Apple schreef:
Moniek, juist bij een afsprong moet je ook contact houden met de mond van een paard. Daar heeft het paard nl ook steun aan. Losgooien bij een afsprong is levensgevaarlijk. Dan moet een paard van heel goede huize komen om dat nog te redden.

ok contact snap ikmaar je hele gewicht erin hangen? je ziet gewoon de mondhoeken naar achtergetrokken worden.
een chelsey smile zeg maar

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:24

AaronYve schreef:
Waarom dat?

Citaat:
Ik heb afgelopen maand meegedaan aan een SGW training, 1e keer dat ik het deed.
Het was super maar toen ze me vroegen of ik nu ook sgw wedstrijden wou gaan doen, heb ik nee gezegd.
En waarom nee, ik heb maar 1 paard wat mij heel dierbaar is en die ik niet aan ''onodige'' risico's wil blootstellen.
Zeker kan er wat gebeuren met gewoon springen, lage vaste hindernissen of met buitenrijden. (daar sping ik ook over vaste hindernissen)
Alleen is het zo dat ik best wel een B parcour SGW wil doen maar ik wil gewoon niet hogerop komen omdat ik het te gevaarlijk vind.

Die dikgedrukte zinnen; Dat vind ik tegenstrijdig.

Citaat:
Je kan met alles je nek breken dus moet ik dan maar in bed blijven liggen?
Nee ik ga paardrijden ik ga skien ect.
Ik ga geen hoge hindernissen pakken omdat de kans dat je op je bek gaat en de schade groter is dan bij een klein hindernis waar je paard zich waarschijnlijk nog enigzins kan opvangen (heb het ook al meegemaakt) Maar je nek breken kan met alles Ja

Op hogere hindernissen komen paarden meer terug en letten beter op.
Op de lage hindernisjes gaan ze vaak te makkelijk en te hard over heen, waardoor ze juist kunnen vallen. Ik spring liever over bv 1.10 dan 40 cm.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:27

ik kom er inhoudelijk later op terug, nu wacht Lucinda op me *LOL*

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:28

Dat is ja maar ik vind niet dat ik mezelf tegen spreek en waarom niet. Ik ga niet hoger dan die B.
Ik kan die makkelijk aan , mijn paard ook en waarschijnlijk hoger ook maar dat wil ik niet.
Maar ik doe het omdat ik het leuk vind.
40 cm springen we niet Knipoog
En ik ben er net mee begonnen en wil niet hoger komen daarom blijf ik laag zodat het leuk is en toch spannend.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:28

breek een been dan he haha.
dat was een grapje en om je succes te wensen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:29

Zoiets zei ik ook toen ik begon, nu wil ik naar het Z. Ik ben alleen benieuwd of dat ook voor jou geldt Knipoog

/add
dank je wel!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:32

Jaren geleden liep ik rond op een oefencross en dacht ik " Bloos! " dan kan/durf ik nooit. Had ook helemaal niet de ambities om zoiets ooit te doen.

Ging een paard kopen, div paarden gezien en bij een van de paarden was de reden van verkoop "niet dapper genoeg voor de cross". Dat leek me geen enkel probleem, crossen ging ik toch nooit doen Haha!. Uiteindelijk is het een ander paard geworden.

En ja, het vertrouwen groeit, ervaring groeit. Dus op gegeven moment toch ingeschreven voor een oefencross.

Crosslessen gaan volgen. En he, die hindernissen op B-niveau zien er ook best prima uit Lachen.

En nu zijn er ook al hindernissen van L-niveau waarvan ik het idee heb dat dit best goed te doen is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:38

AaronYve schreef:
Dat is ja maar ik vind niet dat ik mezelf tegen spreek en waarom niet. Ik ga niet hoger dan die B.
Ik kan die makkelijk aan , mijn paard ook en waarschijnlijk hoger ook maar dat wil ik niet.
Maar ik doe het omdat ik het leuk vind.
40 cm springen we niet Knipoog
En ik ben er net mee begonnen en wil niet hoger komen daarom blijf ik laag zodat het leuk is en toch spannend.

