[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:43

Hoi eventers,

Ik waai ook nog even binnen, hopelijk herinneren sommigen onder jullie zich mij nog?
Al die tijd wel stiekem blijven mee lezen, maar ondertussen wil ik toch ook graag terug mee schrijven als het goed is? :)

Zijn er hier die dit weekend naar het nationaal kampioenschap eventing gaan in Haaltert?
Ik mag met beide paarden gaan, waar ik wel heel blij mee ben want ik heb eigenlijk amper op die beesten gezeten :+ echt erg, gelukkig zijn die zo braaf.

Mijn ruin staat ondertussen te koop (die van L) en mijn merrie is net bij de hengst. Ik heb helaas echt amper tijd om te rijden. Antonius, chique dat je dat kan combineren hoor! Sinds mijn dochter is mijn goesting om te rijden en veel te trainen, zoals verwacht, echt tot een minimum gekomen... Vandaar ook de beslissing om mijn ruin weg te doen. Zo'n tof, braaf paard en hij staat hier te verstoffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:01

Waarom komen mogelijke paarden waar ik iemand voor weet altijd op een moment dat die mensen (nog) niet op zoek zijn :+

Vanaf maandag ga ik er weer invliegen met Icaro. Hij staat nu sinds zaterdagmiddag 24/7 op gras en je ziet hem zo bijtrekken. Ondanks grasbuikje zijn de ribben er nog steeds, maar nek heeft ook al iets meer spekjes gekregen, ook op de schouders en schoft. Flanken zijn ook mooi gevuld. Alleen de ribben dus nog en de billen mogen nog tikje ronder.
Maar de oh zo tevreden blik die je krijgt, hij glanst je tegemoet en het compliment van de DA deze week dat ie er super uitziet, daar doen we het voor.

SofieHavan

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:03

Die ruin zie je ook zo bijtrekken nu Evita bij de hengst is. Wreed hoe die merrie hier de weide domineert :P Maar hij zou ook nog wat voller mogen. Maar ik heb nog voordroog dus ik zou die eerst willen opgeven voor ze op de weide mogen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:09

Ik zie hier op veel plaatsen paarden op de weide, waar aardig gras op staat, en dan zo'n groot pak hooi/voordroog dat ook nog eens opengesneden ligt zodat ze echt constant kunnen eten. Is het geen optie om een stuk weide af te spannen, in 2 te delen (stukje voor de ruin en stukje voor de merrie, wel samen maar toch eigen ruimte?), laat ze dat stukje kaal eten en dan met een fikse plak voordroog dagelijks? Dan raakt je voordroog op en tegelijk kunnen ze wel al buiten. Tenzij je al een paddock hebt met zo'n systeem.

Ik heb de indruk (soms toch) dat er bij de hengst juist spieren aan het bijkomen zijn. Volgens mij had hij het echt nodig, zo even rust om energie in nuttige dingen te stoppen ipv alleen te verbranden.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:16

Ze lopen buiten hé :) ze lopen 24/7 buiten op een kale winterweide van 3/4 hectare, maar ze mogen nog niet naar de groene weides zolang ik hier nog 4 pakken voordroog heb, of ik kan mijn voordroog zelf op eten ;)
Op die manier kan het gras ook nog wat extra groeien.

Hier ziet den Diablo serieus af ook van die eventings. Ik rij er weinig mee dus hij heeft heel weinig conditie, maar moet wel wekelijks een zware L wedstrijd lopen (i know niet echt fair, vandaar dat hij ook weg gaat).
Maar als je ene wil verkopen en die loopt niet op wedstrijd, dan is dat niet evident.... maar bon, dit weekend is het de laatste keer :)

Vandaag is er trouwens iemand komen kijken, die komt zondag ook kijken naar de wedstrijd en maandag komen er nog mensen kijken. K ga hem wel missen en ik blijf ergens ook twijfelen, maar pfff, ik heb zo weinig tijd om te rijden, Evita loopt ook goed en ik rij liever met haar...

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:10

Succes in Oudkarpsel, Arville en Haaltert! In duim voor wat mooi weer! 's Nachts wat regen dat de bodem wat zachter blijft maar geen hoosbuien en overdag zo droog mogelijk ;).

