Hier gisteren dus ook eentje die heel wakker en actief stond in de groepsles Zou er speed in het gras zitten zonder dat we het weten? Ik vond het op zich wél ideaal dat mijn lesgeefster eens zag hoe ik hem meestal op wedstrijd heb: voorwaarts, gespannen, wél looplustig maar als een stikmachine en reageert overdreven op een lichte hulp (dus ipv verruimen, gelijk naar galop etc of ipv iets rustiger stappen gelijk boem, stilstaan). Maar de druk op het bit is véél minder, schuimen dat hij deed! We hebben eindelijk het goede gevonden Toen hij na een goed half uur toch iets meer ging ontspannen liep hij ontzettend fijn.
Helaas, de galop rechts... wat een draak van een galop. Links gaat prima, kan hem goed laten doorspringen, schakelen en dergelijke. Rechts leek het eerder alsof hij achterin konijnepasjes had en er maar achteraan gekrabbeld kwam. Hij kon zich ook echt niet goed bij elkaar houden. Zaterdag heb ik clinic en zondag wedstrijd. Ga afwachten wat het daar geeft. Ofwel is het weer even draad oppikken omdat hij 1,5 week niks heeft gedaan, ofwel blijft het zo'n ramp en haal ik er de osteo bij.
PrietPraat
Geplaatst: 01-05-15 20:09
Hier een beetje minder nieuws , Hanne heeft haar been/enkel gebroken vandaag . Stomme val gehad, op haar voeten geland en gebroken . Ze was super goed vertrokken mr bij een grachtje draaide shuddy zich weg en stom weg dan breuk opgelopen . Khoop dat het allemaal meevalt en dat het niet geopereerd moet worden, boeg stond behoorlijk scheef :s.
* edit: ze is al geopereerd aan haar Voet hopelijk geneest het nu vlot en mooi!
Evelyne, tgeen ik zag zag er super uit!
De cross van de B was nie van de poes ze, amaaie! Content dak nie mee reedt .
Antonius
Geplaatst: 01-05-15 20:22
Oei oei das geen goed nieuws voor Hanne jullie waren zo goed vertrokken in het nieuwe seizoen! Hopelijk binnen 6 weekjes weer te paard!
Had graag gereden met Koko
Anoniem
Geplaatst: 01-05-15 21:04
Vandaar die beterschap op FB Wat jammer, ze had zo'n mooie punten op dat protocol, zeker die 10 op verzorging! Een enkel kan snel gaan maar soms ook een hoop tijd vragen jammer genoeg. Ik duim mee dat alles snel, vlot en mooi geneest zodat ze snel terug het zadel in kan. Dus bij deze: veel sterkte en beterschap Hanne!
In 2010 heb ik zo'n 4 à 6 maanden een jaarling hengst Calido I x Crown Z onder mijn hoede gehad. Hij kwam van dezelfde fokker als mijn 1e paard en had een ongeluk gehad met een touwhalster dat zich tot op het bot in de neus had gesneden, idem op de kaaklijn, 1cm diep onder de kaak tot vlak naast de slagader en ook aardig diep achter de oren. Nadat die wondes zo goed als genezen waren heeft hij nog een paar maanden bij Icaro op de weide gelopen. Leren vaststaan, verkeersmak gemaakt aan de hand, schriktraining gegeven, leren gepoetst worden, voetjes geven, nouja basis opvoeding. Daarna is hij terug gegaan naar de fokker en nadien is hij van de radar verdwenen. Dik van gebaald, want ik wou hem doodgraag kopen maar mijn ex zag 2 jonge hengsten niet zitten. Vandaag heb ik 'm terug gevonden via youtube. Puur per toeval. Hij zit in Groot-Brittanië, is echt een boom van een paard geworden en je ziet nog steeds de littekentjes op de neus. Maar wat ziet hij er goed uit... en het blijkt verdomd een goeie springer geworden te zijn. Dus ik baal nog meer dat ik 'm moest laten gaan, maar ben wél blij dat hij goed terecht is gekomen
Zag net Hannes foto's op fb, doeme, zo stom! Nog keertje beterschap via hier!
