[SGW] Wie nog meer SGW debuut in 2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Re: Wie nog meer SGW debuut in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:12

Oh dat vind ik ook nog zo lastig, het goed bij de hindernis komen.
Het schijnt ook dressuurruiter-eigen te zijn om teveel te willen regelen/rijden. Afleren is écht moeilijker dan aanleren.
En dan heb ik ook nog een paard die naar de hindernis toe wil sprinten. Wordt steeds beter, maar ze moet nu leren om minder op groot te gaan en dichter eronder te komen en dan opspringen. Zowel voor mij als voor paardlief een hele kunst.
Scheelt dat ze in de cross wel op groot mag/wil, dat is nog wel eens handig!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:06

O, maar als ik B. gewoon laat lopen ga ik ook 140 km/u op de laatste hindernis hoor. Je moet 'm wel kunnen sluiten en opvangen tussendoor. Alleen de laatste galopsprongen naar de hindernis toe vooral niet te veel regelen en hand naar voren. Heb wel lang moeten oefenen met B. dat hij er niet vandoor ging zodra ik m'n hand opende. Overigens zijn wij ook een keer onderuit gegaan hoor, toen ik hem te hard op een hindernis liet afdenderen. dus ik ken het zoeken van de gulden middenweg :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:24

Royaltjuh, hier nog een regelende dressuuramazone die probeert te springen. Jonge beest knalt dan middan in de hindernis, want die laat zich nog niet genoeg opvangen en snapt zelf nog niet goed hoe hij passend moet rijden..

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:52

Afstand rijden vind ik ook af en toe nog moeilijk hoor, Ik heb een paar keer bij Rob Jansen gelest en hij zegt; 'Laat je paard het grotendeels zelf uitzoeken hoe hij moet timen/tellen. Hij heeft daar voor geleerd, als je denkt dat je het beter kan doe je het maar zelf met je paard op je rug' Wel met een knipoog natuurlijk :)

Hieronder nog een foto van ons tijdens de crossles afgelopen dinsdag. Op- en afsprongen meegepakt, god wat vind ik dat eng. Maar gelukkig zijn we(ik) een beetje over onze angst heen, door gewoon niet te veel willen controleren vooral niet bij de afsprongen. Volgende week mn eerste oefencross in Helden-Panningen. Kreeg nog een mailtje van haar fokster dat haar dochter ook mee doet met dr broer!

Even een stomme vraag he, dit wordt mijn eerste oefencross/cross. Op het vraagprogramma staat; je moet naar de DA voor en na de uithoudingsproef. Is de uithoudingsproef het springen én cross of alleen de cross?

Afbeelding

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:34

Alleen de cross :) Dus voor en na de cross (ook als je bent uitgesloten)

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:37

Oké, Dankje!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:37

Ik vind het ergens wel geruststellend dat veel meer mensen hier moeite mee hebben, af en toe denk je wel eens dat je de enige bent, en daarmee direct een hopeloos geval.

Heb net gecrosst in Winterswijk en het ging echt SUPER :D
Heel veel vertrouwen, dus ik ben helemaal gelukkig! Zal straks nog even een foto spammen :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:05

Saar, daar ga ik 4 augustus en 17 augustus naartoe!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:21

Ze hebben niet voor niks hersenen in hun hoofd. Laat die jonge paarden als het laag is maar fouten maken. Daar leren zij alleen maar van.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:31

Leuk Roxxiej! Ik ben heel blij met Hilde's aanpak :). Hoe gaat het nu met jouw jonkie? Ik ben er hopelijk in augustus ook nog eens! Even kijken of ik nog iemand mee kan krijgen, dat drukt de kosten toch wat.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:42

Dinsdag een rondje in Almelo gereden, eerste wat onwennig, 2de ging perfect. Nergens eng doen. Helaas wel op zijn Almeloos gejureerd.
Heb voorlopig ff geen dressuur meer opgegeven, ga zaterdag een oefenrondje rijden in Diepenheim, ook gelijk kijken hoe hij in het springparcours doet, dan gaan we ons meer daar op richten. In najaar aantal tripalons opgeven :j
Hij staat nu op ander voer, hij moet nog flink groeien in bot en spier, dus ga hem daarvoor toch meer de tijd geven. Ook ondertussen veel buitenritjes maken, want dressuur is meestal niet helemaal zijn ding :)

luca1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:32

Ik ga ook zaterdag naar diepenheim. Mn pony heeft nog nooit gecrost dus ga het proberen! En ga ook gelijk een springparcour doen :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:47

Zo te lezen gaat het wel de goede kant op dus, Roxxiej! Is het een grote dat ie nog zo moet groeien of gewoon echt een jonkie?
Spannend Luca, met wat voor pony kom je?

