[SGW] [HK]Liefde voor de SGW, dat nemen we in deel 12 ook weer mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: [HK]Liefde voor de SGW, dat nemen we in deel 12 ook weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:25

@ mo: ik kan me helemaal vinden in jouw standpunt :j Hier gaat het ook zo hoor... We hebben ze alleen niet verzekerd, dan moeten we er 4 verzekeren en met het veulen er straks bij 5. Dan maar het risico dat er wat gebeurd en veel geld kost.

Overigens ben ik ook vrij makkelijk als het paard steeds loopt te kwakkelen. Daar gaaan wij geen 100en of 1000en euro's aan uitgeven :n Dan is het jammer maar helaas, maar gaat ie weg.
Het zelfde geld voor een groot bedrag wat er geboden wordt; strik erom en weg ermee. Kopen we wel een nieuwe weer.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:29

Een never-ending peesverhaal heeft ze. Als het veulen er vanaf is gaan we kijken hoe het ervoor staat, als het echt niks meer wordt.... nou ja daar denk ik liever niet aan nu! Ik heb nog altijd de hoop dat mijn pa & moe een huisje met een stuk land kopen (zijn zoekende) dan mag ze op het land en klaar. Anders is het onderhoud natuurlijk best duur!! Wat dat betreft geef ik je gelijk Mo. Maar wellicht is een schenking wel mogelijk? Iemand op zoek naar een ongezellige fokmerrie mensen?? ;)
Overigens is dat volgens mij niet bij elke verzekering zo. Paard van mijn instructrice werd afgekeurd en ging terug naar de vorige eigenaar (ingewikkeld verhaal met flink wat afzetterij), maar dat paard is nu weer doorverkocht... Dus óf de verzekering knijpt een oogje toe óf ze hebben andere polisvoorwaarden.

Als ik die bedragen lees Bianca.. jeetje wat een geld. Dan sluit ik me aan bij Rowo: grote strik erom en weg! ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:33

Noor, volgens mij heeft dat met registratie te maken. Volgens mij wordt er nergens centraal geregistreerd dat een paard afgekeurd is. Althans, de mijne niet!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:34

Nee klopt. Het gaat volgens mij ook om steekproefsgewijze controles. Dus met een beetje mazzel komt de verzekering nooit achter een eventuele doorverkoop.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:34

@ noor Je kan idd kijken of je haar kan laten afkeuren. Soms wil een peesblessure herstellen na dracht en langdurig rust. Wil de verzekering haar niet afkeuren dan kun je haar misschien nog voor de fok verkopen.
Mijn merrie heb ik bijna 10 jaar geleden verkocht. Ik weet niet meer bij welke verzekering wij zaten want we hebben na veel gezeur met onze oude verzekering alles daar weggehaald.

Ik moet zeggen dat als er een goed bedrag op 1 van mijn paarden wordt geboden dat er ook een strik omgaat al vind ik dat wel lastig omdat de merrie zo goed crosst en ik wil nog Z springen en Z SGW worden want dan ben ik in alle 3 de disciplines Z geworden met paarden die ik van niks heb opgeleid.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:38

@ Caroline: Inderdaad. Dat wacht ik dan ook even af. Overigens was ik onlangs bij een opfokstal in de buurt om alvast een plekje te bemachtigen. Die mensen hebben een Gelderse merrie (die van mij is ook Gelders) in het ZZ-zwaar lopen en vertelden mij dat dit paard ook een peesblessure heeft gehad. Zij is door Albert van Unen met één of ander wondermiddel ingespoten en 4 weken laten mocht ze weer rijden.. Het paard van Sigrid Langedijk is ook daar behandeld voor een peesblessure en ook zij mocht 4 weken later weer rijden. Dan ga je toch denken... dus wellicht is dat de moeite nog.

