[SGW] Het speciale bejaarden sgw-mutsen kletstopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaan

Re: Het speciale bejaarden sgw-mutsen kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:24

Madelene, op naar Chaam!

Goed hoor BT! Animo rij je nu in de M toch?

Mijn Valdi is erg ingevallen van haar veulen en ik wil haar graag dat ze wat aan komt. (lees: de ribben kun je zo ongeveer zo vastpakken.... Verdrietig )
Ik weet bijna zeker dat ze niks mankeert (vacht glanst, ze is in dec 2006 naar de tandarts geweest, 28 dec voor het laatst ontwormt, paard is altijd vrolijk en opgewekt en wil goed werken)
Ik heb haar gewone voer nu opgehoogd naar 2 kilo sportbrok en 1 kilo kentucky lite per dag met een prestatie supplement erbij.
Verder krijgt ze sinds een week iedere dag een schep slobber van mij erbij en gister heb ik maismeel voor haar gehaald. Gister heeft ze een halve schep slobber en een halves schep maismeel gehad.
Hoeveel maismeel moet ik haar volgens jullie per dag geven?
Of heeft iemand misschien nog een beter voerschema voor haar?

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:04

Ik heb daar geen idee van Sjaan. Wel balen iig.
BT: Toch netjes Ja . Was je naar Harich?..

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:24

Ach ja paard aan laten komen is in ieder geval makkelijker (als het paard maar gezond is) dan af laten vallen... ,) (denkt aan Wise... Tong uitsteken)

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:44

@Hilde, GEFELICITEERD!!!!!! Op naar wanroy
@Sjaan, ook gefeliciteerd, wat een superpunten van Wise.
@Nelis, wat een leuk kereltje.
@Super Tabje, van die Animo. Jammer dat met Muis ff je gevoel wat minder was.

Heb gister met de Cantos weer voor het eerst een paar kleine sprongetjes gemaakt. Ze pakte het goed op, alleen nog een beetje slingerend. Het dressuurmatige rijden pakt ze ook weer goed op, maar ze is nog erg groen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:16

Sjaan, ik wil niet pessimistisch doen, mijn paard was zeer mager toen mijn instructeur er kocht. Dit stond zelfs op het keuringsrapport van de kliniek.
3 jaar later heb ik haar eindelijk lekker op gewicht, hoewel er nog wel wat bij mag komen.

Wat bij mijn paard goed geholpen heeft is onbeperkt ruwvoer, kuil en dan die vette waar je melk van omhoog schiet Knipoog en lucerne. Verder heeft ze een reinigingskuur gehad en al 2 keer 7 weken vakantie. Vooral in de vakantie kwam ze goed aan. Ze blijft na zo'n vakantie redelijk op gewicht. In het crossseizoen voer ik haar nog wel een 1kg hele mais per dag erbij.
Als de voedingsdeskundige hier op bokt het lezen krijgen ze een beroerte Clown maar het werkt wel bij mijn paard. Ze krijgt trouwens maar 1kg draversbrok en 1kg kentucky lite. De mais is alleen als ze erg terugkomt na een cross. Paar dagen voor de cross gaat ze naar 1,5 kg kentucky lite.
Ruwvoer is belangrijker dan krachtvoer, hier hebben ze meer vocht voor nodig om te verteren waardoor ze er ook dikker uit zien (grasbuik)

Gomir, het is vooral veel slijm, met een beetje bloed. Alleen als ik het heel erg benauwd heb en veel moet hoesten dan is het meer bloed. Ik ben erg benauwd, maar dat komt vooral door de voorhoofdsholte en bijholte ontsteking. Dit heb ik altijd als ik verkouden ben. net als het flauwvallen Bloos
Ik heb wel een pijnlijke knie, maar dat is normaal bij mij, zeker als ik meer dan 59kg weeg.
Volgens mij heb ik nu alles beantwoord Haha!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:54

GvdT, bedankt voor je verhaal daar heb ik wat aan.
Ze is zo afgevallen sinds haar veulen. Ze kreeg het veulen natuurlijk onverwachts en daarom heeft ze tijdens haar dracht geen aangepaste voeding gehad. Dat had tot gevolg dat ze het veulen kreeg toen ze al niet veel over had. Het veulen heeft haar aardig wat afgetrokken waardoor ze mager is geworden.
Valdi krijgt onbeperkt hooi, helaas wil ze ons kuilvoer en mais uit de kuil niet eten.
Ons gras in de weidens is erg rijk (nu uiteraard niet maar straks in het voorjaar wel), dat is voor de andere paarden een ramp maar voor haar wellicht erg goed. Kan ze wat bijkomen.
Ik probeer haar echt met zoveel mogelijk ruwvoer en verdere middelen vol te stoppen, maar het moet natuurlijk wel gezond voor haar blijven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:38

Sjaan, het wil ook nog wel eens helpen om 1 kilo merriebrok te voeren. Een pony van een vriendin was ontsnapt en heeft dat toen ook gegeten. Beest was super dik. Merriebrok is natuurlijk ook best vettig.
Wel balen dat ze de mais en koeienkuil niet eet. Ik denk dat je gewoon moet hopen op het voorjaar en ondertussen zoveel mogelijk er in proberen te krijgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:52

Mijn merrie's blijven alletwee prima op gewicht Ja (dat heb ik van de schimmel al wel gezien Clown ) Otje moet ik ook altijd royaal voeren, ellende is dat die het echt van het krachtvoer moet hebben, want als ik meer hooi voer laat hij dat gewoon liggen.

