[SGW] SGWayers deeltje 10; wie niet weg is is gezien!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_

Re: SGWayers deeltje 10; wie niet weg is is gezien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:22

Prikkeldraad en paarden is echt geen goede combinatie Nagelbijten / Gniffelen

Uk is eigenlijk nooit een bommetje. Die is aan de hand wel es ongelovelijk lomp en vervelend. Haha! Maar die zal onder het zadel nooit wat verkeerd doen.

Veulen liet zich goed zien, heb mooie foto's. Lachen Zal straks we even wat plaatsen, hoop dat Jacob Melissen er ook wat mooie van heeft kunnen maken. Cool

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:28

Ruudjw schreef:
Hij staat niet in een wei, met prikkeldraad. Maar in de wei ernaast, die van een andere boer is, staat wel weer prikkeldraad.
Wel worden hier afstand houders gebruikt en staat er nu weer een fikse klets stroom op.
Eind van het jaar komen ze op andere weides, waar ikzelf helemaal de regie over voer. Dus geen prikkeldraad meer en een aanvullende toeristen buffer van 1 meter aan dubbele omheining.

Ach gut arm beessie wat zal ie geschrokken zijn.....zonde van de staart, maar dat zal idd wel weer groeien.....ach gut..

TeZzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:32

Goeiemorgen Lachen

Hilde: fijn dat het goed ging, ben benieuwd naar de foto's!
Ruud: fijn dat het met Oasis de goeie kant op gaat Lachen

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:40

Ruudjw schreef:
@Ingrid, ik vind het toch vreemd dat een paard, die 24 uur in de wei staat, een bom wordt.

Paard staat ook niet 24 uur in de wei, kan ook niet.
Ze staan overdag 6-8 uur buiten en daarna gaan ze naar binnen.
Als het hier al iets geregend heeft is de wei een zwembad, de wei is nu al helemaal stuk dus als het regent word het een grote modder poel.
Om te zorgen dat we volgende zomer nog gras hebben blijven ze als het land te nat is binnen.
Ik weet niet hoe het weer volgende week word, maar stel dat het flink regent is er dus een kans dat ie de hele week binnen staat.
Dan moet ie minstens een uur per dag lopen, als ze binnen staan haal ik hem er altijd 3 keer per dag een uur uit en dan nog een uur rijden, je mag je paard losgooien in de bak maar je moet er wel bij blijven.
Er staat nog een stapmolen op de planning zodat de paarden in de winter nog naar buiten kunnen.
Snap dat de mensen die de hele dag werken niet 3 keer per dag naar hun paard kunnen, kan ik straks ook niet met school.
Is hier in de omgeving gewoon niet ideaal voor een paard, en als ik op vakantie ben wil ik niet dat ie 24 uur op stal staat, want dan breekt ie hem af.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:45

bianca1980 schreef:
Ruudjw schreef:
Hij staat niet in een wei, met prikkeldraad. Maar in de wei ernaast, die van een andere boer is, staat wel weer prikkeldraad.
Wel worden hier afstand houders gebruikt en staat er nu weer een fikse klets stroom op.
Eind van het jaar komen ze op andere weides, waar ikzelf helemaal de regie over voer. Dus geen prikkeldraad meer en een aanvullende toeristen buffer van 1 meter aan dubbele omheining.

Ach gut arm beessie wat zal ie geschrokken zijn.....zonde van de staart, maar dat zal idd wel weer groeien.....ach gut..

viel eigenlijk reuze mee, was geen spatje zweet op hem te vinden. En ik was 15 min eerder al langs geweest ivm voeren. Wat dat betreft een ijskoude, maar hij had wel de eerste paar dagen wat minder zin om uit zichzelf weer z'n voerpaddockje in te stappen. Ook dit is inmiddels weer over.
Vrijdag weer de eerste springtraining en dan zaterdag hopelijk weer gewoon lekker aan de bak in Nunspeet.

