Pezen af, ze had op de drinkbak getrapt. Rand was overigens helemaal niet scherp, dus ze moet er met volle macht op gesmeten hebben.
Hier mag het ook regenen, maar wel voor mijn tuin! Weide is nat van zichzelf, dus zelfs als het 3 maand niet regent, blijft die groen tot nog toe geen drup regen en het is hier helder dus heb er hard hoofd in...
Anoniem
Geplaatst: 12-06-15 22:06
Hier hetzelfde In het begin had ik ook steeds een mooie groene weide en werd het pas krap rond eind augustus, nu moet ik op dit moment al opletten. Er zijn in najaar en winter 2013-2014 fiks wat werken gebeurd in de buurt, met uitdiepen + verbreden van een aantal grachten + betonweg aanleggen. 250m voorbij mijn weiland hebben ze een basisgrachtje uitgebouwd tot een heuse sloot van 2m diep en 1,5m breed, waar nu dus al het grondwater naartoe gaat omdat dat een lager punt is. Ik had een geboorde put van 12 à 14m diep, maar ik vrees dat een nieuwe handpomp zetten weggegooid geld is. De oude is stuk, maar ik gok erop dat de put ook zo goed als leeg staat nu.
Brrrr (jonge) paarden he ! Ik zou al denken dat het de paardenbeul was :/. Vorige week hebben ze op stal bij wie ik groom ook jaarling moeten laten inslapen, was proberen over de afsluiting te springen en been gebroken . En twas zo een mega lief ding , helemaal nie lijk de moeder.
Evelyntje
Geplaatst: 13-06-15 08:00
Super van Dirk daaphh! Duimen!
Hier eindelijk beetje regen, zeer welkom, hoop dat er vanochtend nog wat extra wil vallen (en dan vanmiddag weer mooi zonnetje!).
Het is weer de moment voor de lelijke wonden blijkbaar . Ik heb t er maar druk mee. Gisteravond nog n lelijke gehecht, strekpees af bij jaarlinghengst... Opfok is klant van me, en eigenaar wilde eigenlijk laten inslapen maar ik vond dat wonde faire kansen had! Vervelend verhaal want ik had geen contact gehad met eigenaar, maar had met tussenpersoon gebeld (zo gaat dat dan...) en voelde al dat hij bij eigenaar zou aandringen op euthanasie! Ben dan met eigenaar opfok overeen gekomen dat we t sowieso gaan proberen en als het toch op te veel kosten/ miserie uitdraait, gaat hij de kosten op zich nemen (en laten we m alsnog gaan, maar dan heeft hij de kans gehad!) Was er wel blij mee want had er een hard hoofd in om dat diertje nu al op te geven... Maar zo was t gister dus weer behoorlijk laat *geeuw* *nog een dag werken*...
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 09:40
Eigenlijk schrik ik er best van hoeveel er mis kan gaan. In Merelbeke stuk of 4 dode veulens gezien, eentje met een been in de zwachtels, de mijne dan complicatie bij een eigenlijk "banale" routine ingreep, de ongelukken bij de opfok en bij de kennis van Antonius. Op stage in het ziekenhuis zeiden ze altijd "de dood komt steeds met 3", en raar genoeg is dat altijd uitgekomen ook. Als er 1 ging (voorzien of niet), dan kreeg je in die week er meestal inderdaad nog 2 achteraan (voorzien of niet).
Hier was het vanmorgen goed aan het regenen Nu is het grijs met een heel klein waterzonnetje dat probeert erdoor te komen. De extra zuurstof en koelte doen goed, de beestjes zullen ook blij zijn.
Hier niet zoveel regen helaas , niet genoeg vr de bodem.
Ja veulens, ze zeggen 1 op 4 is vr z'n drie jaar gestorven...
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 09:46
Mja, dan is de vraag: waarom? Omdat er dergelijke medische afwijkingen waren dat het dood geboren is? Of ziekte? Ingeslapen of verongelukt? Naar de slacht? Worden tweelingembryo's meegeteld? Op mijn kudde zou dat dan 1 zijn die ik nu niet had rondlopen. Kan me dat niet voorstellen, maar omgerekend is dat véél.