Ik heb megazalig gereden (loop al ne ganse dag zo rond...)! Dressuur was ze heeeeel braaf in die mierennest die de inrijpiste moest voorstellen. Wat was dat zeg... Braaf proefje gereden, braaf punten gekregen . Jumping was ze 180° verschil met hoe ze in de springles liep, compleet zen en zo foutloos parcourtje gereden. Cross liep ze alsof ze 't al 100x gedaan had, ik vond 't echt mooi gebouwd en was beetje onder de indruk bij 't verkennen, maar mijn SuperNiek dus niet !!! Water even getwijfeld, maar gezien de wateringang geen hindernis op zich was, foutloos binnengekomen!!! Wel nog hoop tijdfouten, maar dat komt wel . Pak nog beetje teveel m'n tijd om ze klaar te zetten voor elke sprong denk ik... Maar hoe dan ook, ik ben superblij met mijn vriendinnetje , had 't ni beter kunnen hopen!
Wat jammer van Hanne! Ik hoop dat het snel terug allemaal aan elkaar komt zodat je snel terug kan rijden!
Super dat je een goede dag had!
Ik ken de cross niet, is het een mooie?
Jumping was bwaa, heb al betere parcours gereden. Morgen opnieuw met cas.. Ben eens benieuwd!
SofieHavan
Geplaatst: 02-05-15 19:16
Arh Hanne da's balen, verdorie. Pijnlijk wellicht ook. Veel beterschap!!
Ochere, Antonius echt niet fijn, lukt het beetje om het val je af te zetten? Kleine vraag, eventueel via PB, heb jij foto's van je vrachtwagen? En is er een doorgang tussen de mobilhome en de cabine? En jullie hebben die zelf laten opbouwen hé? Kan je eventueel een richtprijs zeggen?
Daaphh, geen mega goede jumping dus, maar morgen nieuwe dag! Succes met Cas!!
Evelyntje wat een fijne, super enthousiaste post way the go, girl! idd, die tijd die komt wel, als ze zich flink laten rondrijden en foutloos blijven dan is dat het belangrijkste hé
Varekaj, oh da's wel fijn om na al die tijd toch nog wat te weten te komen over dat paard. Jammer dat je hem moest laten gaan, maar als hij goed terecht gekomen is, is dat al veel hé Trouwens welke osteo heb je? Ik zoek ook iemand in het Gentse.
Lene van jou heb ik ook al een mooie foto zien passeren van Tiel.t goed gereden precies!!
Hier zijn ze gisteren Diablo komen ophalen. Ik had hem nog een paar dagen in het gras op de weide gezet, kwestie dat hij zich nog eens goed kon opladen Die mensen kwamen hem halen met een vrachtwagen (ze kwamen net terug van Tiel.t) en meneertje was super geïnteresseerd, van als de ramp open ging trok hij me omver om de camion op te kunnen wel grappig, hij kon precies net snel genoeg weg zijn van mij ofzo maar bon, beter zo dan omgekeerd. Ondertussen gehoord dat hij goed is aangekomen en rustige nacht heeft gehad en zich flink gedraagt ik denk dat ze er veel plezier van gaan hebben en zou er niet van verschieten als'k hem binnenkort in de M-reeksen terug zie
Nog 6 dagen wachten voor ik mijn merrie kan scannen k ben minstens even ongeduldig als toen ik zelf zwanger wou worden ik hoop nu maar dat ze idd vol is!
Anoniem
Geplaatst: 02-05-15 22:42
Ik heb j.urgen barczuk uit scheldewindeke. Je kan daarheen gaan (nog nooit geweest) maar hij komt ook aan huis. De clinic was ronduit super! Paar aha momenten gehad en hij liep zo fijn! Ook ideale manier van inrijden gevonden denk ik. Morgen gelijk testen op wedstrijd. En hele fijne complimenten weer gehad over Icaro. Er zijn foto's en filmpje gemaakt, ik wacht vol ongeduld af tot ik ze kan zien haha.
