[SGW] Verslagen SGW Maarsbergen (28/29 juni en OEFENCROSS)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: Verslagen SGW Maarsbergen (28 en 29 juni)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:55

broertje schreef:
Sorry maar ik vind dit nogal een gewaagde opmerking om te maken van 1 zo'n foto. Tenzij je dr in het echt hebt zien rijden, dan heb ik niks gezegd. Maar ik zal mijn foto er even ter vergelijk naast leggen en dan is de conclusie dat haar verlichte zit toch echt meer is dan die van mij. En ik heb allemaal zevens gekregen van beide jury's. Kortom van 1 zo'n foto zie je niks.

En ik maak mijn opmerking nav die ene foto. Net als je beoordeeld wat je op dat moment ziet. En ik vind jou verlichte zit ook onvoldoende, dus kom maar op met die strontkar. Een mening hebben mag hier blijkbaar niet meer.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:09

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:16

GvdT schreef:
broertje schreef:
Sorry maar ik vind dit nogal een gewaagde opmerking om te maken van 1 zo'n foto. Tenzij je dr in het echt hebt zien rijden, dan heb ik niks gezegd. Maar ik zal mijn foto er even ter vergelijk naast leggen en dan is de conclusie dat haar verlichte zit toch echt meer is dan die van mij. En ik heb allemaal zevens gekregen van beide jury's. Kortom van 1 zo'n foto zie je niks.

En ik maak mijn opmerking nav die ene foto. Net als je beoordeeld wat je op dat moment ziet. En ik vind jou verlichte zit ook onvoldoende, dus kom maar op met die strontkar. Een mening hebben mag hier blijkbaar niet meer.

Ik denk dat als iemand als stijljury gevraagd wordt door de organisatie dat ze er wel genoeg kijk op heeft om dat te beoordelen Pling Dus het zal heus niet op basis van een vage foto even geconcludeerd worden. Ik zou alleen maar blij zijn met commentaar, dan weet je tenminste waar je aan kunt werken voor een volgende keer, als je daar serieus mee zit.
Overigens had het me niks verbaasd als ik geen voldoende had gehad Clown

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:45

Ja en gelukkig weet Pleun van der Marel niets van eventing af....

Cobstr, je beugels mogen iets korter.
Je hangt wat op je kruis en je bovenlichaam is te recht. Je moet meer hoeken in je lichaam. En je handen zijn ook vrij hoog

Broertje, jij zit teveel op je kont, handen zijn te hoog.

Ik weet niet of er een hindernis in de buurt is dus daar hou ik geen rekening mee.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:49

En wij? Haha! Nagelbijten / Gniffelen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:51

Toch vind ik het iets te simpel om van een enkele foto te oordelen GvdT. Die jury's doen dat als het goed is juist niet, die zien een combinatie over een stuk galopperen en een of meerdere hindernissen springen. Ik kan van deze foto's echt niet beoordelen of dat cijfer terecht is of niet en ik denk dat jij dat ook niet kan. Ik kan van jou ook vast en zeker een foto vinden waar je een houding hebt waar in het B geen voldoende voor zou krijgen.

In Vlietland had ik op iedere sprong een goede afstand, zat netjes mee, goed in verlichte zit, niks op aan te merken en toen had ik een 6,3 geloof ik. Houdt ook niet over. Jaar ervoor won ik met Wup de dressuur, sprong foutloos en crosste foutloos. Was z'n eerste cross dus tuurlijk zwabberde hij door het parcours. Kreeg ik toch mooi een vette onvoldoende, terwijl ik hem (vind ik zelf) juist heel goed door de cross loodste. Wat mij betreft schaffen ze die beoordeling weer snel af en plukken ze mensen ter plekke uit de cross die onverantwoord rijden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:19

SGWuppie schreef:
Toch vind ik het iets te simpel om van een enkele foto te oordelen GvdT. Die jury's doen dat als het goed is juist niet, die zien een combinatie over een stuk galopperen en een of meerdere hindernissen springen.

