Moniek schreef:Helaas wek je door je stellingen over hindernissen (paarden die geen diepte zien, onduidelijkheid over diepte van water, liever losse balken, houding bij een afsprong) niet de indruk "deskundig" te zijn op het gebied van Eventing. Dat geeft niets, maar ga dan alsjeblieft niet zo stellig zitten verkondigen dat je het allemaal zo goed weet.
nou stel ik een nette vraag waar ik een redelijk net antwoord op krijg alleen dan dit weer.
Ik heb nergens gezegd dat ik het goed weet en beter weet waar heb ik dat gezegd?
ik stel een vraag omdat ik het antwoord niet weet anders zal ik de vraag niet stellen lijkt me.
ten 2e ik vind het veiliger om losse balken te gebruiken omdat deze met aan tikken eraf vallen lijkt mij logisch gezien veiliger.
Dit zeg jij:
Citaat:
ok contact snap ikmaar je hele gewicht erin hangen? je ziet gewoon de mondhoeken naar achtergetrokken worden.
een chelsey smile zeg maar
Dat lijkt me geen vraag maar een (onjuiste) constatering....
Maar goed, daar gaat het nu niet om. Ik snap ook waarom je denkt dat losse balken veiliger zijn, maar laat me proberen uit te leggen waarom dit niet zo is.
1. De snelheden in de cross zijn hoger dan in een springparcours. Als een paard een losse balk mee zou nemen op die snelheid valt die balk verder naar voren dan in een springparcours en is de kans zeer groot dat deze tussen de benen van het paard terecht komt en daardoor het paard ten val brengt. Losliggende grotere materialen zouden wegrollen en ook weer tussen de paardenbenen kunnen komen.
2. Een "dikke" (en dus vaste, zie punt 1) hindernis is voor een paard veel makkelijk in te schatten dan een dun balkje. Bovendien zal een paard bij een dikke hindernis bij twijfel eerder stoppen dan tevergeefs proberen.
3. In de cross willen paarden nog wel eens een keertje afzetten tegen een hindernis. Als een hindernis dan tegen de verwachting in niet vast staat maar omvalt krijg je akelige ongelukken (zien het eerder genoemde voorbeeld met sfranken).
Niet noodzakelijk in deze volgorde en aanvulling zijn altijd welkom natuurlijk....
Edit: Zie dat ik te langzaam typ blijkbaar....