Van wie was de clinic Varekaj? Vaak interessant om een keer een andere visie te horen!
SofieHavan, lijkt alleszinds net iets makkelijker om 'm zo te laten vertrekken dan als hij er zelf al zo zin in had! Duimen dat de merrie van de eerste keer vol is, scheelt altijd in stress.
Cross was dus in Tielt, op de terreinen van V.incent M.artens, erg mooi vond ik. Enkel de inrijpiste voor de dressuur was dus, euh, een beetje overbezet.
Heb nog een cool filmpje van mijn start ook, morgen eens bekijken hoe ik dat hier krijg...
( ben nog steeds van plan naar de wetenschappelijke verklaring van de flair-strips te kijken, maar de dagen zijn een beetje te kort....)
Anoniem
Geplaatst: 03-05-15 11:01
Dressuur was van noor Tanger
Ben op wedstrijd en volgens mij trek ik het aan,maar er staat dus weer een auto achter mijn vrachtwagentje en ik kan alweer niet uitladen Had wel 61.190% in de E5 en 9e van 16. Hoopvol voor de E7 straks.
Gisteren naar jumping lummen geweest. Wat een mooi evenement! Prachtig terrein en je kan over goed kijken. Twas derby O.a. Da was heel tof om te zien! Bree.meersen cresc.endo reed mee, die deed dat heel goed
Anoniem
Geplaatst: 03-05-15 16:24
Ben er uit geraakt, heb me stuk naar voor kunnen zetten nadien. Echter raakt er eentje deze week zijn ballen kwijt. Heb altijd gezegd, hij mag hengst blijven zolang het veilig is en die grens is hij vandaag zonder verwittigen ineens heel zwaar over gegaan. Bij het inrijden ging hij zo Door het lint dat ik uit de (overbevolkte) inrijpiste ben gegaan. Op straat bleef hij doorgaan, dus afgestapt, op proef gewacht, erop en met 5 benen de proef doorgedramd.
Ik kan veel hebben, maar dit keer heb ik toch zowat 7 kleuren gescheten. Veiligheid voor alles, dus dat wordt afspraak met merelbeke. Jammer, maar dit wil ik geen 2e keer. Als ik er dan wel naast duik...
Noor Tanger, lijkt me interessant! Is de 'klassieke' insteek zeker hé? Was er ook niet iets met werk aan de hand? Nog zoiets wat ik wel boeiend vind, maar moeilijk in de omgeving iets voor te vinden is... Heb daar precies iets over tegengekomen de vorige dagen/ weken...
Zo eens toeristen op een evenement als Lummen is leuk hé!
Varekaj, jammer maar helaas voor hem dan denk ik , hoewel ik het nog zo sneu niet vind voor die mannen... As I said, frustraties over dan... Niet leuk wel om er dan zo mee geconfronteerd te worden. Hopelijk is hij dan snel van zijn testosteron af!
Antonius, nog even terug over de Flair strips . Boeiende lectuur, dat alleszins! Als ik alles goed teruggevonden heb, is hun nut vooral bewezen bij longbloeders. Hetgeen een probleem is bij renpaarden. Maar, het positieve effect van die strips zou voornamelijk aantoonbaar zijn bij de 'ergere' bloeders, en minder bij paarden die hier sowieso minder last van hebben. Blijkbaar is er wel nog discussie over wat een goeie methode is om de 'ergheid' aan te tonen, dus eigenlijk gaat geen enkel van de gepubliceerde onderzoeken ver genoeg... Het artikel waarvan ik vond dat de interessantste parameters controleerde (om het simpel te zeggen: het zuurstofverbruik en de verzuring bij grote inspanningen) toonde geen verschil bij gebruik van de strips. Hierop kwam dan wel weer een reply van een onderzoeksgroep die vond dat het onderzoek niet correct was uitgevoerd (oa zouden de strips verkeerd geplaatst zijn geweest), maar dit kon de eerste groep dan toch weerleggen vond ik... En dan vraag ik mij af waarom dit toch wel betere onderzoek niet herhaald werd met correct geplaatste strips? Vermits dit voor de fabrikant erg interessante informatie kon opleveren? Tel daarbij dat er na 2004 geen nieuwe onderzoeken meer zijn gepubliceerd, terwijl het longbloeden toch een belangrijke problematiek is in de racewereld (dus veel centjes te verdienen )... Nope, ik ben -op wetenschappelijke basis- niet overtuigd van het nut. Maar, baat het niet,... Dus proberen gaat mee .
