[SGW] Verslagen SGW Vlietland (14&15 juni)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sussie85

Re: Verslagen SGW Vlietland (14&15 juni)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:04

Ugene2001 schreef:
Mijn foto's staan inmiddels online, ga nu snel naar stal. Paard wordt anders boos Nagelbijten / Gniffelen

Bedankt voor de mooie foto's van mijn zusje! Nr 217, in de oefencross. We waren helemaal gelukkig met Vivre dit keer. Het afsprongetje in het water vond ze eng en dat durfde ze dus niet. Uiteindelijk alternatief genomen en even via het strandje het water in. Via het strandje vond ze het geen probleem. Er moet dus nog veel water getraind worden zodat ze haar angst overwint. Verder nog 1 weigering. Ze was erg aan het meedenken en wilde zelfs af en toe een hindernis gaan nemen van het M of Z. Kreeg ze een hindernis in het vizier, trok ze er enorm op aan. De cross ging verder dus ook enorm safe. Na afloop dus een erg blije ruiter! Ze hebben er weer vertrouwen in!

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:33

Ugene2001 schreef:
Mijn foto's staan inmiddels online, ga nu snel naar stal. Paard wordt anders boos Nagelbijten / Gniffelen

Van mij en Strauss (nr 211) heb je ook een leuke foto gemaakt! Die ga ik aan zijn eigenaar laten zien!

Afbeelding

We hebben gisteren een fijn rondje gereden. Hij was wel een beetje gespannen, maar hij vond het ook heel leuk! 2 en een halve weigering in totaal; eentje op hindernis 3, omdat hij even in paniek raakte en terug naar de paarden wilde. Hij draaide echt al ver voor de hindernis om! Even opnieuw aangereden en extra aangemoedigd en toen trok hij super aan. En we hadden ook een weigering op het schuine hout. Hij schrok van de meneer in het oranje die vlak om de bocht zat en wilde met een zo groot mogelijke boog om hem heen, dat betekende dus ook om de hindernis heen! Bloos Tweede keer meteen goed.

Bij het water ging hij ook nog even in de remmen, maar hupte er daarna netjes in, zonder opnieuw aan te rijden. Helaas zat ik toen achter een andere combinatie die niet aan de kant wilde gaan. Ik moest Strauss erg inhouden en kon niet meer over de goede haaientand, omdat ik dan in haar nek was geland. Dus de haaientanden van de B gesprongen (en daardoor gediskwalificeerd)

Op de wal stopte haar paard en bleef er overdwars voor staan, waardoor ik Strauss flink op de rem moest trekken (Arm paard, hij was zo braaf!) De mevrouw die voor me reed was erg boos op me en kon het niet nalaten om wat lelijke woorden te laten vallen, daar schrok ik wel van, maar gelukkig sprong Strauss toch nog en konden we door naar de finish! Al met al een hele geslaagde dag!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:43

Het viel bij de oefencross erg op dat degene die voorop reden hun achtervolger niet voor lieten gaan. Waardoor er voor de achterste snellere enorme hinder ontstond. Ook bij het losrijden bij de springring en bij de start bleken velen de rijbaan regels niet te kennen, waardoor er af en toe bijna ongelukken en een flinke chaos ontstond. Ook moesten de mensen van de organisatie bij de start verschillende mensen hun erg lange dressuurzweep afnemen zodat ze zonder zweep de cross in moesten. Ook werd er iemand met een Pelham (volgens de mensen bij de start stang en trens) uitgehaald en moest een ander bit in gaan doen. Vond het ook enorm opvallen dat er bij de oefencross met echt enorm lange beugels gereden werd door een aantal. Gevolg was dat verlichte zit niet mogelijk was en ze met een enorme klap na de hindernis in de rug van het paard landen. Het kwam over als: niet geoefend toch maar oefencross rijden (wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn).
Toch heb ik voor de organisatie alleen maar complimenten: bij de waterbak werd er goed geregeld dat de voorganger op tijd aan de kant ging en ook op het secretariaat waren ze erg vriendelijk. Vond het trouwens van de mensen bij de start erg goed dat ze wel op de regels bleven letten ook al was het een oefencross.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:47

