[SGW] SGW Maarsbergen, 2-3 juli, Voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Re: SGW Maarsbergen, 2-3 juli, Voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:16

ja idd :D

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:43

Moeders doet moeilijk, ze vind het onverstandig om met deze warmte te starten, gelukkig heb ik nog een andere groom. :D Ga niet afmelden omdat het een beetje warm is. Ga misschien donderdag die kant al op, ivm met de files vrijdagochtend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:45

Tody schreef:
Het ene paard kan beter tegen de warmte dan de andere, en hetzelfde gaat natuurlijk op voor de ruiters/amazones. Maar met een beetje aanpassingsvermogen kom je volgens mij een heel eind. Een B-cross is voor een gemiddeld paard echt een eitje, zeker als je niet op tempo maar voor de ervaring rijdt.

dat is me dus vies tegen gevallen vorig jaar. Ojee had het echt moeilijk met de warmte, en dat was 'maar' een B cross.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:47

ik kom ook aan het twijfelen.
gister met springen was het paard al erg snel 'op' dus ik ga hem echt heel goed in de gaten houden vrijdag.
ik heb (hoe asociaal ook) toch een email gestuurd naar het secretariaat of ik wellicht eerder kan starten als er iemand uitvalt.
om 1 uur dressuur en 3 uur crossen zijn echt de tijden die het warmst zijn.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:52

Ja, ik heb er zelf ook één op stal die erg snel last krijgt van warmte-stuwing. Denk dat ik dan de cross in draf zou doen of zo! Maar het weersbericht wisselt nog dagelijks, en dan nog komen voorspellingen vaak niet uit. Proberen kan altijd toch? Of is dat erg naïef gedacht? Je bent er tenslotte zelf bij.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:57

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:04

Dat artikel gaat over warm en VOCHTIG weer. Dat hebben we hier niet hoor.

Daarbij kun je rustig aan doen bij het losrijden, 2 minuten in het springparcours, rustig aan doen (of zelf al koelen) 5 minuten in de cross (veel in het bos, dus schaduw) en weer rustig en koelen.

Tenzij je een paard hebt waar je van weet dat hij er niet tegen kan durf ik het best aan.

Ter plekke gewoon goed op je paard letten.

En zeker zijn van de conditie van je paard. Ik zou het misschien niet aandurven met een paard wat onvoldoende conditie heeft.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:05

die van mij heeft een nette conditie, maar die conditie is met deze warmte echt veeeel minder van te zien :n
verdorie zeg! baal even heel hard van het weer :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:06

Tody schreef:
Ja, ik heb er zelf ook één op stal die erg snel last krijgt van warmte-stuwing. Denk dat ik dan de cross in draf zou doen of zo!

daar zie ik de toegevoegde waarde niet van.

Citaat:
Maar het weersbericht wisselt nog dagelijks, en dan nog komen voorspellingen vaak niet uit. Proberen kan altijd toch? Of is dat erg naïef gedacht? Je bent er tenslotte zelf bij.

ten eerste weet ik dat mijn paard het met de dressuur al erg warm krijgt, en bovendien heb ik geen zin om al die energie en tijd erin te steken als ik al vrijwel zeker weet dat het niet verantwoord is om te starten. Dan geef ik mijn plaats liever aan iemand op de wachtlijst.

En mogelijk ten overvloede, ik heb drie paarden ingeschreven, en maar 1 afgemeld. De andere twee gaan wel gewoon, die hebben geen moeite met de warmte.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-06-10 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:07

Ik heb dit paard nog niet zo lang, elk geval nog nooit met echte hitte gereden. Ik ga gewoon na het springparcours naar de dierenarts, hartslag kijken vragen of hij me wilt adviseren :) Dan ga ik daar op af.

Conditie heeft ze, zondag met de cross was het ook warm ( niet zo warm als vrijdag) en kwam ze de cross uit met een hartslag van 60.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:08

Nessah schreef:
Als ik dit lees.. Ga ik toch zeer ernstig twijfelen:
[VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Ik ga er heen, maar als ik het na het springen niet meer zie zitten kap ik ermee, mijn paard is vele malen belangrijker dan een cross rijden.

