[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:09

Wat was er pittig aan? Ben wel benieuwd!

Concurrentie! }:)
Haha nee nee :P Igg véél succes!! Ik ga gewoon voor fijne ritjes en eens minder dan 3 balken in de jumping :P

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:57

Hoogte en breedte vond ik vooral (maar dat is misschien ook omdat ik maar met een kaboutertje rijd :D), en de mooie aankleding maakt het soms ook wat kijkerig natuurlijk. "Concurrentie" inderdaad haha. Ik hoop ook gewoon om fijn te kunnen rijden, dan zien we de rest wel. Zitten sowieso wel een aantal mensen tussen die normaal wel een reeksje hoger rijden dus :)

voor een idee http://www.nifin.be/portfolio/eventing-cavalli/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:13

Zijn die neusklevers om de neusgaten wijder te houden voor optimale opname van zuurstof? Weet idd niet of dat echt nut heeft. Ik ga er van uit dat een paard die zelf wel compleet zal open zetten naarmate de nood aan adem. En aan alles zit een maximum. Tel daarbij lijm en mss gevoeligheid, jeuk als het loskomt bij zweten...

Jullie gaan dat goed doen op wedstrijd dames!

Evelyntje

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:22

Hier ook mooie uren voor vrijdag :) ik rij in de 80a, nr 91. 11u54 dressuur, 13u15 springen en 13u36 crossen! Kijk er naar uit! Vanavond nog even springles, komt in orde! Ben vooral weer benieuwd of ze 't water alweer wat normaler gaat vinden, en voor de rest hopelijk gewoon genieten...

Neusstrips lijken mij weinig toe te voegen, en al helemaal niet als ze niet zo sterk kleven... .AH geluiden (en dus obstructie luchtweg) komen meestal toch van dieper in de keel, tenzij het paard een of andere deformatie heeft aan z'n neusgaten. Maar dan nog lijkt mij zo'n strip weinig toe te voegen. Test met eigen fabricaat van tensoplast (dát kleeft pas goed) met alu plaatje in valt te overwegen ;).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:36

Wat te lezen staat op internet over die strips:
De Flair Nasalstrips zijn ontwikkeld door topdierenartsen in US. Bij gebruik van FLAIR NASAL STRIPS vallen de neuspassages tijdens inspanning niet dicht. Hierdoor kan het paard tijdens de inspanning gemakkelijker ademenen waardoor de vermoeidheid aanzienlijk minder is en het paard ook sneller recupereert zodat het tot het uiterste van zijn kunnen kan gaan. Geschikt voor training, conditietraining en high performance wedstrijden.

De Flair Nasal strip is toegestaan tijdens cross en wordt gebruikt door topruiters zoals Clayton Fredericks en Mary King. Ook tijdens de CCI**** in Badminton wordt de Nasal strip gebruikt door 3 van de 4 ruiters.

Flair strips zijn zelfklevend en stimuleren een optimale ademhaling bij paarden.
Flair strips stimuleren top prestaties en werken preventief tegen schade aan de
longen.
Waarom werken Flair Nasal Strips ?
In tegenstelling tot mensen, ademen paarden enkel door hun neus.
Als resultaat, hebben alle paarden last van enig inklappen van neustissue tijdens
intense fysieke inspanning.
Dit gedeeltelijk inklappen reduceert de maat van de luchtweg, het paard wordt
hierdoor geforceerd om harder te werken om adem te halen.
Klinische studies, zowel op universitair als priveklinieken niveau, hebben uitgewezen
dat Flair strips de neuspassage ondersteunen en inklappen reduceren.
Zo krijgt uw paard de zuurstof binnen die hij nodig heeft, zonder er energie aan
te spenderen.
* Bewezen om de weerstand in ademen te reduceren, uw paard haalt gemakkelijk adem.
* Bewezen om stress in de longen en bloeden tijdens arbeid te reduceren, de longen
van uw paard blijven gezonder.
* Bewezen om de energie die gebruikt wordt tijdens zwaar werk te reduceren, uw paard
zal minder uitgeput zijn.

Ergens lijkt mij dit effect ook maar minimaal, langs de andere kant zie ik het op hoger niveau zeer veel gebruikt worden, dus moeten die ruiters er op 1 of andere manier toch in geloven?

