[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:46

Vos bloed crosst goed zou ik kunnen zeggen maar daar heb je niks aan :P Niet elke vos valt in mijn smaak, laat dat duidelijk zijn, maar meestal weet ik wel na 1 blik of het wat kan worden of niet. Icaro heeft ook een vosse/rode toon in zijn vacht :+ (vader was een vos). Wat wel handig is aan een vos, je ziet er mestvlekken en dergelijke niet zo hard op. Scheelt poetswerk :))

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:08

Door die veulens foto's krijg ik toch ook zin om een veulen te fokken. Zou ook wel het minste blij zijn met ene vos denk ik :P. Maar als ze mooi gebouwd zijn, vind ik vossen prachtig. Maar een mooi gebouwd paard is in elk kleur prachtig. Het liefst zie ik ze zoals de jouwe varakaj :J! Canch heeft al twee veulens in die kleur gegeven, dus dat zit al goed (wedden dat als ik er mee fok er vos uitkomt :/. Maar als het zo mooi wordt al da mama, dan is het niet erg :D ). Tzijn er veel die zeggen, 'etje ik zie nie graag vossen' en dan 'maar Canch wel ze' hèhè :+.
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 13-04-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:10

Jammer Daphne :(. We zien idd niet alles en het gevoel is niet altijd zoals het er uitziet.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:11

Een paard qua bouw zoals Shuddy zou ik niet meer willen. Scherpe rug en schijnt altijd al gehad volgens de vorige eigenaars. Maar hij is toch wel een toppertje nu! :D

Ik zou dan al blij zijn met een vosse volbloedruin met mooie spieren! :D Je veulen Antonius is echt hélemaal mijn ding, maarja te vroeg nog hé! ;)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:14

En idd respect dat je zo blijft doorzetten Daphne!
Ik heb ook van die downmomenten gehad met Shuddy, kon er 6 maand niet meer mee rijden gewoon omdat hij me er constant af smeet. Heb 'm toen paar keer te koop gezet, maar zijn profiel is niet interessant genoeg. Dominant, luchtzuiger, gevoelig voor medische problemen, strak voerschema, (mag geen/niet te veel krachtvoer -> maagzweren -> koliek), de leeftijd, ...
Maar doorzetten kan idd superveel doen. :) Jullie zullen ver komen als jullie er door geraken!
5 jaar geleden smeet mijn paard me af als hij het rijden beu was, en zie ons nu crossen! :D

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:30

Ik ben (helaas) ook zot van veulens. Gelukkig nog niet al te veel geluk gehad in de fokkerij eigenlijk, anders had ik er nog meer te onderhouden! Ik heb paarden te veel maar stoppen met fokken... hmmm. Heb er nu 3 zelf gefokt en 1 onderweg (wordt een hele late dit jaar), moest alles wat ik al proberen te dekken heb gelukt zijn verwachte ik er dit jaar 2 en had ik er nog 2 in de opfok staan... het is verslavend dus 1 tip: begin er niet mee :p.

Moet wel zeggen dat ik sindsdien wel op een andere manier voldoening uit m'n hobby haal. Heel fijn om ze te zien evolueren en dingen van de moeder terug te zien of dingen die fel verbeterd zijn door de vader. Ik "koop" in elk geval nooit van mn leven nog een paard, behalve dan een steengoede fokmerrie :+

Ik hoop dat dit jaar m'n "beste" merrie eens drachtig wil geraken (vorig jaar niet gelukt en nu speciaal uit de sport gehaald), en dan is het wel even goed geweest :). Ben ondertussen ook al van hengst moeten veranderen omdat de hengst die ik echt vond passen al 5 keer niet pakte! Nu een andere genomen, weer niks... grrr.

Ga je dit jaar terug dekken A*ntonius?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:35

Eer die van antonius 3 is zitten er nog wat jaren tussen tenzij ze hem.vroeger kwijt wil :P dus wie weet?

Bedankt voor het compliment PP. Als veulen vond ik hem eigenlijk maar matig boeiend. Veel te braaf. De klik is gekomen toen hij ongeveer half jaar later wat meer praatjes kreeg. Intussen wil ik hem voor geen goud meer kwijt. Zowel qua formaat als karakter is ie helemaal mijn ding.