Voor de organisatie inderdaad niets dan complimenten! Erg vriendelijke mensen en er werd gewoon fijn meegedacht. Door alle drukte en de bijna botsingen kon ik niet fijn inrijden. Toen heb ik gevraagd of we ook de inmiddels lege springring mochten gebruiken (zonder de hindernissen te springen uiteraard) en dat was geen probleem! Pling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:48

Of het nu pelham of S&T is, beide zijn niet toegestaan. Maar wat je hier beschrijft is wat ik idd het grote nadeel van een oefencross vind.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:57

Lielle schreef:
Of het nu pelham of S&T is, beide zijn niet toegestaan. Maar wat je hier beschrijft is wat ik idd het grote nadeel van een oefencross vind.

Ik zag er 1tje bij de Keuring met een ketting lopen.. Maar eenmaal in de cross reed ze met een gewoon bitje.
Bij de ene oefencross mag het wel, en bij andere niet.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:01

Lielle schreef:

mee eens, en ook ik zag vele mensen met veel te lange beugels rondhobbelen.

Ik moet ook zeggen dat er onder de organisatie gisteren ook wel geluiden opgingen om goed te evalueren of er nog wel een oefencross moet komen. Er wordt zo slecht gereden en mensen doen echt maar wat, zijn totaal niet voorbereid. Stel je voor dat er ooit een echt ernstig ongeluk gebeurt, dat wil je toch ook niet op je wedstrijd hebben.

Maar aan de andere kant, veel crossruiters zijn ooit begonnen met een oefencross. Misschien dat strengere deelnameregels iets kunnen helpen, is wel iets om weer eens goed over na te denken iig.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:02

Jitske, Ik dacht al dat ik jou zag, maar wist het niet zeker haha !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:03

Klopt, enorme drukte inderdaad.

Bij het losrijden was het erg druk. Ik ben gaan losrijden op het stuk waar je kon losrijden voor het springen, daar ook een kruisje en oxertje gesprongen. Zo'n 15 minuten voordat ik moest starten ben ik richting start gegaan en heb nog even het boompje en steiltje gesprongen wat daar stond.

Ik zag ook mensen meer achterop het veld losrijden, dan had je veel meer ruimte Lachen.

Maar inderdaad, ik heb combinaties gezien waarvan ik het idee had dat die met de insteek "goh, ik heb een paard in het weiland staan en dit is dichtbij, laat ik maar eens meedoen" aan de start zijn verschenen.

Uiteindelijk is een oefencross wel de manier om kennis te maken met de sport en ook de mogelijkheid om je nieuwe paard bijvoorbeeld eens te proberen (en voor die sukkels die hun WP springen nog niet hebben Clown )

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:09

Hoe kom je te weten waar de hindernisjury stond ?

Heb nogal uiteenlopende cijfers.. 7,7,6 en 6,6,5.
Dus ben wel benieuwd nu haha, er zaten wel wat noodsprongen tussen Schijnheilig

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:09

Er waren idd heel veel mensen die gewoon niet wisten wat ze moesten doen.
Er kwam een meisje naar me toe die me allemaal dingen ging vragen wat wel en niet mocht, en die stelde soms ook echt vragen waarvan ik dacht van waarom zoek je dat van te voren niet uit zodat je er rekening mee kan houden.
En die had dus nog nooit een crosshindernis gesprongen, heb ik ook zoiets, een beetje voorbereiding kan geen kwaad.

Mijn beugels waren wel iets aan de lange kant, ze hadden wel een gaatje korter gekunt, daar kwam ik eigelijk halverwege de cross achter want over die kleine sprongetjesbij het inspringen had ik eigelijk wel het idee dat ze goed zaten, ik heb nu onthouden welk gaatje ze moeten dan weet ik dat.
Ik vond idd het inrijden onwijs druk, en iedereen deed maar wat en dan ging er opeens weer een stappen vlak voor je neus zodat je er zo opknalde, of je riep sprong vrij en dat er dan toch nog iemand voor de hindernis ging staan waardoor je daar bijna tegen aan knalde.
Maar de organisatie vond ik echt toppie. Iedereen was ook onwijs aardig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:11

