[SGW] SGW Vlietland, nabesprekingstopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:52

Ik heb ook een top dag achter de rug. Losrijden voor dressuur was zoals bekend geen fijne bodem. Ik heb het er ook maar gewoon bij laten zitten; rondje draf en galop en prima. Toen ik dus veel te vroeg de ring al in mocht heb ik dat ook maar gewoon gedaan. Braaf proefje gereden en. 195 en 9e. Losspringen ging normaal behalve dat ik kon roepen wat ik wilde (stijl! oxer!) maar dat er toch andere mensen voor mijn neud reden of de hindernis verbouwd werd. Moet toch iets brutaler worden vrees ik. Geen onoverkomelijk probleem gelukkig. In het springparcours wilde Owen als een dolle van start. Tussen 2 en 3 maakte hij dus ook een flinke glijer en kreeg ik een reeks bokken om de oren. De rest van het springparcours heb ik de handrem er iets te veel op gehouden wat resulteerde in 4 balken. Ik maakte me geen zorgen om de cross. Hij was gretig zat!
Richting het starthok weer het nodige gehops maar kon hem overtuigen tot netjes stilstaan tot de start. Van start tot finish met een lekker ritme gereden. Terug genomen in de bochten en dan weer lekker gas. Mini hapering op de dubbel van haagjes en bulfin en verder overal passend en vloeiend overheen. Het is een topper!
Wat is het toch een leuke cross he. Overal paarden, grooms en bezoekers. Dat geeft zo’n leuke sfeer. Heb er weer van genoten.

FF: fijn dat je een hier lekker hebt kunnen rijden.
Liees: Of het verstandig is durf ik niet te zeggen. Vind het eigenlijk nog knap dat je nog durft te gaan rijden als je er zo vaak vanaf bent gefloept. Je verdient in ieder geval punten voor doorzettingsvermogen.
Zeph: Sprak je al bij het secretariaat. SUper gedaan hoor. Zeker voor een 3e keer.

Lieees

Re: SGW Vlietland, nabesprekingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:58

Pol fijn dat je zo lekker hebt gereden! Het is ook echt een mooie cross en een prachtig gebied. (mijn paardje staat in de buurt gheghe)
Haha ja agh, op dat moment wil je gewoon zo graag verder en je niet laten stoppen door een stomme valpartij. Het was gewoon onnodig, volgend jaar crosstraining & ander zadel en dan moet het goedkomen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:10

IK had bij het incrossen inderdaad nog nagevraagd of jij wel mocht starten gezien je al 2 keer( op dat moment, nog geen 3 minuten later de 3e keer) naast je paard lag ;).
Voor mij was het behoorlijk knudde dat je door mocht omdat je een behoorlijk gevaarlijke situatie hebt veroorzaakt voor mij en mijn pony : wij gingen bijna samen onderuit omdat je paard op ons af kwam stormen en precies in mijn aanrijden voor de hindernis stond.Mijn pony heeft zich netaan staande kunnen houden.

Je zou kunnen zeggen dat ik woest uit de cross kwam en dan druk je het eerlijk gezegt nog zacht uit :j
De rest van de cross niet meer lekker gereden: onzekere pony die er geen plezier meer in had, bij elke hindernis vragen of we wel echt gingen en behoorlijk terugkomen terwijl ze normaal flink aantrekt op de hindernis. Dan is er geen moment meer lekker rijden tussen ;)
Ik hoop haar donderdag op mijn wekelijkse crosstraining weer goed op de hindernissen te kunnen krijgen en haar plezier erin terug te vinden.

Eerlijk gezegt vind ik zadel zonder wrong en een gladde broek een banketstaaf excuus: dat weet je toch allang? dan heb je je toch niet goed voorbereid?
En een paard voor het eerst crossen op vreemd terrein meteen op zo'n wedstrijd als vlietlanden? wat was er mis met een cross training op bv. voorhout? Je neemt een 3 jarige toch ook niet meteen mee op een dressuurwedstrijd want hij is zadelmak :n ? Daar train je toch ook eerst heen?

Over het starten na 3 keer vallen zijn de meningen behoorlijk verdeeld dan, ik vind het inderdaad ook onverantwoord.
Zeker als je daarna met smoesjes van weining wrong en een gladde broek komt want dat had je in de cross ook.
Wellicht de volgende keer even nadenken waarom het al tot 3 keer toe misging en dan blij zijn dat je niet bovenop een hindernis neergekomen bent.
Je ging er de 2 keer dat ik je hebt zien vallen behoorlijk makkelijk af.

