[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:33

Ze hebben hier al oo de weid gestaan mr ze zijn pas gisteren komen mesten :(. Dus nu ist nog een paar weken wachten :s. En ze geven lange droge periode dus tzal efkes duren tegen dat het schiet.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:20

Bij ons lopen de paarden vanaf deze week terug op de wei.

Net terug van de les bij Willy. Cas was weer Dood braaf! Er waren veel andere paarden door een kamp, hij wou wel, maar hij ontplofte zo net niet, deed braafjes wat ik hem vroeg. Echt, ik word een beetje gek van dat paard. Ene moment is hij zo en het moment dat hij stout 'mag' zijn doet hem niets..

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:37

Ja, denk dat er eigenlijk nog wel een ruime keuze aan goede ponyhengsten is ook, maar misschien net iets meer zoekwerk.

Klinkt weeral als een goede oefening in de les, wij gaan volgende week weer. Wel goed dat Canch wat lijkt bij te draaien, is idd al goed dat haar uitspattingen al minder extreem zijn.

Brave Cas is mss wel leuk, maar wel jammer omdat je tijdens de les net hoopt bijgestuurd te worden natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:51

Zijn er geen triggermomenten dat je weet "nu is de kans groot" en die gaat filmen? Of heb je dat al gedaan (en heb ik er overheen gelezen?)

Voor canch kan je misschien nog kijken bij de welsh pony's of er wat tussen zit. Daar heb je met regelmaat ook leuke beestjes tussen zitten en qua kinderpony (als je zo'n formaat wil) doen die het best goed.

Ik heb stress voor morgen :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:57

Je gaat dat super doen! Heel veel succes ;)!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:08

Ik heb vooral stress voor de rijproef voor het A-brevet :') Je moet alleen kunnen opstappen, op een paard dat blijft staan.

Nou gebruik ik altijd een trapje, dat mag nu niet. Aangezien direct na de proef het springen is, rij ik met springzadel -> ik moet mijn beugels zo'n 7 gaten langer maken om me er dan op te hijsen, duimen dat ik zadel niet scheeftrek en Icaro en stilstaan... :o
En dan nog mijn beugel weer inkorten. Nog zoiets waarop ik vaak zit te sukkelen, omdat het leer van de beugelriemen niet zo goed schuift op mijn zadel.

Ga je zien dat hij staat te draaien, keren, ik er achteraan huppel en dat soort dingen :)) We weten al dat onze jury een redelijk "lastige" is ook, dus ze raden echt af om hulp te vragen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:16

Da zou ook ene schoontje zijn Bij mij opstallen. Stap zelden van op de hond. Bij Canch stap ik op via een loopbrug, moet gewoon m'n been er overslaan en als ik al van de grind opstap zoek ik iemand die m'n beugel kan vast houden :+.

Maar da komt wel goed :D, ze gaan u nie buizen omdat je niet in een twee drie op uw paard zit :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:20

PrietPraat schreef:
Da zou ook ene schoontje zijn Bij mij opstallen. Stap zelden van op de hond. Bij Canch stap ik op via een loopbrug, moet gewoon m'n been er overslaan en als ik al van de grind opstap zoek ik iemand die m'n beugel kan vast houden :+.

Maar da komt wel goed :D, ze gaan u nie buizen omdat je niet in een twee drie op uw paard zit :P.

Arm beest, dan toch maatje newfoundlander of een soortgelijk kalf hoop ik :')
Ik hoop vooral dat hij zich gedraagt als ik alleen opstap met die andere paarden in de buurt. Op zich is het idee om me aan de andere kant van de piste te zetten, ook kwestie van veiligheid. Zou er enorm van balen als ze zo lastig doen dat ik in de groep moet opstappen.
Aan de andere kant, als hij écht niet wil stilstaan vraag ik wel iemand om hem even vast te houden. Dan maar puntenverlies op dat vlak. Als het alleen daarmee is dat ik een probleem heb, dan slaag ik nog met ruim gemak.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:21

Nog geen tijd gehad om afstammingen door te spitten, al redelijk druk geweest de voorbije dagen...