Ga nu nog even wat doen.. :o

Edit nog even snel: Bij afkeuren voor de sport Caroline, moeten ze toch weer op hun oude niveau kunnen terugkeren? Ik heb Z met haar gereden, dat is sowieso uitgesloten. Dus dan zou de verzekering toch moeten afkeuren? Of is het voldoende als ze weer B zou kunnen starten bij wijze van?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:02

Shanouk: Hopelijk helpt de fysio, jullie hebben nu wel weer wat geluk verdient :(:) .
Verschuur: Dat klikken niet mag is wel zo, en daar kan je aftrek voor krijgen, maar zoals ik het lees hebben ze gewoon zoveel punten afgertrokken dat het geen winst meer was? En dat mag volgens mij niet, ik zou hiervoor anders gewoon even de knhs reglementen erop nalezen.
Bianca: Ik snap wat je bedoelt, als ze het dubbele bieden voor je paard, betekent dat je er dus wel een 2x zo duur paard voor terug kan kopen, maar als ze zo'n bedrag bieden voor je oude paard is hij dat blijkbaar ook waard. (klinkt dit noch logisch? :+ ). Ik heb toen ik mijn paard net had ook een hoog bod gehad van mijn instructeur, maar ook besloten hem te houden, nu heb ik een goed paard met een goed karakter voor de helft van de prijs ;) .
Bandido is uitgebreid verzekerd, ik denk alleen dat we hem binnenkort moeten laten verhogen voor de verzekering, aangezien hij nu toch wel meer waard is dan toen we hem 2 jaar geleden kochten.
Kan dat zomaar, het verzekerde bedrag verhogen?

Ik heb ook even gemaild met de knhs, mijn springstand was ineens verlaagt van L+1 naar L-1 >;) , adhv een wedstrijd in december, ik heb maar even gemaild dat ik toen niet, en eigenlijk nog nooit, uitgebeld ben of verliespunten heb gereden, en ik heb een mailtje terug ontvangen dat het een vergissing met invoeren was :Y), en dat ze het hebben teruggedraaid .

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:12

EB, verhogen kan, maar tot het rontgen-bedrag. Dan komt er een inspecteur langs om te kijken of je paard het waar is. Als je hem boven de rontgengrens (Hippo Zorg 4500 euro), zal je hem overnieuw moeten laten keuren met foto's.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:26

Ik hoorde al rare dingen over rontgen bedrag, mijn paard is toendertijd verzekerd voor meer dan het bedrag wat jij noemt, maar hoefde niet verplicht rontgengekeurd onder de 7000, dit hebben wij zelf wel gedaan omdat wij er zeker van wilden zijn dat hij 100% in orde was, en volgens mij is de verzekering ook in het bezit van de rontgen gegevens, zou ik hem dan nog eens rontgen moeten laten keuren?
(was btw ook bij Hippozorg)

En komt er echt een inspecteur langs, om te kijken of een paard dit bedrag daadwerkelijk waard is, daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:19

Jeetje wat gaan julie hard!!

Snoek dat zou een beter oplossing zijn!!!
Bianca, jeetje wat gaaf!! goed over nadeken he ;)

Heb mijn paard ook niet verzekerd, kost klouwen met geld, en je krijgt toch bijna geen cent als je paard wat heeft, of als je hem weg brengt!

Ja ik heb over de raaphorst en over bodegrave goede, en slechte verhalen gehoort, zo zal het altijd zijn :)

Als ik wat heb ga ik gelijk naar utrecht.

Ik ga naar stal, vanavond moet ik mee rijden op een orun curses.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:03

Evie: Eerst was het rontgen bedrag 7000 en was een keuring van 6 maanden oud voldoende. Tegenwoordig is dat idd 4500,- en is een keuring 6 weken geldig :+
Echt belachelijk.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:15

Goedenavond!
Wow wat een bedragen gaan er hier doorheen voor de gezondheid van de paarden! Ik zei vanmiddag ook al: Wat doe je dan als Vorstin ineens koliek krijgt en geopereerd moet worden? Laat je haar dan doodgaan omdat we er geen geld voor hebben? Een paardenpotje of verzekeren lijkt me wel wat. Ik kan wel begrijpen dat de mensen met meer paarden (of die er al meerdere gehad hebben) iets makkelijker erover denken als een paard iets heeft. Ik kan dat zelf niet, ik heb 1 paard en daar heb ik het mee te doen. Ik zal haar ook echt niet gauw verkopen (ook niet voor grote bedragen).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:17

Ik hoop dat dat voor jullie werkt Shanouk! Zou een prima oplossing zijn.

Bianca, als ik jouw verhalen zo lees moet jij wel een "wereldpaard" hebben. Ik ben benieuwd! Vind overigens ook dat je al heel veel met hem doet, maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

Inspecteurs die langs komen vind ik altijd een lachertje. Slaat nergens op. Ze zien alleen de buitenkant en ze zijn al helemaal geen dierenarts. Ik heb eens op moeten draven voor zo'n inspecteur.... :roll:

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:51

SNOEKIE @ Bull mag starten per 1 augustus en ben dan idd wel van plan om dat ook te gaan doen, dan is het uiteraard afwachten hoe hij het oppakt.

