[SGW] Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Re: Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:42

@ heleen: paard had geen last meer van zijn spieren en was redelijk fit aam het einde. Ook vandaag was hij goed. Lief dat je.het vraagd

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:43

Eef_Bam schreef:
Nee want ik ben zo'n dom licht *\o/* :roll:
Jij vind het niet kunnen dat ik het achteraf ter sprake breng en wel de cross ben gestart.

Je snapt het dus toch!

Citaat:
Ten eerste ben ik de cross wel gestart omdat ik een goed vermoeden wat er veranderd zou worden, ik heb nou eenmaal eerder in WW en Oudkarspel gereden heb, toch kwam ik tijdens de cross, voor het eerst bij deze parcoursbouwer, ineens voor een flinke verassing te staan wbt de palisade.
Achteraf bedacht ik me pas hoe link dit eigenlijk was, midden in het heet van de strijd had ik geen tijd om daar even bij stil te staan.

Sorry maar dat vind ik toch een teken dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Ook in het heetst van de strijd houd je ten alle tijden je verstand op superscherp!!!

Citaat:
Ik had inderdaad ter plekke een TA aan kunnen spreken,is op dat moment alleen niet in me op gekomen.
Maar ik neem aan dat die toch goed op de hoogte is van de regels en tijdens het controleren van de cross hier iets van had kunnen zeggen? Blijkbaar heeft ook de TA maling aan deze regel, of is er gewoon niet van op de hoogte.
En daarom wil ik graag weten van de knhs wat hun beleid hierin is :) .

Misschien kun je eerst proberen contact te zoeken met de TA? Kun je vragen wat zijn beweegreden is en gelijk melden dat je aan de KNHS gaat vragen wat hun beleid is tov TA's/parcoursbouwers die zich niet aan de regels houden. Lijkt me wel zo sociaal.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:55

_Sim_ schreef:
Citaat:
Ten eerste ben ik de cross wel gestart omdat ik een goed vermoeden wat er veranderd zou worden, ik heb nou eenmaal eerder in WW en Oudkarspel gereden heb, toch kwam ik tijdens de cross, voor het eerst bij deze parcoursbouwer, ineens voor een flinke verassing te staan wbt de palisade.
Achteraf bedacht ik me pas hoe link dit eigenlijk was, midden in het heet van de strijd had ik geen tijd om daar even bij stil te staan.

Sorry maar dat vind ik toch een teken dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Ook in het heetst van de strijd houd je ten alle tijden je verstand op superscherp!!

Natuurlijk heb ik mijn rijden naar de hindernis hierop aangepast zodra ik dit zag, maar als ik je goed begrijp vind jij dat ik hierom per direct de cross had moeten verlaten? zeg het gerust als ik je verkeerd begrepen heb.
Zodra ik die hindernis zag was het enige waar ik aan dacht rijden! en niet stop!, er kan altijd iets gebeuren wat je niet verwacht in een cross, het is dan aan de ruiter om hier op in te spelen en verder te rijden, alleen achteraf gezien is dit iets wat simpel voorkomen had kunnen worden.

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk heb ik mijn rijden naar de hindernis hierop aangepast zodra ik dit zag, maar als ik je goed begrijp vind jij dat ik hierom per direct de cross had moeten verlaten? zeg het gerust als ik je verkeerd begrepen heb.
Zodra ik die hindernis zag was het enige waar ik aan dacht rijden! en niet stop!, er kan altijd iets gebeuren wat je niet verwacht in een cross, het is dan aan de ruiter om hier op in te spelen, alleen achteraf gezien is dit iets wat simpel voorkomen had kunnen worden.

Ik had inderdaad ter plekke een TA aan kunnen spreken,is op dat moment alleen niet in me op gekomen.
Maar ik neem aan dat die toch goed op de hoogte is van de regels en tijdens het controleren van de cross hier iets van had kunnen zeggen? Blijkbaar heeft ook de TA maling aan deze regel, of is er gewoon niet van op de hoogte.
En daarom wil ik graag weten van de knhs wat hun beleid hierin is :) .