Ik moet zeggen dat ik, en vele op het terrein met mij je verschrikkelijk onverantwoord bezig vonden.
1 val kan gebeuren, maar na 3 maal doorgaan vraag je om moeilijkheden: niet voor jezelf danwel voor andere danwel je paard :n

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:17

Lieees schreef:
Het werd geloof ik wel omgeroepen.. Dacht dat alleen de 2 paarden die na mij kwamen er last van hebben gehad, daarna hadden ze hem alweer te pakken gelukkig.

En dat zijn er 2 teveel... :o Het is niet altijd te voorkomen, maar het is wel heel jammer voor de 2 die achter jou aan kwamen. Dat je er afkukelt kun je niets aan doen, maar dat de cross dan niet stil gelegd wordt is wel jammer. Heeft dan toch een minuut of 4 geduurd voor de boel weer onder controle was.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:25

smurffie schreef:
IK had bij het incrossen inderdaad nog nagevraagd of jij wel mocht starten gezien je al 2 keer( op dat moment, nog geen 3 minuten later de 3e keer) naast je paard lag ;).
Voor mij was het behoorlijk knudde dat je door mocht omdat je een behoorlijk gevaarlijke situatie hebt veroorzaakt voor mij en mijn pony : wij gingen bijna samen onderuit omdat je paard op ons af kwam stormen en precies in mijn aanrijden voor de hindernis stond.Mijn pony heeft zich netaan staande kunnen houden.

Je zou kunnen zeggen dat ik woest uit de cross kwam en dan druk je het eerlijk gezegt nog zacht uit :j
De rest van de cross niet meer lekker gereden: onzekere pony die er geen plezier meer in had, bij elke hindernis vragen of we wel echt gingen en behoorlijk terugkomen terwijl ze normaal flink aantrekt op de hindernis. Dan is er geen moment meer lekker rijden tussen ;)
Ik hoop haar donderdag op mijn wekelijkse crosstraining weer goed op de hindernissen te kunnen krijgen en haar plezier erin terug te vinden.

Eerlijk gezegt vind ik zadel zonder wrong en een gladde broek een banketstaaf excuus: dat weet je toch allang? dan heb je je toch niet goed voorbereid?
En een paard voor het eerst crossen op vreemd terrein meteen op zo'n wedstrijd als vlietlanden? wat was er mis met een cross training op bv. voorhout? Je neemt een 3 jarige toch ook niet meteen mee op een dressuurwedstrijd want hij is zadelmak :n ? Daar train je toch ook eerst heen?

Over het starten na 3 keer vallen zijn de meningen behoorlijk verdeeld dan, ik vind het inderdaad ook onverantwoord.
Zeker als je daarna met smoesjes van weining wrong en een gladde broek komt want dat had je in de cross ook.
Wellicht de volgende keer even nadenken waarom het al tot 3 keer toe misging en dan blij zijn dat je niet bovenop een hindernis neergekomen bent.
Je ging er de 2 keer dat ik je hebt zien vallen behoorlijk makkelijk af.

Ik moet zeggen dat ik, en vele op het terrein met mij je verschrikkelijk onverantwoord bezig vonden.
1 val kan gebeuren, maar na 3 maal doorgaan vraag je om moeilijkheden: niet voor jezelf danwel voor andere danwel je paard :n

Nogmaals wil ik mijn excuses aanbieden. Jij mag uiteraard ook je mening hebben of het onverantwoord was, en vanuit jou oogpunt snap ik het ook. Ik had graag crosstrainingen willen doen maar had helaas geen mogelijkheid om daar te komen. Met het zadel springen gaat normaal goed maar met de gekke sprongen die hij maakte voldeed het niet. Ik heb uiteraard wel geoefend met springen en gekke dingen bij de sprong dus echt onvoorbereid was ik ook niet. Maar ik begrijp echt volkomen dat je boos bent en je hebt er alle recht toe. Ik hoop ook met recht dat je je paard het plezier terugvind.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:26

texelse schreef:
Lieees schreef:
Het werd geloof ik wel omgeroepen.. Dacht dat alleen de 2 paarden die na mij kwamen er last van hebben gehad, daarna hadden ze hem alweer te pakken gelukkig.

En dat zijn er 2 teveel... :o Het is niet altijd te voorkomen, maar het is wel heel jammer voor de 2 die achter jou aan kwamen. Dat je er afkukelt kun je niets aan doen, maar dat de cross dan niet stil gelegd wordt is wel jammer. Heeft dan toch een minuut of 4 geduurd voor de boel weer onder controle was.

Tuurlijk zijn dat er 2 te veel!! maar de communicatie via die walkie talkies ging blijkbaar niet snel genoeg waardoor de cross niet op tijd stilgelegd kon worden. Had absoluut beter geweest als het wel was gebeurd.