Ik heb nog een bon liggen van R.uitersweelde, denk dat ik mss toch maar zo eens eentje probeer. Kwaad zal het sowieso niet kunnen.

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:51

Zag op de site paar abstracts van wetenschappelijke artikels staan, ga da vanavond toch eens bekijken, want effect lijkt mij vrij makkelijk aan te tonen... Maar eerst nog beetje werken.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:57

Leuke starturen! Succes allemaal!

Is het misschien een idee om het met duke tape te proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:21

Eigenlijk zou je info moeten vinden die niet van de fabricant komt. Waarom contacteren je de DA niet? Die kan misschien ook al meer info geven.

Ik zou ook niet zomaar iets kleven. De huid is dun en gevoelig,ddaar wil niemand een allergische reactie.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:33

Mijn DA is nogal van de oude stempel. Die vindt vb creme op de benen in de cross ook overdreven ;)

Er rijden op hoog niveau wel veel topruiters mee, dus mocht het schadelijk zijn zouden ze dat toch niet doen?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:14

Ik denk niet dat het schadelijk is.. Anders mogen ze dat toch niet op de markt brengen?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:23

Je kan eens een setje kopen en uittesten he, DAn kan je zelf ondervinde.

Ik denk, wat fox pit niet doet, doe ik ook nie :D.

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:55

Wij hebben dit weekend eens een energy booster gegeven voor de cross. Dat helpt ook heel goed om de vermoeidheid in de cross tegen te gaan. Denk dat het meer doet dan zo'n neusstrip. Maar het is altijd het proberen waard! Kwaad zal het niet kunnen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:02

Ik heb niets van die boosters nodig, gewoon op de weide zetten. :') Hij staat er 4 dagen erop (halve dagen nog, in de toekomst ganse dag en 's nachts op stal) en de 2 keren dat ik hem reed, was hij superfel. := Goed voor jumping en cross maar voor de dressuur wat minder. :+

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:07

Ik heb ook geen energieboosters nodig.

Cas krijgt bijna geen eten ( enkel een potje zemelen en nog geen handje vol onderhoudsmiks en hij valt nog niet te rijden) wel 24u op wei, dat wordt gegeven zo met strookjes.
Blits een halve pot en zemelen, maar ook zo heet als iets, denk als ik daarmee de cross nog een keer zou rijden, zou hem geen probleem mee hebben.

Vandaag cas hoefsmid geweest, vrees dat de smid hem te kort heeft gekapt want hij sta mank/gevoelig

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:12

Oei of mss tehard aangenepen? Voel je iets aan de voet?

Canch wordt mega lui van de weide.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 23:00

Ik voel niet direct iets.. Morgen nog maar eens kijken..

Mijn paarden hebben veel te veel energie. Zit er Tans dagelijks op normaal

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:19

Hier ook een behoorlijk hete brok op zeer weinig eten :). Bietenpulp en wa geasmix voor t volume, en twee handjes krachtvoer. Wel altijd buiten, op t nieuw gras met graasmasker, op t oud gras kan ze zo. Maar energie genieg dus! Had er mijn handjes mee vol in de springles, miljaar. Maar op t einde nog lijntje met paar behoorlijke oxers en toen toch compliment gekregen dat ze dan wél goed springt (zegt ook iets over hoe ze anders springt := ).

Artikels gaan voor morgen zijn!

Ai, hopelijk cas zn voeten morgen weer ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:34

Ik dacht al dat er wat in mijn gras zat, heb er hier ook een stel die met regelmaat een zot kwartier doormaken. Icaro heeft sinds de verhuis naar de weide rust gehad, vanavond les, zaterdag clinic en zondag wedstrijd. Ik verwacht me ook aan een vrolijke bom en overweeg zondag sporen thuis te laten.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:35

Leuk van de springles Evelyntje! De 5j bij ons is ook altijd even heet. Wel braaf als ze niet werkt gelukkig want die boxrust gaat gelukkig goed! Ze staat ook wel op een pensionstal nu dus ze ziet geen andere paarden op de wei, dat helpt wsl ook. De 6j... die is altijd lui :p. Als ik die 2 weken binnen zet met 2 scheppen eventingmix per dag kan je er nog een kind mee laten rijden. In het seizoen krijgt hij dan ook 3 a 4 scheppen eventingmix van aveve en 1 schep pure haver per dag. Van die haver wordt hij enkel spooky eigenlijk en niet echt meer vooruit... die energy booster misschien ook eens proberen.
En voor de 5j een relax supplementje. En dat is dan broer en zus :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:52

Leuk Evelyn :D. Kzeg kga keer gaan kijke nr de les wat ze doen mr jullie zaten nog nie zo ver :Y).