Of "oxer vrij" kom je over de oxer heen in volle vaart en dan komt er eentje vanaf de andere kant gewoon langs stappen Clown
Arme peerd vol op de rem Ach gut

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:12

Ja dat soort dingen kon ik me ech aan irriteren gewoon van die mensen die het gewoon niks kon schelen ofzo.
Als er dan al weinig ruimte is hou dan een beetje rekening met een ander Slapen

Ik vond dat vooral na de sprong je echt meteen in de remmen moest omdat iedereen daar maar stil bleef staan.
je moest echt springen en eigelijk boven de sprong al beginnen met remmen Clown

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:14

Black deed 't gister erg goed Haha!
ik maakte alleen zelf een domme fout!.. ging draven na de laatste hindernis omdat ik te snel was.. Ik wist niet dat dat niet mocht...
mja, weer van geleert!!

voor foto's Lachen
[SGW-ITP] Danique & Blackfire 2e x L @ SGW Vlietland.

heeft er misschien nog iemand anders een foto van mij gemaakt ? nummer 105

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:24

ja dat heb ik ook ooit gedaan maar zulke dingen doe je een keer fout en daarna weet je het! maar was je verder wel foutloos?

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:26

[quote="

Welk startnummer had jij? Volgens mij heb ik je horen vallen bij die haag terwijl ik aan het losrijden was. Was inderdaad een aardige dreun.. Je bleef ook best een tijdje zitten of niet?

Oh dit vraag ik dus aan Hozie maar er gaat iets niet goed...

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:41

ja over dat inrijden vond ik soms ook jammer dat ze dan met zijn drieen naast elkaar aan het stappen zijn en dan kan je er ook niet goed langs komen.

SGWukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:51

Talida schreef:
Volgens mij stonden er bij de opsprong 2 te klooien toen ik voorbij kwam. Heb bij de waterbak alleen afgeremd om voorbij te laten gaan, ik denk mooi dat ze er al in zit probeer ik ook gewoon in volle vaart door te gaan ipv gewoon ff terug. kan me alleen niet herinneren hoe ik er verder doorheen ben gegaan.
Oh was zij dat Haha!

Oh. Zat jij voor me bij de waterbak Haha!
Ben blij dat ik je heb kunnen helpen met een lift Knipoog

Ik heb erg lekker gereden. Twijfelde wel nog even. Zal ie het wel of niet weer willen doen voor me Verward
Maar eenmaal over de eerste hindernis zaten we er weer helemaal in en hij vloog over het parcours! Ik probeerde de snelheid van mijn eigen klasse ook een beetje op te pakken om te kijken of ik dat weer aandurfde. Nou. Dat lukte gelukkig redelijk! Zat qua snelheid op 489 m. per minuut. Tussen L en M in. Vandaar dat ik dus te snel was. Hihihi Haha!
Hij keek heel even op de houtstapel maar been er aan en hij ging. Verder nergens enige twijfel. Water keek hij geeneens naar. Keurig er door heen zoals hij het hoort te doen.
Hij kroop wel een beetje onder een aantal hindernissen door zijn enthousiasme. Maar voor de eerste keer na 3 kwart jaar en de enorme vertrouwensdip is dit een enorm goede stap in de richting.
Ik ben helemaal happy en zie het weer wat positiever in OK dan!

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:52

vera_pino schreef:
ja dat heb ik ook ooit gedaan maar zulke dingen doe je een keer fout en daarna weet je het! maar was je verder wel foutloos?

ja!! helemaal foutloos! hij kwam wel erg veel terug op 't water.. maar ging uiteindelijk toch erin.. Lachen

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:01

Nou ik ook maar een verslagje van mn allereerste oefencross.

Om mee te beginnen: ik vond het geweldig!