@Ingridje: Zijn er bij jou in de buurt dan geen andere stallingen, waar wel gewoon weidegang mogelijk is? Schijnbaar is het gewoon geen paard om lang op stal te laten (welk paard eigenlijk wel). Is voor het behoud van je paardje denk ik wel iets waar je naar opzoek moet gaan.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:52

Ruudjw: Nee geen enkele stal hier heeft weidegang met slecht weer, is de grond gewoon niet goed voor.
En omdat ik alles met de fiets moet doen heb ik de keuze uit 4 pensionstallen en 2 maneges.
De wei op de stal waar ik nu sta is helemaal stuk, maar de paarden staan nu wel buiten, ze hebben daar ook veel land, dus als ze naar buiten gaan hebben ze wel de ruimte. Terwijl op heel veel stallen de paarden al weer een tijdje binnen staan, daar is het land nog van heel maja logisch als er nooit paarden op staan.
Heb gezocht naar een stal in de buurt waar ze ook s'winters weidegang hebben maar dat is hier nergens, het is eigelijk gewoon de verkeerde grond om paarden te houden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:07

Klopt. Wijzitten op de klei en het land gaat stuk als de paarden erop staan, maar de paarden ook. Niks slechter haast dan paarden op stukgelopen kleigrond te zetten.
Maar het kan erger hoor Ingrid. Wij hebben bij ons huis geen land en die van mij komen iedere dag onder het zadel en iedere dag 2 uurtjes los in de paddock. Is niet anders en ze doen het er prima op.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:09

Dan wellicht toch ook iets anders gaan voeren waar hij minder heet van wordt. En in de stal onbeperkt ruwvoer, zodat hij afleiding heeft.
Succes

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:10

Idd kan de eigenaar niet een paddock aanleggen, waar de paarden per toerbeurt in kunnen?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:11

Goedemorgen!

Gefeliciteerd Kim! Super zeg maar 2 fout Lachen

Bij ons op stal stonden ze te kijken dat ik er na 2 weken weer op ging zonder te longeren Huilen van het lachen Travers is nooit een bommetje, hij is eerder te lui dan te snel Clown

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:47

Ruudjw schreef:
Idd kan de eigenaar niet een paddock aanleggen, waar de paarden per toerbeurt in kunnen?

Alle ruimte is weiland en daar mag niet op gebouwd worden, er staan ook bijna 40 paarden op die stal, dan zou er dus elk uur een ander paard is de padock kunnen al zou je er een paar aanleggen.
Ruwvoer krijgen ze 4 keer per dag als ze binnen staan, minder krachtvoer helpt niet, hij is uit zichzelf al vrij loperig en wakker.
Minder energie krijgt hij er niet van, en het valt ook wel mee zolang hij gewoon paar uur buiten komt en je hem rijd.
Dan heb je gewoon normaal paard om te rijden zonder te veel energie.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:14

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:22

Wat een schatje Hilde Pling

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:27

Wat een gaaf ding Hilde! Kwijl

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:48

Schitterend veulen Hilde, helemaal mijn type Ja

Ik ben wat grond betreft blij dat we hier op zandgrond zitten. Neemt niet weg dat de paarden, ongeacht het weer, altijd buiten staan. We hebben voor max 3 paarden, 1,6 ha. In de winter lopen ze een stuk dus wel eens zwart, maar dat is dan maar jammer. Ik voel me al schuldig als ze een dag maar 3 uur buiten komen. Zelfs met sneeuw (denkend aan 3 jaar geleden toen we in 1 dag ingesneeuwd zijn), komen ze gewoon buiten. Zou ik ze dan binnen laten, dan krijg je geheid problemen als je ze weer buiten doet.

TeZzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:54

Wat een mooi veulen Hilde!! Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:56

Ik sluit me helemaal bij je aan Mandy. Van buiten blijven ze gezonder en het scheelt in conditie training.
Tja en dat ze dan eens een keer schrammetje hebben is jammer.

Veulen ziet er leuk uit, maar welk veulen niet. Heb er verder nog niet zoveel kijk op. Bloos

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:03

Rowo: Ik moest me met beide paarden selecteren *LOL*.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:08

Kopen? Schijnheilig ghehe.

