[SGW] Wie nog meer SGW debuut in 2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: Wie nog meer SGW debuut in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:21

Als het geen angst is van het paard Nonnetje, dan zou ik proberen goed duidelijk te maken dat jij de baas bent en dat ze gewoon te lopen heeft.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:54

en sowieso een paar keer naar oefenparcours, en dan hindernissen die van de uitgang af staan een keertje extra springen...?

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:34

Wanner is nu de eerst komende cross? Ben er graag bij om te kijken en foto's te maken ;)

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:37

Ik denk 29e vlietland?

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:37

29e helden/panningen ook :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:17

Nonnetje: ik heb haar gesproken en het was inderdaad puur uitproberen. Paard liep ontzettend te stieren, wilde niet van het erf, kon kilometers achteruit lopen en als je streng was kwam ze licht omhoog of bokte ze. Ze heeft er in het begin best veel moeilijkheden mee gehad, maar doorpakken werkt toch het best. En vooral belonen als ze wel vooruit gaan. Dus heel consequent met actie/reactie bezig gaan. Been = NIET achteruit/omdraaien etc, maar vooruit. Zodra dat gebeurt, hoe klein of weinig ook, direct ontspannen en belonen. En volhouden, net zo lang doorgaan tot je wel voorwaarts gaat. Neem er dus de volgende keer een dagje vrij voor :+
Hoop wel dat je hier iets aan hebt, het is een heel vervelend probleem. Vriendinnetje dacht in het begin echt dat ze een totaal ander paard had gekocht dan ze dacht, ze baalde verschrikkelijk. En vaakzijn paarden in de cross zo gefocused dat ze veel minder problemen hebben met dit soort dingen :)

Ik heb weer frustraties |o . Vandaag maar even (vroeg, vanwege de warmte) springen opgepakt, maar het ging echt bagger. Er stonden belachelijk lage sprongetjes, maar we kwamen er maar niet in. Had echt het gevoel dat we terug bij af waren en mijn zelfvertrouwen ligt weer ergens in de goot -O-

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:16

Gaan er nog mensen naar de oefencross in Diepenheim, 29/30 juni?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:26

Nope ik niet, beetje ver weg...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:42

Zo jammer, had graag naar panningen willen gaan, maar dan ben ik net een weekend weg.
Dit jaar maar alleen wat lesjes nemen/oefencross. Zodat ik volgend jaar me kan concentreren op de echte crossjes

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:56

XNonnetje schreef:
Ik hoop dat ik dit jaar ook nog mijn SGW debuut kan maken met m'n nieuwe paard!
Paard heb ik nu 4 maanden, is een merrie van 6 jaar en heeft al best wat ervaring(M1 dressuur, L springen en 2 crossen gelopen).
Ik had dus verwacht dat dit geen probleem zou worden, maar helaas gaat het allemaal nog niet zo als gepland. :(

Vandaag heb ik nog een buitenrit gemaakt met dr, zonder andere paarden. Niet vanaf stal oid, we zijn gewoon met de trailer naar een natuurgebied gereden. Je kon daar niet zo mooi een rondje rijden, dus gingen we gewoon heen en terug. Maar dan wil ze op de heenweg gewoon niet vooruit, stappen lukt vaak nog wel. Maar als ik mijn been er aan leg om aan te draven/galoperen gaat ze stil staan, omdraaien, achterwaarts, de sloot bijna in.. alles wat ik niet wil dus. Op de terugweg kan ik wel heerlijk galopperen in verlichte zit. Maar zodra ik weer even de andere kant op wil, begint ze weer.
Ik dacht dat ze misschien verlatingsangst heeft? Maar omdat ze in de cross ook alleen moet, wil ik wel echt dat ze dit gaat leren. Maar hoe los je zoiets op? Iemand hier ervaring mee?

ik ken dit gedrag, merrie van mijn vriendin heeft dit ook heel erg. Op het moment dat de ruiter een weg in wilt slaan die niet richting huis is trekt ze ook heel de trucendoos open, het begint met draaien, en als ze dan nog haar zin niet krijgt gaat ze bokken. Ze lost dit nu op door elke keer als ze in bijvoorbeeld draf een pad in wilt slaan waar haar paard niet in wilt, en ze voelt dat ie ook maar iets langzamer gaat, gelijk een tik op de schouder. Heel erg consequent blijven, en ook in de bak trainen aan dominantieproblemen (weet niet of dat bij jou ook zo is). Succes!

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:56

Roxxiejj schreef:

Tuuuurlijk jij ook toch :D

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:00

Bedankt voor de reacties! Ben dus toch niet de enige met dit soort problemen..
@ Saar88, wat goed dat je het gevraagd had, Dankjewel! heb er zeker wat aan!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:22

Jaaa! Ik ga ook naar Diepenheim!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:21

AnkeVivaldi schreef:
Roxxiejj schreef:

Tuuuurlijk jij ook toch :D

Yesssssss! Wel nog ff weten hoelaat de (h)Emmertjes gaan natuurlijk ;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:10

Ik hou het voorlopig even bij onze crossles, hoewel ik wel een goed gevoel heb over hoe het in het algemeen gaat, denk ik dat ik af en toe te snel wil, wat vaak frustratie oplevert. Maar hopelijk is het weer een beetje goed en kan ik nog foto's komen maken :D

Weet iemand de juiste afstanden tussen hindernissen in passen? Ik ben heel hard aan het oefenen met het voelen en zien van de juiste afstand, maar zit nog altijd een beetje te klooien met opbouwen. Heb natuurlijk wel gegoogeld maar kan alleen de afstanden in meters vinden, niet in passen (mijn passen dus, niet die van knollielief ;) ).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:21

Ik snap helemaal niks meer van die afstanden :+ Ik ben blij dat ik een paard heb dat het toch voor elkaar krijgt om goed uit te komen, wat voor een stomme dingen ik ook verzin. Pfff, ik heb vandaag weer gesprongen en ik kom niet eens veilig een rondje op 70 cm rond, dus ik zit even in de put. Dinsdag weer springles gelukkig. Ik denk dat ik het SGW debuut maar uitstel tot 2014... of 2015 :o

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:52

Ik voel met je mee, snap helemaal wat je bedoelt. Ik zie het ook gewoon niet! Ben nu flink aan het oefenen met balkjes en galopsprongen, verruimen en verkorten. Werkt goed, maar voor ik fatsoenlijk een b parcours door kom ooit..

