[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:18

Nee blijkbaar is er toch iets waardoor de stage niet doorgaat maar ik denk dat dat alleen voor S.arah is.. Geen idee...
Wel jammer!

Gisteren naar maarsbergen geweest! Voor de 2* stond hij toch echt wel zwaar! Veel uitsluitingen/weigeringen!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:44

Ach oei stom!

Ja had het ook al gehoord, ziet er wel mooie cross uit.

Nog steeds geen voorprogramma, van mar,chin eind juni. Ben er eigenlijk wel op aan het wachten, mss dat ik nog naar daar wil.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 19:59

Marchin is ik geloof 60 / 80 / 90 / 100. Wij gaan er ook heen!

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:56

Al biedingen gehad op de bbq Antonius? Goede weer is in uw voordeel :p!

Pfoe Varekaj, tegenvaller dat het zo slecht heelt... Is hij eigenlijk op de lies gesneden? Hebben ze 't wondvocht gedraineert? Altijd balen, had je evengoed open kunnen laten castreren.
Ik zou niet met dat zadel op uw ander paard beginnen. Een zadel dat achteraan wipt, geeft behoorlijke kneuzing van de rugspieren, wat het voor uw paard bijzonder moeilijk maakt om te ontspannen onder het zadel... Eventueel oplossen met balancer-pad?

Oei PP, niet flink van uw springkanon... Volgende week beter? Ik haaaaaat 't als ze hun schoenen niet aanhouden (en da's dan ook reden n° 1 waarom pony nog steeds zonder staat). Ik voel de frustraties in uw plaats! Maar geeft weer tijd om met uw Canch op pad te gaan ook natuurlijk :). Duimen dat de trauma's meevallen ;).

Nog mensen op wedstrijd geweest dit weekend? Ik zou wat jumpings moeten plannen tussen de crossen, maar kan mij daar moeilijker voor motiveren gelijk :D. Ben ook aan 't wachten op programma Marchin, hoor dat t zo'n mooie cross is...

Niek heeft weekje stilgestaan. Had ze gevaccineerd en ze was weer goe stijfjes maarja, kon 't ni blijven uitstellen... Vandaag al keertje gelongeerd en morgen weer in gang draaien si!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:49

Ga even opzoeken wat die balancer pad is :) Heb er al van gehoord lijkt me maar kan het niet direct voor de geest halen.

Voorlopig wordt hij 4x/dag 20min gedoucht en boxrust. Als de zwelling blijft gaan ze open maken en draineren. Daar wilden ze nog even mee wachten omdat er geen infectietekens waren en nu zit de boel immers ook nog netjes steriel. Drainage is toch weer openmaken en extra risico. Hij is inderdaad over de lies gedaan. Dat wordt aangeraden ivm de leeftijd, ik heb al een massa mugjes en redelijk wat vliegen op de weide en de recuperatietijd zou ook korter zijn. Open castratie is immers ook de buikwand openmaken als ik me niet vergis, en omdat hij al ouder is zijn de zaadstrengen beter ontwikkeld en dus ook de opening naar de buikholte groter. En ik zit niet te wachten op een darmprolaps. ALS het gaat volgens het boekje is over de lies gesloten de beste optie. Helaas heb ik weer de pech van zo'n uitzondering op de regel -O-

Wanneer hij naar huis komt ga ik kijken voor de maand juni op pension. Dan is er toezicht, hij kan ook naar buiten maar ik heb ook alles om dan eventueel bij te koelen en dergelijke.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:50

Ocharme :(:), tis toch wel een ingrijpende operatie geweest!

Enige idee of alles op twee dagen zou jij in marchin? Zou lijk wel willen gaan, mr liever een dag dan.

Ik zeg da ook steeds dat ik,meer op jumping moet gaan, maar da komt er lijk nooit van. deze winter geen ene keer op jumping geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:12

Een keer allemaal samen op jumping gaan dan om elkaar te motiveren en tips te geven? Lijkt me ook eens leuk :) En misschien makkelijker te organiseren dan een cross, die liggen toch snel verder uit elkaar ivm reistijden etc.
Ik moet in ieder geval flink schaven aan mijn houding en techniek bij het springen.

