Ik ga straks kijken om geld over te maken naar een bokker van wie ik een shetlandtigje wil overnemen voor kleine Henk Jammer dat het wat ver is, anders mocht je met die olijke pretkop wel de baan op
Hanne_SP
Geplaatst: 01-06-15 16:49
En ik laat het zeker weten. Ben er week geleden op bezoek geweest voor paard van stalgenootje die er op revalidatie was (is terug na 3 weken nu) en echt amai spieren!!! Maar dat was wel iedere dag zwemmen, aquatrainer en de loopband. Ik ga wss als onderhouding gaan terwijl dat Shuddy in het werk zit. Maarja 'k ga daarvoor eerst bellen naar Jurgen wat de beste optie is! De situatie daar is ook ideaal voor logement, paarden die buiten mogen, staan op de wei met meer dan voldoende gras. Maar denk eerder optie 1 zo eerder onderhoudend maar we zien nog wel!
Anoniem
Geplaatst: 01-06-15 16:54
Oh leuk! Als de castratie nog gesloten was geweest had ik 'm daar 2 weken naartoe kunnen brengen in juni, want waarschijnlijk ga ik dan op reis op het einde van de maand. Dan had hij zo kunnen opbouwen tegen dat ik terug kwam. Denk niet dat dat kan zolang de wondes open zijn. Of zou een weekje ook al nuttig zijn? Dan wil ik 'm in juli voor aquatraining wel wegbrengen om weer op te bouwen.
Dat lijkt mij inderdaad ook wel interessant om paarden eens te laten zwemmen . Varekaj: gelukkig gaat het al beter na de castratie, dat is toch wel wat ingrijpender geweest dan gedacht dan. Prietpraat: Je paardje zal nood hebben aan veel afwisseling , maar op wedstrijd heb je meestal ook maar 1 kans om parcours te rijden, dus beter zo dat ze het eerste keer goed doet en 2x minder, dan omgekeerd . Antonius: veel succes op jumping en proficiat met de verkoop! Ik had net altijd het omgekeerde gevoel, op de cross veel meer stress voor jumping onderdeel dan jumping op tornooi. Kan er ook geen uitleg aan geven. Hanne: veel beterschap nog! Hopelijk ben je snel terug beter te been, wel goed dat Shuddy er deugd van heeft om eens een rustpauze te krijgen.
En voor degene met examens: veel succes! Ben ook blij dat ik daar vanaf ben.
Hier vrij kalm op de moment, zelf nog eens paar dressuurwedstrijden gereden met mijn crosspaardje, eerstvolgende cross voor hem is pas G.enk, dus zou houden we hem aan het werk. Ook wel met mijn oudje een leuke ervaring gehad vorig weekend: meegereden in de kurken.trekker met L.R.V. in A ken. Het was een aparte ervaring om eens een uitverkocht stadion binnen te rijden
Anoniem
Geplaatst: 01-06-15 22:18
Heb er bij een kennis ook paar foto's van zien langskomen, was er iets speciaal te doen? Ik ben al paar eer in dat stadion geweest, de cross op het CHIO gaan kijken. Indrukwekkend inderdaad!
De lookspray tegen vliegen lijkt toch te werken. Icaro wordt opgevreten door die rotmugjes, dus daarnet eens uitgebreid ingesprayd. Het leek direct minder druk rond zijn lijf, maar in elk geval begint hij zijn staart wat te schuren. Tijd om zijn vliegendeken boven te halen. Gelukkig is het geen ZE'er, op andere plekken waar ze ook zitten doet hij het niet. Ik heb er gewoon immens veel
Fijn datie al verkocht is Antonius, zal wel rust geven idd.
Varekaj, ik zou vooral id gaten houden dat de wonde mooi open blijft voorlopig, dat ze kan blijven draineren... Maar het klinkt alsof hij eindelijk toch op de goeie weg is!
Las nog iets van No.rit die maar een parcours wil lopen en Canch die haar best deed, goeie voorbereiding klinkt dat! Wordt een vol weekendje zo! Maar da's ook tof hé!
Even rust kan nooit kwaad, alleen idd ze in de bespiering houden hé, zéker die volbloedjes en zéker als ze wat ouder zijn... Ik 'geloof' meer in het effect van zo'n seawalker/ loopband in water dan zwemmen. Denk dat zwemmen conditioneel wel goed is, maar ik hou niet van de houding waarin ze dan bewegen/ de spieren die vooral worden aangesproken. Het stappen in kniehoog water lijkt mij dan interessanter naar bespiering toe.