Het gaat er niet om of je het aan kan en wel of geen 40 cm springt (dat was maar een voorbeeld).
Je zegt dat je je nek kunt breken bij van alles en nog wat, dus ook op het lage SGW niveau, maar toch wil je op dat lage niveau wel meedoen en hoger niet omdat je je paard niet aan onnodige risico's wilt blootstellen (zie jouw eerste post), maar ook op het lage niveau loop je risico's.

Dat bedoelde ik.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:46

Ik zie eigenlijk de zin niet meer in van dit topic..
Wij zijn eigenlijk alleen maar bezig op een zo redelijk mogelijke manier, Moniek duidelijk te maken hoe wij er over denken.
Terwijl zij zich zelf en haar standpunt alleen maar op een aanvallende marnier probeerte te verdedigen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:03

AnneMieKe_89 schreef:
Ik zie eigenlijk de zin niet meer in van dit topic..
Wij zijn eigenlijk alleen maar bezig op een zo redelijk mogelijke manier, Moniek duidelijk te maken hoe wij er over denken.
Terwijl zij zich zelf en haar standpunt alleen maar op een aanvallende marnier probeerte te verdedigen.

ik geloof dat we het hier over gehad hadden graag even goed bijlezen
dus dat aanvallen van jou kant af hoeft niet meer.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:10

Ik val niemand aan, maar jij geeft iedereen het gevoel zich te moeten verdedigen. Daardoor richt iedereen zich alleen maar op jou, en reageert iedereen alleen nog op jou.
Door jou agressieve aanwezigheid is het doel van het topci verziekt, en wordt er niet meer gedicussieerd, maar alleen nog aangevallen en verdedigd. En dat is zonde.. Want je staat naar mijn idee toch niet open voor reacties van anderen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:12

lees even terug aub we waren juist weel lekker bezig tot dat jij binnen kwam.
dus lees even goed voordag je begint met dit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:23

@ Simmie, dat snap ik wel ja. Maar ja je moet idd toch wel risico's lopen.. alleen wil ik niet teveel verlangen en dus geen hindernissen nemen die A. niet vallen als je paard em aantikt oid en B. toch wel gevaarlijk zijn mocht het mis gaan.
Maar voor de rest vind ik het op laag niveau een harstikke leuke sport Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:26

Annemieke: Het ging volgens mij eigenlijk best wel weer de goede kant op met dit topic dus misschien is het wel de moeite om nog even te blijven hangen... Knipoog

Moniek schreef:
Apple schreef:
Moniek, juist bij een afsprong moet je ook contact houden met de mond van een paard. Daar heeft het paard nl ook steun aan. Losgooien bij een afsprong is levensgevaarlijk. Dan moet een paard van heel goede huize komen om dat nog te redden.

ok contact snap ikmaar je hele gewicht erin hangen? je ziet gewoon de mondhoeken naar achtergetrokken worden.

Ik zeg niet dat dit nooit voorkomt maar in de regel gebeurt dit niet..
Bij het nemen van de afsprong zit een ruiter naar achteren om zijn/haar evenwicht te bewaren (zeg maar loodrecht op de bodem). De teugels worden wel degelijk langer gelaten, maar met behoud van contact. Daarom zie je ook zoveel ruiters na de sprong de teugels "oprapen". Het gewicht van de ruiter rust op de beugels en zeker NIET op de teugels.
Als je nog eens rustig na wil lezen hoe dit werkt moet je maar eens hier op bokt zoeken op "afsprong", er zijn een aantal topics over geweest.

Verder zeg je nog dat een paard niet kan zien hoe diep water is waar het inspringt. Een waterbak heeft regelementair een maximale diepte van 40 cm (kan er een paar cm naast zitten heb het regelement niet bij de hand). Als een paard eenmaal op *** niveau loopt heeft hij al zo vaak mogen ervaren hoe diep zo'n bak is dat het echt geen verrassing meer is hoor.

Helaas wek je door je stellingen over hindernissen (paarden die geen diepte zien, onduidelijkheid over diepte van water, liever losse balken, houding bij een afsprong) niet de indruk "deskundig" te zijn op het gebied van Eventing. Dat geeft niets, maar ga dan alsjeblieft niet zo stellig zitten verkondigen dat je het allemaal zo goed weet.