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:33

Ik ben het met smurffie eens; als je weet dat je zadel glad is, trek je niet ook nog een gladde broek aan als je weet dat je kans om te vallen daardoor significant vergroot wordt. Ik neem althans niet aan dat je zondag voor het eerst met een dergelijke rijbroek op het betreffende zadel zat..... Daarnaast inderdaad: als je nog nooit een oefencrossje hebt gereden, is Vlietland best wel 'heftig' om mee te beginnen. Doe dan eerst een training in Voorhout of doe mee aan de oefencross bij de Ripse Ruiters of in Stompwijk, dat zijn laagdrempelige crossjes om mee te beginnen en zo wordt je paard ook wat minder overdonderd.
Het kan altijd gebeuren dat je van je paard valt tijdens de cross en dat je paard los raakt, en dat is behoorlijk *** voor degenen die na jou komen, maar in jouw geval denk ik dat het niet helemaal verantwoord was om alsnog door te gaan. Tot zover!

smurffie: gefeliciteerd met je verjaardag :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:39

Ik denk niet dat de organisatie iets kan worden aangerekend :n De ruiter had zelf de verandwoordelijkheid moeten nemen om niet te starten met 3 keer een val voor de cross uberhaupt begon. Ze hadden mij ook niet eerder kunnen stoppen gezien ik op hindernis 4 in de problemen kwam, net na dat open stuk. Ook kon de hindernisjury op 4 het paard niet aan zien komen omdat ze in een hoek zaten.

Als je wel mogelijkheid hebt om met een trailer op een wedstrijd te komen moet het ook mogelijk zijn om een crosstraining op voorhout te doen (wat ongeveer 20 minuten bij de vlietlanden vandaan is) waar ook prive trainingen kunnen worden gedaan bij erik. Wellicht dan een tip voor een volgende wedstrijd ;)

Asbadedas@ Dankje! :D

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:15

smurffie gefeliciteerd met je verjaardag

Polo jouw stuk langs de springring zag er goed uit.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:01

Als een val van een ruiter en/of paard niet direct opgelost kan worden door het paard te pakken en de ruiter te helpen, moet er via de walkie talkie aan de organisatie gemeld worden dat er problemen zijn. De wedstrijdleider(?), TA (?) bepaalt dan dat de cross stil gelegd wordt en er kan dus iemand de ruiter bij de hindernis waar hij naar onderweg is tegemoet lopen om hem daar via de signalen met de rode vlag te stoppen en de tijd te klokken dat de cross stil gelegd is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:05

Zondag ook meegereden in de oefencross en mij verbaasd over het niveau van ruiters en paarden. Ik weet het, het is het allereerste begin van crossen. Maar als mensen met losrijden voor het springparcours 10x aanrijden op een stijltje en het paard springt misschien 1 of 2x wat doe je daar dan.

Ik heb ook een jong en groen paard mee, maar hij springt wel braaf zn rondje. Maar als er dan mensen komen die nog nooit een terreintraining hebben gedaan of op vreemd terrein gesprongen dan ben je dom en onverantwoord bezig. Naar jezelf, je paard en de omgeving.
En dat is niet alleen lieees geweest, maar ik heb er echt veel gezien waarvan ik dacht ga aub naar huis en ga oefenen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:16

Ben ik het mee eens lau. Vind het onverantwoord, want je hebt niet alleen jezelf er mee. Maar ook je paard en andere mensen/paarden.

en edit: sorry maar 4 keer afvallen op 1 dag? Vind het belachelijk dat je dan de cross nog in gaat.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:23

Dat zie je tegenwoordig overal, en daarom vind ik het ook zo onverstandig om de dressuur eruit te halen. Van mij mogen ze de dressuurpunten om wel te mogen crossen omhoog halen. Want de dressuur is de basis van alles.
Ik zie steeds meer en meer mensen die hun paarden en pony's overal overheen jagen.
I.p.v. de eisen te versoepelen mogen ze van mij de eisen om de mogen crossen ernstig aanscherpen. Dan maar minder crossers.