Hier is de planning om na de regen van dit weekend (die van 's nachts dus ;)) de paarden op te bouwen op de zomerweide. Mijn jonge is wel heel gevoelig voor hoefbevangenheid, dus da begint hier met een uurtje ofzo, en daarna graasmasker op... Ze is dan echt boos, maar ik denk altijd maar dat zere voeten nog zieliger is!

Nogal veel werk gehad 's avonds vandeweek, geen lessen kunnen rijden... Volgende week tijd maken en nog even aanvijzen voor Tielt! Zag op fb foto's passeren van Hannes les, was 't weer zo geslaagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:40

Ik ben nog aan het puzzelen Hoe ik het ga doen met de shetjes. Wil ze liever niet meer samen met Icaro, al doet die het wel prima met de tinker.

Succes met de verkoop alvast! Zolang jij je goed voelt bij de beslissing is het de juiste. Al zal een paard het nooit erg vinden om alleen grasmaaier te zijn, denk dat iedereen begrip heeft dat dat voor veel mensen gewoon te duur is.

Ik wou naar halter gaan kijken maar wordt njet. Vriend komt morgen naar huis en ik ga al blij mogen zijn als ik dagelijks even naar mijn beestjes kan.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:46

Hier moet het gras nog wat groeien, er is mr laat gemest en nu droog. Tzal dus eerst eens wat moeten regen zodat het doorschiet. Ze hebben er al opgestaan, mr nog niet lang.

Jammer Sofie maar begrijp je keuze wel! Hopelijk vind je een fijn baasje! Mr vanwaar de keuze om hem weg te doen en de merrie te houden? Dacht dat liever met hem reed! Welke hengst heb en gekozen voor haar :)?

Antonius, wat is er met koko :(? Ik hoop verkocht mr het klinkt eerder anders :( :(

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:30

Varekay, denk dat een shetter wel grondig verschilt van een tinker om bij te staan, hier zou de shet wel moeten kunnen lopen dan :+ die van mij zouden daar achter zitten....

En idd Diablo gaat dat geen probleem vinden om grasmaaier te zijn, maar de situatie laat dat moeilijk toe. De paarden staan thuis maar op gronden van mijn ouders en we wonen daar allemaal gezellig rond. Maar ik heb:
- yellow, D-pony van 30+, ruin? mijn eerste pony gekregen voor mijn eerste communie? dit jaar heb ik hem 20 jaar...
- Havan, draver waar ik vlp B eventing mee gereden heb, tussen de 20 en 25 jaar oud, doodbraaf, merrie
Deze twee zijn op pensioen en staan hier te eten en te kosten.
- Evita, die heb ik al 6 jaar en is nu gedekt (hopelijk ook vol) heel moeilijke merrie, maar ik had van in het begin een klik met haar en hoewel ik meer naast dan op haar heb gezeten in het verleden, is zij echt mijn droompaard :P zij loopt momenteel B maar loopt al anderhalf jaar alle wedstrijden correct dus is meer dan L klaar, maar dat durf ik niet zo goed.
- diablo: heel goed, braaf paard, maar nooit echt mijn ding geweest. Ik heb hem enkel gekocht omdat het zo ne goeien was maar ik heb verder heel weinig klik met hem en das ook een reden om hem niet aan te houden, ik rij er dus niet zo graag mee, terwijl het beest nooit een pas verkeerd zet hè, t is gewoon zo weinig sja hoe zou ik dat zeggen, hij is gewoon te meegaand en ik erger mij daar dus aan :+ hij is zo braaf en lief dat hij eigenlijk echt een baasje verdient die wel zot op hem is, gelijk ik gek ben van mijn Evita... En sja, hij is ook de enige die verkoopbaar is... K mag er niet aan denken waar Evita zou uitkomen of eindigen ;)

Prietpraat, ik heb mijn zin gedaan en ze is gedekt door ceasar ter linden, die bonte homozygoot. Ik moest heel goed opletten met karakter aangezien mijn madam niet zo een simpele is. Bovendien ben ik hek op bont en hoewel ceasar geen uitblinker is, is hij wel heel allround en voor een eigen fokproduct om aan te houden dus perfect voor mij. Liever een braven waar ik van alles kan mee doen dan ene die Z loopt maar waar ik niet op kan :j

Antonius, ik ben ook benieuwd wat er met koko is, ik hoop dat die verkocht is? En niets is tegen gekomen ofzo...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:51

