Ja dat is zo Moonlight. Maar jaren geleden was het springen ook na de cross om aan te tonen dat een paard nog fit was. Ook is in de B de dressuur nu al (optioneel) geschrapt. Ik vind het ook niet de mooiste oplossing, maar als er zoveel vraag naar startplaatsen blijft zou het mooi zijn als er iig meer startplaatsen zouden kunnen komen. Persoonlijk zie ik dan liever de dressuur verplaatst als straks ook in de L helemaal afgeschaft.....
Ja denk dat dit stof is voor het eventing forum om is goed over na te denken. Want is het nodig dat de dressuurproeven zolang duren voor een jurylid om te beoordelen of het paard gehoorzaam is? Denk dat je daar ook zeker winst uit kan halen.
Moonlight om niet te mogen crossen moet je 134 punten halen in de dressuur (ofwel lager dan een 4,5 gemiddeld). Hoe vaak komt dat voor. Volgens mij bijna nooit
Ja om niet te mogen door rijden 135 punten volgens de regelementen en geen winstenpunten tussen de 135 en 165 punten in de dressuur, maar mag je wel door naar het springen/crossen. Ik heb het zelf nog nooit gezien(let er ook niet op), dus durf niet te zeggen of het nog nooit is voorgekomen.
Mijn persoonlijke mening: vind dat ze een beetje te coulant zijn in de dressuur tijdens de eventing. Want als jij met je paard/pony nog geen proef van een 165 punten kunt rijden, wat heb je dan wel te zeggen in de cross. Maarja ik maak de regels niet
Joki
Geplaatst: 24-04-15 17:31
Ach ja controle is mijn werkpuntje in de cross en ik haal toch vrij eenvoudig 185 in de dressuur. Dus in die zin zegt dressuur niet altijd iets over controle
maar ik ben het met je eens hoor dat 135 wel extreem haalbaar is
Nee klopt ben ik met je eens Joki, maar haal je die meetmomenten of er wel enige vorm van controle in de dressuur is weg. Hoe moeten die paarden er dan wel niet reageren in de cross? Zie de kinderen vooral met hun pony's als een raket door het bos/weiland vliegen, elke keer nog net niet tegen de hindernis aanknallen voor me. Dat is natuurlijk wel worst case scenario.
Ik kom even binnenvallen over dat 135 nooit gehaald wordt. Naja dat heb ik nog nooit gezien. Maar toevallig afgelopen weekend in Renswoude had iemand wel 136 punten gereden in mijn ring. Nou...ik vraag me dan eerlijk af of je er achterstevoren op hebt gezeten. In de gewone dressuur heb ik het zelfs nooit gezien en de eventingdressuur is toch nog wat extra gericht op gehoorzaamheid en is het meer bonuspunten hoe fijner die voor elkaar is verder.
Wel mild van die jury om nog 2 punten 'teveel' te geven
Kinderen kunnen inderdaad extreem scheuren en ik heb me bij ponyrubrieken ook wel regelmatig geërgerd aan het zweepgebruik
het aantal onvoldoendes op stijl valt me ook altijd mee in de cross en wat ik wel gemerkt heb is dat de meeste aanvallend rijden kunnen waarderen. Ik krijg met mijn paard waar ik feitelijk minder controle heb veel hogere stijlpunten dan met mijn paard waar ik iedere pas kon controleren. Gevoelsmatig omdat mijn huidige paard heel erg aanvallend is op het hout
gr_roos
Geplaatst: 24-04-15 18:59
Met mijn paard bungelde ik ook altijd onderaan in de dressuur, gewoon omdat ze een bezemsteel inslikte tijdens de dressuurproef. Heb ook wel eens hele lage punten gehad, maar wel veel controle in springen en de cross. Veel meer dan menig 200+ ruiter.
Althos, vroeger had je ook nog lekker een wegparcours en kon je je de woensdag voor een cross nog opgeven......
Bij mij was het helemaal een drama. Eerst maarsbergen, lukte eerst niet, toen wel. Mail van de knhs dat het gelukt was. Toen stond ik op de deelnemers lijst en nu. Nergens te vinden ook niet meer in mijn knhs inschrijvingen.