PP, ja toch wel. Hijzelf heeft echter nergens last van, en ik denk dat dat het probleem is. Hij is gewoon vrolijk, nieuwsgierig, fars en stoer :P Maar hij is de hele tijd bezig met strootjes hooi zoeken, rondneuzen in de stal, als er bezoek is het bezoek inspecteren en fouilleren op verstopte snoepjes. Kortom, hij beweegt de hele tijd. Rollen doet ie met volle overgave. Het ondersteunt alleen het genezingsproces niet met al die beweeglijkheid.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 12:35

Marchin is zeker een leuke, echt een aanrader vind ik! Mooi georganiseerd , alles mooi opgebouwd, en als ik nu terug ga naar de cross weet ik zeker dat het weer een volledig anders parcours is dan vorige week. Echt heel leuk altijd!

Jumping, ik zou misschien dit weekend moeten gaan maar D.irk zit voor zijn werk in Peru, dus moet ik mezelf alleen motiveren om te gaan dus het valt nog even te bezien!

Ik hoop dat het toch allemaal snel genezen is, maar ik vind het wel een goed idee om hem op stal te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:46

Intussen belletje gehad van de DA uit Merelbeke. Omdat de zwelling nog steeds niet wegtrekt (integendeel, er blijft nog steeds wat bijkomen) hebben we samen beslist dat ze vandaag toch de incisies weer gaan openmaken en gaan draineren. Maw, hij gaat erbij lopen alsof hij een open castratie heeft gehad. Hij blijft al zeker de rest van de week in de kliniek zodat ze dagelijks in een steriele omgeving kunnen spoelen en observeren.

En dan komt het volgende probleem. Ik had gekozen voor gesloten castratie omdat ik aardig last heb van mugjes op de weide. Hij stond op een kleine paddock met schuilstal, maar ik trof 'm de laatste dagen standaard in de stal aan uit beschutting voor die rotbeestjes en vliegen.
Als hij nu naar huis komt, is het net het omgekeerde: hij zou liefst minimaal 12u/dag buiten moeten kunnen zodat het wondvocht goed weg kan. Maar met die vliegen en muggen zie ik dat niet goedkomen op mijn weiland + geen stromend water.
Nu mag ik dus op zoek naar een plek waar minder vliegend ongedierte zit, met toezicht liefst, waar hij minstens 12u/dag buiten kan, met een wasplaats. Het winterpension waar ik stond is nu normaal dicht tot volgende winter.
Dit is gewoon hatelijk! Gaat alles eindelijk volgens plan, loopt het weer mis. Ik had gehoopt eind juni weer op schema te zitten, in de zomer paar cross stages mee te pikken + crossles en dan eind augustus de oefencross van Heusden. Zoals het er nu naar uitziet ga ik al blij mogen zijn als hij eind juni weer in het werk kan, laat staan wanneer zijn spiermassa weer is opgebouwd. Want die voert ook lekker vlot een verdwijningstruukje uit.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:58

Bij ons is 1 juni buitenstal vrij, tis niet dicht voor je maar moest je daar echt over nadenken, moet je maar nummer van de stalbaas vragen. :) Qua beestjes de vliegen hier maar das overal bij de paarden hé. ;)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:58

En hele dag weide is het. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:12

Een paar vliegen stoort me niet, daar moeten ze maar tegen kunnen. Ik zit echter op een ideale plaats voor vliegen, muggen en dazen: koeienweides rondom, veel maïsvelden, een paar bossen en grachten met grondwater en 2km verder de Schelde. We zijn amper half mei en hij had nu al zodanig last dat hij uit zichzelf vaker in de schuilstal stond dan op zijn paddockje.

Gelukkig kan hij bij mijn lesgeefster terecht :) Zij heeft blijkbaar 2 stallen leeg die uitgeven op een grote zandpaddock, stromend water aan huis en het is niet te ver rijden. Toch bedankt Hanne!
En dan mag de pech wel even gaan ophouden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 08:58

Ik reed gisterenavond voorbij een vriendin haar thuis, stonden kei veel auto's en er lag een zeil in de wei..
Blijkbaar waseen pony die ze moet opleiden op terug weg van huis gewoon dood gevallen, wss hartaderbreuk..