Ik wou erg graag fokken met mijn merrie. Wist wat ze wel en niet doorgaf, had paar hengsten op het oog maar helaas. Dat vind ik wel jammer, dat ik eigenlijk nooit ga weten hoe mijn hengst als vaderdier zou zijn en ik er geen veulen voor mezelf van kan fokken.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 22:50

Op het moment zelf wil ik ook best veel opgeven. Als ik uit de cross kom en iemand zou hem willen hebben direct. Maar als ik dan bekoeld ben denk ik, misschien gaat het volgende week weer beter. Ik blijf nog even proberen, hopelijk werkt het ooit..

Fokken, zou het zo graag eens willen foen , heb alleen nog nooit een merrie gehad. En om nu een fokmerrie te kopen heb ik helaas geen plaats voor...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:24

Vos is het kleur dat mij het minst aanspreekt, maar ik laat er geen paard om staan. Koko is ook vos en die hebben we gekocht en niet zelf gefokt...
Maar als ik dan mag kiezen, dan vind ik mijn 2-jaarke wel perfect :D zwartbruin, klein wit voetje, voor de rest geen aftekeningen, klein bloedgemaakt kopke maar toch geen fijngebouwd lijf... Nog een jaartje afwachten vooraleer ik ermee kan beginnen, daar heb ik dus echt zin in :D

Fokken is wel verslavend hoor :o Vooral het uitkiezen van een hengst, ik vind dat zooo leuk, dat is een hobby op zichzelf! Dit jaar wordt er (hout vasthouden als de merries geen blessures oplopen) niet gefokt, maar 's avonds in de zetel kijk ik wel continue naar hengsten, info opzoeken enzo... Vind dat echt leuk. Eer ik kan beslissen, gaat er meestal heel veel tijd over.
Nu, ik kan wel makkelijk verkopen, mijn man vindt dat veel moeilijker. Voor dit veulen ook, we spreken op voorhand af: een merrie houden we, een hengst wordt verkocht. Veulen wordt geboren en van zodra ik weet dat het een hengst is, hecht ik mij daar niet aan. Hij kan dat niet, hij hecht zich daar wel allemaal aan en is nu al aan het tegenspartelen als ik spreek over wat lijntjes uitgooien om hem wat kenbaar te maken. Worden weer nog fijne discussies thuis ~~}>
Hij is bv nu uiteindelijk akkoord om de 3-jarige ruin te verkopen, maar ja, die heeft wel al een pak meer gekost dan dat ge verkoopt als het maar 6 maand is... In zulke zaken is hij de vrouw en ik de man hoor!

Varekaj: als je graag met je hengst dekt, eventueel eens uitkijken om een fokmerrie te 'huren'? Dame bij wie mijn veulen geboren is, deed dat ook met haar merrie. Die was wegens blessure uit de sport gehaald, dus fokte ze er jaarlijks mee, maar omdat ze niet elk jaar zelf een veulen wou, kon je haar merrie voor een bepaald bedrag huren en dan insemineren van de hengst die je zelf wou. Heeft ze toch enkele keren gedaan, verdiende niet veel, maar ze was wel zeker dat ze niet met het veulen bleef zitten omdat het niet verkocht geraakte...

Steph: welk veulen verwacht je nog? Wat is je beste merrie? Ik kan mij echt verdiepen ook in bloedlijnen, zoek dat allemaal graag op :)
En dan af en toe eens naar de grote jumpings gaan om vaders van onze eigen paarden te zien, heb nog meer zenuwen dan als ik zelf moet rijden dan :)

PP: Canch heeft al veulens gehad, dan kan je nog wel een jaartje of 2 wachten om er zelf eens mee te fokken als je dat wil, ze is dan wel wat ouder, maar zou misschien een mooie afsluiter van de sportcarrière kunnen zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:28

Ik had eerst Radiator op het oog voor mijn merrie (aydin des malais x fevrier) maar omdat zijn spermabank in Zweden zat en diepvries ben ik verder gaan kijken. Ik wou een allrounder, meer bergop gebouwd en twijfelde tussen jaguar mail en lisarro van Den helle. Beide andere types, maar ze pasten wel.

Als je graag advies geeft, wil wel een keer weten wat je over Icaro's papier denkt:U.S x Quickstar. Ik ben er wel heel blij mee haha, en weet dat alle nazaten van U.S ook op hem lijken qua uiterlijk

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:49

Mooie veulens! Die van Antonius lijkt al makkelijk te galopperen ook, moeders heeft hem maar bij te benen ;).

