[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:10

_Jitske_ schreef:
BT; gaat het met dressuren ook al beter nu?
andrea; das waar

ja, maar ik irriteer me mateloos aan mijn linkerhand ik word zo sterk , maar met les gaat dat wel beter, in galop (linksom) pak ik haar dus met links vast en mijn buitenland doet niet veel nu moest ik de buitenhand oppakken en links af blijven(MOEILIJKKKKKK ) en haar tegen de bakrand op laten galopperen, daardoor maak ik het haar juist moeilijk en niet mezelf dus dan moet ze haar achterbeentje meer onder het lijf zetten!

nou in ieder geval liep ze eind van de les erg lekker, ik moet volgende week vrijdag voor het eerst dressuur starten maar we zijn nog lang geen B klaar

maar met 150 punten ben ik allang tevree

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:11

En anders zijn jullie iig weer een ervaring rijker

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:12

Hebben jullie trouwens nog maniertjes om Violin rustiger te laten springen. Of is het gewoon een kwestie van veel oefenen.

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:15

renskek schreef:
Hebben jullie trouwens nog maniertjes om Violin rustiger te laten springen. Of is het gewoon een kwestie van veel oefenen.

Uhm, bij mij hielp stilzetten voor hindernis als ze ging rennen best goed, dan kreeg ze vanzelf door dat ze niet mocht rennen..

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:19

Jitske : dat heb ik al wel eens geprobeerd, maar ze wordt dan juist bang in de mond, daar kan ik mets pringen niet al te veel aankomen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:20

_Jitske_ schreef:
Engels lezen, daar ben ik niet erg geweldig in..

Het gaat mij gelukkig wel goed af, hoewel je me ook niet hoort klagen dat de meeste specifieke leerboeken dit jaar tot nu toe in het Nederlands zijn

Vond de Amerikaanse video met flinke achtergrondruis uit de jaren zeventig die we vandaag moesten kijken(2 keer 40 minuten ) wel op het randje van acceptabel trouwens.
Mijn passief engels is redelijk, maar dit had weinig met engels te maken...Het leek meer een spraakgebrek

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:21

als het paard wat loperig wordt, betekend dat dat je paard een bepaalde spanning heeft! ik weet niet je paard met balken lopen doet?! als dat goed is, zou ik eens een galopbalk voor de hindernis leggen, en ook (in later stadium eventueel) er een achter
verder niet teveel met je handen willen regelen(terug trekken enz) altijd voorwaarts oplossen

dan van het hh is ook ene optie, maar vooral niet met je handen werken, je moet zorgen dat ze op je zit terug komt en dan ook echt ontspant, jij zegt dat ze bang wordt in de mond(komt dat door het trekken?) in ieder geval is er geen ontspanning en zal het dan ook niet werken

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:25

Renske: bij die merrie van mij was dat ook een groot probleem, daar heeft het super voor geholpen om haar een paar keer met elastiek te springen.
Ze wilde maar niet doorkrijgen dat het allemaal niet zo hard hoefde en dat het dan alleen maar moeilijker werd. Zwaar zitten en een keer sluiten voor hoefde ik niet te proberen, dat gevecht aangaan had geen zin. Martingaaltje accepteerde ze ook niet.

Sinds dat elastiek is ze echt enorm opgeknapt. Heb het maar twee keer gebruikt op les en tussendoor thuis om de dag over een cavaletti heen gedressuurd.
En toen was het probleem eigenlijk opgelost. Ze blijft wel heet, maar dat echte domme hardlopen is over

Edit: Voorwaarts oplossen werkt bij zulke paarden vaak niet. Ze hebben zelf niet door dat het makkelijker is zonder rennen en als je naar voren blijft rijden gaan ze vaak alleen maar groter en groter springen. Totdat ze het op een gegeven moment te groot vinden worden en de voeten aan de grond houden...

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:27

Gelukkig hebben we BT en gomir die dit soort dingen goed kunnen uitleggen!

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:30

maar het lijkt mij voor een 3 jarige niet bepaald goed om ze al meteen terug te gaan trekken!! zo'n dier komt net kijken,

ik zou het maar gewoon aankijken! je hebt les, overleg het eens met de instructeur?! ik kan niet zien hoe het paard is! maar het is in ieder geval een jong dier

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:41

Maar tussen terug trekken en alles naar voren op blijven lossen zit nog een heel groot gebied

Natuurlijk moet je niet overal een pasje bij willen trekken, maar ze moeten wel leren wachten.

