[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:13

Hoe het komt, geen idee maar hij heeft een redelijk dunne hoefwand. De smid heeft dus niet echt veel om het ijzer in vast te slaan. En als hij er dan elke keer lompweg op trapt, tjah :+
Ijzerloos is geen optie, ze slijten sneller dan ze groeien. Biotine gaat ook niets uitdoen, dat heeft enorm veel tijd nodig. Binnenkort de weide op, wie weet stimuleert 24/7 rondlopen de groei tenminste genoeg.

Edit: Ja hallo die windhoos en dan de klets regen die tegelijk naar beneden kwam! Ik zag amper de straat nog en nadien op de autostrade vloog alles over de baan alsof je in een zandstorm in de woestijn zit, of de nevel naast een waterval. En dan stoven sommige vrachtwagens me nog tegen 100 voorbij (ik heb altijd 90 aangehouden).

Evelyntje

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:27

Mijn oude merrie (mams v crosspoownie) was ook bijzonder goed in het verwijderen van ijzers... En daarbij ook vaak haar halve voet :/. Ik heb speciaal een cursus 'hoefverzorging' gevolgd, waar we leerden een afgetrapt ijzer weer op te nagelen :D. Zodoende kon ik, als madame haar ijzer niet tot een bijzonder kunstwerk had vervormd, of het had laten verdwijnen in aanpalende beken/ weides/ weetikveelwaar, de boel herstellen zodat de smid een paar weken uitstel had...
Ik heb altijd gedacht dat dat paard nooit zonder ijzers zou kunnen, maar ze staat sinds augustus vorig jaar op blote voeten en heeft nog nooit zulke mooie voeten gehad! De eerste 4 maanden wel op hoefschoenenman want anders leek t wel mishandeling... En zij is met pensioen, dus we hadden de tijd :).

Ik moet toegeven dat zij een van de redenen is waarom de dochter onbeslagen door het leven gaat...

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:26

varekaj, ik gebruik ook biotine die ik online bestel bij www.makana.de , schijnt hele sterke biotine te zijn.
die hebben sowieso heel veel paardensupplementen die een stuk goedkoper zijn, zeker aan te bevelen als je glucosamine wilt gebruiken.
maar je moet het gewoon het hele jaar door gebruiken, en dan na een jaar heb je er echt profijt van.
ff doorbijten :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:50

Op zich probeer ik ze ook zo lang blootsvoets te houden als kan, maar gezien het aantal kilometers dat ik in de zomer maak, waarvan redelijk wat asfalt en kiezels/grint, slijten de hoeven sneller dan ze groeien. En dan heb ik zoiets van, als hij dan toch ijzers krijgt, dan gelijk met vijsgaten. Mocht het dan eens voorvallen dat ik op een slechtere ondergrond met rijden op wedstrijd, dan kan ik altijd nog vijzen zetten. Daarbij is de hoefwand nogal dun en blijkbaar ook niet helemaal recht (komt dat door mijn vorige smid? Vermoedelijk, maar ben niet zeker) maar een ijzer is voorlopig toch echt nodig zodat die ook weer goed kan aangroeien. Dus ze vastzetten is op zich ook al niet zo eenvoudig. Hij heeft het nu nog een laatste keer geprobeerd, ijzers iets smaller gezet zodat hij opzij niet kan aftrappen met strijken en een dikkere nagel. Als dat het ook niet houdt komt hij op rollback ijzers (ofzoiets) met 2 lippen ipv 1.

Mijn tinker loopt al zijn hele leven blootvoets. Die hoeven groeien vlotter, dus daar is minder risico op te korte voeten :)

maar goed, ijzer zit er weer onder, had blijkbaar toch aardige trap gehad want smid moest het corrigeren en nu duimen dat het er 3 weken onder blijft zitten.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:01

Degene die nieuwsgierig zijn naar beeldmateriaal van de cross, check m'n fb! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:20

"Youtube tempert de wind wel hoor" :') Ik hoor het nog zo gezegd worden haha, maar toch als een gek geluid stiller gezet, leek net of laptop uit elkaar ging knetteren :))

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:28

Hahaha :D Oh dat heeft z'n charmes. :+ Wel verbazend dat er geen staanders omgevallen zijn door de wind op het filmpje. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:37

Denk dat het pistepersoneel blij was dat ze even niet moesten rondrennen daarvoor :+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:38

Wel hebben ze 3 balken moeten rapen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:41

Da's een keer wat anders dan staanders :Y)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 19:32