Zo erg! zo zie je maar hoe snel het eigenlijk voorbij kan zijn...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:40

Klinkt als de ideale oplossing!

Ojee wat vreselijk :(, je mag het niet gedroomd hebben!

Gisteren terug met canch gereden, niet te lang, dik kwartier, ze voelde goed aan :), vanavond terug. Zaterdag nog eens ee dressuurles gepland.

Noorit krijgt morgen vroeg haar ijzer terg, en dan hopen dat ze oke is. Zondag zijn er rijvaardigheidsproeven en dan staat het pacrours daar nog, zo graag nadien met haar eens oefenen :). En als ze nog niet goed is dan mag canch nog eens parcours oefenen.

Gisteravond nog weest gaan kijken en beetje helpen bij S op jumping. De stage was ook niet voor hem.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:47

Tegenslag Varekaj :(:) Castratie op oudere leeftijd is meestal wel wat ingrijpender, maar het komt wel in orde! Wanneer denken ze dat je terug rustig aan kan beginnen rijden? Ik zou nog niet 'panikeren' voor de vrije cross eind augustus. Dat is nog 3 maand, stel dat je over een maand kan beginnen rijden, dan is 2 maand wel voldoende om hem weer in conditie te hebben en wat lesjes te doen, het is ook maar oefencross, dus dat is geen hoge snelheid.
Ik ben trouwens vrijdagmiddag in Merelbeke met Fiona voor haar tanden, zij moet ginder halfjaarlijks op controle omdat ze wel wat tandproblemen heeft, staat de jouwe er dan nog?

PP: ik ken helaas dat hoefijzerprobleem... En idd altijd als je net wat gepland hebt.

Daaphh: ik vind dat je die hartaderbreuk tegenwoordig vrij veel hoort, net zoals bij die jonge voetballers... Om de duur ben je in niets meer gerust!

Het probleem van te weinig op jumping gaan ken ik... Training is al even moeilijk te organiseren, ben vaak alleen en dan met mijn dochter erbij is al helemaal moeilijk.

Evelyntje: mijn pa had ook nog een BBQ staan (toonzaalmodel) dat hij gekocht had omdat hij dat bij een vriend gezien had, maar nooit gebruikt want het kwam er nooit van om gas te kopen... Heb dus zowel die van hem als die van mij te koop gezet, de zijne is al verkocht voor een schone prijs, op de mijne krijg ik geen reactie, typisch :')

Deze week eens mijn 3-jaar en mijn veulen op foto zetten (Varekaj, ik heb hier wel foto's gezet als hij net geboren was meen ik me te herinneren, want hij was precies zoals jij hem zou willen ;) ) en dan eens te koop zetten, als jullie nog iemand kennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:21

Juist, herinner het me weer :D

Normaal staat hij er vrijdagmiddag nog, ik verwacht niet dat hij voor het weekend naar huis kan. Dat had de DA ook gezegd. Ben hem vandaag even gaan bezoeken en heb er een kwartiertje mee gestapt (gisteren gevraag of dat mocht, en ja hoor). Hij staat weer in gang XII, maar nu rechterkant als je binnenkomt en ik geloof voorlaatste box. Bij het uitlopen van de gang naar de grote hal moesten we langs die ezel van 1m75 (of 1m80 zelfs) die ze gisteren gebracht hebben. Daar heeft hij toch even naar moeten staren alsof hij water zag branden :)) Verder is hij echt braaf, zoals ik 'm ken eigenlijk. Ik merk wel dat de castratie al wat invloed heeft, hij reageert veel minder hevig op andere paarden. Hij kijkt nog, is nog steeds nieuwsgierig maar het roepen is al flink verminderd.

