[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:07

detour schreef:
Heb jij enig idee hoeveel renpaarden er actief zijn op de baan en intraining in Engeland? Tuurlijk is het zonde, maar heb je echt werkelijk enig idee?..

In ierland loopt het aantal renpaarden de spuigaten uit, het zijn er duizenden in die er in training zijn, Engeland heeft er vast niet minder..

dus dat maakt het dan goed?
de rensport is als ik me niet vergis de grootse tak van de paarden sport of heb ik dat nu mis?
logisch dat daar ook de meeste ongelukken in gebeuren.
net als een duiker die worden het meeste aangevallen door haaien,waarom? hun zitten het meeste van ons allemaal in het water.
Maar het gaat niet om die ene race maar op de manier waarin de meeste paarden in training staan en daar was dus dat artikel over geschreven in de link die jij volgens mij niet wou lezen.
kortom de doods oorzaak is niet van die ene race maar van de trainingen vooraf.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:09

Voltigeur schreef:
Moniek schreef:
goh we komen nog ergens!! Ja Go jij! Go jij!
wie weet wat de toekomst brengt,ik hou wel van wat tegengas ook ram toevallig? Clown

Ben geen ram, maar dacht soms geRAMd te worden door jou Haha! Clown

goh dat had ik nu ook ik voel me gepakt Haha!
vrienden? Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:11

Nee, maakt het het goed als mensen paarden in hun mond trekken of prikken met sporen? heb jij wel eens een paard een lel verkocht onterecht? ben jij perfect voor jouw paarden en gaat altijd alles goed? of staan ze achter schrikdraad en heeft de stal muren?...
je zegt het verder zelf al; logisch dat daar demeeste ongelukken gebeuren. Relatief gaat het er harder aan toe, maar er zijn genoeg paarden die met pijn en artrose beroerd rondlopen, doodongelukkig door alle poespas aan hun tuigjes, elke dag hun rondjes in de bak doen en amper buitenkomen..

Die renpaarden vinden hun werk prachtig, net als die eventingpaarden!!!
Misschien zou je daar eens bji stil kunnen staan.
Die paarden staan trouwens prima in training, renpaardentrainers weten vaak heel erg goed waar ze mee bezig zijn, daar zou menig NL paardenman nog een puntje aan kunnen zuigen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:12

denk zelf ook dat er in races meer ongevallen gebeuren dan met eventing. In races zie je paarden bijna als ongeregelde kanonnen gaan, met zo'n snelheid hoeft er maar iets heel kleins te gebeuren en het paard gaat onderuit. Dat gaat dan ook nog eens met zo'n snelheid dat het vaak fataal is. Bij eventing zie ik de meeste paarden in een gecontroleerd tempo lopen, soms naar mijn idee zelfs wat "traag". Daarnaast kennen de ruiters de hindernissen, en weten dus ook de zogenaamde valkuilen. Als de ruiter daar naar handelt, kan die zijn paard voorgereiden op wat komen gaat. De eventings waar ik ben geweest zijn nauwelijks paarden ten val gekomen, en degenen die dat wel deden, niet ernstig. Het ziet er uiteraard heel akelig uit, dat wel, maar ze kwamen er allemaal goed vanaf. Natuurlijk gaat het soms ook goed mis, maar zoals Moniek beschrijft dat de helft over dezelfde hindernis valt, kan ik me echt niet voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 12-12-07 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:12

Maar wat hebben renpaarden nou te maken met een topic over eventing?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:14

Het is niet mijn kopje thee. Vind het ook heel naar om naar te kijken...
Wat de TS volgens mij bedoelt: Bij iedere sport zijn risico's maar vaak gaat het dan om je eigen lijf en leden. Bij deze paardensporten betrek je ook een dier erbij, een dier dat niet kan kiezen en bovendien ook niet aan kan geven wanneer het zijn grens heeft bereikt.

Kortweg: Dat mensen zichzelf te pletter lopen zal mij een rotzorg zijn. Maar als ze zich met paard en al te pletter storten vind ik toch wel zielig voor het paard.

