[SGW] [HK] Slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:15

dat is een goeie!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:15

Ja, die Atex spray...laatst kwam iemand me vertellen dat Rex zo'n aparte kleur had, mooie bruinschimmel

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:16

Mooi dat Murf het goed heeft daar!

Ik heb gisteren de atex daas spray uitgeprobeerd, pfff stinken!!! Maar het helpt wel Geen enkele vlieg op haar gezien!

Een vriendin van me was even mee en we gingen na het rijden nog het meertje tegenover ons in. Was echt leuk, we zijn met kleren en al het water ingegaan. Was echt lekker. Madine vond het ook geslaagd geloof ik

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:19

marieketencate schreef:
Ja, die Atex spray...laatst kwam iemand me vertellen dat Rex zo'n aparte kleur had, mooie bruinschimmel

Hahaha
Ik heb nog geluk dat ze een vos is, valt het nog niet zo op

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:33

ik heb inmiddels een nieuwe fles, die stinkt minder en is ook wit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:35

Volgens mij heb je dan de vliegenspray van Atex? Of een ander middel? Voor zover ik weet is alleen de daasspray bruin. En idd, op een schimmel zie je het aardig terug. Heb je zomaar ineens een maanzaadschimmel (zoals mijn vriendje een vliegenschimmel noemt).

Bevalt ons goed trouwens. Hoewel we nu voor in de wei een Jomanda-gewaad hebben aangeschaft (de WB Soft Mesh Combo), Ret is rustiger met een vliegendeken op en dat kan hij nu wel even gebruiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:37

daasspray, meen ik toch. Zal thuis even kijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:56

Ik zal dat spul dan maar niet aanschaffen voor Ienie. Moet zeggen dat ik in de wei bij het rijden trouwens geen enkele daas zie.

We hebben wel enorm last van allerlei beesten hier.
*vogels: die vliegen de stal in als het paard eruit is en trekken de drollen uit mekaar door de hele stal op. Dus met stallen uitdoen niet even 2 drollen eruit halen, maar de hele stal schoonmaken

*meikevers. Elke avond om kwart voor 10 zijn ze er. Ze zijn blind en viegen steeds tegen het hoofd van paard en ruiter aan. Paarden worden er hysterisch van

*vliegen. Die proberen in de ogen van de paarden te kruipen

*langpootlarven: die hebben vorig jaar de helft van de wei kapot gevreten. Hopelijk blijven ze dit jaar weg

*Konijnen. Ze hoeven niet te zeuren dat er nog maar weinig konijnen zijn in Nederland. Die wonen namelijk allemaal bij ons in Limburg in de wei. En brutaal dat ze zijn. Als je gaat rijden en ze zitten midden op je hoefslag, dan gaan ze echt niet aan de kant. Ze graven de hele wei en ons gazon kapot.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:59

Hmm dan ga ik dat vliegenmiddel ook maar is aanschaffen! Ik wordt helemaal gek hier van de dazen!

Mijn paarden hebben het sinds vanochtend helemaal super voor elkaar!
Ik had ze in een stuk wei lopen waar ik helaas geen schaduw had.
Vanochtend zijn de koeien voor het laatst in de wei naast de paarden geweest en mocht ik mooi een heel stuk bij de wei van de paarden aantrekken.
Nu hebben ze niet te veel gras, omdat de koeien er al gelopen hebben. Maar toch genoeg zodat ze geen wortels uit de grond gaan trekken.
Ook hebben ze nu een hele grote schaduw plek waar ze lekker kunnen staan als het zo warm is.
De wei is echt mega groot nu!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:30

Ik had laatst ook last van meikevers!!
Wist niet wat het was en Sam werd er ook helemaal gek van, ze maken echt herrie en wat je zei ze vliegen steeds tegen je op, hem mijn moeder met een zweep achter ze aan gestuurd en sindsdien geen last meer van gehad

Gisteren springles, Sam was zo gek als een deur, alleen maar heel hard sjeezen en niet willen luisteren
Misschien dat we hem maar een weekje rust gaan geven ofzo, hij is de laatste tijd namelijk wel erg hard zijn best aan het doen om zich overal aan te onttrekken en een weekje rust vind ik eigenlijk ook wel lekker klinken, maar ik ben zo bang dat hij er iets van krijgt, hij staat 8 uur op de wei en daar staat nog best wel wat gras.. zodra hij in z'n stalletje staat heeft ie ook genoeg te doen, want hij heeft een enorme hooibult en om de een of andere reden ligt er nu 'vies' hooi i.p.v. stro, maarja Sam is niet zo kieskeurig, dus ik denk niet dat hij het ook zo ziet..
Sam is trouwens 5 jaar, dus nog wel heel erg aan het puberen

Maar ik ben bang voor extra vetophopingen enzo , hij heeft nu al grote gallen aan z'n pootjes.. Mmm wat denken jullie zou het helpen of maak ik het mezelf zo alleen maar lastiger?

