[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:32

Toen we op vakantie waren heeft de staleigenaar hem iets bij gevoerd, dat was wel te merken := was niet te houden buiten, en hij was ook iets aan gekomen. Hij is nu weer prima op gewicht en ook geen adhd paard meer. Hij hoeft dus echt niet meer te eten dan hij normaal krijgt.

Revanches

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:04

Mij werd door instructie ook aangeraden e-lyte te gaan gebruiken, alleen schepje na zware training. Terwijl m'n hoefsmid het juist sterk afraadde. Omdat wij nog helemaal niet zover in eventing zitten en ieder paard zou een b cross moeten kunnen lopen onder normale voeromstandigheden...
Merk wel dat mn beestje heel gauw zweet. Dus is het dan echt zo kwalijk om e-lyte als extra naderhand te geven?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:13

Ik ken het niet, dus geen idee. Wij gebruiken behalve het zoutblok geen extra supplementen.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:51

Elektrolyten = zout

In geval van zoutblok kunnen ze het dus zelf aanvullen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:13

Het is wel wat elke zegt.. Echter denk ik, vooral bij veel zweten, iets extra's niet erg is.
Mijn kreeg dus vitiligio, allemaal pigmentvlekken op zijn neus, sinds ik dus de elektrolyten van pharmahorse geef zijn ze aan het wegtrekken.
Mijn michael jackson := kwam toch iets te kort

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:05

misschien toch eens naar muesli op olie basis kijken CG? als ik zie hoe heet warempel af en toe is heeft hij misschien niet die basis sportbrok nodig...brokken op oliebasis is meer voor langdurige evenredige energie afgifte..ik geef niks anders meer..en in de cavalor endurix zit ook standaard elektrolyten

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:05

Ik geef 1 schep basisbrok en 100 gram (ja dat maakt precies het juiste verschil) pianissimo en nog 150 gram slobber. Dat geeft precies de juiste scherpte. Meer en ze is niet te hanteren

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:44

Die van mij krijgt 1 schep Subli basisbrok met schepje zeewier 's ochtends en 1 schep Subli basisbrok met lijnzaadolie 's avonds, na het rijden of op wedstrijd nog slobber met EquilinBalancer. Verder hooi over de dag verdeeld.

Subli basisbrok omdat dit standaard op stal wordt gegeven. Ik ben de enige die met paardlief op pad gaat en wedstrijden rijd :')

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:19

Die van mijn krijgt 's morgens en 's avonds 1 grote schep masters prestatiebrok. En 's avonds nog een schep lucerne erbij. Een week voor de cross krijgt hij 's avonds 1 1/2 schep brok en de avond voor de wedstrijd krijgt hij bijna 2 scheppen brok. Dan is hij scherp genoeg. We hebben zo'n grote ijzeren voerschep. Nooit gewogen hoeveel er in gaat, maar de eigenaar is voerhandelaar en heeft er wel verstand van. Na het seizoen gaat hij weer terug op basisbrok. Hij heeft de hoeveelheid brok wel nodig. Verder staat hij minimaal 10 uur op de wei en krijgt hij veel voordroog. Hoewel hij dat 's zomers niet eens eet.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:57

Leuk om van iedereen te lezen wat jullie allemaal voeren. Ik denk ook echt dat het per paard anders is..

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:37

Wooh erg veel verschil in voer. Maar inderdaad zo verschillend zijn alle paarden ook.
Beat it krijgt 2 x daags een schep lucerne met een halve schep pavo muesli en een halve schep sportbrok. Daarnaast natuurlijk voldoende hooi maar ze eet alleen waar ze zin in heeft en laat vaak wel wat hooi liggen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:53

Idd leuk om te lezen wat iedereen voert. En wat een speciale voeren ook allemaal.
Bij ons is het gewoon Pavo All sports met een schep muesli, smorgens en savonds. En na training een halve schep muesli als beloning. En voor de rest over de dag verdeeld hooi, en uiteraard ook weidegang.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:59

Hey allemaal,

ik heb even een vraag. Volgende week in Gorssel moet ik echt belachelijk vroeg starten (op zich heb ik het er zeker voor over om vroeg te vertrekken) maar door een feest van het werk ben ik de avond ervoor laat terug en moet ik nu al belachelijk vroeg op om te starten. Ik zit er dus aan te denken om het vlechten achterwege te laten (scheelt 20-25 minuten). Hebben jullie wel eens zonder vlechtjes dressuur gestart (in de eventing)?
De andere optie voor mij is dat ik de knotjes van vrijdag (horse event) laat zitten tot en met zondag. Ik ben er eigenlijk echt op tegen om knotjes te laten zitten, oa omdat hij toch begint te schuren.
Mijn keuze is dus met losse manen of met slordige knotjes van 2 dagen ervoor. Lastige keus, ik knot namelijk áltijd (geen idee of een jury dat heel vervelend vindt). Maar zie dat nu echt niet zitten..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:03