Wij gisteren voor het eerst het water in springen, de eerste keer vond ie het heel spannend, daarna sprong ie er dapper in (trots!):
Afbeelding

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:37

Toen ik hem kocht in februari was ie heel erg schraal en 1.70. Gok dat daar nu al meer dan 2 cm bij is gekomen, maar hij moet behalve nog de lucht in ook nog de breedte in. Momenteel ging nog alle voer naar zijn lengte. Nu lekker dik maken :j
Verder is het ook nog een jonkie hoor. Hij is 4, maar gedraagd zich soms nog als een net beleerde 3 jarige. Hele lange slungel benen en nog een lang dun nekje. Dus eerst vetjes kweken :j

luca1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:51

Ik kom met een schimmel, echt spannend ik heb geen idee hoe die het gaat doen. Hij is wel eens door het water gegaan dus dat kent hij al wel en dat vind ie ook heel leuk :) Afbeelding Afbeelding

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:48

hee! ik meld me ook weer even! goeie foto's allemaal! ik heb gisteren heel fijn gecrosst in Renswoude en twee weken terug liep hij ook bijzonder goed in de crosslessen van de KNHS Instructieweek Eventing in Ermelo. ik heb besloten niet meer meteen boos te worden wanneer B. iets eng vindt en dat werpt z'n vruchten af. gister stond hij twee keer stil bij een waterafsprong, maar wanneer hij even mag kijken en ik dan nog een beetje been geef, springt hij er zo in. dat stemt dus erg hoopvol! verder deed hij alles prima en kreeg ik complimenten van de instructeur dat ik zo'n fijn paard heb! ik ben dus erg trots!

ik ga 12 juli ook lessen in Winterswijk bij H.ilde, vind haar te gek! en deze zaterdag dus oefencross! dan moeten we hopelijk 29 juli in Oenkerk het weer kunnen samen :D (iemand anders van hier die er nog heen gaat?)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:29

Ik vind de paarden die lang slungelig blijven uiteindelijk vaak het fijnst Roxxiej! Misschien wel juist omdat je er langer de tijd voor moet nemen, dan wordt alles heel rustig en goed bevestigd :)

Leuke pony Luca! Ik hou wel van schimmels :D

Dat klinkt super MissBay!! Stijgende lijn dus! Leuk dat iedereen H.ilde zo gaaf vindt, ik ben zelf ook heel tevreden! Ze banketstaaf me overal overheen, voelt super vertrouwd. Waar heb je oefencross zaterdag? Diepenheim? Hoop dat ik kan komen kijken, lijkt me leuk jullie in actie te zien!

Ik open vanavond nog even een topic want ben erg benieuwd of jullie nog dingen zien waar ik aan kan werken :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:17

Ik ga ook naar Oenkerk :)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:33

Ik ga ook naar Oenkerk, mn debuut :D Spannenddddd!!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:04

Hallo allemaal, leuk topic !
Ik heb gister een rondje BB gedaan in vlietlanden met mijn 5 jarige kwpn wat veeel beter ging dan naar verwachting dus nou hoop ik aan eventing merksplas mijn debuut te kunnen gaan maken. :D
Het enige is dat water nog een beetje eng is maar daar gaan we gewoon lekker veel op trainen. Hindernissen maken mijn kleine niet uit hoe raar als hij er maar over heen kan springen ;p .

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:18

Ik ga in Gorssel ook mijn debuut maken in de SGW.
Nu vraag ik mij alleen af hoe je weet hoe hoog je galop tempo gemiddeld moet liggen om een B cross redelijk op tijd door te komen. En hoe oefenen jullie dit?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:21

Tijd hou ik me nog totaal niet mee bezig :n Eerst maar (foutloos) rondkomen. Daarna komt de tijd wel eens :)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:24

In de B als je goed door galoppeert dan red je het normaal zonder weigeringen wel.
Ik probeer als het een wat langer stukje geen hindernis is even goed door te gassen maar helaas was de bodem gister daar te slecht voor en lagen we een paar keer zowel in het springparcours als in de cross bijna onderuit.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:30

QueenE schreef:
Tijd hou ik me nog totaal niet mee bezig :n Eerst maar (foutloos) rondkomen. Daarna komt de tijd wel eens :)

Tijdens de eerste paar wedstrijden zal ik idd ook niet met de tijd bezig zijn, maar ik vind het wel fijn om tijdens mijn trainingen al een beetje naar een juist galoptempo toe te kunnen werken. Ik denk dat als ik in de trainingen op een juist tempo werk dat het dan tijdens de cross ook makkelijker is om dit 'vanzelf' vast te houden.

Klopt het dat het tempo in de B op 460m/ per minuut ligt? Dat wil dus zeggen 27,6km / uur?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:15

Esther91 schreef:
QueenE schreef:

Tijdens de eerste paar wedstrijden zal ik idd ook niet met de tijd bezig zijn, maar ik vind het wel fijn om tijdens mijn trainingen al een beetje naar een juist galoptempo toe te kunnen werken. Ik denk dat als ik in de trainingen op een juist tempo werk dat het dan tijdens de cross ook makkelijker is om dit 'vanzelf' vast te houden.

Klopt het dat het tempo in de B op 460m/ per minuut ligt? Dat wil dus zeggen 27,6km / uur?

JA dat klopt dus zoals ik al zei een stevig tempo is wel nodig om binnen de tijd te blijven