[SGW] SGW Vlietland, nabesprekingstopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:48

_lautje_ schreef:
Zondag ook meegereden in de oefencross en mij verbaasd over het niveau van ruiters en paarden. Ik weet het, het is het allereerste begin van crossen. Maar als mensen met losrijden voor het springparcours 10x aanrijden op een stijltje en het paard springt misschien 1 of 2x wat doe je daar dan.

Ik heb ook een jong en groen paard mee, maar hij springt wel braaf zn rondje. Maar als er dan mensen komen die nog nooit een terreintraining hebben gedaan of op vreemd terrein gesprongen dan ben je dom en onverantwoord bezig. Naar jezelf, je paard en de omgeving.
En dat is niet alleen lieees geweest, maar ik heb er echt veel gezien waarvan ik dacht ga aub naar huis en ga oefenen.

ik was in oudkarspel toen hindernisjury, BB paarden en BB pony's was één groot slagveld. Had uitzicht op hindernis 2 en geloof ik hindernis 16. De meeste heb ik geen 2e keer voorbij zien komen. Vaak zag je de paarden ook al weigeren op een simpel boomstammetje bij het inspringen

texelse schreef:
De grens om de cross in te mogen is 135 dressuurpunten. Dat mag idd wel omhoog!!

daar verbaas is me eigenlijk wel over, dat is wel erg laag. Dat mag inderdaad wel omhoog

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:54

Het was een mooie cross die ik heb gezien. Jammer van het loslopende paard en het paard rende al voordat er iemand achteraan liep dus het is niet te wijten aan de mensen die hem probeerde te vangen. Het gebeurde in een flauwe bocht met veel bomen dus weinig mensen zagen het gebeuren denk ik. Ik stond aan de kant toen het gebeurde maar die hindernissen stonden best uit elkaar.
De rest van de cross ook nog gekeken en jullie hebben geluk gehad met het weer en de bodem op zondag!!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:58

Noor viel vorig jaar? in Oudkarspel ook op het inspringterrein.
Er stond een smalle dikke boomstam, Noor twijfelde iets en dus Jer ook en die stopte keurig tegen de boom aan. Alleen lag die niet vast en de hindernis rolde zo een stukje verder, Jer maakte een schriksprong en daar lag Noor. Zou je dat dan ook moeten uitsluiten?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:00

MargreetW schreef:
Is het heel raar als ik schrijf dat je voor een L cross een L dressuurproef moet kunnen rijden en voor een M cross een M dressuurproef moet redden? Eventueel wat aangepast en dan bv. 165 punten om door te mogen gaan?

Nou liever niet... Ik had zondag 155 punten :Y) . Nu is dressuur al niet onze sterke kant en nu was hij ook nog is gewoon dwars. Ik stond laatste in de dressuur, maar gelukkig mocht ik gewoon verder starten nu. Uiteindelijk nog opgekropen naar 8ste. :j Ondanks wij zwaar dramatisch zijn in dressuur, durf ik wel te zeggen dat wij makkelijk een B cros doorkomen.

Lielle

Re: SGW Vlietland, nabesprekingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:07

Daar kan ik me niet in vinden. Dat komt niet eens overeen met de dressuurproeven die gevraagd worden in de cross (M sgw = L2). Ik zou eerder de springeisen aanscherpen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:08

Dan ook nog even een echt verslagje ! :D

Fjordy was heel mat op Vlietlanden, ik schrok er een beetje van. Hij wilde niks eten, niks drinken... ook geen appel ?! Even bij Dierenarts geweest om te checken, maar verder had hij niks raars of uitgedroogd. Dressuur was drama. Jury had ook groot gelijk... Ik stond dus ook laatste met 155 punten, zowat 60 punten achter de 1e O:).

Met springen kwam Fjordy los, eindelijk. Fijn gesprongen met 2 balkjes. In de startbox was hij weer goed actief en super van start ! Overal top overheen en mooie afstanden! :D Dubbel, Bulfin, Trahkener ging super. Binnen de tijd gebleven :)) en 6x een 7 voor Stijl. Ik was gewoon super blij met hem ! Uiteindelijk nog 8ste geworden.