Oh, die kurkentrekker in Aken, zo tof dat je daarin hebt meegereden! Moet wel iets doen ja, zo'n vol stadium... Had filmpje zien passeren op fb, maar was maar deeltje helaas... Sjiek!
Ik heb ook de Centaura. Ik vind 'm vooral effect hebben op de dazen, en dan tijdens het rijden. Ruikt wel lekker ook ja!
Hier paard dat tijdens de rust na vaccinatie weer te dik en daarbij lichtjes hoefbevangen is geworden, met een blein als surplusje . Hoefbevangenheid is weer onder controle, blein bijna. Tof zo 'n paard . Ochja, ze doet het vast niet expres... Maar soms hé... Ik hoop ze weer op 't rechte pad te hebben voor de crossles van zaterdag!! En dan strak trainingsschema, streng diëet en recht blijven de rest van haar leven dedju! Wilde eerst zeggen de rest van 't seizoen, maar da's me toch ni lang genoeg . Vorige week wel dressuurzadel laten controleren en dat past niet meer (zoals ik al dacht) dus dat wordt mijn eerstvolgende investering...
Anoniem
Geplaatst: 02-06-15 15:57
Oef Evelyn, da's ook vanalles ineens precies. Is je zadel niet aan te passen ipv direct een nieuw?
De wonde blijft altijd wel een stukje open, dat wel, maar om nu te zeggen dat er nog veel wondvocht uit komt... De zwelling is ook zo goed als weg, dus het zit wel op het goede pad voor zover ik het zie. Heb daarnet een vliegendeken met hals en mutsje gekocht. Hij wordt opgevreten door die rotmugjes en dazen en aangezien ze zo warm weer geven komende dagen heb ik de investering maar gedaan. Dat het zebramotief is maakt me niet zoveel uit, stevigheid was het voornaamste en Bucas was er alleen in zijn maat met dat motief. Zie het niet zitten om er elke week een bus antivlieg doorheen te jagen
En ik heb het besluit genomen om 2 goedkopere zadels te testen/laten opmeten voor Tibor. Beide dressuur. Dan kan ik ein-de-lijk deftig met hem aan de slag deze zomer.
lene
Geplaatst: 02-06-15 22:20
Dat is minder Evelyn, is het de eerste keer dat je paard er zo fel op reageert? Hier ook een exemplaar die daar wel gevoelig aan is aan HB, strikt regime en trainingsschema idd. Hier zijn de achterbeentjes af en toe nog wel iets gevuld, maar als hij contstant op de paddock/wei staat is er niets aan te zien, dus toch een beetje stalbeenachtig. Voorlopig houd ik hem dus terug lekker buiten, de beweging doet hem duidelijk goed. Alleen dan wel op een kaal stuk, of we zitten met een ontplofte HB pony :p zondag ook Ingelmunster op de agenda en zaterdag nog een rondje endurance (30 km) met het paard van onze hoefsmid. Hopelijk beide met fijn weer leuk dat hij al verkocht is Antonius, en zeker aan iemand die je kent, kan je hem nog wat volgen je kan altijd nog gaan lopen met je shet he Varekaj doe ik ook wel eens met de mijnen. En leuk dat je met je ander paar dan aan de slag kan gaan. Ik ben al blij als ik er eentje regelmatig gereden krijg
Ai tere mie precies je paardje Evelyn! Raar van de Hb toch, tis toch een slanke den!? Hopelijk is ze snel helemaal oke met haar Hb en blein zodat je zaterdag fijne trainign hebt!
Stom van je zadel, is er idd niet de mogelijkheid tot aanpassen?
Anoniem
Geplaatst: 03-06-15 08:16
Ik ben al een keer gaan lopen met mijn shet Start to run les 1, heb er de hele rest van de week spierpijn van gehad. Kon amper een trap op (tot grote hilariteit van mijn vriend). Nu beginnen de examens, vandaag is blokdag 1, en nu wil ik er wel weer invliegen. Bij erg mooi weer ga ik sowieso op de weide studeren: kleurtje krijgen, vitamine D opdoen, uitwaaien, véél rust (en vliegen ) en weinig afleiding. Dan kan ik tussen het studeren door ook even een rondje lopen lijkt me.
Ik zeg al van vorig jaar dat ik ga sparen voor een zadel voor Tibor, maar het komt er nooit van. Nu staat Icaro stil, en dan bedenk ik, eigenlijk is het zonde dat met de ander niks gedaan kan worden. Ik was toch in de ruitershop, zag een wintec Werth hangen, prijs gevraagd en die valt binnen budget. En al kan ik op een gewone wintec absoluut niet fijn zitten, dat viel op die werth eigenlijk heel goed mee! Voornaamste is dat ik stevig zit, Tibs is nogal rodeo-exemplaar. Als dat zadel past of passend gemaakt kan worden, dan kan ik eindelijk met hem aan de slag, en kan hij mee op wandeling, kan ik eindelijk les met hem gaan volgen etc. Net zoals velen vind ik een 8-jarig paard dat niks staat te doen dan gras maaien best een kostelijk zaakje...