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:01

Ik zou me er niet te druk om maken. Uiteindelijk redden ze zich wel, juist in de B. Een dubbel op 1 of 2 galopsprongen, heb ik ook wel eens met 1,5 gedaan. En een lange lijn kun je vaak op 4, 5 of 6 galopsprongen doen. Had laatst een keer les van Justin Maarse en die zei ook: "In het lagere werk, gewoon laten lopen. Dan gaan ze tenminste zelf meedenken."

Wat ik wel vaak doe, is twee balken op 19 meter neerleggen en dan op 5 of 6 galopsprongen oefenen. Wil je die dan oefenen als twee steiltjes, dan komt er vanwege de afzet of verdere landing meer ruimte bij. Je kan 'm dan voor de afstanden beter op 17 of 21 zetten. Dubbel staat doorgaans op 7 meter of 11 meter.

En daarvoor moet je jezelf aanleren dat je toch passen van een meter kunt maken. Als je een stevige stap neemt, zonder achterlijk door te stappen, zit je daar meestal op. Ik wel tenminste, en ik ben 1m75

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:03

Ik zie het ook vaak pas als het al te laat is hoor :P Maar moet zeggen dat het wel steeds meer begint te komen, is gewoon ervaring :j Ik laat hem idd gewoon het meestal zelf uitzoeken, probeer wel in een constant ritme te rijden dan komt het meestal wel goed, en die van mij red zich er anders zelf ook wel weer uit :P Ik meet van te voren ook nooit de afstanden in het parcours :')

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:31

Ik heb al een tijdje niet gereageerd ivm vakantie en examens :=
Springen gaat super de laatste tijd, de L gaat fijn :)
Vorige week had ik weer een crossles, deze keer in Renswoude!
Het ging heel goed :D
We zijn allebei eigenlijk nog onervaren, maar hij pakte het super op! Alleen het water was in het begin spannend.. Hij heeft dat vooral als de inloop een beetje drassig is, als de bodem hard is loopt hij er zo in. Zijn er meer met die probleem? Uiteindelijk gaat hij er wel in, maar het duurde dus even. Als je een afsprong hebt in het water gaat hij ook in een keer.
Ik ga nu 5 juli nog een keer trainen daar en 13 juli de oefencross.
En dan.. 3 augustus mij sgw debuut *\o/*

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:10

Dankje Missbay! Heldere uitleg :). Met die oefening ben ik inderdaad bezig geweest en dat kweekt erg veel vertrouwen! Gewoon laten gaan deed ik vroeger altijd, maar heb een ongeluk gehad en sindsdien kan ik niet meer zo onbevangen door een parcours. Ben zo bang dat ik niet uitkom, dat ik altijd niet uitkom :+
Bij ons blijft het dus lastig. Daarom moet ik mezelf af n toe stoppen en gewoon niet te snel willen. Heb gister echt heerlijk gesprongen zonder angst, met veel rust en correcte afstanden. Ik hoop dat ik dat rustig uit kan bouwen :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:02

Bedankt Missbay.
Ik moet van mijn instructeur mijn paard ook gewoon zijn gang laten gaan, als ik me niet met hem bemoei komt hij eigenlijk altijd goed uit, en anders frot hij ergens een pasje bij of zet hij wat groter af... alleen gaat hij steeds en steeds sneller waardoor ik vrijwel geen controle meer heb, dus ik moet nog even de gulle middenweg zoeken tussen paard zijn gang laten gaan maar toch iets te zeggen hebben over het tempo.
Vaste hindernissen gaan beter, daar komt hij juist iets terug voor de hindernis en dan springt hij meestal ook zonder enorme wappers te maken. Maar gewone balken wilt hij opvreten :+

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:23

Ilse, ik heb ook een tijdje een enorm hete gereden. In het parcours was er bijna geen houden aan (gek genoeg was ik bij die nooit bang dat het mis ging, die was zo handig). Bij die reed ik in het parcours erg terug, netjes verzameld en zo rustig mogelijk. Ik zette haar op de lijn naar de sprong en liet dan los en ging mee. Zo kon ze zelf de laatste passen aantrekken, zat ik haar niet in de weg en pakte ze zelf de correcte afstand. Na de sprong nam ik haar direct weer terug. Misschien heb je daar iets aan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:30

Dat is precies wat ik probeer, als er grote afstanden tussen zitten kan ik hem netjes terug rijden, maar als er een stuk of 4 passen tussenzit moet ik hem dus eigenlijk gewoon loslaten, en dat vind ik gewoon eng, ookal gebeurt er niks, hij springt toch wel. En als ik dan ga oefenen met wat lagere kruisjes springt hij eigenlijk niet meer en is hij niet vooruit te branden :+ Ik moet hem eigenlijk gewoon wat meer vertrouwen...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:06

En dat is natuurlijk altijd makkelijker gezegd dan gedaan ;)