Hmm ja ik ook.. Bon net wel ff geschoren maar toch. Ik ga wel en gewoon echt goed in de gaten houden :j en goed koelen na springen en cross.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:16

Ik heb gister middag een uur dressuurles gehad en dat was echt geen probleem :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:29

Mijn extra aandachtpunten zijn:
-extra flessen water meenemen om te koelen. tegen de tijd dat ik ze nodig heb zijn ze mooi lauw. Zweetmes bij de hand houden om water ook weer te verwijderen.
-Elektrolyten
-Water met appelsap zodat ik zeker weet dat hij ook drinkt.
- hooi voor in de trailer nat maken, krijgt hij zo ook nog wat vocht binnen
- zo min mogelijk op de trailer, zo veel mogelijk in de schaduw.
-pas op de trailer als we ook echt beginnen te rijden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:29

Nessah: Zou gewoon nu al een keer rijden op het tijdstip dat je moet crossen. Scheelt gigantisch. En al direct koelen als je hebt gesprongen, voordat je de cross ingaat en direct als je eruit komt. Als je dat doet en je hebt een normaal paard gaat het prima.
Hetje heeft ook moeite wat warmte, maar met goed koelen was hij zaterdag zo fit dat hij vlak voor ik moest starten nog bokkend en springend een ijzer aftrapte.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:05

Bedankt voor de tips PB :) Dus ook koelen voor de cross? Ga ik dat doen :)

Jobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:11

Bedankt voor het compliment.

Inmiddels is de wachtlijst B helemaal weg en nog extra gaten in de B. Allemaal afmelders vanwege het weer.

Het aparte is dat er in de L en M geen afmeldingen zijn. Zijn misschien toch wat ervaren ruiters.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:25

zeker allemaal middagrijders jobke :)?

vanuit hier ook complimenten voor de organisatie hoor, aan jullie zal het niet liggen.

Jobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:27

Er is trouwens overleg geweest met Ilse Ferweda en Gert Naber. De KNHS ziet geen aanleiding om de wedstrijd niet door te laten gaan. Dus dat is fijn.

Wel extra water (veel water), instructies EHBO en extra instructies dierenartsen.

Klopt voornamelijk middagrijders. Dat is super vervelend voor die ring. Maar ja.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:28

ik heb wel fijne tijden vrijdag ivm lange reistijd!

Denk niet dat Wiso veel last van de warmte heeft, maar als ik in de cross merk dat ze het niet trekt dat stop ik gewoon. Ik doe in elk geval haar muts niet op.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:28

dat is ook een prettig idee voor ons! :)
het is dus niet onverantwoord. al moet je je eigen paard natuurlijk kennen.

niets aan aan te doen :(:)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:28

Houden jullie er wel rekening mee met de tijd? Dat die wordt aangepast omdat het wel extreem warm is?

Puur interesse hoor, ik ga toch niet op tijd rijden. Ben gewoon benieuwd :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:40

@Jobke, hoe zit het met springparcours eigenlijk? (aangezien ik een pony heb en anderen paarden en niveau zal op B niveau liggen staat er, maar ben wel benieuwd hoe hoog dan ong?)

Ik ga gewoon wel rijden, het zal mn laatste oefencross bijna zijn voor ik wegga (dan Lunteren nog maargoed, M'bergen is leuker!). Ik zie het gewoon blijf goed koelen en goed op mn pony blijven letten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:58

MelanieB schreef:
@Jobke, hoe zit het met springparcours eigenlijk? (aangezien ik een pony heb en anderen paarden en niveau zal op B niveau liggen staat er, maar ben wel benieuwd hoe hoog dan ong?)

Melanie, dit kan je toch gewoon in het reglement opzoeken in Bijlage 2 als ik het goed heb.... Hoe weet je dat de anderen allemaal paarden hebben? Wie weet zijn er nog volwassenen op pony's, aangezien er dan geen D of E bijstaat!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:03

Jobke schreef:
Bedankt voor het compliment.

Inmiddels is de wachtlijst B helemaal weg en nog extra gaten in de B. Allemaal afmelders vanwege het weer.

Het aparte is dat er in de L en M geen afmeldingen zijn. Zijn misschien toch wat ervaren ruiters.

Waarschijnlijk omdat ze het vrijdag over topwarmte hebben (30+) en het zaterdag als het goed is al koeler word volgens de knmi ;)

Ik denk dat iedereen zijn eigen paard (en zichzelf) het beste kent om de beslissing te maken om wel/niet met hitte te crossen. Ik denk dat je iedereen in zijn waarde moet laten met de beslissing die ze nemen.
Hoop in ieder geval dat het meevalt met de warmte in het bos :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:05

Vraagje, neem aan dat daar veel horzels/dazen zijn.. Wat doen jullie daar tegen? Gewoon vliegenspray? En bij jezelf? Lange mouwen ( warm!) ofzo? Ik ben namelijk allergisch en krijg van die mega bulten, als iemand een goede tip heeft hoor ik hem graag :)

Met de warmte scheelt het inderdaad dat je in het bos rijdt, daar had ik nog niet over nagedacht :)