Voor alle duidelijkheid...een astronomisch bedrag is er nog NIET geboden he voor Bull !!! wel het dubbele maar daar gaat een paard bij mij dus niet voor weg. Ben ook al een jaar onderweg met hem. Maar blijkbaar hebben mensen al wel een verwachting in hem dat ze geinterreseerd zijn.

SNOEKIE @ echt balen dat je zo moet dobben om je paard goed te krijgen.

Simmie@ Ik vind het zelf eerlijk gezegd heel erg meevallen wat Bull doet, voor een 3,5 jarige (Per oktober 2009) 2 dagen rijden, 2 of 1 dag(en) longeren is echt niet veel, wellicht dat zaken elkaar vertroebelen omdat je nooit elke dag op bokt vertelt wat je wel of niet doet met je paard, maar juist alleen datgene vertelt wat je WEL doet.
Bull word 1 mei 4 jaar, dat hij dan dus voor de komende zomer de selectie L1 dressuur loopt is geen drama, de meesten laten hun paard dan al klaar stomen om B en L klassiek te springen, dat doe ik dus niet, ik volg de lessen en trainingen en overige dagen is hij heerlijk vrij. Hij mag per 1 augustus B crossen en ik zie geen enkel probleem daarin. Daarbij had Bull vorig jaar al B dressuur mogen starten, heb ik ook niet gedaan.
Ik heb eenmaal per 14 dagen een springlesje en spring dus nooit zonder begeleiding, als het zo was dat Bull het niet aan zou kunnen zou ik mogen verwachten dat een Grand Prix ruiter dat mij ook zegt.
Het is natuurlijk wel een compact paard, geen lange slungel, maar goed.....er zijn ook mensen die een paard helemaal niet zadelmak maken tot 4 jaar, daarin heeft ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb nu nog steeds een blij en vrolijk paard en denk dat dat telt.
Ik ben het met je eens dat ieder paard wel op zich beoordeelt zou moeten worden en sommige hebben idd een jaartje langer nodig, maar dat kan degene die met hem werken het beste inschatten....althans ga ik normaal van uit.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:32

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:45

@ noor het paard wat wij hadden had een breukje opgelopen in een been bij de kogel door een val van ons beide en was toen B. Na een jaar rust en veulen was het ingekapseld en zijn wij weer gaan rijden om te kijken hoe het ging. Nooit meer onregelmatig gelopen. Uiteindelijk toen zij Z was verkocht naar Zoer met het verhaal er bij. Is op de foto geweest en gewoon goedgekeurd. Loopt nu in Duitsland.
@EB ik had laatst -2 gehad. Volgens KNHS was ik gevallen in parcours. Nog nooit er afgevallen op een CC. Was ook een invoerfoutje en weer hersteld.
Je kan het bedrag verhogen maar meestal komt er dan wel iemand langs. De eisen zijn per maatschappij verschillend.
@ snoekiej. ik heb geen potje voor de DA kosten. gelukkig komt hij niet vaak langs. (Klop het nu heel snel even af) In het verleden wel wat hoge kosten gehad en dan ben je blij dat zij verzekerd zijn. Fokmerrie is niet verzekerd want zij is afgekeurd. Ik weet niet wanneer wij het veulen in de verzekering doen. Eigenlijk zijn die van ons al zolang ik mij kan herinneren verzekerd.
@ bianca. Ik vind niet dat je teveel doet. Gewoon lekker rustig aan het werk zetten. Wat ik van je verhalen begrijp doe je het allemaal met beleid. Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Ik ga mijzelf even ontdooien want het was weer lekker koud in de manege..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:54

caroline78 schreef:
@ bianca. Ik vind niet dat je teveel doet.

Ik heb niet gezegd dat ze TE veel doet. Bedoel het ook niet aanvallend, tis gewoon mijn mening en daar hoeft niemand zich wat van aan te trekken. :D
Ik schreef ook dat het ieders eigen keuze is. ;)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:11

@simmie was niet aanvallend bedoeld. Sorry als het aanvallend overkomt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:25

Hoi!

@ Caroline: ik hoop echt heel erg dat ze na ongeveer een jaar rust weer goed zal zijn! Ik ga ook niet stiekem kijken of ze alweer goed loopt ;) stappen en rust en straks op het land moet ze het zelf maar weten.