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:34

Ik zou hem denk ik even een poosje rust geven. Gallen kunnen toch komen door overbelasting?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:46

Geen idee of gallen ook van overbelasting kunnen komen, zou maar zo kunnen..
Ik dacht altijd dat ze door het gras kwamen, eiwitten ofzo, door het rijden worden ze bij Sam meestal wel wat minder..

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:50

Gallen komen idd o.a. door overbelasting, iig zeker niet door eiwitten.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:55

Dit stond ergens op internet:

Citaat:
Gallen zijn overvulde peesscheden of gewrichtszakken. Ze komen veel voor bij het kootgewricht. Gallen bij jonge paarden betekenen meestal dat het beenwerk voos is, verkeerde beenstanden of verwaarlozing van de voeten. Als het paard er niet kreupel van wordt, kan je de gallen het beste negeren. Als het paard er wel kreupel van wordt, moet je de dierenarts erbij halen.

Ik vind het een beetje een vreemde beredenering Ik heb altijd gehoord dat het van overbelasting komt en dat het niet ernstig is.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:58

Dat is idd een beetje vreemde beredenering Andrea!

Lucky heeft ook iets gallen achter, had ze al toen ik haar kocht. Ze is er gewoon op goed gekeurd. Loopt er ook prima op, maar het kan idd een reaktie zijn van overbelasting.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:01

Je kunt niet zonder meer zeggen dat het niet ernstig is, het kan een signaal zijn van onderliggende diepere problemen.
Je moet wel je werk aanpassen (of een andere oorzaak wegnemen), maar je kunt de gallen zelf niet behandelen en dat is ook niet nodig. Bij oudere paarden is het gewoon slijtage, en ook dan is het een kwestie van negeren.
Bij jonge paarden kan het idd ook vanzelf wegtrekken als ze meer gaan werken, de pezen en banden sterker worden en het beenwerk opdroogt.

Gallen zijn zogenoemde zachte beengebreken

Citaat:
3) gewrichtsgallen

-Een gal is een onder de huid zichtbare uitpuiling van een gewrichtszak, peesschede of slijmbeurs. De uitpuiling is het gevolg van een overvulling van het gewricht of de peesschede, waaraan een overproduktie van gewrichts- of peesschedevloeistof ten grondslag ligt. Gallen treden in het algemeen op wanneer te hoge eisen aan het paard worden gesteld.

Soms treden ze op bij jonge dieren, die weinig werk hebben gedaan; dan is het een aanwijzing voor minderwaardig beenwerk. Kreupelheid treedt niet op tenzij in geval van ontsteking, deze gal voelt dan meestal warm aan en is vaak pijnlijk bij betasting.

Gewrichtsgallen ontstaan door overvulling van de voorknie, aan de binnen- en buitenkant van de kogel, net voor de buigpezen en zijn meestal rond van vorm. Bij de beoordeling van de gallen moet altijd de leeftijd van het paard en de aard van het werk in aanmerking genomen worden om tot een juiste conclusie te komen over de ernst van de afwijking.

4) peesschedegallen:

Deze ontstaan door beschadigingen aan de pezen en we vinden ze vooral boven de kogel aan de achter-, binnen- en buitenkant, en soms onder de kogel in de kootholte. Soms vinden we ze aan de voorkant, de voorkootgal, en dit is een gal van de slijmbeurs, die op de voorvlakte van het kootgewricht onder de strekpees ligt.

http://www.daphorst.nl/artpaardbeengebreken%201.htm
Wie vroeg er laatst naar droes?
http://www.mijnlievelingsdier.nl/paarde ... /droes.htm

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:14

Okeej dat wordt dus wat rustiger aandoen..
Het is wel een beetje een kleine slappeling hoor
Zo hard heb ik hem nou ook niet aan het werk gezet de laatste tijd..
Zijn beenstand is verder wel goed en mijn hoefsmid heeft er in ieder geval niks over gezegd.

Ik dacht echt dat je die kreeg door het jonge gras enzo (hebben mensen mij altijd vertelt), 's winters had ie er namelijk bijna geen last, waren zijn beentje mooi droog en geen bultjes.
Mijn ouders hadden ook allebei zoiets van maak je niet druk is niks ernstigs.. voel me k*t
Gelukkig heeft hij er verder geen last van, loopt er niet anders door..
Misschien dat de fysio wat weg kan masseren, zit er nou vocht in?
Of is dit dom gedacht?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:25

Pas er toch maar mee op! Chico had ook een gal door overbelasting door een super zware cross in Gorssel (nu zou ik met zo'' n slechte bodem nooit meer starten, maar toen was ik nog niet zo op de hoogte van dit soort dingen).....jaren mee doorgelopen, gal was zacht en teamdierenarts vond dat we niets aan moesten laten doen. Zelfs EK mee gelopen. Half jaar later ging het mis (was dus een peesschedegal) en is hij eraan geopereerd. Zijn pees was aan het rafelen en die hebben ze weer schoon gemaakt.

Door de enorme complicaties bij de operatie is hij er 2 jaar uitgeweest...peesje ziet er nu echter heel mooi uit!