Het is echt een onwijs leuk beest, kan ook heel apart lopen. Ja
Ik vind het wel jammer dat ze weggaat. Haha!
Maarja, de merrie is weer drachtig van Wonderboy, hoop dat er weer zo een uit komt. Schijnheilig

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:14

Mandy, ik ben het weer volledig met je eens... Ja
Bij ons blijven alleen de paarden met ijzers bij sneeuw binnen, omdat er anders van die ijsballen onder de hoeven komen. Verder staan ze bij ons ook zo veel mogelijk buiten (3 u is echt het absolute minimum op een hele slechte dag). In de winter offeren we twee stukken wei op die kapot gelopen worden. Mijn ervaring is dat als paarden zo veel buiten staan dat ze zichzelf zelfs niet op bevroren grond blesseren, simpelweg omdat ze bijna nooit echt gek doen op de wei (en zeker niet als de grond dat niet toelaat).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:21

Bij bevroren en sneeuw gaan ze gewoon naar buiten. Heb ze dan ook nog nooit gek zijn doen. Zo dom zijn de paarden niet, ze doen wel rustig aan als ze merken dat het glad of hard is. Mocht het echt stormen of iets dergelijks gaan ze er ff uit om de stallen te doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:28

Bij sneeuw gaan ze bij ons ook naar buiten. We hebben een bak met gele zand. Die blijft bijna altijd zacht. Kunnen ze in rennen en rollen als het sneeuwt.
Een heel enkele keer komt het voor dat die bak bevroren is. Dan gaan ze toch de wei in. Ik hoop altijd maar dat ze dan zelf bedenken dat je niet met je ijzers kunt gaan rennen op die sneeuw met harde bodem.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:30

Ik heb gisteren weer heerlijk getraind in Renswoude.. Puur op vertrouwen.. Over 3 weekjes mag ik weer.
Vandaag met Remember een slootje geoefend.. (dekzeil van de welkoop doet wonderen ). Eerst op 1m gezet met een klein hindernisje er voor.. Dat ging goed. Ik breid m langzaam uit na zo'n 3 meter.. Daarna wou ik bij ons de weg ff instappen. (eerst al rondom ons huis gestapt en dat ging super), maar de weg vond ik toch niks.. Hij ging telkens op de achterbenen en blokkeert gewoon! Echt heel irri. Pa en ma hoorde al dat er iets niet pluis was. Pa trekt zo een tak uit de boom en heeft Remember ff een aantal tikken gegeven, Ik kon ineens tot achteraan de weg draven.. Het is me ook een donder, echt abnormaal. Ik hoef helemaal geen buitenrit te maken, maar alleen ff na achter aan de weg stappen moet kunnen toch??

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:32

Hilde, wat een mooi veulen.

Bij mij lopen ze ook altijd buiten. Wij offeren in de winter ook altijd een stuk op.
Die van mij willen nog wel eens rennen in diepe sneeuw, maar ze letten wel goed op wat kan en wat niet.
Bij een dun laagje sneeuw op harde grond lopen ze juist weer heel voorzichtig.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:35

Scum schreef:
Bij sneeuw gaan ze bij ons ook naar buiten. We hebben een bak met gele zand. Die blijft bijna altijd zacht. Kunnen ze in rennen en rollen als het sneeuwt.
Een heel enkele keer komt het voor dat die bak bevroren is. Dan gaan ze toch de wei in. Ik hoop altijd maar dat ze dan zelf bedenken dat je niet met je ijzers kunt gaan rennen op die sneeuw met harde bodem.

Blijft de sneeuw bij jullie niet onder de ijzers plakken dan? Ollie staat nl bij sneeuw al snel te wiebelen op ijsballen onder zijn voetjes namelijk en dat vind ik wel gevaarlijk. (maarja, hoe vaak sneeuwt het hier nu...)
Als ze iedere dag buiten komen weten ze zich op bevroren grond wel te gedragen hoor... Ja

Waar hebben we het eigenlijk over, het is augustus.. Nagelbijten / Gniffelen