Afbeelding

Ik zag Tootje ook weer voor het eerst in 1,5 maand. Hij stond bij Ginny in training sinds zijn castratie. Die had peper in zijn kont, jemig. Draven wat hij deed. Hij was wat onwennig en 'onzeker', maar verder heerlijk gereden. 1 balk en foutloze cross :D Volgend jaar gaan we het officieel proberen ! (Met wat training O:) )

Afbeelding

Trots op mijn Fjordsels haha.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:10

Hohoho, dat van dat uitschakelen na een val, ongeacht waar, komt niet van mij hoor, dat werd door een parcoursbouwer verteld, dat daar over gesproken werd.
@Margreet, het was 2 jaar geleden, en dan zou Noor idd niet meer mogen starten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:11

Amber, begrijp ik het goed dat je Tootje na 1,5 maand weer zag, opgestapt bent en een BB gereden hebt?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:12

Ja dat klopt :j. Natuurlijk is hij bij Ginny gewoon getraind (en gesprongen :D ).
Edit: En een crosstraning gehad vorige maand. Voordat er overgevallen gaat worden. :z

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:15

Alweer 2 jaar terug was dat Margreet. Jer stopte op t smalletje, ging toch, raakte de boom aan en de boom rolde zo verder. Was ff goed schrikken

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:23

Ook ik lag er tijdens het spring parcours naast met een paard waar ik gewoon M2 mee gedressuur heb en B mee gesprongen heb (paard heeft hoger gesprongen). Dus of dat nou veel zegt. Paard sprong wat heftig en onverwacht opzij in de bocht naar de voorlaatste hindernis om iets wat hij aan de zijkant lag en ik kwam netjes op mijn voeten terecht, maar mocht dus helaas niet starten... Nogal jammer, sinds dat nou net ons vertrouwens rondje had moeten worden... Maar eerlijk gezegd denk ik dat het er gewoon niet in zit voor ons.

Maar goed, op zich had ik best verder kunnen rijden.

Daar staat tegenover dat ik een Markelo zo een ongelofelijke smak op het voor terrein maakte dat het toen eigenlijk niet verantwoord was om door te rijden, maar aangezien het voor terrein was mocht het wel, dus ik begrijp die argumentatie wel. Misschien een verplicht check door de doctor ofzo.

Een loslopend paard is natuurlijk vervelend, maar ik denk dat in de BB meetelt dat er hier om de 1.5 minuut gestart werd, dus een hoop extra deelnemers in het veld. Ik denk dat over het algemeen gedacht wordt dat het stilleggen van de cros ingrijpender is voor de ruiters dan een paard even door laten lopen? Zaterdag liep er ook een paard los, kregen we via de portofoon te horen, maar die was zo weer gevangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:28

er zijn altijd gevallen waarin het sneu is dat je niet mag starten, maar over de hele linie kan ik me er wel in vinden dat je na een val in een onderdeel niet meer mag starten. Je kunt dit soort regels nooit waterdicht maken en ik vind het ook primair de verantwoordelijkheid van de ruiter 9of evt zijn/haar omgeving) om niet meer te starten als dat niet verantwoord is.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:34

Lielle schreef:
er zijn altijd gevallen waarin het sneu is dat je niet mag starten, maar over de hele linie kan ik me er wel in vinden dat je na een val in een onderdeel niet meer mag starten. Je kunt dit soort regels nooit waterdicht maken en ik vind het ook primair de verantwoordelijkheid van de ruiter 9of evt zijn/haar omgeving) om niet meer te starten als dat niet verantwoord is.

Mee eens. Die regel is er voor de veiligheid van ruiter (en paard) en daar kan ik me dus ook wel in vinden.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:43

Lielle schreef:
Daar kan ik me niet in vinden. Dat komt niet eens overeen met de dressuurproeven die gevraagd worden in de cross (M sgw = L2). Ik zou eerder de springeisen aanscherpen.

Ik bedoelde eigenlijk dat je M sgw ook M dressuurproef moet kunnen rijden, eventueel iets aangepast maar niet lager.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:43

De discussie was dacht ik over het vallen op het voorterrein of na de finish. Ik begrijp dat ik niet meer mocht starten en heb daar geen moeite mee. Heb er vaak genoeg naast gelegen, dus was allang weer blij dat ik er weer relatief zonder kleerscheuren naast stond, en lichtelijk geïrriteerd door mijn paard omdat ik -precies- weer waarom hij opzij schoof en dat echt nergens over gaat...

Maar qua discussie vallen/niet vallen... Daar valt weinig over te zeggen. Voorbeeld van Vlietland was in mij geval dus opstaan en met gekrenkt ego weglopen, in Markelo op het voorterrein zag ik echt sterretjes en moest/mocht ik gewoon het parcours in, waarna ik vervolgens met paard en al in de hindernis eindigde.. Dus wat is wijsheid.

