[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Altos

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:55

Amies: Gewoon lekker oefenen en dan steeds een wat hogere proberen. Heeft je paard angst of twijfel jij zelf? Er zijn wel crossen zonder afsprong maar meestal zit er in de B wel eentje in (max. hoogte 1.00 m).

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:15

Dank jullie wel! :)

Ik denk ook dat je in veel crossen afsprongen tegen komt . Soms met alternatief.. In deze cross zat ook een afstapje :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:35

Bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn paard en ik zijn nog vrij groen hier in. Tijdens de eerste crosstraining heb ik enkele lage afsprongetjes zonder moeite kunnen nemen. Tijdens de indoortraining in de Mortel is het fout gegaan. Ze nam de opsprong goed maar voelde haar meteen terugkomen omdat ze schrok. Ze wilde de afsprong niet meer nemen. Terwijl ze daar boven op stond en begon te staken kreeg ik de angst dat ze er aan de achterkant weer vanaf zou vallen. Uiteindelijk is ze met hulp van de lesgever eraf gekomen.
Nu tijdens de training wil ze er absoluut niet vanaf (+-80 cm), ze begint te staken en gaat in de achteruit. Waarschijnlijk dus ook omdat ik te voorzichtig haar er naartoe heb gereden. Heel dom van mij natuurlijk.

Nu ben ik bij ons in de bossen aan het oefenen (zijn hoge kanten langs het bospad) en als ik erop zit begint ze weer met staken. Als ikzelf er dan af ga en haar begeleid naar beneden springt ze wel maar met veel angst, ze volgt mij.

Jullie misschien nog goede tips hoe ik haar weer dat vertrouwen kan geven?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:39

Mee liften met andere meer ervaren combinaties, beste werkt als je je paard gewoon op de kont van een ander paard kan parkeren, en dat ze er dan achter aan kan. En heel laag beginnen en steeds een stukje hoger om weer vertrouwen te krijgen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:45

Ohh Elke ziet er leuk uit!
Krijg nog meer zin om te gaan zondag :)
Ik zou je cam wel een beetje lager zetten de volgende keer ;) is leuk als je net wat meer de oortjes ziet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:46

Ik heb exact hetzelfde probleem gegad amies. De schrik zit er bij mijn merrie flink in na de Mortel.
Ook van tich man hulp gehad om er weer af te komen. Nu train ik veel afsprongen ook samen met andere en het gaat steeds beter.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:47

Jammer dat het zo mis is gegaan bij de Indoor training in de Mortel. Dat is ook geen geschikt ding voor onervaren paarden (als die net zo was als vorig jaar dan). Probeer laag te bedinnen. Afsprongetjes waar ze gewoon vanaf kan stappen. Heb je les of een vast terrein waar je oefent? Een goede instructeur kan je hier vast mee helpen ;)

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:48

Welke instructeur hadden jullie in de Mortel?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:48

amies100 schreef:
Mijn paard en ik zijn nog vrij groen hier in. Tijdens de eerste crosstraining heb ik enkele lage afsprongetjes zonder moeite kunnen nemen. Tijdens de indoortraining in de Mortel is het fout gegaan. Ze nam de opsprong goed maar voelde haar meteen terugkomen omdat ze schrok. Ze wilde de afsprong niet meer nemen. Terwijl ze daar boven op stond en begon te staken kreeg ik de angst dat ze er aan de achterkant weer vanaf zou vallen. Uiteindelijk is ze met hulp van de lesgever eraf gekomen.
Nu tijdens de training wil ze er absoluut niet vanaf (+-80 cm), ze begint te staken en gaat in de achteruit. Waarschijnlijk dus ook omdat ik te voorzichtig haar er naartoe heb gereden. Heel dom van mij natuurlijk.

Nu ben ik bij ons in de bossen aan het oefenen (zijn hoge kanten langs het bospad) en als ik erop zit begint ze weer met staken. Als ikzelf er dan af ga en haar begeleid naar beneden springt ze wel maar met veel angst, ze volgt mij.