Je kunt bloed ophoesten door een beschadiging van het slijmvlies door veel hoesten GvdT, maar het kan ook bij een longontsteking of longembolie passen.
Is al moeilijk uit te vinden als je iemand voor je hebt zitten, maar zo achter de computer vandaan bijna onmogelijk.

Mijn wedstrijd was erg grappig vandaag Clown eerst de auto alweer kapot dus ik zou al af gaan bellen, man van de garage had al gekeken en die kon er ook niets mee aanvangen. Kon uiteindelijk een bus van hun verhuurbedrijf lenen omdat ik niet zo ver weg hoefde en omdat die toch niet verhuurd was dit weekend.
Kon dus toch nog op pad, wel een beetje later dan gepland. Wedstrijd liep ook nog in dus ik moest nog vlug te paard. Otje was zo gek als een deur en we gingen nogal hard en stuiterend de ring door. Had in het M een stop, omdat hij zo liep te bokken dat hij even de hindernis niet door had Clown Verder wel aardig, maar af en toe gewoon echt te hard toe willen trekken.
Z kende hij het parcours en werd hij helemaal knettergek onderweg. Had op 2 een frontale fout, omdat hij gewoon zo hard ernaartoe rende dat hij zijn voorbenen niet meer wegkreeg. Daarna wel een heel stuk redelijk en met wat controle, maar het laatste stuk werd hij weer heel erg hectisch en daardoor kwam ik heel rommelig de dubbel door en in de bocht naar de laatste viel hij in draf Clown Niet echt lekker gereden dus vandaag, ook al had ik in het Z maar één balkje. Was meer aan het toveren dan aan het rijden Bloos Ritme is na vier weken helemaal niet springen toch wel weer aardig weg en dat overenthousiaste gedoe van Ot helpt dan ook niet echt mee Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:19

Maisvlokken zijn dikmakers maar mijn DA is er geen fan van omdat er ook veel vet in zit. Ze kunnen er ook luier van worden. Ik zou zeggen: de hoeveelheid hooi omhoog zetten. Maarja, als ze dat niet wil eten is het lastig.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:53

Gomir, jammer dat het ritme even weg was, maar wel weer een puntje erbij.

Scum, hooi wil ze prima eten. Ze krijgt onbepekt hooi. Als ik het zo schat eet ze wel 2x zo veel hooi als de andere paarden. (de anderen krijgen beperkt hooi).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:00

Kan ook niet van een paard verwachten dat hij na vier weken geen balk te zien zo weer simpel rondloopt, maar het viel me toch wel even tegen hoe heet hij nu ineens weer werd Bloos

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:11

hey sjaan,
mijn merrie wilt ook heel slecht aankomen...ik heb haar afgelopen maand toen ze zo ziek was gewoon kuil mais Koe bij de boer gehaald, dus geen vlokken of maismeel (dat vind mijn kieskeurige tante niet goed genoeg voor haar en dan eet ze het niet). van maismeel heb ik trouwens ook gehoord dat je daar erg mee moest oppassen.
Vorig jaar heb ik 1 ook een keer een kuur gehad van de dierenarts wat bestond uit rijstekiemolie en nog een bepaalde olie...helemaal 100% puur daar was ze op tijd van 3 weken ook van bijgekomen.
Het was wel erg duur, maar dat had ik er wel voor over.
veel succes ermee

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:10

En Madelene kan bokken Haha!.

Canter en Nelis: super schattige foto's!!!!!!
GvdT: beterschap!
Gomir: handig zo'n stuiterend paard! Wel knap dat je dan toch nog gewoon Z bent gaan springen!!!! Ik heb trouwens nog niets gehoord over een datum voor de lezing over botbreuken....

Ik had zaterdag ook crosstraining en ik ben nog steeds blij Haha!. Hercules was erg (stuiterend) enthousiast Knipoog. Toen we gingen laden thuis wist hij al niet hoe hard hij de trailer op moest rennen! De crosshindernissen gingen erg lekker. Op 2 hindernissen kwam ik niet helemaal goed mee, maar ik ben er nu eens op blijven zitten voor de verandering Knipoog. Dat is al heel wat progressie en ik zie mijn B debuut al wat meer zitten!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:19

Ben niet verder gekomen als
Superdressuur Sjaan Haha! en zieke Gvdt Ach gut
Sjaan: Ik had hier ook een hel magere merrie omdat het veulen er ivm DNA onderzoek te lang bij heeft gelopen. Ik heb haar de hele dag door kuil gegeven en 3x kilo sportbrok. Na een maand zag ze er meteen stukken beter uit. Ik gaf haar steeds kuil erbij zodat ze het niet ging vertrappen.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:32

Zo weer wat verder gelezen.....
Gomir: Ik vind het wel knap dat je toch rondkomt in het Z na zo'n lange pauze!!!
BT: Wat fijn dat de paarden zo goed gaan. Wees maar zuinig op Muis.