Hier ook hoefijzer issues. Icaro loopt dus nog steeds op 3 ijzers. Vlak voor castratie was hij eentje verloren (dag dat ik 'm moest wegbrengen) en in Merelbeke wilde de secretaresse de smid daar niet voor inschakelen wegens geen orthopedisch geval. Goed, eigen smid zou afgelopen weekend komen maar meneer paard moest dus vóór die datum alweer terug. Tegen dat hij thuis is, is dat 3 weken op 3 schoenen. Hoop dat het goed blijft gaan.

De laatste tijd gooien ze er bijna dagelijks mee om je oren dat een jonge sporter sterft tijdens de sportbeoefening.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:57

Ik zou het smid-probleem toch nog eens opnieuw voorleggen... 3 weken met een voet waar ijzer afgetrapt is, zie ik niet zo graag... Hij komt nu wel niet veel buiten maar toch. Anders eens zelf tot bij de smid gaan vragen als je overdag komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:10

Ben ik van plan. Toen ik er vandaag mee aan het stappen was had ik de indruk een los ijzer te horen, maar bij controle in de stal leken ze toch nog redelijk goed op hun plek te zitten. Daarnaast is het ook een schraper als er eten in de buurt komt. Voor mijn part moeten er niet eens nieuwe ijzers op, ik ben al even blij als hij dan gewoon op 4 voeten blootvoets staat. Ik kan pas donderdag overdag gaan. Ga morgen dus nog een keer proberen bellen en als ze blijven weigeren meld ik gewoon dat ik dan mijn eigen smid erheen stuur. Volgens de DA gisteren is de smid er sowieso voor de dieren die daar in opname staan, volgens de secretaresse die ik bij het 1e verblijf aan de lijn had niet. Alleen bij orthopedische ingrepen.

Ik zal na dit verblijf wel over de €1000 gaan qua onkosten. Dan maakt die €80 voor de smid toch ook niks meer uit om bij te betalen?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:18

Vreemd... Wel jammer zo met die smid. Bij mij hebben ze gewoon controle gedaan na aanvraag van mij. En ze hebben dan verder uitgesneden en ijzer er gewoon weer op en voetje in het verband. Maar tkon evengoed niets zijn. Orthopedisch gezien is ongelijk staan toch ook niet goed zo weken met 3 ijzers? Bij een langer verblijf zouden ze dat toch wel moeten doen vind ik...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:11

Hm ja vreemd idd!

Voor de geinteresseerden, er is 6-7 juni jumping bij ons in de nieuwe piste, inschrijven via equib.el.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:17

Ik wil meedoen! :D Uh mr ja ik kan niet -O- Haha. :P
Wel balen, er was dan eens kans datk eens in die piste kon rijden. ;)
'k Ga dan mss komen kijken naar Ingelmunster, dat weekend was perfect voor een wedstrijd voor mij omdat ik week erna geen examen heb. Dusja als ik niet kan meedoen, kan ik komen suppporteren! ;)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:28

Deze namiddag komt de hoefsmid voor Shuddy, al sinds 1 mei is er niemand mee bezig geweest. Echt paard kunnen zijn. :+ Hopelijk hangt hij niet het verwend nest uit! ;)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:51

Hij zal wel niet verwend doen als hij nu net zo weinig 'in de hand' is geweest.

Tzijn nog veel inschrijvingen vr Ingemunster. maar ngo steeds geen VP voor marchien :7.

Hoe doe je dat met school nu? Gaat dat wel lukken vr examens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:52

Hij zal er in ieder geval wel gelukkig mee zijn, zo hele dagen buikje rond eten :D Shuddy had wel effectief een probleem aan zijn hoeven waarbij opvolging nodig was, dat heeft de mijne niet. Ik ga morgen overdag er naartoe en even vuist op tafel slaan. Volgens de DA is de smid er sowieso voor elk paard dat er verblijft.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:36

Afbeelding

Afbeelding

Mijn 3 jaar gaat de verkoop in, carrico x Vigo d'arsouilles x Clinton
Niet zadelmak, heb er echt de tijd niet voor, lagere prijsklasse wel hierdoor. Mocht iemand iets weten? Ik wacht nog tot na het weekend om hem op Kapaza te zetten, ben dit weekend toch niet thuis voor eventuele geïnteresseerden...