Misschien kun je eerst proberen contact te zoeken met de TA? Kun je vragen wat zijn beweegreden is en gelijk melden dat je aan de KNHS gaat vragen wat hun beleid is tov TA's/parcoursbouwers die zich niet aan de regels houden. Lijkt me wel zo sociaal.

Heb je gezien wie er in het vraagprogramma staat als TA :D ?
helemaal niemand...

En die TA zal er vast al vaker op aangesproken zijn, en zelfs al is er dit jaar een nieuwe, dan zou deze ook door de knhs op de hoogte moeten zijn gebracht van de regels maar zoals je zelf al vaak hebt aangehaald, niemand doet er al jaren iets aan.

Daarom zoek ik gelijk contact met de hoogste instantie, het zijn immers hun regels en zij moeten die handhaven.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:06

Eef_Bam schreef:
Zodra ik die hindernis zag was het enige waar ik aan dacht rijden! en niet stop!, er kan altijd iets gebeuren wat je niet verwacht in een cross, het is dan aan de ruiter om hier op in te spelen en verder te rijden, alleen achteraf gezien is dit iets wat simpel voorkomen had kunnen worden.

Tuurlijk moet je kunnen anticiperen op onverwachte dingen in de cross, maar niet op onverwachte hindernissen en daar bedoel ik mee dat je niet weet hoe die hindernis voor jouw klasse staat!
Er kwamen na die palissade nog meer hindernissen waarvan je niet precies wist wat er veranderd zou zijn, dus ja, om ongelukken te voorkomen, zeker gezien jouw onervarenheid(en dat is niet l.ullig bedoeld, maar gewoon een feit) had je er verstandig aan gedaan om te stoppen. Je wist immers niet wat je nog te wachten stond dus kun je je paard ook niet safe op de hindernissen rijden.

Citaat:
Heb je gezien wie er in het vraagprogramma staat als TA :D ?

Nee, maar aan jou reactie te zien heb ik dus iets geks gezegd. :D.

* edit * Zie je aanpassing. Mailtje aan Ruud, Roos of Noor en je komt te weten wie de TA was.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:11

Ik heb verder gereden met het idee dat de hindernissen allemaal nog hetzelfde als voor het Z zouden staan, die cross heb ik namelijk twee keer gelopen, kon het verder alleen nog maar meevallen.

Ik heb iets later mijn post gewijzigd voor de duidelijkheid, er staat namelijk niemand op het vraagprogramma als TA :D . En zelf als zou er een TA staan zou ik niet daar eerst contact mee zoeken, aldus mijn bovenstaande post.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:56

Sim: op het moment zelf was er al niets meer aan te doen. Na de cross (want het was pas tijdens het rijden te zien immers) naar de TA stappen zou ook 'bombarie' schoppen zijn. De reden dat ik het hier aanhaal is ook helemaal niet om te klagen, maar als verzoek voor volgend jaar. Ik zou heel graag zien dat nu de parcoursbouwer niet voor rede vatbaar is, en dit jaar na jaar weigert, de organisatie haar verantwoordelijkheid neemt. Die heeft ze tenslotte ook als er iets misgaat. En is bokt niet een uitgelezen kans om zoiets ter sprake te brengen?

Dat er toch elk jaar weer genoeg mensen starten in de cross is geen argument. Veiligheid gaat boven alles. En voor mij persoonlijk zal een eventueel vervolg hierop toch meewegen in mijn beslissing om volgend jaar al dan niet weer te komen. We doen het tenslotte voor ons plezier, toch? Organisatie en deelnemers.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:29

Tja, de TA kregen wij pas enkele dagen van tevoren toegewezen door de KNHS dus vandaar dat ie ook niet op het vraagprogramma staat.... ;)
We gaan nog evalueren, dus ik zal het briefjesverhaal bij RB ter sprake brengen. Voor degenen die naar Texel komen: er hangen geen briefjes bij de hindernissen :+

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:45

cillusion schreef:
texelse schreef:
Ring 6 had over het algemeen wel vrij lage punten. Maar om dan te zeggen dat er "slecht gejureerd" is, dat klopt denk ik niet. Je kunt ook zeggen dat er in ring 6 slecht gereden is.