Wie is je jury Varekaj? M.arijke?

Ik doe daar trouwens niet moeilijk over,een bankje... Ik stap zelf op met bankje omdat het beter is voor de rug van paard. Enige wat je echt niet mag doen, is teugels loslaten... Hulp van een derde is overigens een no go...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:25

Hahahaha oeps auto correctie :D. Moest zijn stap zelden op vanaf de grond ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:26

Geen idee, denk "v.erliefde" ofzoiets. Ik dacht ook dat een bankje nog door de vingers gezien werd, maar kreeg echt tegenwind van "niet doen, dat gaat echt niet mogen". Is niet de 1e keer dat deze dame jury is en ze zijn er niet zo blij mee. Nuja, op wedstrijd kies je ook je jury niet, maakt mij niet echt uit. Zolang ik kan handelen naar wat mijn insziens en door ervaring met mijn paard als veilig kan beschouwen is het voor mij prima.

Ik ben 1m60, Icaro steekt ergens tussen 1m65 en 1m70. Als ik én de teugels strak moet houden (dus niet doorhangen) én vanaf de grond moet opstappen, dan moet ik mij toch fameus uitrekken om nog aan mijn zadel te kunnen.
Wedden dat ze daar heel charmante foto's van gaan maken :')

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:34

Ah S.ofie, heb ik samen mijn opleiding mee gedaan, zou mij verwonderen moest zij strenger zijn dan de norm... Wij zijn trouwens samen vorig jaar pas begonnen, dus zo dikwijls kan ze daar toch nog nie geweest zijn?
goh ja, als mensen niet slagen is het natuurlijk makkelijker om het op de 'moeilijke' jury te steken dan beetje zelfreflectie te doen. als je rijdt volgens de eindtermen, hoeft er nooit twijfel te zijn. Helaas overschatten velen hun eigen rijkunst, en denken ze nogal snel dat dat brevet maar even pro forma moet gereden worden.

Maar daar hoef jij je echt geen zorgen om te maken! Je hebt goed geoefend, je bent op wedstrijd gegaan, je bent voorbereid, je gaat dat zeker goed doen! Zeker iets laten weten he hier!

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:58

Succes Varekaj! Komt wel goed...

Ik doe weer mee voor een abonnement op de ziekenboeg #) paard mank uit de wei gehaald vanavond... Kan wel huilen |( ...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:14

Oh balen. :(:)

Veeeeel succes Varekaj! +:)+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:58

Onee :(? Iets aan te zien :(? Hopelijk niet te erg!

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:22

Ni echt, ze was wel gelijk n gek aan t rondracen geweest, en dan meer pijnlijk langs de binnenkant van haar voet/been dus denk dat ze zich aangetrapt heeft... Niks speciaal dik gisteravond, sebiet nog s bezien, gevoeligheid leek uit voet zelf te komen... Ik hoop gewoon op pijn vd impact, dan zou t vdaag al stuk beter moeten zijn!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:46

Misschien is het een blein!
Daar kunnen ze ook vanuit het niets serieus op manken.

Veel succes vandaag!! Ik duim voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:55

Succes dat het niks erg is!

Ik vind het bizar werken. Theorie gedaan, a proef gereden en dan B proeven. Maar pas nu dat allemaal gedaan is wordt de theorie verbeterd?

Op B springen ben ik gebuisd, hij is 2x naast een spierwitte oxer gegaan .Hij zag de sprong slecht vermoed ik op witte zandgrond met zon erop. Voor dressuur wel complimenten gehad dat het heel netjes was! Maar bij a springen ook een keer kruisgalop en 1 weigering, dus weet absoluut niet tot waar ik geslaagd ben.

We wachten geduldig af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:07

Geslaagd voor alles behalve B springen *\o/* dat was mijn hoofddoel, springen was eerder voor de ervaring. Nog complimenten gehad over de dressuurproef zelfs! Mooie houding, hele prettige aanleuning en aangenaam om naar te kijken. En van jury en andere aanwezigen vraag gehad naar de afstamming en dat hij zo onwijs braaf was de hele dag.