Het is zeker een goede zaak dat veiligheidsvoorschriften zijn aangescherpt, deze sporten bestaan nu eenmaal of je het leuk vindt of niet. Dan kan het maar beter goed georganiseerd zijn. Maar daar tegenover staat dat de grenzen bij de sport ook steeds verder worden opgezocht (hoger, dieper,verder, langer, zwaarder enz)

Nogmaals, ik kijk er niet graag naar.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 12-12-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:14

detour schreef:
Nee, maakt het het goed als mensen paarden in hun mond trekken of prikken met sporen? heb jij wel eens een paard een lel verkocht onterecht? ben jij perfect voor jouw paarden en gaat altijd alles goed? of staan ze achter schrikdraad en heeft de stal muren?...
je zegt het verder zelf al; logisch dat daar demeeste ongelukken gebeuren. Relatief gaat het er harder aan toe, maar er zijn genoeg paarden die met pijn en artrose beroerd rondlopen, doodongelukkig door alle poespas aan hun tuigjes, elke dag hun rondjes in de bak doen en amper buitenkomen..

Die renpaarden vinden hun werk prachtig, net als die eventingpaarden!!!
Misschien zou je daar eens bji stil kunnen staan.
Die paarden staan trouwens prima in training, renpaardentrainers weten vaak heel erg goed waar ze mee bezig zijn, daar zou menig NL paardenman nog een puntje aan kunnen zuigen.

en dan zeg jij dat IK niet opensta voor andere meningen.
omdat baby's in afrika een nog beroerdere dood sterven,,,moet ik mijn mond houden over de race/eventing,want er zijn wel ergere dingen?
En nogmaals omdat het paard het leuk vind wil niet zeggen dat het gezond is.
lees aub iets over de effecten van de trainingen van zowel eventers en racers.
dan ga je daar anders over denken.
ik heb toen een link geplaats hierover die moet ik even terug vinden dat was niet op dit topic.
Is heel intressant ook voor jou.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:15

Laura24 schreef:
denk zelf ook dat er in races meer ongevallen gebeuren dan met eventing. In races zie je paarden als ongeregelde kanonnen gaan, met zo'n snelheid hoeft er maar iets heel kleins te gebeuren en het paard gaat onderuit. Dat gaat dan ook nog eens met zo'n snelheid dat het vaak fataal is. Bij eventing zie ik de meeste paarden in een gecontroleerd tempo lopen, soms naar mijn idee zelfs wat "traag". Daarnaast kennen de ruiters de hindernissen, en weten dus ook de zogenaamde valkuilen. Als de ruiter daar naar handelt, kan die zijn paard voorgereiden op wat komen gaat. De eventings waar ik ben geweest zijn nauwelijks paarden ten val gekomen, en degenen die dat wel deden, niet ernstig. Het ziet er uiteraard heel akelig uit, dat wel, maar ze kwamen er allemaal goed vanaf. Natuurlijk gaat het soms ook goed mis, maar zoals Moniek beschrijft dat de helft over dezelfde hindernis valt, kan ik me echt niet voorstellen.

Slapen

Ook weer zo'n loze uitspraak van iemand die zich echt totaal niet heeft verdiept in de rensport...
Als die paarden allemaal als kanonnen zouden rennen zouden hun longen eerder barsten, zouden ze eerder verzuren; zo'n trainingsschema is aangepast aan het spiermetabolisme van het paard en in de race wordt een paard niet afgejakkerd; sterker nog; als een jockey ruw en lomp is kan het gediscwalificeerd worden...

ga eerst maar eens op bezoek bij zo'n stal. Heus je zult zien dat het reuze meevalt. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:17

Moniek, ik heb in de rensport gezeten dus eerlijk gezegd weet ik waar ik over praat; dat kan ik uit jouw verhaal niet opmaken.
Ook bij Lozeman heb ik veel over eventing geleerd en ook die mensen weten in Nl heel goed hoe die sport werkt.

Juist door die ervaring heb ik mijn mening bijgeschaafd en ben er zeer over te spreken (muv paarden die op hun tweede al moeten koersen, ik reed national hunters, die worden op hun derde ingereden)...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:21

detour schreef:
Moniek, ik heb in de rensport gezeten dus eerlijk gezegd weet ik waar ik over praat; dat kan ik uit jouw verhaal niet opmaken.
Ook bij Lozeman heb ik veel over eventing geleerd en ook die mensen weten in Nl heel goed hoe die sport werkt.