Edit: dikke benen (zgn stalbenen) kunnen wel komen door te lang op stal staan of teveel eiwitten in het gras. Dan zijn echter alle benen dikker en voelen ze waterig aan, een gal is echt een bult op 1 plek. Juist om opgelopen benen te voorkomen, gaan ze bij mij na de cross nog een paar uur de wei op..
Laatst bijgewerkt door SGWuppie op 14-07-05 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:27

chantal_cs schreef:
anja15 --> Murphy had helaas erg veel last van blessures. Steeds ging het wel over, bouwde je weer voorzichtig op. Maar de zware sport bleek hij toch niet aan te kunnen en dan kwam de volgende blessure weer...
Het was een super sportpony, maar ja die blessures maakte het erg zuur...

Vorig jaar februari heeft hij zijn laatste peesblessure gehad. Hiervoor heeft hij heeeel lang rust gehad. Weer heel rustig opgebouwd. En dat ging heel goed. Maar voor de sport durfden wij hem niet meer te gebruiken.
We hebben hem lang op internet gehad, heel veel reakties gehad. Maar iedereen haakte af toen ze het bindweefsel zagen wat van de blessures was overgebleven (snap ik ook best).
2 weken geleden kwamen er mensen kijken die een manege runnen.
Ze wilden Murphy voor privé gebruik (recreatief) gebruiken, maar hij moest ook een paar manege lessen lopen in de week.
Nou was ik altijd tegen het verkopen van een paard naar een manege.
Maar voor Murphy leek dit een perfecte oplossing. Hij hoeft niet het volle manege programma te lopen en krijgt daar de aandacht die hij verdient.
Daarom heb ik hem dus weg gedaan. Ik kan er nog steeds om huilen hoor, het is zóóóón gaaf beest. Maar ja ik denk dat dit de beste oplossing was.

Zo te horen heb je dan zeker het beste voor murphy gedaan

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:44

Lielle schreef:
daasspray, meen ik toch. Zal thuis even kijken.

Ik heb ook de Atex Fly spray (die is idd wit). Ik had graag de daas spray gehad, maar aangezien ik een schimmel heb, toch maar voor de andere gekozen. Die hertshoornolie die in de daasspray zit geeft idd hele vieze vlekken op je schimmel die je er bijna niet meer af krijgt. Gelukkig hebben wij niet al te veel dazen hier in de buurt en ik heb het idee dat de fly spray van Atex ook wel tegen de dazen helpt. Ze landen wel op mijn paard, maar vliegen toch ook gelijk weer weg.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:45

Citaat:
Edit: dikke benen (zgn stalbenen) kunnen wel komen door te lang op stal staan of teveel eiwitten in het gras. Dan zijn echter alle benen dikker en voelen ze waterig aan, een gal is echt een bult op 1 plek. Juist om opgelopen benen te voorkomen, gaan ze bij mij na de cross nog een paar uur de wei op..

Mmm ik weet niet precies wat het is..
Het is wel een soort van verdikking, maar dan aan beide kanten van z'n been.. Het is trouwens wel op al zijn benen..
Het voelt wel een beetje waterig. Ik kan het ook niet zo goed omschrijven..
Maar ik heb een stukje van paardnatuurlijk gevonden..
Zal het zo even overtypen (kan het niet kopieren)

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:47

Zoals jij het omschrijft lijken het geen gallen.....kijk maar eens of het minder wordt als je een tijd over het harde stapt. Gallen zijn er nl altijd, ze worden meestal alleen zachter van het rijden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:49

marieketencate schreef:

hetzelfde maar dan in de molen.
Trammelant heeft heel erge stalbenen, sinds een heftige einschuss aanval is dat nooit meer over gegaan. Maar vief, jouw verhaal klinkt idd als stalbenen, wsl is het na het rijden ook gewoon weg.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:52

marieketencate schreef:
Juist om opgelopen benen te voorkomen, gaan ze bij mij na de cross nog een paar uur de wei op..

Dat doen wij idd ook altijd. Ik vind het vooral nodig als je ver weg hebt gereden. Ze hebben dan al lang op de trailer gestaan.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:58

De gevolgen van te veel eiwitten:
Een paard kan allergisch zijn voor bepaalde eiwitten. Voer je te veel eiwitten, dan zullen bepaalde klachten verergeren "bultjes" en "dikke benen" zijn bekende eiwitgerelateerde symptonen.
Een teveel aan eiwit kan een (mede) oorzaak zijn voor zomerexceem
Een teveel aan eiwit lijkt een oorzaak te zijn voor mok.

Nou na het lezen van dit stukje denk ik dus dat Sam een paard is met een teveel aan eiwit.
De dikke benen hebben we, we hebben de zomerexceem en we hebben last van mok...

In ons land staat ook wel veel gras.. Heb hem nu al expres in een ander stuk staan, waar dat dit jaar niet bemest is. (hij staat ongeveer zo'n 8 uur per dag op de wei)