Dus ook een moment opname, langer als een foto, maar het blijft een moment van de cross.
Ik geloof alleen dat je hier de laatste tijd geen afwijkende mening meer mag hebben en je wordt weer door een bepaalde groep afgezeken. Als je mazzel hebt openen ze ook nog een topic om hun gelijk te halen Slapen

Persoonlijk vind ik dat ze strenger mogen zijn op de rijstijlbeoordeling in het springparcours. Er wordt wel zo leuk omschreven dat je minder dan 20 strafpunten mag hebben en een voldoende voor de wijze van rijdn. Ik zie soms combinaties door het springparcours gaan waarbij ik mijn hart vast hou. Het paard helpt ze aan alle kanten, ze rijden minder dan 20 en mogen toch de cross in.
Doe je dat niet, dan kan je net zo goed het springen er weer na doen. Rijden de mensen (uitzonderingen daargelaten) met iets meer reserve, omdat het paard ook nog springen moet.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:35

Hoe bedoel je afzeiken? Als je een mening nogal onomwonden geeft, kun je toch verwachten dat anderen een andere mening hebben en die ook uiten? Ik lees niks dat met afzeiken te maken heeft.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:55

Waarom kunnen bepaalde personen wel altijd hun mening geven op hun manier en andere niet?? Ik geloof alleen niet dat dit het juiste topic ervoor is Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:58

Blijkbaar zit je er al langer mee, las er laatst ook al iets over? Je moet alleen wel wat concreter worden, want ik kan het zo niet volgen...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:05

ik geef GvdT wel gelijk over onvoldoende voor verlichte zit, maar deze heeft ook niet gezegd dat haar verlichte zit wel goed is.
Bijna de helft van de sgw ruiters toont niet altijd een correcte verlichte zit maar dat wil niet zeggen dat het paard gehinderd wordt Knipoog ikzelf weet dondersgoed dat mijn verlichte zit niet altijd even goed is, toen ik begon zat ik bijna de hele cross op mijn kont zal ook niet altijd fijn geweest zijn voor mijn pony Bloos maar nu sta ik weer teveel dus er valt nog heel veel aan te sleutelen.
Ik merk wel dat ik nu gemakkelijker in de verlichte zit ga tijdens het rijden, in het springparcours met losrijden enz dus je leert het vanzelf Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:26

VP, ik heb zelfs aangegeven dat ik in MB wsl een 1 zou krijgen voor mijn rijden als ze me beoordeeld hadden bij hindernis 5.

Mijn verlichte zit is ook niet altijd goed, er zijn echter richtlijnen en aan het begin van de cross is het nu eenmaal makkelijker vol te houden dan op het eind. Ze willen af van de ruiters die op het eind met hun kont in het zadel zitten te butsen. Je weet dat de cross in verlichte zit moet, dus zal je dat moeten laten zien. En niet alleen bij sprong 1 maar ook bij hindenis 15 of 16.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:34

Ik vind ook dat er in de verlichte zit gereden moet worden. Als je sommige ponyruiters ziet met veeeeel te lange beugels en dan gewoon in dressuurhouding...
Maar dan moet je dat wel erop zetten. Want alleen maar 666 of 555 daarvan gaan ze de volgende keer niet beter rijden.

In EL had ik bij de veekraal wel een goed stijljury. Commentaar klopte precies. Alleen jammer dat ik er zoveel moeite voor moest doen om erachter te komen bij welke hindernis ze stonden.
Dus als je gewoon erbij zet waar je ergens stond en het commentaar (zeker bij lager dan een 7) dan is dat al een hele verbetering.

Met 'je' bedoel ik niet GvdT, maar gewoon 'de stijljury'.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:40

Ik zeik helemaal niemand af en val ook GvdT niet aan. Jij zei alleen dat jij cobrst55 ook geen voldoende had gegeven en dat vind ik nogal banketstaaf voor haar overkomen. Ik vroeg alleen of je dan aan wil geven wat jij niet vindt kloppen, heb je inmiddels gedaan en dat is dan toch goed. Totaal niet aanvallend bedoeld hoor.
Mening is prima, heel goed zelfs als we elkaar hier door tips en adviezen kunnen helpen!!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:55

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:03

Hey! Zitten wij hier lekker ruzie te maken, kom jij compleet off topic met een filmpje tussendoor, dat kan echt niet Boos! Haha!

Mooie foto's, Madine heeft er lol in!! Hoorde veel klachten over dat boompje in het midden bij het water, niet echt een fijne hindernis voor de paarden..

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:07

Haha ja, ik dacht laat ik even voor wat afwisseling zorgen Tong uitsteken

Was inderdaad geen fijne hindernis, volgens mij was deze vorig jaar ook voor de M. Heb later ook nog even gekeken bij het water en minstens de helft had daar een weigering op.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:07

Heel mooie foto's en een leuk filmpje Andrea!!

Als ik het goed heb is GvdT zelf ook stijljury dus denk ik dat je met haar mening alleen maar je voordeel kan doen. Ik denk dat haar opmerking daar ook voor bedoeld was....