Om even in te gaan op de vraag waar dit topic volgens mij over zou horen te gaan.... Hindernissen die gemaakt zijn van dunne stammetjes ( zo dun als springbalken) vind ik erg oneerlijk. Ze zijn vaak moeilijk in te schatten door een paard in crosstempo. Ook de hindernissen die Lielle al eerder noemde, zonder goede grondlijn, met "armen", of hindernissen die NIET vast zitten terwijl een paard dit wel verwacht vind ik onverantwoord.

Dikke hindernissen, al dan niet op een helling of in combinatie met een afsprong zijn opgaves waar je voor kan trainen en die je stap voor stap opbouwt. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het zonder risico is maar dat moge duidelijk zijn.

Momenteel is er veel te doen om de veiligheid van de sport te vergroten en dat is natuurlijk super!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:31

Helaas wek je door je stellingen over hindernissen (paarden die geen diepte zien, onduidelijkheid over diepte van water, liever losse balken, houding bij een afsprong) niet de indruk "deskundig" te zijn op het gebied van Eventing. Dat geeft niets, maar ga dan alsjeblieft niet zo stellig zitten verkondigen dat je het allemaal zo goed weet.

nou stel ik een nette vraag waar ik een redelijk net antwoord op krijg alleen dan dit weer.
Ik heb nergens gezegd dat ik het goed weet en beter weet waar heb ik dat gezegd?
ik stel een vraag omdat ik het antwoord niet weet anders zal ik de vraag niet stellen lijkt me.
ten 2e ik vind het veiliger om losse balken te gebruiken omdat deze met aan tikken eraf vallen lijkt mij logisch gezien veiliger.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:43

afvallende balken met deze snelheid kunnen tussen de benen slaan. Dat wil ik niet meemaken Knipoog, dan liever een dikke boom waar ze overheen glijden. Dit icm het feit dat paarden bij de grotere hindernissen ook zelf al voorzichtiger zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:46

Ken idd ook paard wat juist op losse balk belandde met een voet, weggeleed, geblesseerd raakte en einde paard!
Overal schuilt gevaar in , Moniek, anders kunnen we beter de paardjes in de vitrine zetten.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:49

Neu, krijgen ze geen lucht Knipoog

Maar zoals ik al eerder aangaf, bepaald de combinatie uiteindelijk de kans waarop zich een bepaald risico zich zal manifesteren. En bij mij (onervaren ruiter) is dat groter dan bijv Lielle (ervaren ruiter). Maar training onder begeleiding moet dat wegnemen.
Daarbij komt ook nog aanleg bij zowel paard als ruiter om de hoek kijken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:50

Moniek schreef:

nou stel ik een nette vraag waar ik een redelijk net antwoord op krijg alleen dan dit weer.
Ik heb nergens gezegd dat ik het goed weet en beter weet waar heb ik dat gezegd?
ik stel een vraag omdat ik het antwoord niet weet anders zal ik de vraag niet stellen lijkt me.
ten 2e ik vind het veiliger om losse balken te gebruiken omdat deze met aan tikken eraf vallen lijkt mij logisch gezien veiliger.

Dit zeg jij:
Citaat:

Dat lijkt me geen vraag maar een (onjuiste) constatering....

Maar goed, daar gaat het nu niet om. Ik snap ook waarom je denkt dat losse balken veiliger zijn, maar laat me proberen uit te leggen waarom dit niet zo is.

1. De snelheden in de cross zijn hoger dan in een springparcours. Als een paard een losse balk mee zou nemen op die snelheid valt die balk verder naar voren dan in een springparcours en is de kans zeer groot dat deze tussen de benen van het paard terecht komt en daardoor het paard ten val brengt. Losliggende grotere materialen zouden wegrollen en ook weer tussen de paardenbenen kunnen komen.
2. Een "dikke" (en dus vaste, zie punt 1) hindernis is voor een paard veel makkelijk in te schatten dan een dun balkje. Bovendien zal een paard bij een dikke hindernis bij twijfel eerder stoppen dan tevergeefs proberen.
3. In de cross willen paarden nog wel eens een keertje afzetten tegen een hindernis. Als een hindernis dan tegen de verwachting in niet vast staat maar omvalt krijg je akelige ongelukken (zien het eerder genoemde voorbeeld met sfranken).

