Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marieketencate schreef:Ja, die Atex spray...laatst kwam iemand me vertellen dat Rex zo'n aparte kleur had, mooie bruinschimmel
Citaat:Gallen zijn overvulde peesscheden of gewrichtszakken. Ze komen veel voor bij het kootgewricht. Gallen bij jonge paarden betekenen meestal dat het beenwerk voos is, verkeerde beenstanden of verwaarlozing van de voeten. Als het paard er niet kreupel van wordt, kan je de gallen het beste negeren. Als het paard er wel kreupel van wordt, moet je de dierenarts erbij halen.
Citaat:3) gewrichtsgallen
-Een gal is een onder de huid zichtbare uitpuiling van een gewrichtszak, peesschede of slijmbeurs. De uitpuiling is het gevolg van een overvulling van het gewricht of de peesschede, waaraan een overproduktie van gewrichts- of peesschedevloeistof ten grondslag ligt. Gallen treden in het algemeen op wanneer te hoge eisen aan het paard worden gesteld.
Soms treden ze op bij jonge dieren, die weinig werk hebben gedaan; dan is het een aanwijzing voor minderwaardig beenwerk. Kreupelheid treedt niet op tenzij in geval van ontsteking, deze gal voelt dan meestal warm aan en is vaak pijnlijk bij betasting.
Gewrichtsgallen ontstaan door overvulling van de voorknie, aan de binnen- en buitenkant van de kogel, net voor de buigpezen en zijn meestal rond van vorm. Bij de beoordeling van de gallen moet altijd de leeftijd van het paard en de aard van het werk in aanmerking genomen worden om tot een juiste conclusie te komen over de ernst van de afwijking.
4) peesschedegallen:
Deze ontstaan door beschadigingen aan de pezen en we vinden ze vooral boven de kogel aan de achter-, binnen- en buitenkant, en soms onder de kogel in de kootholte. Soms vinden we ze aan de voorkant, de voorkootgal, en dit is een gal van de slijmbeurs, die op de voorvlakte van het kootgewricht onder de strekpees ligt.
chantal_cs schreef:anja15 --> Murphy had helaas erg veel last van blessures. Steeds ging het wel over, bouwde je weer voorzichtig op. Maar de zware sport bleek hij toch niet aan te kunnen en dan kwam de volgende blessure weer...
Het was een super sportpony, maar ja die blessures maakte het erg zuur...
Vorig jaar februari heeft hij zijn laatste peesblessure gehad. Hiervoor heeft hij heeeel lang rust gehad. Weer heel rustig opgebouwd. En dat ging heel goed. Maar voor de sport durfden wij hem niet meer te gebruiken.
We hebben hem lang op internet gehad, heel veel reakties gehad. Maar iedereen haakte af toen ze het bindweefsel zagen wat van de blessures was overgebleven (snap ik ook best).
2 weken geleden kwamen er mensen kijken die een manege runnen.
Ze wilden Murphy voor privé gebruik (recreatief) gebruiken, maar hij moest ook een paar manege lessen lopen in de week.
Nou was ik altijd tegen het verkopen van een paard naar een manege.
Maar voor Murphy leek dit een perfecte oplossing. Hij hoeft niet het volle manege programma te lopen en krijgt daar de aandacht die hij verdient.
Daarom heb ik hem dus weg gedaan. Ik kan er nog steeds om huilen hoor, het is zóóóón gaaf beest. Maar ja ik denk dat dit de beste oplossing was.
Lielle schreef:daasspray, meen ik toch. Zal thuis even kijken.
Citaat:Edit: dikke benen (zgn stalbenen) kunnen wel komen door te lang op stal staan of teveel eiwitten in het gras. Dan zijn echter alle benen dikker en voelen ze waterig aan, een gal is echt een bult op 1 plek. Juist om opgelopen benen te voorkomen, gaan ze bij mij na de cross nog een paar uur de wei op..
marieketencate schreef:Edit: dikke benen (zgn stalbenen) kunnen wel komen door te lang op stal staan of teveel eiwitten in het gras. Dan zijn echter alle benen dikker en voelen ze waterig aan, een gal is echt een bult op 1 plek. Juist om opgelopen benen te voorkomen, gaan ze bij mij na de cross nog een paar uur de wei op..
marieketencate schreef:Juist om opgelopen benen te voorkomen, gaan ze bij mij na de cross nog een paar uur de wei op..