Mijn huidige merrie is eigen fok, had altijd gezegd dat als er een commerciëel veulen uitkwam, ze nog eens gedekt ging worden... Uiteindelijk veel vraag gehad naar mijn kleine, maar niet meer durven dekken (heb 't een keer teveel zien fout gaan vrees ik :o ). Maar 't is idd wel een hele leuke hobby! Bij ongelimiteerd budget en plaats :D kwam er nog wel een goede fokmerrie hier ook ja... Maar helaas, aan beide voorwaarden wordt niet voldaan ;).

Ik ga zondag trainen in Zundert, er wordt daar nog een les gegeven en zo in een groepje denk ik dat 't interessantst is voor ons. Kan ze even achter ene aan als ze echt niet wil (hoewel ze zondag uiteindelijk ook door beide bakken gelopen is, alleen...). Maar soit, beetje begeleiding is nooit weg. Afhankelijk van hoe ze daar gaat, hoor ik nog eens bij K.obe C.ammaert...

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:29

Antonius: Deze merrie:

https://www.dropbox.com/s/nwj6dlciec1fp ... 202013.wmv

https://www.youtube.com/watch?v=cR--kYaUQC8

(ben ik trouwens niet die er mee rijdt hoor ;), had haar even laten uitbrengen toen ik pas begon te werken)

Alleen haar voor haar voorzichtigheid en karakter wil ik daar nog 100 van op stal. Ze wil alleen al twee jaar niet drachtig worden :( !

Veulen dat nu op komst is (pas voor september helaas) is een O*mar uit deze merrie:
http://www.horsetelex.com/horses/pedigree/645322

Helaas op 5j geblesseerd geraakt (en zwaar), maar tot dat moment sprong ze wel de wereld. Was wel een paard dat wat tijd nodig had dus veel had ze helaas nog niet gedaan. We hebben uit haar ook nog een 2j staan.

Zijn allebei wel echt springpaarden dus iets minder voor de cross, m'n vriend zal het met die 2 jonge paarden moeten doen die we nu hebben :+

Ik denk trouwens niet dat over die merries van mij nog veel online te vinden is wat ik nog niet heb gevonden :p. Ben er ook al talrijke uren mee bezig geweest. Geen spectaculaire moederlijnen overigens, helaas, maar ik ken de merries zelf wel en weet wat hun plus- en minpunten zijn dus een tof paard fokken moet wel lukken :).

Edit: O*mar was trouwens niet echt mijn keuze. Had al A*ir J*ordan bij haar geprobeert, C*andillo Z een aantal keer, L*evisto aantal keer, C*hellano A*lpha (ja had een dek bij Z te goed :) !), maar wilde allemaal niet pakken. Waar ze wordt geïnsemineerd stond O*mar ter dekking en die kon er dus vers en onverdund in en zo zou geschieden :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:18

Wil zeker nog wat wachten voor veulens, wil nog beetje kunen genieten van haar te rijden :o. En zou ook financieel moeten bekijken :7. Ik ben niet van plan, eeuwig thuis te wonen, en dan om alleen een lening en 2 stallingen te moeten betalen, da zou nie lukken :s. Dusja beetje bugger :(. De eerste jaren zou stalling wss niet zo duur zijn voor veulen, maar toch, tis nie dat ik een groot verdiener ben :+.

Mr zou thans zo graag toch veulen fokken hehe :+. Had nog zitten denken, mss moet ik wel pony hengst kiezen, aangezien canch toch klein is (152) en dan een pony hengstje. Tzou daar nog een leuke pony kunnen van komen. En dan ga ik de verleiding kunnen weerstaan om het te houden. En dan loop ik niet het risico van een gewoon weer te klein uitgevallen paard te fokken :P. Want die twee die ze nu heeft zijn ook niet groot, groter wel, maar zeker ook geen 160). Gisteren gehoord trouwens dat tzoontje van de mensen die het oudste veulen van canch gekocht hebben zn neus heeft moeten laten operenen. Hij was er afgevallen, met zn neus op de balken :o.

Hier opstal was het ook de regel, merries houden, hengstjes weg. En helaas pindakaas, van de bijna 10 veulens was er maar één hensgtje :D. Tot grote spijt van de toen man des huises :P. Mr die ene henhst hebben hebben ze wel goed kunnen verkopen, die heeft nog gedekt voor zang.ersheide een tijdje, mr dan verkocht nr canada.