Helemaal mee eens; maar toch..... vraag mij dan wel af wat hij wil zien in een B proef. Bij een normale wedstrijd zou ik toch heel benieuwd zijn naar een mondelinge toelichting van de jury (heb ik normaal geen behoefte aan hoor :Y) ) In dit geval wordt toch alles omgerekend naar percentage's. Maar als je resultaat in dressuur zo laag is dat je geen winstpunten krijgt is dat wel heel jammer! Om in te kunnen schatten wat deze jury wel kan waarderen had ik wel graag daar willen schrijven!
Mijn dochter had als commetaar dat ze rukkende handen had denk dat het ook wel een beetje met de bodem te maken had, en ze kan het vast verbeteren maar de omschrijving vind ik wel onvriendelijk. Tja, als je daarop gaat letten dan blijft dat met elk onderdeel storend natuurlijk! Ach, op de kampioenschappen had ze met twee jury's op een proef op een zelfde onderdeel meerdere keren een 5 en een 7 :P !

ik ging na mijn proef nog naar die jury toe, of hij tips en commentaar had. Maar daar deed hij niet aan zei hij

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:50

Maar wat is duidelijk aangeven? Als er bij iedere hindernis briefjes hangen met de klasse en de maximale afmetingen dan schiet het ook niet op en hebben de briefjes ook geen zin. Er had bij de palisade een briefje kunnen achterste boom verdijnt voor de klasse B. Maar dan nog heb je ruiters die dat niet snappen.

Ik vind het wel een hele kort door de bocht reactie om de parcoursbouwer de schuld te geven van eventuele ongelukken omdat er geen briefje hangt. Ik zie genoeg kamikazepiloten die met of zonder briefje levensgevaarlijk rijden.

Wat betreft de TA, misschien moet je je eerst eens informatie inwinnen voordat je wederom de schuld bij de organisatie neerlegt ;)

Waar ik me in dit geval over verbaas is dat een M ruiter niet weet wat voor zijn klasse de maximale afmetingen voor een hindernis mogen zijn. Ik heb al 3 jaar niet meer gestart en als ik weer ga starten dan kijk ik dat zeker weer door. Ook toen ik mijn overstappen maakte keek ik naar wat er maximaal zou mogen staan. Daarnaast stond W'werf altijd bekend als simpelste cross van Nederland. Mensen die er al jaren komen ( zie bericht Bianca) zien de cross ieder jaar zwaarder worden. Als je dan ziet dat een cross voor het Z aan de maat staat, dan hou je er toch rekening mee dat het voor het M ook dik staat.

Ik heb even het regelement erbij gepakt en daar staat:
1)Wanneer door verschillende klassen over hetzelfde cross country parcours gereden wordt dienen daartoe aan te brengen wijzigingen aan de hindernissen op duidelijke wijze door middel van tekeningen bij de desbetreffende hindernissen aan de deelnemeres kenbaar te worden gemaakt.
Hele verhaal staat op pagina 10 onder C Afbakening van het parcours.

Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. De palisade/oxer werd niet veranderd of zoals het in het regelement staat gewijzigd, alleen verlaagd en een briefje was dus niet nodig.

Ik zie het verlagen van een hindernis niet als een verandering/wijziging. Dat is een element weghalen. Dat het duidelijker is als het wel gebeurt, dat is weer iets anders.

De dingen die echt gewijzigd werden zijn wel vermeld. Verplaatsen van een boom, veranderen van hindernis, of het plaatsen van aanleuning.

Zie dat mijn link niet is geplaatst http://www.knhs.nl/objects/00012631.pdf
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 23-08-11 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:53

toen ik het parcour liep was de pallisade ook nog een oxer, vond hem best flink. Maar toen ik hem reed was het een stijl, maar dat had ik eigenlijk wel verwacht omdat zo'n dikke oxer voor de B pony's wel een beetje te is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:55

_Noor schreef:
Tja, de TA kregen wij pas enkele dagen van tevoren toegewezen door de KNHS dus vandaar dat ie ook niet op het vraagprogramma staat.... ;)
We gaan nog evalueren, dus ik zal het briefjesverhaal bij RB ter sprake brengen. Voor degenen die naar Texel komen: er hangen geen briefjes bij de hindernissen :+