O ik dacht dat Diablo je sjoe was :D. Is wel een hele collectie die je hebt! Leuk Cesar, vriendin van mij heeft die gereden op cross :D. Is ne hele knappen en zijn veulens zijn ook wijs! Zal je wel leuk allround paard aan hebben :J.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:16

Ja :) S.W. hé? Ik had aan haar ook eens gevraagd hoe hij was. Nu net terug van de hengst, Evita gaan ophalen. K heb er een fijn gevoel bij, zijn ook hele toffe rustige mensen die dat echt met hart en ziel doen. Evita stond er sinds zondag en ik heb die daar echt met een gerust hart kunnen achterlaten. Da's echt geen simpele, ook die voelbox enzo, ik wist dat dat allemaal niet zo gemakkelijk ging zijn, maar ik denk dat dat daar heel rustig en voorzichtig gebeurd is, want ik ben een relaxt paard gaan ophalen (mocht er op geslaan of gesmeten zijn, zou ik dat zeker aan haar zien). Dus nu af wachten/tellen tot de scan hé :D Hopelijk meteen prijs en over 11 maanden een prachtig vlekken-veulen :D

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:18

SofieHavan schreef:
- yellow, D-pony van 30+, ruin? mijn eerste pony gekregen voor mijn eerste communie? dit jaar heb ik hem 20 jaar...

Oké :+ mijn ipad zet overal vraagtekentjes :P nu komt het over alsof ik niet weet of mijn pony een ruin is of niet en wanneer ik hem gehad heb :P 't is dus een ruin en k heb hem gekregen bij mijn eerste communie ;)

Antonius, wordt er bij u opnieuw gedekt? Beetje voorbarig, maar wat vooruit kijken kan nooit kwaad. Als er hier een veulen is, zoek ik natuurlijk een maatje waar die na het spenen bij kan staan. Buurvrouw ging misschien eentje hebben van Sexy maar das ook niet zeker... als'k niets zou vinden, zou ik opteren het naar de opfok te brengen waar de hengst staat. Bij de rondleiding viel op hoe rustig en beschaaft al die paarden daar waren. Wij konden gemakkelijk tussen het jonge grut doorlopen zonder eigenlijk vreselijk lastig gevallen te worden. Maar natuurlijk, hoe dichter aan huis hoe beter (en goedkoper wellicht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:32

Een ipad met humor :))

Hier hebben ze heel lang allemaal samen gestaan. Tot de ene shet paar weken terug echt Icaro ging uitdagen en pushen. Icaro is er op uitgevlogen en heeft shet tegen de vlakte gewerkt. Ben moeten tussenkome, hij liet niet meer los. Hij was zo over de zeik dat hij nadien shet 2 ook aanvloog.

Shet 1 heeft de les niet geleerd,die blijft de grote macho uithangen en daagt nog meer uit. Dat risico pak ik niet meer. Shet 2 is nu doodsbang voor Icaro, zelfs met draad tussen. Daarom staan de shetjes nu apart van de hengst en de tinker.
Icaro is het watje van de 4,laat zich ook platwalsen Door de tinker dus het moet echt hoog gezeten hebben dat hij zo uitviel.

Het klikt of het klikt niet. Begrijp je perfect waarom je de keuze maakt. Niet iedereen heeft genoeg aan een brave lobbes,al lopen ze de sterren van de hemel. Je hebt er wel veel mee kunnen leren en nu gun je een ander die kans. Dat verdient ook een pluim!

Waarom durf je L niet starten?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:24

Oei varekaj, das wel minder. Best wel vervelend dat je hen gescheiden moet houden. Niets zo gemakkelijk dan dat ze allemaal samen kunnen lopen. Maar idd, zo een kleine shet kan best een grote bek hebben maar vergeten dat ie echt wel kleiner is dan zijn tegenstander :P t zou niet de eerste zijn die door de draad gejaagd wordt. Apart houden zal de enige mogelijkheid zijn vrees ik...