Het kan best zijn dat het bij die van Renske allemaal uit nieuwigheid en vrolijkheid is en dat het beter wordt als ze wat meer gedaan heeft, dat kan ik hiervandaan ook niet zien natuurlijk.
Het kan heel nuttig zijn om met zo'n paard gewoon her en der een balk/cavaletti neer te leggen of een klein kruisje en die tijdens het dressuur rijden af en toe mee te pakken.
Dan leren ze vaak ook snel genoeg dat er niets aan de hand is en dat het allemaal heel gewoon is.
(maar die merrie van mij werd zelfs gruwelijk heet en loperig op een grondbalk en dan ketste ze van de grond en sprong er enorm hoog overheen Toen ze met dat elastiekje een keer door had dat ze niet wegkon en dat het zonder rennen makkelijker was was het wel heel snel over.)

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:46

daar zit idd een heel gat, maar dan kan je je natuurlijk ook gaan afvragen wat ik met voorwaarts oplossen bedoel

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:04

Voorwaarts op blijven lossen is imo met been blijven komen en niet teveel sluiten aan de voorkant.
Weet niet of je het heel anders bedoeld

Als jij zegt altijd alles voorwaarts op blijven lossen dan ga ik ervanuit dat je dus nergens terugrijdt.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:13

als ik alles voorwaarts zou oplossen dan zou ik HEEL SNEL zijn en zou mijn paard dus 50cm langer worden als ik bij de finish kom

jouw voorwaarts oplossen vind ik wel mooi gezegd, maar hoelang moet dat duren?! 2/3 passen bv na de landing voorwaarts houden/oplossen en daarna vervolgens sluiten, lijkt mij een goed iets voor een jong paard
nou we kunnen er lang en breed over discussieren maar het blijft altijd wat lastig om het goed te kunnen beschrijven

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:11

Het is vrijdag de 13e

reeskees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:15

viefdepief schreef:
Het is vrijdag de 13e

Jaaaahhh... en ik moet vanavond wedstrijd rijden...dressuur met Keessie

Iedereen maar voorzichtig aan vandaag

reeskees

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:27

Renske, Je hebt nog best wel een jong paard, misschien is ie nog wat weinig bespierd en daardoor ook nog niet zo sterk in het dragen van zichzelf, waardoor hij dus snel wil gaan om onder het werk uit te komen.
Ik naam aan dat je gewoon lekker lage sprongetjes met hem maakt en doe het allemaal mooi dressuurmatig en leg hieren daar een balk neer, zodat ze gewoon heel goed op moet blijven letten.
>je kunt een hindernisje op de grote volte zetten, drafbalkje ervoor en evt een balkje erachter. OP een volte kan ie niet zo goed snelheid maken. Doe dit linksom en rechtsom.
>Je kunt een 2 - 4 balken verspreid op de volte leggen en daar overheen draven en daarna in galop.

Werk in de dressuur heel veel met schakelen (op je zit), overgangen rijden. Door als dit werk wordt ie sterker in zn bespiering en zal het springen ook makkelijker gaan en kan ie ook beter terug komen. (maar het kost een beetje tijd...) Succes!
En idd dat elastiek van Gomir klinkt ook niet verkeerd, maar dat heeft volgens mij alleen zin als hij zn hoofd erg omhoog steekt of flink door de hand heen beukt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:28

MissM, ik kende die uitdrukking ook niet maar wel een leuk plan!

Wb dat rennerige, ik ken het een beetje Bij mij helpt het wel om de sprong redelijk dicht bij de wand te zetten en na de sprong halthouden. De wand remt al af en als je dan gewoon recht tussen hand en been houdt komen ze vanzelf terug. Verder eindeloos veel voltes te rijden voor de sprong totdat ze echt rustig zijn en pas dan aanrijden.

AntheaV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:06

reeskees schreef:
viefdepief schreef:
Het is vrijdag de 13e

Jaaaahhh... en ik moet vanavond wedstrijd rijden...dressuur met Keessie

Iedereen maar voorzichtig aan vandaag

haha heb je ook startnummer 13 (dan komt het vast helemaal goed)

g0otje

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:09

het is vrijdag de 13de en ik heb tentamen :S

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:39

En ik heb spierpijn!!!
Ik had trouwens een IQ van 126, was ik niet ontevreden over
Ik had het filmpje niet oke op de PC en geluid viel weg dus daar ben ik wel e.e.a. misgelopen.
Ik ga even kopje theedrinken en dan dressuurles. Daarna flink opruimen want Alice en Gert komen zondag buurten.

patsmu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:57

Het is vrijdag de 13e en ik heb examen voor de theorhie van de vrachtwagen de techniek vanmiddag...Bahh

patsmu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:57

Margo succes dan!!!

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:25

succes allemaal! ik moest vanmorgen eigenlijk naar het ziekenhuis voor een groot bloedonderzoek, maar dat doe ik volgende week wel

vandaag al mijn paardenspullen naar stal brengen

en vanmiddag gesprek op school

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:27

l0ve en patsmu, succes!