Daaphh
Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-15 09:50
Een vriendin van mij ook veel pech met de veulens. 1verworpen PP nieuwjaarsnacht en een ander bij de geboorte.. Daarna had ze die wat dood viel op straat.
Allerlei redenen, veel ongelukken hoor met jonge paarden, mr ook afwijkingen etc. Het is idd een hoog aantal!
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 10:15
En dan zeggen ze nog dat de markt overspoeld wordt met al wat maar niet verkocht raakt. Ik ga hout vasthouden dat hier alles nu gewoon goed blijft gaan.
Hanne_SP
Geplaatst: 13-06-15 11:46
Inderdaad bizar zo die ongelukken... Bij ons op stal nog geen enkel paard gestaan die overleden is. *hout vasthouden* Aleja toch geen 1 overleden van andere oorzaken dan ouderdom. (ofja toch wel 1 ouder paardje door koliek denk ik, van N.icol.e in Blo.so) Wel 1 paard die even bij ons stond en dan verhuisde ofzo, en enkele dagen later dood in stal teruggevonden... Na autopsie bleek dat dat toch ooit ging gebeuren, zijn hart stond op ontploffen.. Wel erg zo. :s
En Shuddy hé, zóveel dat die al meegemaakt heeft! Maar das eentje dat echt een vechter is, zoveel al overleefd! Ben er trots op, eerste paard in Merelbeke die miltruptuur overleefde. Zo'n toppertje! Vroeger ook koliekoperatie gehad bij vorige eigenaar, hij was ontsnapt en hele voerton krachtvoer opgegeten. Hij was vaste klant in de bosdreef bij de vorige eigenaar. Ik vaste klant in Merelbeke en bij mijn dierenarts... Ieder jaar staan we daar bijna... 2013 miltruptuur, 2014 koliek, ... Die koliek in de kliniek zelf lichtjes hervallen ook. Hopelijk zet de trend zich niet voort!!! Want hij ziet mentaal af om in Merelbeke te staan. Nuja tis voor z'n eigen best! Ook is hij al eens door een betonnen omheining geknald (2x zelfs!) en er ongelofelijk niets aan overgehouden buiten wat snijwonden. Hij wilt te graag bij mij blijven hihihi Haha
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 12:06
Die wist stiekem wat er ging gebeuren en had zoiets van "als ik blijf vechten zal zij dat ook wel doen"
Hanne_SP
Geplaatst: 13-06-15 12:17
Al heb ik dit liever niet voor m'n hartje! Omdat Shuddy al zoveel heeft meegemaakt op medisch vlak, ben ik bijna zeker dat hij niet zal overlijden van ouderdom... Maar hopelijk blij hij nog lang het gelukkige en gezonde paard!
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 12:18
Pas maar op, net dat zijn de kranige oude mannetjes die op een goeie dag, als ze écht sokoud en grijs zijn gewoon vredig gaan
Antonius
Geplaatst: 13-06-15 13:20
Wij hebben er nu in totaal 8 zelf gefokt, daarvan zijn er 2 gestorven bij de geboorte, we hadden 1 geaborteerde op 7 maand en milagro die nu onlangs verkocht is, die was 2 weken te vroeg geboren en heeft 2 maand in Merelbeke gestaan. Dus ja, die 1 op 4 waarbij het fout gaat, bij ons klopt dat cijfer helaas.
Ergens is dat niet onlogisch natuurlijk, er wordt weinig bij stil gestaan, maar er kunnen bij de geboorte veel complicaties optreden en er is maar weinig dat kan verholpen worden. Indien bv keizersnede makkelijk zou lukken, denk ik dat je heel wat veulens kan redden. Vroeggeboorte bij veulens is enorm ingrijpend, een merrie draagt zolang en toch is het meestal foute boel als het veulen 3 weken te vroeg geboren wordt. Terwijl bij de mens 3 weken te vroeg peanuts is... Wij zijn ons zeer goed bewust van de risico's maar blijven het te leuk vinden om veulentje te zien rondhuppelen op te stoppen. Maar diegene die denkt dat ene fokken goedkoper is dan een gezonde 3-jarige kopen, think again
En idd Hanne, deze die altijd wat mankeren, blijven vaak het langst rondlopen!