Ik ben happy en trots op mijn knol :D

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:24

Ohh wat goed! Gefeliciteerd!
Ga je wel nog voor her springen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:11

:j
Ik was eigenlijk bang dat de 80cm te hoog gegrepen zou zijn qua hoogte en breedte van de oxers, dat hij daar op zou remmen. Uiteindelijk was die vrees totaal ongegrond, hij ging er met gemak overheen en zelfs met meer rust dan bij 60 of 70. Hoe meer hij het sprong met inrijden, hoe meer ik zijn eigen vertrouwen ook voelde groeien. Behalve die ene witte oxer dan, maar dat was eigenlijk geen verrassing. Witte balken, piste helt licht naar beneden (niet dat dat veel uitmaakt), redelijk wit zand en dan de zon er vol op. Hij ging er vlot naartoe maar vlak ervoor sprong hij ernaast. 2e keer op net dezelfde manier. Moest er toen alsnog eens over met de achterste balk die weggehaald is, en toen ging hij wel maar wel twijfelend. Volgens mij zag hij de breedte van de hindernis niet goed. Is weer een ervaring bij en mijn doel is wel bereikt, dat was namelijk B-dressuur slagen.

Het enige wat ik jammer vond, was het springen bij het A-brevet. Dat is letterlijk recht uit je dressuurproef 3 hindernissen springen. Vanuit draf springt hij al niet graag :+ en daar is hij dan ook in kruisgalop geschoten + 1x naast een flinke rood/witte oxer. Daarna deed hij hem wel netjes. Hij twijfelde heel erg, dus daarmee heb ik wel gevoeld dat rustig inspringen bij hem echt wel nodig is alvorens een parcours te doen. Vanuit niks recht een parcourtje in was verwarrend :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:36

Proficiat Varekaj! Ik pak het wel iets anders aan als examinator. Ik verbeter de theorie meteen voor het praktijkgedeelte, want stel dat iemand buist voor theorie a, dan moeten ze al niet meer starten aan B. Na dressuur a laat ik iedereen 3 x een kruisje springen gewoon in de piste en dan doet iedereen individueel zijn parcoursje van 3 sprongen. Dan zijn ze beetje ingesprongen op die 3 kruisjes en dan zie ik ook al meteen wat voor vlees ik in de kuip heb.
Dat ze jou helemaal niets liet springen voor het brevet vind ik maar vreemd, zou ik niet doen.

Voor a springen zijn we niet streng hoor. Je mag tot 3 weigeringen hebben, kruis of verkeerde galop wordt nog getolereerd, je mag 1x niet mee zijn op de sprong... Je mag natuurlijk ook niet alles fout doen ;)

Denk dat Icarus gewoon nog wat kilometers moet maken en dan komt dat dik in orde!

Ik heb er ook 2 moeten buizen vanmiddag, 1 voor springen B en 1 voor dressuur B. De andere 11 geslaagd, dus was een productieve middag!

Al nieuws Evelyn over je paard? Klote he als ze iets mankeren...

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:44

Proficiat Varekaj! Nog wat extra oefenkilometers en dat springen lukt ook wel!

B-brevet wordt zeker door de manègeruiters toch vaak onderschat hé... Ik vond het als lesgever (heb heel wat zomers op Waregem-plage doorgebracht ;)) ook moeilijk om te beslissen of iemand mee mocht doen... Het was vaak toch ook afhankelijk van welke examinator je kreeg, en dan kon je de ene week hebben dat een ruiter die het in mijn ogen niet verdient, slaagt, en de week erop iemand die toch beter was, buist. Hoorde wel dat er meer aan de uniformiteit was gewerkt om die verschillen uit te vlakken nu, maar toch.
Uiteindelijk chance dat ik zelf nooit de cursus examinator gevolgd heb, want ik ken 't gevoel van de lesgever veel te hard, die toch ook hoopt dat zijn/ haar pupillen slagen ;).