Wow das veel eten! Mss is het teveel en heeft hij moeite met verwerking? Dat kan bij sommige paarden het omgekeerde effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:00

:j
De mijne zit veel beter in zijn vel sinds hij 2kg basiskrachtvoer + 8kg hooi kreeg per dag ipv 4 tot 6kg en maar 4kg hooi. Nu hij op de weide staat ga ik wel sportbrok beginnen geven maar dat is meer om de vitaminen goed te houden en dan kan ik 1kg geven ipv 2. Wat uiteindelijk op hetzelfde uitkomt ongeveer qua energie.

Krachtvoer is voor een aantal paarden lastig te verteren en dan gaat meer energie op aan alles eruit halen dan wat er eigenlijk in gaat. Dan ben je soms beter met kleine hoeveelheid maar geconcentreerd dan Veel voer met weinig waarden.
voor extra energie gebruik ik vaak olie Door het voer of een slobber van bietenpulp met eventueel recuperatie mash van aveve. Ook licht verteerbaar maar geeft wel energie (of zou toch moeten)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:51

In de winter krijgt mijn paard 15 kilo hooi denk ik. Verdeeld in 2 porties, 's avonds 9 kilo op de kilo afgewogen en 's morgens een hele hoop. En 2 scheppen luzerne, schep slobber en 5 handen Pavo Care4Life (granenvrij voer! Geen krachtvoer eigenlijk, tis meer kruidenvoer)

Nu staat hij halve dag op de wei (we zijn aan het opbouwen). En wil hij z'n luzerne niet opeten omdat hij op het gras staat. Dus ik meng stiekem een handje luzerne per dag tot dat het op is. Slobber een schep en 5 handen care4life. Ook nog hooi maar minder, en vanaf hele dag weide geen hooi meer. En hij staat enorm hevig. := En begint ook al aan te komen door het gras, ben ik blij mee! :)

Dus mijn paard heeft eigenlijk geen krachtvoer! :D En heeft energie genoeg! :)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:59

Vroeger kreeg hij minder krachtvoer maar dan was hij echt niet vooruit te krijgen. Hij krijgt zoveel hooi hij opkan en staat overdag in de paddock en s nachts binnen. Binnenkort ook even 24u op de weide. Ben benieuwd of dat enig verschil kan maken...
Verder krijgt hij als hij thuis staat op stal ook nog pulp bij. 2 scheppen per dag. Het is een ronder paardje qua bouw maar moeilijk op gewicht te houden. Enkel zo lukt het.
Zeker als hij elk weekend wedstrijd heeft dan heeft hij diaree van de stress en dan lijkt het of hij alles eruit kakt... na een cross is hij altijd redelijk ingevallen. Dus dan krijgt hij elektrolyten.
Zn moeder en zus hebben ook last op gewicht te blijven. Enkel 24u op de weide en niets van stress (dus niet meer rijden) zorgt ervoor dat ze allemaal moddervet zijn.
Vorige zomer tijdens cross seizoen gaapte hij ook veel (maagzweer?) dus ga hem deze zomer pronutrin bijgeven. Bij een ander paard met veel innerlijke stress leek dat te helpen...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:28

gmpf mama van ruiter voorwie ik groom had mail gestuurd nr tonge.ren voor stallen te regelen zodat we allemaal samen staan. Zeggen ze nu dat ik en nog iemand anders nog geen stal betaald hebben :s! Kheb lijk maandagnacht (nacht van zondag op maandag) nog overschreven. Thuis hebben ze nog een gecheckt en tis idd overschreven en juist rekeningnummer. Vanavond mr printscreen doorsturen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:16

Twas blijkbaar een foutje, tis in orde. Chance :p.