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 13:31
Ik had ook graag een veulen gefokt uit mijn merrie maar idd, al die vehalen over hoe het kan mis gaan hebben me erg lang tegen gehouden. Daarom dacht ik ook "beter 1x met een hele goede hengst dan 5x met een goedkopere", gewoon om het gevaar zo klein mogelijk te houden. Al kan je natuurlijk nét die ene en enige keer fokken waarbij het alsnog gewoon verkeerd afloopt.
Dirk nog steeds 1ste na cross! Spannend voor morgen! Ik hoop dat alle palen blijven liggen, moest iets vallen niet meer dan 1 want dan heeft hij laatste kwalificatie vr WK binnen! Ik hoop het zo hard! Hij heeft er zo naar toe gewerkt!
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 15:00
Hanne_SP
Geplaatst: 13-06-15 15:34
Ik vind het al spannend, ook al ken ik 'm niet persoonlijk! Top!
Maar toch vraag ik mij af hoe dat Shuddy er door geraakte, 2 keer slechte kansen, (zéker van die miltruptuur) en toch moest hij het tegendeel bewijzen!
Antonius
Geplaatst: 13-06-15 16:58
Whoehoew, zou helemaal super zijn Daaphh!!
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 22:14
Die wil gewoon bij jou blijven Hanne!
Bedankt trouwens om de link op FB te zetten van cross Deurle. Heb zonet officieel beslist dat ik de vrije crossen van Heusden en Deurle ga meedoen! Stuiter nu al rond haha, wordt nog fiks aan de slag om dat goed uit te rijden (en dan vooral oefenen op enge hindernissen). Dat wordt bellen naar Kobe om een aantal lessen op de agenda te krijgen, en wie weet nog een stage met Giel erbij. Het worden drukke maanden: vanaf 1/7 weer voltijds werken, studeren voor mijn herexamens, laatste dingen voor mijn bachelorproef (hopelijk!) afwerken en dan daartussen Icaro in het werk zetten. Maar om het wéér een jaar uit te stellen...
Klinkt als een drukke maar toch leuke tijd die eraan zit te komen!
Ik kijk vooral uit naar Arcille, vind ik altijd een leuke om de zomer te starten!
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 23:04
vanaf augustus is vriendlief weer weg voor werk, waarschijnlijk een paar maanden op dat moment. Of de kans zit erin dat hij 8/4 op land moet werken ipv 6/6 op het schip omdat het nog niet af is. Maw, dan is hij 8 weken weg en 4 weken thuis. In die tijd kan ik mijn planning zelf invullen, dus daar moet wel een mouw aan te passen zijn.
Zo he, dat is wel lang! Waar gaat hij dan meestal heen? Kunnen jullie elkaar wel een dagje opzoeken of niet?
Anoniem
Geplaatst: 13-06-15 23:15
Meestal is hij 6 weken weg, en dat is dan op een baggerschip (of iets in die aard) en regelmatig aan de andere kant van deze aardbol. Als hij in Australië zit is dat 27u reizen enkele trip, dus voor een dagje heb ik dat niet over Hij slaapt dan ook gewoon aan boord, vaak zijn ze steeds een week op zee en alleen dag of 2 aan land om terug op te vullen. Gaan bezoeken zit er dus 99% van de tijd niet in.
Het schip waar hij binnenkort chef wordt van zijn departement wordt gebouwd in Pula, Kroatië. Aangezien die nog niet af is, krijgt hij daar een appartement vlakbij de haven en de stad. Daar kan ik dan uiteraard wel gewoon naartoe op bezoek, maar het moet ook passen met mijn werk. En er zijn alleen rechtstreekse vluchten in de zomer en is alleen zolang het schip afgewerkt wordt. Eens zeewaardig is dat ook weer afgelopen.
Het is een leven dat went, maar zonder hobby of iets om je eigen ei in kwijt te kunnen red je het niet. Ik moet eerlijk zijn, hij baalt best dat ik paarden heb, helemaal dat er aardig tijd en geld in kruipt maar hij weet na een paar pittige discussies heel erg goed dat ik ze niet wegdoe. Als hij dat ooit eist of zelfs maar vraagt, dan pak ik mijn koffers.