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

Scum schreef:
In EL had ik bij de veekraal wel een goed stijljury. Commentaar klopte precies. Alleen jammer dat ik er zoveel moeite voor moest doen om erachter te komen bij welke hindernis ze stonden.
Dus als je gewoon erbij zet waar je ergens stond en het commentaar (zeker bij lager dan een 7) dan is dat al een hele verbetering.

Volgens de regels moet op het formulier staan waar de stijljury heeft gekeken; dat mag geen zoekplaatje zijn. Overigens vind ik als ruiter dat ik met de jury in discussie mag over zijn (haar) oordeel, en dus moet weten waar die was, wat die heeft gezien en hoe die dat heeft beoordeeld. Het jury-oordeel bepaalt immers of je wel of geen winstpunten krijgt. Groeten Paul

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:13

sorry maar waarom zo een felle discusie over dit onderwerp, van een foto kan je dingen soms wel zien soms niet.. En idd van de Marel weet wel waar hij over praat hij gaat al lang mee, dat neemt niet weg dat ie meer van de oude stam is, en dus ook zulke/andere opvattingen heeft. Hij had in het begin ook twijfels bij mijn paardje (veiligheid etc), dat is nu wel weg Lachen

Het is gewoon zo dat wijze van rijden en beoordelingen soms een beetje kortzichtig zijn. Een onstuimig, druk en of slingerend jong/onervearen paard ziet er al snel slecht uit en krijgt dan ook meteen dit stereo type beoordeling aangesmeerd. Ik heb in het begin ook een keer 5en gehad, met de opmerking beugels te lang, yarr right.. heb dat dus echt niet. In het springen ook 5en gehad en de opmerking dat ik maar jacht moest gaan rijden en in t springparcours niet thuis hoorde. Nu een tijdje verder en veel ervaring rijker krijg ik regelmatig de opmerking dat het er zo netjes uitziet en ie lekker springt.

Met andere woorden. Bekijk wel waarom je een onvoldoende gekregen heb. Heeft het onderbouwt commentaar kijk er naar en evalueer het. (je moet wel een keer wat aannemen natuurlijk) Kijk of oplossen nut heeft (meestal wel) en kijk naar de toekomst en ga jezelf verbetering. En wellis nietus discussie heeft niemand wat aan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:16

Ik vond het ook jammer dat je na hindernis 5 van het M niet echt meer lastige dingen kreeg. De opbouw was niet ideaal. Hindernis 2, 4 en 5 waren best kijkerig en 7 was ook nog wel lastig, maar na de 2de keer water vond ik het in het bos een beetje tegenvallen. Jammer was ook dat er weinig variatie in hindernissen was. Ik heb geloof ik 6 keer een dakje gesprongen.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:20

Ik vond hindernis 4 voor de L (die stenen BBQ) ook wel behoorlijk pittig voor het begin, het is toch een kijkerige smalle hindernis en die was vorig jaar ook voor de M.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:22

Hm, de coffin werd toch niet door iedereen als makkelijk ervaren en de sunken road vond ik erg leuk (niet zo moeilijk idd)! Qua variatie ben ik het met je eens, die dakjes kwamen je daar wel de neus uit. Hindernis twee vond ik eerlijk gezegd niet heel eerlijk. Hij staond vrij hoog en was door de schaduw ook nog eens niet heel goed in te schatten. Daar zijn echt veel paarden hard tegenaan gesprongen (waaronder Ollie)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:30

Ik vind dus ook dat een stijljury meer moet doen dan alleen een cijfer geven, maarrrrr dat vindt ik dus ook van een dressuurjury. Ik heb zat keer een coupon/ protocol gehad zonder enig commentaar.

Wat me wel opviel was dat het op een gegeven moment bekend was waar ik zat en er heel netjets gereden werd als ze langs galoppeerde. Echter als ze voorbij waren zakte het weer als een plumpudding in Knipoog Heb daar dus ook een paar keer een opmerking over gemaakt.
Zo geef ik iemand die ik een 8 geef ook positief commentaar op de coupon.

Hoewel ik wel eerlijk zeg dat ik bij de AB-tjes minder streng ben. Meestal halen die het eind toch niet dus dan ga ik geen 4-en geven.

Ik ben ook behoorlijk hard tegen 2 aangeklapt. Ik vond hindernis 1 ook een aanfluiting voor het M. Wilde hem schuin springen alleen stond er een kinderwagen met paraplu in der zichtsveld dus dat ging niet door Clown
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 04-07-08 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:32

Ik wil de eerstvolgende keer dan jou als stijljury Haha!
En dan staat er natuurlijk zoiets als

Naam jury: GvdT

Alleen wilde ik de volgende keer mogelijk wel L gaan starten. Dus dan heb ik er niet veel meer aan Boos!