Antonius
Geplaatst: 03-06-15 09:19
Varekaj: ik weet niet waarom maar ergens staat mij bij dat Tibor een tinker is, klopt dat, of ben ik er compleet aan het afslaan ? Het gevoel van 'zonde' om niets te doen met een 8-jarige snap ik volledig, ik redeneer ook zo! Vrijdag zal het bakken worden op de wei opm te studeren! En zo een zebra-deken is de max
Lene: opluchting dat het toch maar wat stalbenen zijn!
Aldislamp: wauw in Aken mogen rijden!! Moet een schitterende ervaring zijn!
Evelyn: sterkte met je paard! Je hebt zo van die exemplaren waar wel altijd iets mee is...
Jammer dat eens gaan zwemmen of aquatrainer zo duur is voor je paard. Ik zou die aquatrainer ook heel graag in training gebruiken, maar zoveel geld kan ik daar niet aan geven. En zo eens 1x doet volgens mij niet, je zou dat al geregeld moeten kunnen trainen.
Anoniem
Geplaatst: 03-06-15 09:36
Tibor is een kruising Tinker x haflinger. Zoals ik paar dagen terug op bokt mooi verwoord zag bij iemand met soortgelijke kruising: een haftinker. Hij is echt rondgeribt met maar heel weinig schoft, en tot nu toe draait zowat alles gewoon rondjes om zijn lijf. Al singel je knoerthard aan zodat er geen haar meer tussen kan, dan draaien de meeste zadels nog steeds rond, of de kussens onder de lepel klapperen vrolijk verder. Aangezien Tibor eentje is die ontzettend spoken ziet kan ik me alleen een zadel veroorloven dat echt muurvast ligt. Struikelen en zadel beweegt klein beetje en je hebt een angstrodeo aan je been.
Ik moest vroeger lachen om die dekens, maar het is me inderdaad voorbije 2 jaar ook opgevallen dat alleen Icaro als volledig bruine echt véél meer last heeft van vliegend ongedierte dan de 3 andere. Henkje is schimmel, die heeft bijna niks. Kootje is vosbruin appaloosa, dus wit met stippen op de kont, die heeft ook betrekkelijk weinig last. Tibor heeft iets meer last, maar dan alleen op zijn zwarte lichaamsdelen en zijn hoofd (want zwart). En Icaro, die krijgt altijd de volle lading. Ik kan die momenteel geen groter plezier doen dan uitgebreid in zijn manen krabben, boven de staartwortel en op zijn buik. De duts begint zelfs in zijn kootholtes te bijten van jeuk. Ik heb wel een vleigendeken voor hem maar dat is zonder hals of muts, dus even de investering gedaan (€150, auw) voor zo'n Bucas Buzz Off in zebra
Is nog leuk entertainment voor de vele kinderen die daar in het weekend met hun ouders wandelen
Edit: de kurkentrekker van de lrv in Aken staat op de site van equinews en op youtube kan je er een paar filmpjes van vinden
PrietPraat
Geplaatst: 03-06-15 10:08
Ik ben ook meer fan van de loopband met water dan die zwemlessen. Die houding lijkt me idd niet zo aangenaam. Isl.e die in 2011 BK werd heeft dat jaar ook zo van die loopband-met-watertraining gedaan en da heeft haar toch geen slecht gedaan iig . En ik dacht dat stal eigenaares zei dat da echt niet duur was. Iets van 10 euro voor een sessie?? Kzou het nog eens moeten navragen! En mss dat nu wel duurder is wnat da komt wel populair.
Antonius
Geplaatst: 03-06-15 11:09
Bij H*idalgo kost het 35 voor 1 beurt, met 10-beurtenkaart omgerekend 28 per keer. Leuk voor 1 keer denk ik dan, maar dat heeft trainingsgewijs in mijn ogen geen zin, maar begin dat eens wekelijks te doen... Uit curiositeit heb ik eens een mailtje gestuurd naar A*quine, zij verkopen nieuwe, wil eens weten wat dat eigenlijk kost. Ik blijf wel met het idee spelen om een soort van lange smalle waterbak aan te leggen, dat is dan hetzelfde als zo een loopband, gewoon dat ik het dan onder het zadel zou doen...