En ik start geen L omdat ze nu B altijd foutloos rond loopt en ik dat eigenlijk wel fijn vind :+ sta ook altijd leuk in het klassement. Voor L gaat ze nog wat moeten leren in de klasse zelf en dan vergroot de kans dat ik weer zo een fijne tijd tegemoet ga waar ik meer naast haar lig dan erop zit :P maar mss waag ik het me wel eens :)

Oké, ik ga echt zo ongeduldig zijn, k vind nu al mega vervelend dat ik echt nog 16 dagen moet wachten voor ze gescand kan worden... Zucht, dat gaat een lange dracht worden als ze ooit drachtig is :P

Trouwens ze is deze ochtend wel gescand en ze was af, maar bij thuiskomst stond ze wel nog massa's te pissen toen ze terug bij de ruin op de weide ging... Hoe lang vertonen ze dat hengstig gedrag dan, na de eisprong? (Wreed, studeer dan Dgk en ken er de ballen van, ma van fysica en chemie ea nutteloze zaken, ken ik alles ze :n

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:30

Oh ja idd! Zal eens verslagje neerpoten van de les. :)

Woensdag ben ik dus naar de springles geweest, voor de 2e keer bij die persoon (privéles). We hebben in het begin vooral gewerkt aan het actief blijven in de overgangen en het schakelen. Een oefening was midden lange zijde beginnen met middendraf, doorrijden en aan andere kant in de helft van de lange zijde doorzitten en dan verzamelen. In de 2 hoeken van de korte zijde cirkeltje rijden. Lastige oefening was me dat pfff! Niet gemakkelijk met Shuddy... Veel tegen de hand enzo, hij vond het precies lastig en moeilijk. Nuja K. (van wie ik les heb) zei dat ik dat meer moest meenemen in mijn trainingen dat schakelen om Shuddy sterker te laten worden aan zijn achterhand. Hij zei dat ik wat te braaf reed en té ontspannen, met vaak te lange teugels. Dat hij vooraan mooi ontspannen loopt maar dat achteraan niet actief genoeg is en z'n spieren daar niet mooi ga kunnen ontwikkelen. Dus mag 'm wel laag rijden, maar erna oprichten en op de achterhand zetten.
Erna ingesprongen en paar parcoursjes gesprongen. Hij deed niet altijd veel moeite ze. := Op het einde dan eens 2 sprongen opnieuw gedaan maar met zo'n omgekeerde V, dan deed hij moeite ze. :+
Shuddy heeft 'drafbalkjes' gelegd. :')

Afbeelding

Vandaag met ander bit gereden! Met een myler level 1 bustrens. Voorheen had ik een watertrens, dubbelgebroken met rolletje in midden, zo'n appelbitje precies. Maar niet met harde kern, twas zo'n touw met plastiek er rond precies. En vandaag die oefening herhaald, en amai het ging zoooo veel beter!!! Licht in de hand, richtte makkelijker op en zijn middendraf voelde héérlijk aan! 't Moet echt een veel comfortabeler bit zijn precies voor hem! :D Hopelijk blijft dat zo!! :)

Mijn zadel is ook eindelijk verkocht bij de ruitershop (was sinds oktober te koop denk ik), en heb meteen ook nieuwe laarzen besteld! :D De niro botten, ze zaten het gemakkelijkst. :) Perfect om voet en enkel. Juist de kuit moet maatje groter, 2 maanden geduld hebben pff. :+ Maar ga blij zijn als ze er zijn! :D Heb alleen maar schoentjes en chaps. Maar gebruik ze zo intensief dat ze snel vuil zijn en verslijten. :P Die de niro botten zal ik maar voor op wedstrijd gebruiken en soms eens mee rijden. Maar ze zullen braafjes mee naar huis altijd en kga ze niet op stal laten. Dat ze proper blijven en lang mee gaan. :P

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:06

Klinkt wel als een leerrijke les, Hanne :) en ik kan de uitleg ook goed volgen! Ik heb denk ik ook hetzelfde probleem, paard loopt te ontspannen en echt oprichten doe ik amper.
Goed van je zadel, ik heb deniro's gehad voor deze die ik nu heb en ik heb er ook heel graag mee gereden. Ze zijn nu te groot aan mijn kuit dus ik heb nieuwe kunnen kopen, petrie's bij KH (op de tweedehandsverkoop, dan verkoopt KH ook zijn spullen met korting, laarzen van 424€ => 127€ :D ) voor springen rij ik met andere want die petrie's zitten lekker hoog ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:25

KH in temse? Idd mega kortingen op laarzen, alleen passen ze steeds net niet. Vorig jaar lag er ook mentuig, hoop dat ik eens eentje knop scoren voor de shet. Die zou dat geweldig vinden, mee op pad.