Een hele korte reactie: een keer gaan oefenen in Lunteren met een ervaren paard erbij.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:11

Altos schreef:
Jammer dat het zo mis is gegaan bij de Indoor training in de Mortel. Dat is ook geen geschikt ding voor onervaren paarden (als die net zo was als vorig jaar dan). Probeer laag te bedinnen. Afsprongetjes waar ze gewoon vanaf kan stappen. Heb je les of een vast terrein waar je oefent? Een goede instructeur kan je hier vast mee helpen ;)

Bedankt allemaal voor jullie adviezen _/-\o_ Hier kan ik zeker iets mee! Ik ga inderdaad weer laag beginnen met haar.

Ik les nu tijdens de regiotrainingen in Ijsselsteyn, hier hebben we les van G.erald A.rts en G.errit F.rancken.

Ik wil binnenkort een keer een priveles op een crossterrein nemen om zo rustig de afsprong te gaan oefenen. Tijdens een training voel ik toch druk omdat ik niet de andere ruiters hun lestijd wil ontnemen.

@kyrkelover die van jou deed het in ieder geval alweer super tijdens de eerste training toen we bij elkaar in de groep zaten. Hopelijk gaat het ons ook lukken.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:13

Een probleem oplossen in een groepsles is idd niet zo handig. Met wat extra aandacht gaat het vast goedkomen ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:15

Klopt gaat gelukkig alweer heel veel beter!
Overigens was het niet de fout van de trainster in de Mortel, ik dacht het wel te kunnen aangezien ze eerder lage afsprongen zeer makkelijk en simpel nam.
Ik had me er gewoon echt flink op verkeken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:33

Mijn paard was ook niet fijn op afsprongen, niet dat ze er niet afging, maar ze ging op de rand staan en sprong dan zo ver en zo hoog mogelijk weg. Voelt niet heek fijn, zeker niet omdat m'n oudje zich altijd rustig liet zakken.
Met mijn paard ben ik heel laag begonnen, die durfde niet eens de stoep af te stappen dus daar hebben we mooi op geoefend. Klinkt heel kneuterig, maar toen ze dat deed, ging ze ook normaal de afsprong af en dat is wel fijn als je een dikke afsprong in het M of Z krijgt zeker als je in het water moet landen.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:08

M_Vainqueur schreef:
amies100 schreef:

Een hele korte reactie: een keer gaan oefenen in Lunteren met een ervaren paard erbij.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:40

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:40

Had hem ook voorbij zien komen. Vind dat zo'n mooie locatie! Mijn man gaat ook kijken of hij mee kan doen. Zijn er trouwens nog mensen hier die 18 april in Renswoude starten? Ik zit weer ergens met mijn fluitje en klapstoeltje denk ik.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:44

Ja ik ga 11 april oefenen in Maarsbergen en 18 april voor het eerst L starten in Renswoude:) leuk leuk!!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 09:11

Ohh ik zag het voorbijkomen, Maarsbergen, zo balen dat het twee uur rijden is.
Vorig jaar daar in de B gestart maar voor een training is het mij net wat te ver.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:40

Hier hetzelfde probleem. Wil wel starten in Maarsbergen maar 2 uur rijden voor een training is me wel echt te ver, jammer.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:53

ik niet..ik start de 12de in Vechmaal België...is me te dicht op mekaar...maar erg jammer, ik had er graag naar toe willen gaan.
Hadden we eventueel kunnen carpoolen CG ;)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:55

Ik had graag naar Renswoude gewild, maar heb die dag tentamen. :( Kan dus helaas ook geen vrijwilliger zijn dit keer. De oefencross de dag erna lukt ook niet ivm een andere wedstrijd.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:07

Tentamen op zaterdag???

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:18

Ja wegens gezondheidsredenen doe ik een thuisstudie. Vandaar 4x per jaar op een zaterdag tentamens in de jaarbeurs Utrecht. Helaas valt het dit jaar 2x op een leuke wedstrijddag

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:51

Jammer Amber. MB is voor ons om de hoek, dus ook voor een training prima te doen. Dit weekend op de Valouwe geweest, ook al zo mooi en dichtbij. Wat dat betreft wonen we niet verkeerd hier.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:58

zucht...ik woon in het uiterste prachtige heuvelachtige zuiden van Limburg...zou er nooit weg willen..maar qua paardrijden...wenste ik ook dat alles zo dicht bij was... :j