Noor als ik het regelement lees, zie link in mijn eerdere post, dan weet ik nog zo net niet of het plaatsen van een briefje verplicht is.
Je krijgt nu een te maken met meningen, bij mij is een verandering van een hindernis bv van kruis naar stijl, maar verhogen/verlagen van een hindernis zie ik dan weer niet als een verandering, maar een ander weer wel.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:58

Dat is inderdaad een kwestie van interpretatie, Roos. Ik kan me ook wel vinden in de jouwe (hetgeen ook onderbouwd wordt door het feit dat de parcoursbouwer nooit is aangesproken door TA/KNHS) , maar denk dat het niet ondenkbaar is dat de KNHS het verlagen wel als verandering ziet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:06

Ben het wel met je eens hoor Roos. Maar neem nou de piano. Daar liepen wij zaterdag ochtend voor de cross. Toen stond hij dus op Z hoogte. Voor de L is de hele boomstam van de piano gehaald. Zou dat een wijziging zijn die je dan wel vermeld? Gewoon als voorbeeld bedoelt!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:12

Maar de parcoursbouwer is pas een paar jaar geleden geslaagd voor zijn opleiding met hoge cijfers op crossbouw. Zijn examinator was o.a. iemand die hier op bokt enorm gewaardeerd wordt, ook de mensen les geeft die hier commentaar hebben. De andere examinator was de (ex?) crossbouwer van Bathmen. Beide heren zijn ook bij de KNHS bekend als TA en hebben in de eventingsport een goede naam. Het lijkt me toch niet als het echt zo in strijd is met de regels dat je dan slaagt.

PP, ik denk dat de crossbouwer er soms misschien teveel van uitgaat dat iedereen weet wat de maximale maten van een hindernis zijn en zelf inschattendat die baam dan verdwijnt. Voorgaande jaren zat er wel een briefje op, ik ben namelijk degene die ze schrijft.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:15

_Noor schreef:

Jij spreekt hier voor je beurt Noor!!! Daar weet je niets van!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:29

Sorry Y;(
Zal ik er dan van maken: 'als het aan de crossbouwer ligt, hangen er geen briefjes'? :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:36

Je kunt zegeen dat we dezelfde crossbouwer hebben. En het zij je vergeven hoor. Maar bij de organisatie is het ontbreken van briefjes ook ter sprake geweest.
En idd, de hindernissen die gewoon verlaagd worden naar de voorgeschreven hoogte, daar is een briefje compleet overbodig. De hindernissen waar echt iets aan veranderd, mag wat ons betreft wel duidelijk aangegeven worden. Dus een boom die weg gaat, vervanging van een onderdeel en een hindernis e.d.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:39

Dus dan was een briefje bij de pallisade/oxer niet nodig. Hij werd namelijk alleen verlaagd tot de afmeting van het M.

Sim

Texelse! Foutje!

Sim

gr_roos schreef:
Dus dan was een briefje bij de pallisade/oxer niet nodig. Hij werd namelijk alleen verlaagd tot de afmeting van het M.

:D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:44

_Sim_ schreef:
gr_roos schreef:

:D

:j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:50

Hmmm, lastig als mensen altijd het laatste woord willen hebben onhebbelijke eigenschap van me ik weet het :D en ook medestanders krijgen :D :P

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:52

Foei Roos!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:57

_Sim_ schreef:
Texelse! Foutje!

sorry, ben blond van nature :o? , loop op het moment een beetje op mijn wenkbrauwen, dus ik snap deze niet..... mag ook per pb hoor, als ik erg mutserig blijk te zijn :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:10

bianca1980 schreef:
[ROOS @ dat je je hart vast hield in het Z was diegene waar ik bij stond?? of nog meer??....dat was idd schrikken ja....dankzij een heel braaf paard bleef die klungel zitten. :D daar had hij echt rete mazzel aan.

Klopt die bedoelde ik. Had gister wel bijgelezen en bedacht me net dat ik nog even op jou vraag moest reageren. Er waren 2 posters (45+ dames) die vonden dat er wel meer deelnemers als Henk Jan mochten zijn. Zij rijden beide niet en dit was een welkome afwisseling tussen de meiden :D :D