Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paul_H schreef:Ik had daarnet de neiging te roepen dat de bitches en relnichten de discussie overnemen maar kon me beheersen, nu niet meer. Waar gaat dit over? Blijkbaar hebben jullie (Bart en Moniek) een historie die deze discussie vervuilt. IDit is niet het soort gesprek dat ik over dit onderwerp wil voeren.
Nessah schreef:Het "enge" van eventing vind ik dat sommige ruiters er niet goed mee omgaan en dus grote risico's blootstellen.. Ruiters op zowel hoog als B niveau.. Ruiters die hun paarden zo hard laten gaan, en scheef rijden of als het paard twijfeld en snelheid afneemt toch gewoon die sprong, van pak weg 1.40, nemen.. Die mensen maken de eveting gevaarlijk.
Ik deed deze sport ook met mijn vorige pony maar nam zo min mogelijk risico.. Waardoor, even afkloppen, ik nog nooit een val gemaakt heb.
Alleen even een vraagje, gewoon belangstelling.. Als je een boomstam hebt met daarachter een diepe kuil, hoe kan het paard weten dat hij na de stam de diepte in gaat? Die sprongen heb ik o.a. in Aken gezien en als ik naar de benen van het paard keek bij de landing en bij de zit van de ruiter ( lieten zich vaak "meetrekken" aan de teugels de diepte in) vraag ik me toch wel af hoe fijn zo'n sprong voor een paard is..
Moniek schreef:nee soory ik ben je echt even kwijt.
als het alleen om het diepte gaat ja dat heb ik uitgelegd.
maar ik hier verder info gezet wat wel onderzocht is zoals bij voorbeeld de hoeveelheid botbreuken onderandere in de eventing.
Ik heb daar een link bijgezet die ook voor jullie leerzaam kan zijn.
verder berusten al mijn uitlatingen op persoonlijke ervaringen.
dat lijkt me nu niet bepaald foutieve informatie.
Voltigeur schreef:PS: sprongen van 1m 40 komen in eventing toch niet voor? Of ben ik nu mis? Ik dacht dat de sprongen op het hoogste eventingniveau een pak lager zijn als die in de jumping... Wie heeft me duidelijkheid?
Apple schreef:Zo is het meest gevaarlijke wilde dier voor mensen nog altijd het nijlpaard.
Voltigeur schreef:Moniek schreef:nee soory ik ben je echt even kwijt.
als het alleen om het diepte gaat ja dat heb ik uitgelegd.
maar ik hier verder info gezet wat wel onderzocht is zoals bij voorbeeld de hoeveelheid botbreuken onderandere in de eventing.
Ik heb daar een link bijgezet die ook voor jullie leerzaam kan zijn.
verder berusten al mijn uitlatingen op persoonlijke ervaringen.
dat lijkt me nu niet bepaald foutieve informatie.
Nu niet terug gaan roepen dat ik het op jou gemunt heb, maar ik heb hier toch een kleine opmerking bij.
Persoonlijke ervaringen zullen voor een mens wel belangrijk zijn en voor een groot deel bepalen wat die persoon verder in zijn leven doet en hoe hij tegen dingen aankijkt. Maar persoonlijke ervaringen zijn niet altijd een waarheidsgetrouw beeld van iets. Persoonlijke ervaringen zijn geen regel (waarschijnlijk ook geen uitzonderingen). Het is de combinatie van de persoonlijke ervaringen van meerdere personen die een eerder waarheidsgetrouw beeld geven over iets (statistisch dan). Maar je moet wel open staan voor de ervaringen van anderen. Vandaar ook dat ik dit topic gestart was. Ik was van mening dat er soms gevaarlijke (hier nogal vaak oneerlijke genoemde) hindernissen waren. Nu weet ik intussen dat dit voor een deel zo is, maar dat het niet altijd de hindernissen betreft die ìk als gevaarlijk beschouwde.