Voorzichtig *\o/* voor Niek! Op effen bodem niets meer aan te zien, op de harde hobbelige paddock misschien net nog iets gevoelig! Toch wel kleine zucht van opluchting... Zal ze toch wel op haar eigen voet getrapt hebben.
Vreselijk als er iets is met de eigen paarden, ben daar zoooooo een Sissie in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:49

Toch altijd wat als er iets is, ze kunnen het niet even zeggen. Duim mee voor niek dat ze weer goed gaat morgen!

Ja wel, daar zaten wij ook wel mee, met dat verbeteren. We wisten ook pas op het einde geslaagd ja of nee. Stel dat ik op a springen gebuisd was, dan had ik een hele middag gereden voor niks. Die inspanning bespaar ik mijn paard dan liever, al was het een hele leuke ervaring.

A was gezamenlijk opstappen, in een rijtje achter elkaar paar figuren rijden (dus niks apart of Door elkaar) en wel apart naar galop terwijl de rest bij a of c op de binnenhoefslag op de cirkel bleef stappen.
Dan naar buiten en hup, rij je parcours maar. Voor B kon ik wel even inrijden en inspringen.
Er zijn er best veel Door op a, een paar geheel op B. En wat ik dan best raar vond, is veel geslaagd op B springen maar niet op dressuur. Daar ben je toch niks mee? Ik ben 1 van de weinig met wel dressuur maar geen springen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:15

Dress A is idd niet apart rijden, enkel de galop is apart, daar weet je genoeg mee hoor. A brevet gaat in hoofdzaak over controle hebben over paard, dus als ze kunnen wegrijden van anderen en alleen kunnen galopperen, dan kunnen ze ook wel alleen stappen en draven. Uiteindelijk heb je niet zoveel tijd, dus op korte tijd wil je zoveel mogelijk info krijgen.

Ik heb er meestal ook meer die slagen op B springen dan op B dressuur, de meesten zijn 'spring'ruiters, enfin, denken dat ze dat zijn, maar eigenlijk zijn de meeste manegeruiters vooral geïnteresseerd in springen en niet in dressuur, dus die dressuur trekt vaak op niet veel. en als dat paard braaf zijn sprongen neemt en vanzelf wisselt in galop... Tja, dan zijn ze geslaagd he. En de meeste manegepaarden springen makkelijker dat parcours van 5 hindernissen, dan dat ze buigen, stellen en nageeflijk lopen..
Maar ze zijn er idd niets mee, ze kunnen niet op jumping als ze niet slagen voor dressuur. Ik probeer daar wel een heel opbouwend en toch beetje schop onder de kont praatje te houden dat dressuur meer is dan gewoon die figuurtjes rijden. Je ziet dat trouwens meest van al bij diegenen die a en B samen doen, no offence ;) die denken dat B zowat hetzelfde is als a, maar paar sprongen meer, en een individueel dressuurproefje ipv achter elkaar, maar B is toch al van een hoger niveau als a. Voor B te halen moeten ze toch al een beetje 'echt' paardrijden, a is in principe voor elke doorsnee manegeruiter te halen.

Als het ruiters van de club zelf zijn die niet slagen, babbel ik ook graag eens met de lesgever om die ook wat extra handvaten te geven om rekening mee te houden in hun lessen, zodat ze gericht aan de slag kunnen met zij die niet geslaagd zijn. En wat jammer is, je hebt clubs die quasi elke ruiter inschrijven, ongeacht of die er klaar voor zijn, want dan kunnen zij incasseren natuurlijk, maar dan moet ik soms letterlijk iedereen teleurstellen, dat is echt voor niemand leuk.
Of daarstraks ook weer, er waren er 2 voor B ingeschreven die te jong zijn, dat heeft dus geen zin om die in te schrijven, want ze kunnen gewoon geen brevet halen voor ze 12 zijn of worden in dat jaar, maar die gasten hebben uiteraard wel een week kamp betaald om voor te bereiden op dat brevet...

Ge komt wa tegen Zenne :o maar als het goed georganiseerd is, en alles gaat vlot, dan is dat wel leuk om te doen vind ik, is eens wat anders dan les geven.

Over 2 maand mag ik terug een clubkampioenschap gaan jureren, is ook een fijne afwisseling, heb er al zin in!