Denk dat het je hooguit 1 punt voor de verzorging gaat schelen. Je mag gewoon met losse manen starten. Dat vind ik er verzorgder eruit zien dan knotjes die los zitten. Maar heb je niet iemand op stal die voor jou wil vlechten? Wij hebben een handig buurmeisje die zelf rijdt en dol is op knotjes maken, als mijn man of ik zelf krap in de tijd zitten vragen we haar wel eens om dat te doen. Knotjes laten zitten zou ik iig niet doen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:05

SusanH schreef:
Denk dat het je hooguit 1 punt voor de verzorging gaat schelen. Je mag gewoon met losse manen starten. Dat vind ik er verzorgder eruit zien dan knotjes die los zitten. Maar heb je niet iemand op stal die voor jou wil vlechten? Wij hebben een handig buurmeisje die zelf rijdt en dol is op knotjes maken, als mijn man of ik zelf krap in de tijd zitten vragen we haar wel eens om dat te doen. Knotjes laten zitten zou ik iig niet doen.

Ik heb misschien 1 stalgenoot die kan vlechten, maar die krijg ik niet zo gek om zondagochtend 6 uur te komen om te vlechten... En als die zaterdagavond gevlochten wordt hangen ze zondagochtend alsnog scheef (waarschijnlijk iets minder erg dan wanneer ik ze vanaf vrijdag laat zitten).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:06

Wij vlechten altijd de avond ervoor, dat gaat prima. Maar twee dagen laten zitten lijkt mij te lang en dat wordt er idd niet knapper op. Wij hebben ook vaak 1 of meer losse vlechtjes maar daar maak je zo weer een knotje van.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:10

Ik wil jou start tijden wel :+

Maar ik zou ook knotje laten zitten. Extra elastiek erin of iemand vragen? je hoeft niet met knotjes als je manen maar aan één kant hangen.

Ik zou toch kiezen voor of twee dagen erin of iemand anders avond van te voren en dan 's ochtends iets bij werken.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:14

_Elke schreef:
Ik wil jou start tijden wel :+

Maar ik zou ook knotje laten zitten. Extra elastiek erin of iemand vragen? je hoeft niet met knotjes als je manen maar aan één kant hangen.

Ik zou toch kiezen voor of twee dagen erin of iemand anders avond van te voren en dan 's ochtends iets bij werken.

Haha, ach jij kunt vast nog wel starten hoor!

En mijn vorige paard vlocht ik altijd de avond ervoor (de dag erna zaten ze dan alleen maar mooier). Maar mijn huidige paard vindt het echt een drama en schuurt bijna alles er uit.

Ik denk er nog even rustig over na en zal eens informeren wat mijn stalgenootje denkt over de avond ervoor vlechten (helaas geen lieve penny meisjes op stal die graaaaag gaan vlechten).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:26

Ik zou het lekker laten zitten. Wij zijn zo vaak met een niet ingevlochten paard op concours gegaan. Kost idd hooguit 1 punt bij verzorging en ook niet altijd. Gewoon de manen beetje netjes op een lengte hebben is ook prima.
Het is ook niet zo dat vlechten verplicht is!

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:29

Vraagje kennen jullie deze oefencross www.arreche.nl\sgw in Doorn? En wat zijn de ervaringen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:34

Wel leuk en heel gemoedelijk, maar een takkebos-cross.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:54

Even over de elektrolyten, ik heb het wel in m'n kast staan, m'n paard heeft een zoutblok maar zweet ook veel en snel. Zodra het zweet nauwelijks/niet meer "wit schuimt" betekend dit dat ze een tekort heeft en dan krijgt ze een paar dagen een schepje e-lyte door het voer heen :)

Verder lees ik morgen even bij, ben nu in Eersel helpen in de stand op het EK junioren TREC :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:52

Mijn man heeft gisteren voor de tweede keer les gehad van een nieuwe instructrice. Zij geeft echt fijn dressuurles, en had het ook over voeding. Ze vond toch dat Chap wel weinig kreeg en zeker omdat hij nu heel intensief gaat werken aan spieropbouw door de dressuutraining die hij nu krijgt heeft hij wat extra's nodig. Even uitzoeken nu wat we het beste bij kunnen geven. Chaplin ging trouwens echt super bewegen tijdens de les. Bijzonder dat het zo'n verschil maakt van wie je les krijgt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:03

Susam goede instructie kan zo een verschil maken. Fijn dat jullie die nu gevonden hebben

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:25

Sim thx voor je reactie maar wat is een takkeboscros. ....