De oefening begrijp ik ook :)) dat ze lastig doen is idd omdat ze dan iets moeten doen wat kracht en moeite vraagt. Wij sputteren ook wel eens bij een zware les LO nietwaar.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:28

Hey mensjes, ik ga fotograferen in Tielt dus moesten jullie mensen kennen of je doet zelf mee dan kan je even je nummer doorgeven dan hou ik er rekening mee :D

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:43

Jeps KH in Temse :) Ik had voordien ook het probleem van het niet passen en moest altijd laarzen op maat kopen = kostelijk ;) Dus heel blij met de petries *\o/* alleen ben ik nog wat extra gewicht kwijt waardoor ik nu wel vind dat ze precies wat losser komen te zitten, dus ik hoop dat ze niet te snel gaan inzakken ofzo.

Trouwens een vraagje over de weide/paddocs waar jullie paarden staan. Mijn paarden staan in de winter op een weide die wij de boomgaard noemen (omdat er vroeger bomen op stonden). Nu die was niet van ons, maar wij gebruiken die wel al ruim 10 jaar (zonder contract of dergelijk). We hadden al ontelbare keren gevraagd om te kopen, maar die eigenaars hielden de boot af. Toevallig zagen we x-aantal maanden terug de grond te koop staan 8)7 echt chance dat we dat zagen of we waren die grond kwijt, allé lang verhaal kort: de grond is nu va ons dus we kunnen eindelijk aanpassingen doen. Er staat een groot vervallen kot op dat we gaan afbreken in de plaats komt er:
- prefab stal van 3x 3(die we reeds hebben maar op een andere grond staat).
- schuilstal van 3x3
- voergang van 3x 2
- schuilstal 3x 3
11 op 3m in totaal

Allemaal aansluitend. De schuilstallen zouden dus naar de kant van de voergang "open" zijn en daar zou ik voerhekkens plaatsen zodat ik het hooi in de voergang kan leggen. Iemand ervaringen met van die voerhekkens? We zouden die eventueel zelf kunnen maken (mijn vriend is een handige harry en de technische gegevens staan op internet).
In de stallen zelf zouden we een betonvloer gieten die voor de stallen een meter uitloopt (11 op 4 in totaal). En dan stalmatten leggen eventueel met vlas.
Voor de stallen komt een paddock van 77m2 (11 op 7) met grasdallen zodat ze niet continu in de modder staan. En daarvoor ligt de weide (die altijd modderig is ma bon ;) )
Achter de stallen ligt ook een beton waar de het voordroog gaan opslaan.

Zijn er do's en don'ts die ik over het hoofd zie? We beginnen in juli met de afbraak van het krot en tegen de winter moeten de nieuwe stallen staan.

Wat is er te doen in Tielt?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:25

Volgende week vrijdag OCC en CNC :) Ik doe mee met de OCC! :D

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:04

Wat moet ik mij voorstellen met voederhekken? Lijkt me wel ook wat je zegt, of toch tgeen ik mij voorstel! Soms handig om beton beetje aflopend te gieten.
Wat een geluk dat jullie die grond hebben kunnen kopen :oo!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:08

Ik ga allicht niet meer op wedstrijd durven. Gisterenavond telefoon, Canch ijzer half losgetrapt :(. Van morgen nr de SOS hoefsmid gegaan en Tligt er weer op mr hele hap uit haar hoef. De lip ligt niet meer op de hoef. Heeft hij nu heel hoog moeten nagelen en nr achteren. Ze liep gelukkig correct, al had haar voet wel wat warm. Mr nu mag ze echt geen ijzer meer aflopen want als ze het nu kapot trekt geraakt er gewoon geen ijzer meer op :'(. Kzie het al nie meer zitten om nr Tongeren te gaan, wa gaat ze dan hebben. :(.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:14

Oh Prietpraat, dju toch, dat wil altijd lukken, vlak voor een wedstrijd. Kan soms zo een miserie zijn hé, die ijzers. Ochere echt mottig zo voor een wedstrijd :(

Voederhekken is gewoon zo ijzeren horizontale buizen...
Afbeelding

Net Haaltert gaan verkennen... start en stop ergens anders, mega irritant
Wacht, kleintje is aan het wenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:57

Mijn tip: kijk heel goed hoe het zit met vergunningen, wat kan zonder en wat niet. 1 klagende buur en de poppen gaan aan het dansen

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:24

De vergunning is gelukkig al in orde en langs de beide zijden van het perceel zijn we onze eigen buren (vandaar dat het ook zo zonde zou geweest zijn, mochten we het niet kunnen kopen hebben)