Anoniem
Geplaatst: 03-05-15 17:33
Wat bedoel je juist met longbloeden? Letterlijk zoals het er staat?
Op zich heeft hij erg weinig last van frustraties gehad hiervoor. Soms een knor, een brul en uiteraard wil hij alles gezien hebben. Maar dat was het dan ook. Kreeg altijd heel mooi de focus terug en werk was ook echt werk. Kende perfect de grens. Vandaag was het echter plots boem. En het stomste is, hij reageerde niet eens op de hengstige merrie, wel op eentje die al aantal keer bij het kruisen de staart tegen zijn neus had gezwiept die niet hengstige was. Is dat een trigger geweest als in uitdaging voor rangorde? Zag hij het als uitnodiging? Geen idee. In ieder geval ga ik het niet uitzoeken. Qua paard zijn met vriendje lukt prima, stalling ook. Het is echt zijn gedrag dat altijd de graadmeter is geweest.
Edit: noor is idd klassieke dressuur. Ik pil graag info mee van alle kanten, je kan er maar uit leren. Op 28 juni is het opnieuw op dezelfde plek in Lier. Helaas heb ik die dag wedstrijd.
Longbloeden is idd letterlijk bloedingen in de longen . Maar meestal in zo'n subtiele mate dat er uitwendig niets aan het paard te zien is. Maar bij endoscopie van de luchtwegen worden dan spoortjes/ sporen bloed teruggevonden. De reden voor het bloeden zou enerzijds externe druk op de borstkas zijn (door zijn anatomie komt er bij het paard -simplified- druk op de ribben bij elke galoppas via de schouderbladen), anderzijds een combinatie van onderdruk die wordt gecreëerd ín de borstholte door een enorm versterkte ademhaling en een overdruk in de kleine bloedvaatjes in de longen door de verhoogde cardiac output. Door bij het inademen te voorkomen dat de neusvleugels collaberen, zou de gecreëerde onderdruk minder moeten zijn. Het gaat hier over renpaarden die op maximale inspanning lopen, maar kan me voorstellen dat als deze onderzoeken bij topeventers worden gedaan, er ook wel wat uit zou komen... (maar in de eventing gaat te weinig geld om voor dergelijk onderzoek ... Sponsors, anyone?)
Ohh jammer van zen ballies maar misschien beter zo... Wat stom dat je weer ingesloten stond!
Hier het wedstrijd weekend goed kunnen afsluiten! Blits was heel fijn in dressuur te rijden en wat ook een goed resultaat gaf. Springen was ook veel beter, vorige keer was hij heel aan het weglopen, nu was hij heel braaf bij me. Cas was weer een ramp. Niet gestart. Dirk is er toen opgekropen heeft echt ook goed meegevochten maar uit eindelijk wel gewonnen.. Beetje mannenbenen doen hem geen kwaad.
Anoniem
Geplaatst: 03-05-15 21:50
Jammer dat cas weer niet goed ging ga je hem vaker laten starten Door dirk?
Evelyn, dan zijn het eigenlijk de longblaasjes die stukgaan Door de grote druk die bij de inspanning komt kijken? Als ik me niet vergis zit daar de uitwisseling van zuurstof en co2 en ook de meeste bloedvaatjes. En die schade is niet te herstellen. Voor mij zouden ze nog een hoop dingen beter mogen onderzoeken maar klopt, geld speelt een rol.