Moniek schreef:ps hebben jullie wel eens gehoord van de doden race misschien moet en we daar voor pleiten of dat verboden kan worden.
juleke schreef:Als we dan toch omwille van de ongevallen niet meer 'mogen' crossen, dan mogen we dus ook niet meer:
- turnen
- mountainbiken
- skiën
- skateboarden
- racen met auto's
- voetballen
- schaatsen
- wielrennen
- tennissen
- basketballen
- motocrossen
en zo kan ik nog wel even doorgaan denk ik..
Voltigeur schreef:juleke schreef:Als we dan toch omwille van de ongevallen niet meer 'mogen' crossen, dan mogen we dus ook niet meer:
- turnen
- mountainbiken
- skiën
- skateboarden
- racen met auto's
- voetballen
- schaatsen
- wielrennen
- tennissen
- basketballen
- motocrossen
en zo kan ik nog wel even doorgaan denk ik..
Euh... als je effe gelezen had waar het topic over ging, dan had je waarschijnlijk wel geweten dat het om oneerlijke (of gevaarlijke) hindernissen in de eventing ging, welke risicio's voor het paard met zich meebrengen. Ik heb nog niet naar jou links gekeken, maar het lijkt mij heel sterk dat daar iets van een paard in te bemerken valt...
detour schreef:Moniek schreef:ps hebben jullie wel eens gehoord van de doden race misschien moet en we daar voor pleiten of dat verboden kan worden.
MIsschien kun je daar een nieuw topic over openen, Moniek.
Moniek schreef:beetje raar genomen ja.
dit gaat om sporten zonder dieren.
wat je doet met je eigen lijf zal mij een zorg zijn.
detour schreef:wat je doet met je eigen lijf zal mij een zorg zijn.
Moniek, net schreef je nog dat je wilde dat iedereen heel zou blijven!![]()
In ieder geval ben ik wel benieuwd naar je dodenrace, misschien optie voor ander topic?
Voltigeur schreef:Moniek schreef:beetje raar genomen ja.
dit gaat om sporten zonder dieren.
wat je doet met je eigen lijf zal mij een zorg zijn.
Ik val bijna stijl achterover!!! Ik ben het zowaar eens met Moniek, en vice versa... (wat dit betreft toch![]()
)
sfranken schreef:Oke Moniek je hebt helemaal gelijk maar omdat ik elke maand erg veel geld en tijd overhield was ik op zoek naar iets. Heb besloten mijn geld uit te geven aan een paard. Helaas was dit maar een eenmalige uitgave en nog hield ik steeds geld en tijd over. Nadat ik merkte dat er in dressuur en springen te weinig geld en tijd verloren ging besloot ik SGW te gaan doen. Een prettige bijkomstigheid was dat ik niets om mijn paard geef en haar zo aan alle gevaren bloot kan stellen. Drie vliegen in klap. ( veel extra kosten door de wedstrijden die ver weg zijn en alle extra -verzorgings- spullen, daarnaast krijg ik mijn tijd vol omdat ik er intensief voor moet trainen en als laatste een goede manier om mijn paard naar de kl*te te helpen) Wat ik erg jammer vind is dat er op een of andere manier een band is ontstaan met mijn paard, het schijnt zo te zijn dat je elkaar volledig moet vertrouwen om deze sport te kunnen beoefenen. Maar gelukkig zijn de gevolgen zo groot dat deze band niet van lange duur zal zijn. De perfecte sport dus!!!
detour schreef:.. en de meeste ognevallen gebeuren gewoon op stal of in de weide..
Is dat ook de schuld van de mens? Of is dat domme pech?..
Beetje banketstaaf om hier te zeggen maar in de rensport waar ik werkte kregen de meeste paarden blessures op stal of in de wei namelijk.
Moniek schreef:goh we komen nog ergens!!![]()
![]()
wie weet wat de toekomst brengt,ik hou wel van wat tegengas ook ram toevallig?