[SGW] SGW Vlietland, nabesprekingstopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: SGW Vlietland, nabesprekingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:18

Noor, klopt helemaal wat je zegt, maar er wordt dus over gesproken om die regel over dat vallen aan te passen. Al zou je dan op het parkeerterrein vallen, en het wordt gezien, dan kun je niet meer starten. Maar dat is nu dus nog niet zo, en ik weet niet of het ooit zo gaat worden, ik weet alleen dat er over gesproken is/wordt om die regel aan te passen.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:24

smurffie, van harte gefeliciteerd! Ik vind dat je het keurig verwoord hebt.

In andere sporten (bijv. motorsport) is het ook gebruikelijk dat je je na een val moet laten checken bij de arts. Val je daarna nog een keer, dan is het in principe over en uit. En dat lijkt me ook niet meer dan logisch.

Los daarvan blijft een heel groot deel eigen verantwoordelijkheid. Maar het mag m.i. wel verboden worden om zonder training aan een evenement mee te doen. (niet controleerbaar, ik weet het)

Nu zelfs de klasse M binnen no time overvol was, heb ik dit jaar niet meegedaan. Wel top dat het hele parcours online werd gezet. En natuurlijk ben ik er volgend jaar heel graag wel weer bij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:26

ik ben ook wel eens gestart terwijl ik met losrijden ben gevallen, en ik ben ook wel eens niet meer gestart na een val met losrijden (althans toen is het me verboden om te rijden door man + moeder). En ik ben twee jaar na een val met losrijden dressuur ook niet meer gestart. Hangt denk ik helemaal van de situatie af, en natuurlijk geldt dat in de ring ook, maar daar wordt gewoon een lijn getrokken. En op het voorterrein moet de ruiter zo verstandig zijn om niet te starten als dat niet verantwoord is.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:11

asbadedas schreef:
Ik ben het met smurffie eens; als je weet dat je zadel glad is, trek je niet ook nog een gladde broek aan als je weet dat je kans om te vallen daardoor significant vergroot wordt. Ik neem althans niet aan dat je zondag voor het eerst met een dergelijke rijbroek op het betreffende zadel zat..... Daarnaast inderdaad: als je nog nooit een oefencrossje hebt gereden, is Vlietland best wel 'heftig' om mee te beginnen. Doe dan eerst een training in Voorhout of doe mee aan de oefencross bij de Ripse Ruiters of in Stompwijk, dat zijn laagdrempelige crossjes om mee te beginnen en zo wordt je paard ook wat minder overdonderd.
Het kan altijd gebeuren dat je van je paard valt tijdens de cross en dat je paard los raakt, en dat is behoorlijk *** voor degenen die na jou komen, maar in jouw geval denk ik dat het niet helemaal verantwoord was om alsnog door te gaan. Tot zover!

smurffie: gefeliciteerd met je verjaardag :D

Eens.
Ik vind toch echt wel dat er een groot verschil zit tussen een oefencrossje in Voorhout of Rijpwetering en een BB cross op een officieel SGW. Zeker Vlietlanden! Mijn dochter heeft zondag voor het eerst een echte cross mogen rijden, Vlietlanden dus. Maar wel pas nadat ze Voorhout en Nootdorp had gereden vorig jaar en dit jaar Rijpwetering. Tussendoor natuurlijk veel getraind. Geldt ook voor het gewoon springen trouwens. eerst een oefenparcourtje Lisse, dan een BB parcours op een echte officiele wedstrijd en dan pas officieel B starten. Ik kan van mijn dochter van 12 niet verwachten dat zij zelf haar verantwoordelijkheid neemt, dus dan doen mijn zusje en ik dat. En zoals we haar hebben zien rijden, had ze nog best het gewone B aangekund ook. Maar waarom haasten? Tuurlijk, Vlietlanden is een geweldige wedstrijd, maar ook een niet te onderschatten cross.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:46

ben 2 jaar terug met los springen nog gevallen mocht gelukkig nog wel springen!

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:02

Dat vind ik een goede voorbereiding hoor, mamamier.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:34

heerlijk weekend gehad in de vlietlanden
dressuur op zaterdag ging wat minder en in de vaardigheid helaas 1 bal wat ook weer punten kost

zondag ging het wegparcours goed, ondanks wat gedonder met de stopwatch waren we precies op tijd binnen.

vervolgens de marathon starten waarbij we in 59 sec. de laatste hindernis hebben gedaan, de beroemde waterbak
waarbij we ook nog wat crossers voorbij zagen komen

gelukkig wat het goed weer om te rijden na al die regen die er de afgelopen dagen was gevallen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door paulus26 op 19-06-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:36

Paulus26, ik heb jullie gezien!
mooi fanatiek span!