We zouden wel willen maar Dirk heeft een job waardoor hij naar Brussel moet en vaak in het buitenland is.. Hij heeft op dit moment geen tijd voor cas. Maar moest ik cas nog hebben in oktober, dan kan het wel omdat ik dan met Icarus begin en hij dus een paard minder heeft.
Ik heb me ingeschreven vr machin in de 5jarige. Proef van de J maar toch cross en springen op B . Precies wat ik nodig heb!
Hopelijk leiden die mannenbenen cas weer op t goeie pad . Met wie ga je starten in marchin?
Varekaj, nope, het zijn de bloedvaatjes in de wand van de longblaasjes die kleine trauma'tjes oplopen en zo net iets te doorlaatbaar worden en bloed doorlaten.
Hakietsjakie weg met die balskie, Nuja dan tzal toch een gemak zijn denk ik .
Fijn zo van blits! Die is toch juist het tegenover gestelde van cas .
Ik ga nr tonge.ren, spannend !!!!
Antonius
Geplaatst: 04-05-15 08:59
Goed gedaan Evelyn!! En dat klaarzetten voor de sprong is goed hoor in het begin! Daar krijgen jullie beiden vertrouwen door. Na enkele crossen kan je dan al eens enkele sprongen meer uit galop aanrijden op diegene waarvan je geen problemen verwacht en zo stilaan uitbreiden. Dat doe ik nu ook nu we terug M starten; de hindernissen die mooi in lijn liggen, rijden we aan uit stevig tempo, maar de combinaties of smallekes kom ik nog redelijk terug. Dat betekent dan maar wat sneller galopperen tussendoor EN super dat je de tijd hebt genomen om de artikels te lezen over die strips! Helaas idd weinig grondig onderzoek. Maar als je die longbloedingen uiterlijk niet kan waarnemen, dan is het misschien idd letterlijk 'baat het niet, dan schaadt het niet'? Bij diegene die niet bloeden, haalt het niets uit, maar diegene die er gevoelig aan zijn, zijn mss wel een beetje geholpen ermee? Ik zou het vooral willen testen omdat ik vind dat mijn paard nogal snel 'naar adem snakt' hoewel ze conditie genoeg heeft. Vandaar dus mijn hoop dat die strip de luchtdoorgang meer open kan houden. Enfin, ik ga het in tongeren sowieso eens uitproberen.
Sofie: nog 4 dagen wachten tot scannen wachten is de hel! Maar langs de andere kant, je zit nog mooi vroeg in het seizoen, dus mocht ze nu niet vol zijn, heb je nog ruim de tijd. Ik pb je seffens nog.
Varekaj: ik heb een zeer slechte ervaring met de osteo die jij hebt.
PP: wauw de derby in Lummen, die zou ik ooit ook graag eens zien! Deed Cres.cendo hieraan mee?? Want ik moet zeggen dat ik op zich wel gecharmeerd ben door deze hengst, ik heb hem alleen niet durven gebruiken op I.lona (heb dan Ador.ado gekozen), omdat ik wat twijfel of hij echt zelf voldoende vermogen heeft en of hij dit genoeg kan doorgeven aan zijn nakomelingen... Ik heb over zijn nakomelingen eigenlijk nog niet veel gehoord...
Varekaj: ik denk wel een goeie beslissing hoor voor je hengst. Zeker als je nu wat meer op wedstrijd wil gaan, heb je daar niet veel gemak aan. Vraag me alleen af als je hem nu laat castreren, dan zal je er wel een tijdje uitliggen voor te rijden en wedstrijden denk ik?
Daaphh: proficiat met je dressuur met Blits! Super goed gedaan! Even een vraagje, zeker geen aanval maar oprechte interesse, heb je geen 'schrik' om teveel wedstrijden te rijden met hem? Ik ben altijd bang om teveel te doen... Ah, na het WK neem jij Icarus over? Wauw zal een super ervaren leerpaard zijn voor jou!
Ik ga dus ook naar Tongeren Super super veel zin erin! Komt goed PP! Ene (of meer) drinken op zaterdag en het zal nog zo vlot gaan de zondag