Mijn paard aan t begin wat minder.
Was al bang dat ik m bij de start niet weg zou krijgen.Toen ik mocht ben ik rustig weggestapt,aangedraafd en aangegallopeerd. Halverwege richting 1 stopte hij. Maar uiteindelijk na wat tikken en schreeuwen toch gesprongen. Toe was ik zo bezig om m flink voorwaarts te houden zodat ie niet kon bedenken dat ie weer zou stoppen dat ik spontaan langs 2 vloog.. Besloten om maar door te rijden want ik denk dat als ik terug was gereden was ie gelijk door naar de start gerend.
Halverwege richting 3 weer stoppen maar met hulp van mn zweep,stem en een langsgaloperende schimmel toch ook gesprongen. Ben ruim achter de schimmel aangereden tot aan t water. Hij is gek op water geeft nooit problemen maar nu dus wel. Toch een tijd geprobeerd waarbij die omhoog kwam en alleen nog maar een achteruit had maar gewoon doorgereden.

De cross verder uitgereden zonder problemen, alles netjes gesprongen verder.

Vond het echt supergaaf om te doen!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:03

Volgens de reglementen moet de plaats van de stijljury in de cross op het protocol vermeld te worden. Ik kom zelden tegen dat het erop staat en moet het bijna altijd gaan vragen. (vind het altijd wel leuk om te weten of m'n punten voor die ene noodsprong of voor een nette sprong waren). Ik hoop dat de organiserende verenigingen hierop gaan letten.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:06

Niels, nu hebben we dit niet gedaan bij de finish Tong uitsteken

Afbeelding

Motje11 schreef:
Volgens de reglementen moet de plaats van de stijljury in de cross op het protocol vermeld te worden. Ik kom zelden tegen dat het erop staat en moet het bijna altijd gaan vragen. (vind het altijd wel leuk om te weten of m'n punten voor die ene noodsprong of voor een nette sprong waren). Ik hoop dat de organiserende verenigingen hierop gaan letten.

Ja ik was nogal laat.. Zat al in de auto toen ik zag dat het er niet op stond Verdrietig .

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:07

Ik kan me voorstellen dat die beslissing nog neit zo makkelijk is MJ. Aan de ene kant wil je ook geen B+1 spr eisen stellen want dan kunnen ze net zo goed gewoon gaan crossen. Misschien wel een springparcourtje vantevoren?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:09

floor01 schreef:
Ik kan me voorstellen dat die beslissing nog neit zo makkelijk is MJ. Aan de ene kant wil je ook geen B+1 spr eisen stellen want dan kunnen ze net zo goed gewoon gaan crossen. Misschien wel een springparcourtje vantevoren?

Dat is wel een goeie Ja.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:09

Sussie85 schreef:
Het viel bij de oefencross erg op dat degene die voorop reden hun achtervolger niet voor lieten gaan. Waardoor er voor de achterste snellere enorme hinder ontstond. Ook bij het losrijden bij de springring en bij de start bleken velen de rijbaan regels niet te kennen, waardoor er af en toe bijna ongelukken en een flinke chaos ontstond. Ook moesten de mensen van de organisatie bij de start verschillende mensen hun erg lange dressuurzweep afnemen zodat ze zonder zweep de cross in moesten. Ook werd er iemand met een Pelham (volgens de mensen bij de start stang en trens) uitgehaald en moest een ander bit in gaan doen. Vond het ook enorm opvallen dat er bij de oefencross met echt enorm lange beugels gereden werd door een aantal. Gevolg was dat verlichte zit niet mogelijk was en ze met een enorme klap na de hindernis in de rug van het paard landen. Het kwam over als: niet geoefend toch maar oefencross rijden (wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn).
Toch heb ik voor de organisatie alleen maar complimenten: bij de waterbak werd er goed geregeld dat de voorganger op tijd aan de kant ging en ook op het secretariaat waren ze erg vriendelijk. Vond het trouwens van de mensen bij de start erg goed dat ze wel op de regels bleven letten ook al was het een oefencross.

Dat is niet alleen bij de oefencross het geval hoor!
Het inrijden en inspringen in de reguliere klassen voor het gewone springparcours is echt een drama en iedereen doet ook maar wat.
Ook daar stappen ze met z'n drieen naast elkaar zodat de ruimte, die toch al aan de spaarzame kant is, nog kleiner waardoor er erg weinig ruimte overblijft om normaal los te rijden.
Dit zie je op bijna alle wedstrijden. Begrijp ook niet dat er niet dat daar niet een beetje op gelet wordt door de ruiters zelf en door de ringmeester!