Varekaj: tja, zo Tibor-types zijn niet de gemakkelijkste om een zadel voor te vinden dat past... Mag ik vragen waarom je die eigenlijk hebt, aangezien je er nog niet veel mee gedaan hebt en je toch ook wel wat sportambities hebt?
Zalig Helene! Ik kom dan mss kijken naar jumping/cross.
lene
Geplaatst: 03-06-15 13:14
hihi hier ook leuke uren, 11u45 en 16u04 fijn want ik moet zaterdagavond naar een etentje waarbij er een groot risico is dat het uitloopt
Anoniem
Geplaatst: 03-06-15 13:39
Tibor was eigenlijk niet voorzien
Lang verhaal kort: in principe waren zowel Icaro als Tibor alleen maar hier als boscross exemplaren, en beetje dressuurmatig lessen. Toen ik dan winter 2013-2014 toch voor de lol eens de oefenwedstrijdjes meedeed op Fonck met Icaro kreeg ik alsnog de smaak te pakken en daar heb ik dan het besluit gemaakt om toch wedstrijdgericht te gaan werken.
Omdat Tibor eigenlijk meer aanleg heeft voor dressuur dan je zou verwachten, en ik rij toch wedstrijden, zou ik hem toch wel willen proberen uitbrengen. Icaro is bomproof, nuchter, moedig en enthousiast, Tibor is eentje die altijd en overal spoken ziet, dramaqueen, angsthaas en kat uit de boom kijken. Maar fysiek heeft Tibs er zo op het eerste zicht veel minder moeite mee om te verruimen en weer te gaan sluiten, om te gaan dragen en zitten. Hij is ook sneller wendbaar, vergeleken met hem is Icaro een slome tank.
Icaro is en blijft mijn maatje waar ik altijd wat voorrang aan heb gegeven, omdat dat gewoon eentje is waarbij alles best makkelijk gaat. Planning was Icaro zadelmak maken, kilometers maken en dan Tibor erbij pakken. Het is anders uitgedraaid. Passend tuig vinden voor Tibor is een hel (toch wat zadel betreft, ben al 2 jaar op zoek), er is eindeloos geduld bij nodig en hij is te stressy om er alleen mee aan de slag te gaan wil ik het veilig houden. Helaas heb ik amper hulp en budget heeft het laatste 1,5 jaar ook niet bepaald meegewerkt.
Evelyntje
Geplaatst: 03-06-15 13:58
Relaxe uren! Dan is 't nog leuker dan als ge om 5u moet staan vlechten
Had de filmpjes op Equnews gezien intussen! Ben altijd onder de indruk van massaspectakels, jammer eigenlijk dat er zo hard geapplaudisseerd werd toen jullie net in terugkeer waren (of hoe zeg je dat ), ontstond een beetje chaos precies. Maar blijft sjiek om keer te zien zo!
Dju, 't heeft mij nog ni zo lang geleden iemand de prijs gezegd van zo'n aquatrainer. Heb 't verdrongen denk ik, maar denk dat je d'r een stevig camionneke voor had . Hier id buurt is ook iemand daar mee begonnen, beetje mee met de hype denk ik. Effect is vooral met herhaling te bereiken idd... En dan is 't idd iets om 'in plaats van' ipv 'extra' te doen hé...
Gevoeligheid voor hb zit er altijd al in (genetisch, ben ik van overtuigd, gezien hare pa daar ten onder is aan gegaan op z'n 5 of 6j...), maar wordt wel erger met de jaren precies. Sinds vorig jaar liep ze 12u/24 met graasmasker in het voorjaar, want toen ook enkele episodes gehad. Nu was ik nog strenger in de hoeveelheid begrazing (vandaar haar slanke modelletje, als ge die laat doen is da modelletje Obesitas ), maar na die vaccin een week rust en dan de lakse eigenaar (ikzelf dus) die graasmasker keer ni opzet en ze te lang op de grote weide laat en hoppa! Geoogst wat ik gezaaid had! Dus nu max 4-6 uurtjes mét graasmasker op echt gras, de rest op zo'n afgevreten stukje... En ze is al afgevallen zonder iets te doen dus dit is wel beter. Ochja, ik zal met haar beperkingen moeten leren leven, 't is da'k ze zo graag zie
Ah Varekaj, de mijne is nen Wintec Isabelle Werth. Probleem is dat daar ne 'curved tree' inzit, en mijn paard nen hele (mooie) rechte rug heeft, waardoor da ding dus eigenlijk constant (miniem) schommelt. Ik doe 'm dus weg, moest je eventueel tweedehands overwegen... Hij heeft wel al een goed leven gehad, om 't zo te zeggen , er zitten 'bijtwondjes' aan de lepel vanachter, maar verder doet ie 't nog prima!