Ik heb nog eens een fijne les gehad candaag. Blits fijn dressuur en cas wat gesprongen op het einde eindigde we op 120. Als il dat nu ook eens vanaf het begin durf te springen en die opbouw niet meer nodig had, zijn we weer een stap verder.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:26

dat heb ik ook altijd, al spring ik momenteel nog geeneens 1.20... :o

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:51

Haha, zijn we daar allemaal niet mee bezig, met stilletjesaan grenzen te verleggen (hoe hoog/ ver die ook mogen liggen ;))...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:53

Ik ook niet. :P Voel mij comfortabel op de 80cm nu en wil werken om Shuddy klaar te maken voor de 90 zodat we in september mss nationaal cross kunnen rijden. :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:56

Maar een meter zullen we nooit starten. :+ Tegen dan is hij toch te oud en hij mag gwn lekker cruisen in de 90 :P

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 23:29

Bij mij lukt het redelijk tot 1m. Maar daarna ga ik dingen doen zonder na te denken. Moet echt leren mezelf over de hoogte te zetten. Paarden kunnen het goed genoeg, alleen ik nog

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:10

Als ik ooit 100 terug zou kunnen starten, zou ik heel happy zijn :D. Canch kan het ook genoeg mr tzit in mn hoofd :P en als het in mijn hoofd zit, zit het ook in haar hoofd :+.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:17

Ik heb dat ook wel hoor, denk dat dat normaal is als je op zich niet gewend bent om dikwijls hoog te springen.
Afgelopen zondag in minderhout voor het eerst terug 1.10 moeten springen, was alweer van vorig jaar geleden, op de 1e rij ik dan nog heel voorzichtig en meteen een balk, dan heb ik knop kunnen omzetten en gewoon rijden en dan ging het super. Maar ik zou meer die hoogte moeten rijden.

Kreeg gisteren mail van S.ien dat mijn inschrijving met Koko in de B niet correct is voor Waregem want dat ik M ruiter ben aangezien ik minderhout M uitgereden heb.
Heb haar geantwoord dat in het nieuw reglement volgens mij duidelijk staat dat je pas M ruiter bent na 3 MCR en ik heb nu nog maar 1, want mijn vorige M crossen dateren van 3 jaar terug en die MCR tellen maar van 2 jaar. Ben benieuwd wat ze mij zal antwoorden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:19

Ja precies dat! Het zit allemaal in mijn hoofd en ik moet er overheen.

Volgens mij ven je wel een M ruiter . En is het als je 3x gestart bent dat je over mag gaan

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:33

Wel dat denk ik dus niet, of in ieder geval, ik interpreteer het toch anders:

Art. 519 REEKS VAN ATLEET EN PAARD
519.1 Reeks van atleet
519.1.1 Atleten zijn bevestigd in een reeks (B, L, M, of Z), als het hoogste niveau waarop zij 3 x MCR hebben behaald. Als zij nog niet 3x MCR behaald hebben in de B-reeks, worden zij geklasseerd als A-ruiter wat hen al toelaat om in de B-reeks deel te nemen.
519.1.2 Het begrip “reeks atleet” heeft betrekking op een atleet die 3 x MCR heeft behaald in die reeks. Zo worden zij bv L atleet na 3 wedstrijden met een MCR in de L reeks; zij mogen in L blijven of overgaan naar M ; als zij in M rijden zijn ze nog geen M atleet, zij blijven L atleet tot zij 3 wedstrijden met een MCR gereden hebben in M; dan worden zij M atleet. Voordien rijden zij dus in M en blijven toch L atleet

En S.ien refereert naar dit artikel:
520.2.2 Een M of Z atleet met een B paard vanaf 5 j die B willen starten, moet dit doen in Bo.

Ben benieuwd wat ze zal antwoorden.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:36

Net telefoon gekregen met excuses, ik heb gelijk :D

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:44

:D ik wist het niet! Ik dacht eigenlijk ook als je M starte dat je meteen Bo moest rijden. Maar das te beter van niet :D.

Ben al vol ongeduld naar de startlijsten :):)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:51

Tot vorig jaar was dat idd zo, maar ik heb het reglement van 2015 wel eens goed gelezen (de aanpassingen dan toch), dus was eigenlijk vrij zeker van mijn stuk ;)

Ben ook al in spanning aan het wachten!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:03

Ohh ja dan zat ik ook nog met het oude regelement in mijn hoofd.
Volgens het nieuwe regelement mag je ook als je Z ruiter bent een 4 jarige naar de J starten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:11

Idd. Of ik dat nu een verbetering vind...
Voor een 4 jaar vind ik een J proef toch echt teveel. Dat is uiteindelijk ook zwaarder dan wat ze 'moeten' kunnen om mee te zijn met hun leeftijd, want het BK is maar op B niveau.
Ik zie geen meerwaarde om een 4 jaar al J te laten lopen.