Ben net met Jer naar de binnenbak geweest. Het was daar een drukte van belang met springles én jurycursus. Dus ik had maar een stukje van 20x20 om wat te doen. Nou ja, beter iets dan niets. Keertwendingen geoefend, daar zit nog wel wat werk aan... Ben trouwens gevraagd om 23 maart een L2 proefje te rijden voor die jurycursus dus dat is wel weer leuk!
@ Snoek: verzekeren is ook duur hoor. Toch rond de 130 per kwartaal volgens mij... Maar inderdaad, een koliekoperatie is een dure grap... Jer is toen alleen gelaxeerd en heeft daar dus gestaan en dat was al een klap geld...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:28

caroline78 schreef:

Dat begreep ik wel, ik wilde alleen even duidelijk maken wat ik precies bedoelde! Maar bedankt voor je bericht.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:31

Ik meld me ook weer!

Noorwijdenes, wat leuk dat je gevraagd ben om voor te rijden! Ik ben nu ook bezig met de jurycursus.

Dus als iemand maandagavond 8 maart niets te doen heeft en zin heeft om een proefje van B tm L2 niveau te rijden. PB me dan even!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:34

Bianca, Jij voelt zelf het beste aan wat Bul kan... Je rijd een stuk minder dan de meesten bij ons op stal met jonge paarden. De mijne is één jaar ouder maar ik denk maar twee maanden langer o.h.z. dan Bul, maar ik kan het mezelf niet aandoen om minder dan 6 dagen i.d. week te rijden. Ik stop wel wanneer hij braaf is. De ene keer is dit na 25min. en de andere keer na 3 kwartier. Ik ga morgen voor het eerst springen op hem (bij de vorige eigenaar heeft hij al 5 B-parcoursen en Varseveld gelopen)
Noor, Springles en jurycursus tegelijk? 20x20m is inderdaad niet ideaal!
Tientje, Ik zou wel willen, maar mijn niveau is nog te groen. Dat is niet leuk jureren! Bevalt de cursus?
Ik betaal 210 euro per kwartaal voor de verzekering, en dan heb ik nog een 'gat' vergeleken met de aankoopprijs.

Vanavond mijn paard gereden. Hij vond het niet leuk dat hij aan het werk moest. De eerste 20min had ik rodeo en daarna heb ik nog 20min superlekker gereden. Gelukkig was ik helemaal alleen met rijden. Af en toe jaag ik namelijk mensen weg die het eng vinden. Buitenbak is door de vorst geen optie 's avonds.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:37

Fijn dat je met een lekker gevoel bent afgestapt Mo!
De cursus is superleuk en het valt mij ook echt 100% mee. Al is de theorie nog niet helemaal zo simpel. Praktijk gaat me tot nu toe nog erg goed af!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:42

Simmie schreef:
caroline78 schreef:

Dat begreep ik wel, ik wilde alleen even duidelijk maken wat ik precies bedoelde! Maar bedankt voor je bericht.

En ik zie het ook niet als een aanval.. ;) , maar dacht zal wel iets beter omschrijven wat Bull dan exact doet in het werk. Ik schrijf meestal soms een tijdje niets en dan heel veel, in al mijn enthiousiasme met Bull kan het idd overkomen alsof ik heel veel met hem bezig ben, wat dus niet zo is.
Ik ben ook heel beniewd hoe hij het terreinwerk gaat oppakken, maar dan ook onder begeleiding van Rob.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:49

Ik heb heerlijk met Wo gewandelt, we leken wel een stel kerstbomen!! :#

Hmmz.. ik ben vakanties aan het kijken.. Ik dacht dat ik niet op vakantie zou gaan, maar misschien dat ik na mijn afstuderen toch even een weekje met mijn kont in het zand wil ploffen... Lekker naar Griekenland ofso, niet al te gek, gewoon een weekje.. ik heb me voorheen alleen verdiept in grote rondreizen :)) , niet in een weekje zon, zee, strand :P . In ieder geval gééén Chersonisos :o , dat gaat echt niet gebeuren dat ik ergens op een strand lig waar je alleen maar tussen de Hollanders lig :+ .. Ben dus nog even aan het rondneuzen wat leuk is.. 8-) Het moet vooral een bijkom vakantie zijn denk ik :P ..

Wil ook nog mijn rijbewijs halen en met Wo een week trailertraining volgen.