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:24

Ik vind het zo gaaf om te zien dat de mannelijke menners ook setjes aan hebben! Heb meerdere leuke kleuren voorbij zien komen zondag!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:30

fatal_flower schreef:
Dat vind ik een goede voorbereiding hoor, mamamier.

Dank je. Safety first hoor. Het is wel mijn kind wat daar op behoorlijke hindernissen afdendert. Ze is pas 12, pony is net 6, dus zeeën van tijd om wedstrijden te rijden. Ze hoeft niks, we pushen niks. Wat zij wil, trainen we naar toe. Maar op een rustige manier. Ik was zondag best verbaasd over sommige combinaties, niet alleen in de BB trouwens. Best een hoop combinaties die in mijn ogen nog lang niet klaar waren voor een evenement als Vlietlanden. Onverantwoord gewoon. Hartstikke leuk en stoer hoor, dat crossen, maar zwaar onderschat door sommigen. Zoiets doe je niet zomaar even, vind ik....
Maar ook een aantal leuke ponycombinaties, kids jonger nog dan mijn dochter, die toch leuk konden rijden zeg!!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:38

Dat kereltje op dat bonte ponietje zaterdag <3

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:49

manic schreef:
Dat kereltje op dat bonte ponietje zaterdag <3

Jaaaa!! <3

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:51

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:52

Waren 2 van die leuke bonte pony's zaterdag. Dat meisje (die won in de BB) was ook een schatje. Ik schat haar een jaar of 8, 9. Maar rijden dat ze deed! En de lol straalde eraf, geweldig! Hihi! Daar kan ik echt van genieten, mijn meissie straalde ook van oor tot oor toen ze finishte. En dan roept ze heel hard hoe trots ze is op haar ventje, hoe braaf hij is... Heerlijk! Zo hoort het maar helaas zie je ook vaak anders.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:56

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:51

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:07

De dochter van mamamier is dus mijn lease-dochter, oftewel nichtje. :D Zei had tot een jaar geleden ook totaal geen stevige zit. Als de pony waty groot sprong kwam ze los en als die dan een bochtje maakte, vloog zij rechtdoor. :+ Daar hebben we keihard aan gewerkt. Blijven zitten en wachten, voor je kijken, lijn bepalen, enz enz. Springen op kleine voltes, lastige wendigen neerzetten, kijkerige sprongetjes maken, verlichte zit trainen, wennen aan korte beugels, je kunt thuis al zooooveel oefenen om te leren steviger te zitten. En daarna ga je idd pas trainingen en mini-oefencrossjes meepakken, het liefst op struikelhoogte. Puur om het gevoel te ervaren. Nu zit ze als een huis en haalt supermooie stijlpunten, zowel in het springen als in de cross. Nu zijn ze dan ook samen klaar voor het echt werk, maar als ik daar ook maar één moment aan had getwijfeld, dan had ik haar niet laten starten.
Vlietlanden is een supermooie en eerlijk gebouwdse cross, maar er staan wel serieuze sprongen. slecht voorbereid heb je daar in mijn ogen niets te zoeken. Je bent dan een gevaar voor jezelf, je paard en voor anderen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:22

Helemaal mee eens FE! Het wordt dan wel een oefencross genoemd, maar zonder goede voorbereiding en training vooraf heb je er niets te zoeken. De aanpak zoals jij het beschrijft zou iedereen moeten doen. Helaas willen veel mensen vaak te snel. Het is natuurlijk ook hartstikke gaaf om op zo'n evenement als de Vlietlanden te rijden, dus wordt soms in mijn ogen iets te snel de beslissing genomen om daar te gaan rijden.
Misschien ben ik zelf ook wel niet het goede voorbeeld geweest zondag, ik was zenuwachtig (waarom? geen idee...), mijn paard daardoor ook, losrijden en het springparcours gingen rommelig en we zijn daardoor ook niet verder gekomen dan het springen. Absoluut geen goed gevoel aan over gehouden, want normaal gesproken is zo'n springparcours een fluitje van een cent. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het soms ook wel even tegen kan zitten en het daardoor aan de buitenkant soms niet goed te zien is hoe ervaren een combinatie is. Niet dat dat het geval is bij alle combinaties die slecht hebben gereden hoor!! Ik heb ook echt wel combinaties gezien waarvan ik dacht dat ze echt nog niet klaar waren voor een cross als deze.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:13