Antonius, we zaten hier gisteren bijna een uur zonder stroom opt werk :+! Eandis zij blijkbaar dat het om 17u opgelost ging zijn, twas gelukkig vroeger :+.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:07

Als ik tijd heb vanavond eens de afstammingen opzoeken van Varekaj en Steph! Weer een leuke bezigheid :)
Wel al snel filmpje even bekijken Steph, merrie springt mooi voorzichtig, en eens ze 130 lopen hebben ze wel al bewezen dat ze kunnen springen ook! Begrijp ik helemaal dat je hiermee graag wil fokken!

PP: onze slogan is niet voor niets, altijd in uw buurt :D
Mocht je trouwens een pony-hengst overwegen, zeker met je vosse merrie, kan je kijken voor een palomino van d.u b.ois, daar zitten echt knappe pony's tussen en dan nog speciaal kleurtje, dat verkoopt 100x makkelijker!
Maar als je voor jezelf fokt, zou ik naar die stokmaat niet echt kijken, alé, ik zou wel een hengst kiezen dan die bewezen vergrotend fokt, maar je past op Canch ook, dus als haar veulen later slechts iets groter als haar wordt, is het ook nog goed voor jou hé? Maar als je fokt om te verkopen, ben je idd beter met een grote pony dan met een klein paard...

Evelyn: mijn poepie schakelt al makkelijk in de galop ja, heb hem alleen nog niet zien draven :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:30

Ik ga mij vannamiddag eens bezig houden met ponyhengsten :D. Congé payé olé olé :D.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:49

Een Du Bois x Canch veulen klinkt wel als een sjiek ding ;) met inderdaad een grote kans op een leuk kleurtje (palooooominooooo *\o/*)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:00

Ze zijn jammer genoeg wel allemaal dressuurgefokt die speciale bij dubbois. Juist ene pony wa springen ook mr die is bruin :P.

Vantweekend in Gavere super mooi palomino bontje gezien, pony :o!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:34

De fokker van mijn merrie heeft een paar jaar terug de combinatie Kantjes Ronaldo x Va-Vite x Clinton (denk ik) gemaakt. Man dat veulen was machtig!

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:16

Hihi, Canch de ponymama... Ik zou eens kijken bij die Duitse Rijpony's, moet eens zien bij Bagoniebos, weet dat W.outer voor een aantal van die tophengsten verdeelt in België...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:31

Canch had het beetje lastig vandaag met de oefening in de springles. Twas lijntje van vier. Met in uit, 1 galosprong, en dan twee galopsprongen. Als het laag stond voelde ik haar al trekken nr links. En het stond dat wat hoger met hier en daar iets onder en da trok ze nog meer weg. Lesgever had links balkjes gelegd op de balken, zo een halve punt zeg maar om haar in de midden te houden, mr dan sprong ze eerst nog slechter en dan moest ik opnieuw en dan blokkeerde ze en toonde ze weer van haar schoonste kant :(. Mr haar relatief snel er door gekregen en dan deed ze het wel goed en trok ze nie meer naar links. Ging eerst niet hoger doen omdat afstand voor haar wat lang stond en ze had het zo al lastig genoeg. Mr heb het dan toch hoger mogen doen en deed ze heel goed. Eerste keer wel tikken mr tweede keer bleef ze overal mooi af en voelde het al 'gemakkelijker' aan. Khoop da ze er wa van geleerd heeft, denk het wel want op het einde was het wel goed. Leuk vond ze het niet :+. Kheb da nog maar heel weinig gedaan zo een cavalitti oefeningen met haar. Iig ook blij da ze nie bleef blokkeren, kdacht Onee he, weer omzeep :( :(. Maar het bleef gelukkig bij die ene keer. Ze moe nie weer lelijk beginnen doen als ze stopt. Da was er nu net uit.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:34

In m'n zoektocht deze namiddag :P, zag ik dat bijna al die henstjes toch wel 147-148. Kzou beter kleiner kijken, dat zeker een pony blijft. Ja ging mij eens verdiepen in die Duitse hengsten, die spreken mij lijk meeste aan!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:04

Het fokvirus heeft ons in zijn greep :D

De weide is zo goed als klaar, enkel apart stukje voor de shetjes nog afspannen. Ga ze een eigen stukje gunnen, lijkt me veiliger. Denk dat er vrijdag of zaterdagochtend ten laatste 4 koppies heel vrolijke gaan kijken :) hebben ze allemaal echt wel verdiend, terug 24/7 in het land.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:39

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:31

Jap, kan nu al nie meer kiezen :p. Tis gelukkig nie voor nu, heb nog tijd ;).