Juist door die ervaring heb ik mijn mening bijgeschaafd en ben er zeer over te spreken (muv paarden die op hun tweede al moeten koersen, ik reed national hunters, die worden op hun derde ingereden)...

kortom je staat niet open voor een profesioneel artikel?
die geschreven is door mensen die waarschijnlijk iets langer in de sport zitten dan jij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:22

Ook dat artikel verandert mijn mening niet, maar misschien kun je anderen wel overtuigen??? Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:27

haha meningen van mensen die zowiezo op medisch gebied meer verstan hebben van zaken dan jij?
goed ga zo door zal ik zeggen vooral niet mee gaan met nieuwe onwikkelingen die je kunnen helpen de risico's te beperken! BRAVO!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:29

detour schreef:
Laura24 schreef:
denk zelf ook dat er in races meer ongevallen gebeuren dan met eventing. In races zie je paarden als ongeregelde kanonnen gaan, met zo'n snelheid hoeft er maar iets heel kleins te gebeuren en het paard gaat onderuit. Dat gaat dan ook nog eens met zo'n snelheid dat het vaak fataal is. Bij eventing zie ik de meeste paarden in een gecontroleerd tempo lopen, soms naar mijn idee zelfs wat "traag". Daarnaast kennen de ruiters de hindernissen, en weten dus ook de zogenaamde valkuilen. Als de ruiter daar naar handelt, kan die zijn paard voorgereiden op wat komen gaat. De eventings waar ik ben geweest zijn nauwelijks paarden ten val gekomen, en degenen die dat wel deden, niet ernstig. Het ziet er uiteraard heel akelig uit, dat wel, maar ze kwamen er allemaal goed vanaf. Natuurlijk gaat het soms ook goed mis, maar zoals Moniek beschrijft dat de helft over dezelfde hindernis valt, kan ik me echt niet voorstellen.

Slapen

Ook weer zo'n loze uitspraak van iemand die zich echt totaal niet heeft verdiept in de rensport...
Als die paarden allemaal als kanonnen zouden rennen zouden hun longen eerder barsten, zouden ze eerder verzuren; zo'n trainingsschema is aangepast aan het spiermetabolisme van het paard en in de race wordt een paard niet afgejakkerd; sterker nog; als een jockey ruw en lomp is kan het gediscwalificeerd worden...

ga eerst maar eens op bezoek bij zo'n stal. Heus je zult zien dat het reuze meevalt. Knipoog

Sorry, heb mn post al aangepast, maar was het woordje bijna vergeten: die bijna als ongecontroleerde kanonnen gaan. Daarnaast had ik het niet over de "gewone" rensport (bijvoorbeeld hier in nederland), maar die races die in engeland worden gehouden met die heggen, sorry ben de naam even kwijt ( ieder jaar groot evenement, ieder jaar meerdere doden) Ik had me wat duidelijker moeten uitdrukken, mijn excuses...

Ik ben hier in nederland naar een aantal races geweest, dat ging er redelijk ok aan toe. Ik ben in engeland ook naar een race geweest (zonder de heggen Knipoog ) en daar werden de paarden voor de race met vanalles geprikt en geslagen, stonden tevoren al hevig te zweten en te hijgen, en een paar zakten letterlijk door de hoeven nog voor het einde van de race. Het zal er vast niet altjid zo aan toe gaan, dat zal ik nooit beweren, maar in dat geval kan ik me wel voorstellen dat er ongelukken gebeuren.

Wat ik overigens met het eerdere stuk wilde aangeven was dat de snelhied over het algemeen een stúk hoger ligt, en het dan moeilijker is te corrigeren als het paard bijvoorbeeld struikelt, maar ook dat de gevolgen vaak een stuk groter zijn.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:30

Moniek schreef:
haha meningen van mensen die zowiezo op medisch gebied meer verstan hebben van zaken dan jij?
goed ga zo door zal ik zeggen vooral niet mee gaan met nieuwe onwikkelingen die je kunnen helpen de risico's te beperken! BRAVO!

Kan je dan echt niet normaal reageren? Een gewone discussie voeren? Het enige wat ik lees in je berichten zijn sarcasme, ongefundeerde uitspraken en het doordrukken van je mening... Dacht even dat het iets beter ging, maar helaas...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:31

Moniek schreef:

Keep on dreaming... Dromen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:33

Laura, dat denk ik ook hoor, dat die snelheid bij eventing en races de ongevallen heftiger kan maken. Maar of er door die snelheid daadwerkelijk meer paarden geblesseerd raken dan bv bij gewoon springen of dressuur? dat weet ik niet...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:41

detour schreef:
Laura, dat denk ik ook hoor, dat die snelheid bij eventing en races de ongevallen heftiger kan maken. Maar of er door die snelheid daadwerkelijk meer paarden geblesseerd raken dan bv bij gewoon springen of dressuur? dat weet ik niet...