Freggle_Edge schreef:
De dochter van mamamier is dus mijn lease-dochter, oftewel nichtje. :D Zei had tot een jaar geleden ook totaal geen stevige zit. Als de pony waty groot sprong kwam ze los en als die dan een bochtje maakte, vloog zij rechtdoor. :+ Daar hebben we keihard aan gewerkt. Blijven zitten en wachten, voor je kijken, lijn bepalen, enz enz. Springen op kleine voltes, lastige wendigen neerzetten, kijkerige sprongetjes maken, verlichte zit trainen, wennen aan korte beugels, je kunt thuis al zooooveel oefenen om te leren steviger te zitten. En daarna ga je idd pas trainingen en mini-oefencrossjes meepakken, het liefst op struikelhoogte. Puur om het gevoel te ervaren. Nu zit ze als een huis en haalt supermooie stijlpunten, zowel in het springen als in de cross. Nu zijn ze dan ook samen klaar voor het echt werk, maar als ik daar ook maar één moment aan had getwijfeld, dan had ik haar niet laten starten.
Vlietlanden is een supermooie en eerlijk gebouwdse cross, maar er staan wel serieuze sprongen. slecht voorbereid heb je daar in mijn ogen niets te zoeken. Je bent dan een gevaar voor jezelf, je paard en voor anderen.

En een gevaar voor de gezondheid van dr moeder... :D Stond nu al bijna te kotsen van de zenuwen tijdens de cross, whahaha, terwijl ik had er echt wel vertrouwen in had....

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:23

mamamier, ik kan je beloven dat het in de loop van de tijd beter wordt, maar helemaal over gaat het nooit!! Zeker niet als de omroeper opeens het startnummer van kindlief een poosje niet opnoemt. Dan vergeet ik te ademen, en dan opeens noemt hij haar nummer met 4 of 5 hindernissen die goed genomen zijn. De zucht die dan volgt komt dan ook echt uit m'n tenen.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:37

mijn moeder + man hebben zo een keer gehoord 'val van ruiter en paard op hindernis 4, cross stil gelegd' en daarna dus niets meer. Ze waren erg opgelucht toen ik kwam aanwandelen met paard aan de hand. Sindsdien vraag ik in zulke situaties (vrijwillig opgeven, val) aan de hindernisrechter om door te geven dat er niets aan de hand is.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:44

Mijn moeder heeft het afgelopen jaar gehad 2x gehad. Vooral in Hattem is ze zich rot geschrokken omdat ze toen mijn paard wel al aan zag komen, maar mij nog niet.
Snap ook niet dat het niet tegen hindernisjury's en omroepers wordt gezegd tijdens informatieavond. Al zeg je alleen dat de ruiter weer staat en het paard oke is. Dan weet je al genoeg..

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:44

O, Lielle, dat lijkt mij idd vreselijk voor de familie!
Een val kan gebeuren, zeker met een heet paard die met losrijden uit zijn stekker gaat. die van mij was in MB net een rodeostier. Maar ik voelde dat ik hem uit kon zitten en het aankon, dan ga je er toch voor. OK daarentegen liep hij met de dressuur al op eieren, springen liet hij mij zitten waardoor ik de cross niet in mocht. Maar goed ook, hij voelde echt niet safe en crossen had vragen om ongelukken geweest. ookal baalde ik toen echt heel erg, door uisluiting kom je dan iig niet verder in de problemen en de gevaren die daarbij horen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:55

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:10

Ik hoop het texelse... Die oefencrossjes zijn niet zo eng want dan zie ik haar overal rijden. Maar in het bos natuurlijk niet en ben je afhankelijk van de omroeper. Nou zou ik toch wel wat gewend moeten zijn want zuslief crosst al een paar dagen ;) maar ik moet zeggen dat haar crossen met haar pony vroeger, ook niet erg goed waren voor de zenuwen van de familie...
Ik vind iid ook dat als ze een val omroepen, ze ook direct moeten zeggen dat het goed gaat met ruiter en paard. (als dat zo is natuurlijk)