Ermelo zelfde verhaal. Eerst op de lijst en nu weer er af. Ik word zo chagrijnig van dit systeem.
Jeetje ellentje dat is raar. Ik heb je inderdaad op de lijst zien staan. Is het een idee om die lijst tezamen met een mail waarin je vraagt hoe het kan naar de knhs te sturen?
Ik heb inmiddels gemaild. Het rare is ook dat de knhs zelf in een mail bevestigd dat de inschrijving over is gekomen. Word er wel echt goed chagie van.
Dat kan ik me goed voorstellen, zo kun je er ook niet van op aan. Erg irritant. Ik hoop voor je dat het opgelost wordt. Al met al is het volgens mij nog geen eerlijke manier van inschrijven. Frustrerend voor iedereen
Ben vorig jaar met schrijven een keer dicht bij de 135 gekomen, diegene startte de verkeerde proef, maakte nog een keer een fout in de proef zelf en moest nog een keer overnieuw beginnen. Ze had geen voorlezer en dacht dat ze het wel uit haar hoofd kon maar dat ging dus niet zo best. Als je dan ook nog eens door de spanning heel veel onrust hebt in de proef scoor je niet best. Geloof dat ze uiteindelijk op 140 punten uit kwam.
Ken trouwens legio voorbeelden van ruiters die nooit boven de 180 uitkomen in de dressuur, maar wel netjes en foutloos de cross doorkomen. Ze kijken net als bij een normale dressuurwedstrijd toch vooral naar de aanleuning, of je netjes nageeflijk rijdt etc. Het zou denk ik niet verkeerd zijn om een ander soort proeven te hebben bij de sgw, waarin vooral de nadruk komt op loopt je paard zuiver, en staat hij goed aan de hulpen. Kun je schakelen en weer terug rijden, kun je in alle gangen netjes een wending rijden, volte, pasje opzij, achterwaarts. Daar wordt nu in de proef natuurlijk ook wel naar gekeken, maar of je je paard netjes in de krul kunt rijden zegt imo niet zoveel over of je uiteindelijk wel of geen controle hebt bij het springen en de cross.
Jammer dat het weer zo moest lopen Goed van jullie die wel mogen gaan Wij slaan Maarsbergen over, want ik ga naar Hulsberg.
Vandaag wel met een nieuwe topper voor het eerst wezen cross. Heb hem ook ingeschreven in her B in Hulsberg. Rij hem nu bijna 5 weken en heb hem vorige weekend in het L spr uitgebracht (heeft wel al wat parcoursen gezien) Mr goed cross nog nooit Gerald was enthousiast en ik nu ook!
Cg ik ga vrijdag bij rob trainen om mijn vertrouwen terug te krijgen. Hij weet precies je tot over je grens te laten gaan zonder dat het gevaarlijk wordt en sowieso een super gaaf terrein
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 28-04-15 07:45
Wij zijn er niet zo'n fan van, maar wat je prettig vindt is voor iedereen persoonlijk.
Gisteren genoten van het mooie weer en de extra vrije dag. Was heerlijk rustig in het bos en Chaplin geniet er ook zo van dat het gewoon een feestje is om te rijden is dan.
Sim
Geplaatst: 28-04-15 17:07
*breekt even in* Ik les al jaren bij Rob Jansen en ik vind hem een van de fijnste instructeurs. Hij weet als geen ander in te schatten waar paard, ruiter en de combinatie an sich aan toe zijn. Geeft je veel zelfvertrouwen, is eerlijk naar ruiter en paard. Heeft veel verstand van zaken. Is zelf nog heel actief in de eventingsport (organisatorisch dan) als TA en crossbouwer. Je kunt veel van hem leren.
GR_Roos en susan waarom zijn jullie er minder tevreden over? Kan ook liggen aan zijn stijl en combinatie paard/ruiter.
Had begrepen dat hij veel aan controle werkt. Is voor ons wel goed Zet ons voor welke hindernis dan ook, we springen deze maar in een cross wilt hij soms nog de controle overnemen. Dus kan ik beter een parcourtje rijden, en daar de volledige controle leren krijgen