Ik denk dat ze bedoelde dat de gevolgen bij een eventuele valpartij erger zullen zijn aan hoge snelheden. Ik kan me er iets bij voorstellen dat als ik val in stap, de gevolgen minder erg zullen zijn als wanneer ik val terwijl ik aan 't hardlopen ben (dat laatste doe ik dus nooit omdat ik van nature nogal lui ben Haha! ).
Maar of dit statistisch ook klopt, dat zou ik echt niet weten. Neem het dus niet aan als waarheid, maar zie het als wat ik denk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:45

Moniek schreef:
detour schreef:

kortom je staat niet open voor een profesioneel artikel?
die geschreven is door mensen die waarschijnlijk iets langer in de sport zitten dan jij.

Hij is prof jock geweest Lachen Lachen ik denk dat hij wel meer van de sport weet dan jij en ik bij elkaar Lachen

Ik lees ook vaak genoeg artikelen in bladen, waarvan ik echt denk................. tjeus, waar HALEN ze het vandaan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:47

Hey kiwiko, je moet me wel hebebn he? Tong uitsteken Heb ook bij profjocks gewerkt en zie de Lozemannen ook als behoorlijk professioneel plus mijn eigen ervaring in de sport; daarom gooi ik mijn mening neit om voor 1 artikel. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:52

Doe ik ook niet hoor Lachen Lachen

Ik heb niks verstand van rennen Lachen Lachen ja dat het hard gaat Lachen

Dus als ik een mening heb die niet overeenkomt met die van jou, dan moet ik toch aan mijn mening gaan twijfelen....... want jij bent de ervaringsdeskundige .. Ik niet Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:54

KiWiKo schreef:
Doe ik ook niet hoor Lachen Lachen

Ik heb niks verstand van rennen Lachen Lachen ja dat het hard gaat Lachen

Dus als ik een mening heb die niet overeenkomt met die van jou, dan moet ik toch aan mijn mening gaan twijfelen....... want jij bent de ervaringsdeskundige .. Ik niet Lachen

wat flauw. Slapen Basseer jij jouw mening elders ook niet op jouw praktijkervaringen? Blond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:58

Ja natuurlijk, maar dat doen we toch allemaal??? we weten wat we geleerd hebben.

Als ik wat hoor over rennen, en ik heb daar twijfels over...... dan ga ik naar een deskundige die me daar over in kan lichten. Bijvoorbeeld naar jou Lachen Want JIJ kent het wereldje, JIJ weet hoe het er echt aan toe gaat......... Ik ken het alleen van horen zeggen, dus ik kan geen absolute mening hierover hebben.... totdat ik geleerd heb van een kenner

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:59

KiWiKo schreef:
Ja natuurlijk, maar dat doen we toch allemaal??? we weten wat we geleerd hebben.

Als ik wat hoor over rennen, en ik heb daar twijfels over...... dan ga ik naar een deskundige die me daar over in kan lichten. Bijvoorbeeld naar jou Lachen Want JIJ kent het wereldje, JIJ weet hoe het er echt aan toe gaat......... Ik ken het alleen van horen zeggen, dus ik kan geen absolute mening hierover hebben.... totdat ik geleerd heb van een kenner

Blijf vooral spotten, als je zo kinderachtig doet omdat een ander ergens overtuigd van is waar jij je vraagtekens bij hebt, lees er dan overheen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:00

Ik ben helemaal niet aan het spotten, ik meen dit echt serieus!

vind het wel storend dat jij dit als spottend opvat, want zo is het echt niet bedoeld!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:03

je hebt pb.

Weet je, ik word een beetje moe van mensen die werkelijk denken dat eventing en races zo enorm veel schade aanrichten. Van eventing weet ik minder dan van racen, maar als mensen zo emotioneel reageren over het leed van renpaarden terwijl ze het ion het algemeen goed hebben, dan vind ik dat nergens op gebasseerd en niet terecht.