Vandaag alleen met Uniek op wedstrijd geweest....In de zeikende regen losgereden. Ze liep echt super dus ging ik vol vertrouwen naar binnen. Alleen daar zag mevrouw weer alleen maar spoken!!! Gevolg..................... Een soort spaanse rijschool met allerlei nieuwe oefeningen en de snelste tijd!!! Haha!
De tweede proef ging stukken beter tot het einde waar ik achterwaarts moest. Er viel iets op stal en Uniek vloog er van tussen.
Uiteindelijk in 164 en 182 punten en een x 2de.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:35

JJ: nog proficiat met je prijs!

Pa en ma waren trouwens heel enthousiast over de crosstraining! Ze vonden het wel heel knap dat ik het allemaal durfde... Maar ze zagen de plezier en het leuke ervan in Knipoog (en dan te bedenken dat ik 10 jaar geleden niet eens op paardrijles mocht omdat dat te gevaarlijk was..) Mijn pa ging ook helemaal mee redeneren hoe je bepaalde hindernissen moest springen enzo! Haha!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:57

@ floor01: leuk dat je ouders het ook leuk vinden en niet overdreven reageren. Ik bel mijn ouders pas na de cross om te zeggen dat het goed ging en krijg dan nog een preek te horen over hoe gevaarlijk het had kunnen zijn Haha!
Dat meegaan op de sprong komt wel goed, heb het ook nog niet altijd onder controle Bloos maar je paardje wil graag genoeg en dat helpt. Welke hindernissen hebben jullie gisteren gereden in Ysselsteyn?

Beterschap voor de zieken en gefeliciteerd aan de prijswinnaars

Om Plato in het wedstrijdseizoen wat dikker te houden, geef ik veel zonnebloemolie over het eten. Ben met weinig begonnen en schud er nu 1/3 fles per voerbuurt overheen. Hij vindt het wel lekker denk ik want hij heeft z'n eten nog nooit laten staan. Hij eet ook gewoon minder dan mijn andere paarden, heeft altijd als laatste z'n hooi op.
Sommige paarden hebben nu eenmaal de neiging om al van de lucht dik te worden en anderen krijg je nooit lekker rond. Zal ook een beetje aan de aard van het beestje liggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 01:11

Als er een datum is dan hoor ik het wel Floor Ja Lijkt me wel heel interessant Clown (en ik heb gehoord dat je 10% ziek mag zijn met je co-schappen en iedere arts-assistent roept altijd dat je daar gebruik van moet maken Knipoog Dagje spijbelen voor zoiets kan dus best, gewoon ziekmelden doe ik niet aan, maar voor dit soort dingen kun je wel een keer afwezig zijn vind ik Ja )

Leuk dat je crosstraining zo lekker ging! En enthousiaste ouders zijn ook altijd een leuke bijkomstigheid Haha!

JJ: gefeliciteerd met je punt en prijs. Uniekje leert het nog wel *LOL* Dat kijkerige wordt vanzelf wel minder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 05:39

1e , ben een beetje vroeg wakker.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 07:44

Lielle schreef:
1e , ben een beetje vroeg wakker.

ja, dat kan je wel zeggen...
Kon je niet slapem of moest je er zo vroeg uit??

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:51

Goed gereden allemaal dit weekend Ja
Joeri wilde ook nooit dikker worden.. Ben er nooit achter gekomen wat de oorzaak was bij hem. Je hebt ook speciale slobber voor paarden die geen tanden meer hebben.. Daar zit mega veel in omdat ze ervan uit gaan dat dat het enige is wat die beestjes nog naar binnen kunnen krijgen.. (Waarom laat je dat beest niet lekker naar de eeuwige paardenwei gaan vraag ik me dan af, maar dat is een andere discussie)
Misschien is dat nog een optie?
Ik heb in iedergeval niet de ervaring dat het makkelijker aankomen dan afvallen is.. Eerden andersom!

Flappie heeft ook een hele prestatie verricht. Een oxertje van 85 cm.. en een stijl van 95.. Haha het is niet veel maar voor ons echt al heel wat! Nu weer een paar weken baby-sprongetjes en dan kijken of hij het zich nog kan herinneren Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:52

Leuk dat flappie zo zijn best heeft gedaan op zijn eerste echte sprongen Anne!!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:21

Goedemorgen!

Fijn dat Flappie het zo goed deed met springen Anne Lachen

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:30

Doei! goeiemorgen
Ben een beetje brak van gister avond.

MJ_