Qua loslopende paarden.. Vervelend, maar ik denk dat dat op een wedstrijd als deze en zeker tijdens ren Oefencross altijd kan gebeuren. Vorig jaar kwam er ook een paard alleen teruglopen... Inderdaad vervelend als net jij diegene bent die hem tegenkomt, maar dit soort dingen gebeuren. Beter in de Oefencross als in het echie...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:47

en eigenlijk gaan we met z'n allen nu wel erg offtopic :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:49

MargreetW schreef:
Lielle schreef:

Ik bedoelde eigenlijk dat je M sgw ook M dressuurproef moet kunnen rijden, eventueel iets aangepast maar niet lager.

dat begreep ik ook, maar daar kan ik me dus niet in vinden. Dan leg je dus de dressuureis hoger dan wat er in de wedstrijd wordt gevraagd. Dan ook maar M springen als ingangseis?

manic, ik vind echt dat je een cross even moet stil leggen als je een loslopend paard echt in de crossroute hebt. Dat is gevaarlijk, en dat moet je niet willen. Verder ben ik het met je eens, en vind ik juist jouw verhaal van markelo een goed voorbeeld waar je als ruiter je eigen verantwoordelijkheid moet nemen (niet als verwijt bedoeld). Overigens mag je wel een volgend paard starten, ook al ben je gevallen. Dat had ik in El dit voorjaar, viel hard van Ukkie, en moest een paar uur later met Ojee crossen. Losrijden ging toen ook nog niet zo simpel, springparcours ging wel, maar ik ben bij iedere hindernis blijven denken 'gaat het nog, of moet ik stoppen?'.

texelse, dat is helemaal waar.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:53

Ik denk eerlijk gezegd dat het paard al gevangen was voordat het helemaal over de portofoon duidelijk werd? Met 1.5 minuut starten en ik gok zo maar dat de tweede ruiter al vlak voor de eerste vallende ruiter zat ..

Sucks, maar soms is er niet zo veel aan te doen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:54

manic schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het paard al gevangen was voordat het helemaal over de portofoon duidelijk werd? Met 1.5 minuut starten en ik gok zo maar dat de tweede ruiter al vlak voor de eerste vallende ruiter zat ..

Sucks, maar soms is er niet zo veel aan te doen..

maar ook de ruiter daarachter had er problemen mee. Maar goed, aandachtspuntje voor de organisatie, verder geen drama of zo.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:55

weet iemand trouwens waarom dat geweldig piratenschip er dit jaar niet in zat? ik vind die Titanic altijd een beetje een "sielugh bootje"...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:57

Volgens mij was die overleden :-/

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:58

Het paard heeft best lang losgelopen hoor. Ik startte niet direct na haar, er zat er nog 1 tussen en ik kwam het paard ook tegen. Ze hadden mij imo iets later moeten laten starten. Ook niet leuk, maar wel veiliger. Ik verwijt de organisatie ook niets, verder was het ook top georgiseerd.

Idd jammer van het piratenschip, die was gaaf :j
Laatst bijgewerkt door fatal_flower op 19-06-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:59

texelse schreef:
weet iemand trouwens waarom dat geweldig piratenschip er dit jaar niet in zat? ik vind die Titanic altijd een beetje een "sielugh bootje"...

Het heeft woensdag voor de wedstrijd in elk geval mega hard gewaaid. Als het priaten schip toen al opgebouwd was, kan het goed zijn dat hij toen gesneuveld is... Of ze hebben bij voorbaat besloten hem er uit te laten met zo veel wind.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:02

Okay in dat geval hadden ze in ieder geval de starts moeten stoppen lijkt me. Maar ik denk nog steeds dat het niet helemaal duidelijk overgekomen is op de portofoons.

En ik begreep van Paul dat het piratenschip er bij voorbaat al niet meer in zou zitten en dat dat dus kwam doordat het schip overleden was... Maar kan het verkeerd begrepen hebben.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:11

texelse schreef:
Hohoho, dat van dat uitschakelen na een val, ongeacht waar, komt niet van mij hoor, dat werd door een parcoursbouwer verteld, dat daar over gesproken werd.
@Margreet, het was 2 jaar geleden, en dan zou Noor idd niet meer mogen starten.

Mocht wel omdat het tussen de onderdelen en niet in een onderdeel was :)
Die regels zijn blijkbaar niet veranderd, anders had deze deelnemer ook niet meer mogen starten toch?

Of het verstandig is om te starten als je op het voorterrein bent gevallen, is een tweede ding natuurlijk.
Jer pakte direct weer goed aan, dus dat was goed voor het vertrouwen en daarom ben ik gestart. Als ik meerdere rotsprongen (om van meerdere valpartijen nog maar niet te spreken) had gehad, dan zou ik ook niet gaan crossen. Ben al zenuwlappig genoeg :D

Edit: zie dat Lielle dezelfde uitleg al had gegeven een paar pagina's terug.