Niet noodzakelijk in deze volgorde en aanvulling zijn altijd welkom natuurlijk....

Edit: Zie dat ik te langzaam typ blijkbaar....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:51

detour schreef:
Ken idd ook paard wat juist op losse balk belandde met een voet, weggeleed, geblesseerd raakte en einde paard!
Overal schuilt gevaar in , Moniek, anders kunnen we beter de paardjes in de vitrine zetten.

klopt heb je gelijk in maar toch blijf ik erbij hoe minder risico hoe beter.
hierboven wrod aangegeven ivm de snelheid dan zeg ik misschien heel flauw dan mar minder hard.
maar dat haalt natuurlijk de kick weg van de eventing lijkt me.
nee zie ze niet graag in de vitrine zijn ze veel te leuk voor.
Vergis je niet ik kijk graag naar de sport (niet de eventing dan) en ik kan genieten van een partnerschap tussen ruiter en paard.
maar niet altijd.
Ik had nog een serieuse vraag ,vaak zie je ook hindernissen waar een paard niet kan zien wat er achter zit hij kan zich dan niet voorbereiden hoe denken jullie daar over?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:54

Da's waar, Ruud, da's helemaal onvergeefljik..

Leuk dat je bij Alice lest, Ruud, heb bij haar broertje gelest met mijn expoint to pointer op amateuristisch nivo (helaas overleden door breenbreuk bij uitglijden op suffe middag in de wei Clown , terwijl ze een lange race-en springcarriere achter de rug had, point to point zijn nl de zwaarste races; dik 3 km lang over hurdles van dik 1.10 springen , soms op zware bodem)...
Ik denk dat een goede begeleider idd heel eerlijk zal moeten zijn door in te schatten wat een rutier en zijn paard aan kunnen of niet; een ervaren instructeur doorziet dat..
Van broertje kreeg ik overigens te horen dat de meeste ongelukken juist in de lagere klassen voorkwamen door onervarenheid en roekeloosheid.. Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:55

SGWOllie schreef:
Moniek schreef:

Dit zeg jij:
Citaat:

Dat lijkt me geen vraag maar een (onjuiste) constatering....

Maar goed, daar gaat het nu niet om. Ik snap ook waarom je denkt dat losse balken veiliger zijn, maar laat me proberen uit te leggen waarom dit niet zo is.

1. De snelheden in de cross zijn hoger dan in een springparcours. Als een paard een losse balk mee zou nemen op die snelheid valt die balk verder naar voren dan in een springparcours en is de kans zeer groot dat deze tussen de benen van het paard terecht komt en daardoor het paard ten val brengt. Losliggende grotere materialen zouden wegrollen en ook weer tussen de paardenbenen kunnen komen.
2. Een "dikke" (en dus vaste, zie punt 1) hindernis is voor een paard veel makkelijk in te schatten dan een dun balkje. Bovendien zal een paard bij een dikke hindernis bij twijfel eerder stoppen dan tevergeefs proberen.
3. In de cross willen paarden nog wel eens een keertje afzetten tegen een hindernis. Als een hindernis dan tegen de verwachting in niet vast staat maar omvalt krijg je akelige ongelukken (zien het eerder genoemde voorbeeld met sfranken).

Niet noodzakelijk in deze volgorde en aanvulling zijn altijd welkom natuurlijk....

Edit: Zie dat ik te langzaam typ blijkbaar....

ik bedoelde dit soort dingen
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN\
kan jij me dit uitleggen wat ik hier zie?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:56

Moniek schreef:
Ik had nog een serieuse vraag ,vaak zie je ook hindernissen waar een paard niet kan zien wat er achter zit hij kan zich dan niet voorbereiden hoe denken jullie daar over?

Een paard ziet altijd wel (deels) wat er achter een hindernis zit. Dit soort sprongen komen pas voor op een hoger niveau. Het paard heeft dan allang geleerd dat zijn ruiter hem
a. niet over een hindernis stuurt waar gevaar achter schuilt en
b. tijdig aangeeft door correct rijden op welke manier hij moet springen om de hindernis veilig te overwinnen...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:57

Laatst bijgewerkt door Moniek op 13-12-07 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:57

Wauw, wat een dapper paard en wat een mooie sprong, knappe ruiter! Knipoog