En inderdaad Saar, 4x vallen en dan nog excuses zoeken!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:24

Ben ik het ook mee eens.

al moet ik zeggen... op basis van mijn springparcours zullen er ook wel gedacht hebben: 2 weigeringen en een balk :+ snap het zelf ook nog steeds niet. Normaal rijden we toch een foutloos parcours. Maar goed, wij hebben wel terreinervaring en hebben de cross foutloos rond kunnen rijden.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:30

In het geval van Liees gaat het dus ook nog eens om een net 4 jarige. Als je zelf weinig ervaring hebt, en het paard nog geen crossterrein gezien heeft, doe je dat toch niet? Op zo'n manier houdt hij er echt geen goede ervaring aan over. Dat is ook gewoon zonde voor zo'n paard

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:30

De grens om de cross in te mogen is 135 dressuurpunten. Dat mag idd wel omhoog!!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:33

Is het heel raar als ik schrijf dat je voor een L cross een L dressuurproef moet kunnen rijden en voor een M cross een M dressuurproef moet redden? Eventueel wat aangepast en dan bv. 165 punten om door te mogen gaan?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:33

Ik moet zeggen dat mijn paard zich ook misdragen heeft met losrijden voor het springen (op een dusdanige manier dat ze bij de vetcheck nog herkend werd :o ) maar als ik er 3 of 4 keer afgevallen was of zelfs maar 1 of 2x was ik echt niet gestart.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:34

Ik vind eigenlijk ook wel dat de cross even stilgelegd had moeten worden, ook al betekent dat dat mijn start uitgesteld had moeten worden. Ook niet leuk, maar wel beter dan ineens een loslopend paard voor je neus hebben. Ik schrok me ook wel rot hoor.

Sorry lieees, ik moet me toch aansluiten bij de heersende mening hier. Ik ben het er mee eens dat het onverantwoord is om in de cross nog te starten na 3 keer vallen. Het is dan wijzer om eerst wat trainingen te volgen, voordat je voor een oefencross rijdt.

Ik startte 3 minuten na Lieees, 1,5 minuut na Smurffie dus en het loslopende paard van lieees kwam mij tegenoet vlak nadat ik de bocht omging naar dat lange rechte stuk tussen 3 en 4. Hij draaide meteen om en ging voor me uit rennen. Ik ben na even twijfelen maar gewoon doorgereden, ik kan er immers ook niets aan doen en kan hem toch niet vangen. Aan het het einde van het rechte stuk heb ik mijn paard wat ingehouden, zodat toeschouwers het paard konden vangen. De hindernis direct daarna was even lastig na alle commotie onderweg, maar wel nog wel te doen gelukkig. Ze was braaf.

Ik ben niet boos ofzo en mijn rit is er niet door verpest. Mijn paard houdt sowieso al wat in voor hindernissen, dat lag niet aan die situatie, maar ik vind wel dat het allemaal voorkomen had kunnen worden. Oefencrossen zijn inderdaad om te oefenen, maar training vooraf is imo onmisbaar. Geen goede reclame ook voor deze mooie sport. Ik vond het echt weer zo gaaf om mee te rijden en heb genoten van onze rit, en aan het gejuich en geklap te horen, toen in door de waterbak reed, vond het publiek het ook mooi :)

@pol thx, er zit weer een stijgende lijn in. Fijn dat jij ook lekker hebt gereden.
Zephyr: top!
Ook voor de rest die fijn heeft gereden +:)+
En als 't even minder ging, volgende keer beter :(:)
@javayo: dat herken ik. Door de zenuwen rijd ik de springparcoursen voor de cross ook veel slechter dan normaal. Daarom heb ik dus even voor de oefencross gekozen, minder spannend.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:36

@Margreet: Heel raar misschien niet, maar als ik terug denk aan die tijger van ons, die zo safe is/was in de cross, maar met de dressuur in ieder onderdeel afgestraft werd door haar "voorwaartse drang", waardoor er overal spanning bij geschreven stond, en de punten dus heel laag bleven..., dan zou het wel heel jammer zijn

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:37

MargreetW schreef:
Is het heel raar als ik schrijf dat je voor een L cross een L dressuurproef moet kunnen rijden en voor een M cross een M dressuurproef moet redden? Eventueel wat aangepast en dan bv. 165 punten om door te mogen gaan?

Ben ik het mee eens margreet!
Ik vind het ook zo apart, een tijd geleden was er toch de discussie in de hoefslag of bit door geronomeerde mensen in de eventing dat de eisen omhoog moesten om het veiliger te maken.
Gaan ze nu de dressuur er uit halen *andere discussie*

Snap trouwens ook niet waar de ouders van Lieess zijn in deze situatie? Mijn vader zou iets gezegd hebben in de trant van; als je niet eens kan blijven zitten heb je in de cross niks te zoeken. En daar zou hij groot gelijk in hebben.

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:41

Jaaa dat gejuich bij het water :D ik vergat bijna dat ik nog verder moest ;-) haha

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:41

Een poos geleden heb ik ook horen zeggen dat ze met de regelgeving bezig zijn, en daarbij zou de regel over het vallen dusdanig aangepast worden, dat een deelnemer die, maakt niet uit waar, valt, uitgesloten wrodt. Dus al val je tijdens het inrijden voor de dressuur van je paard, en het wordt gezien door een official, dan is het over en uit.

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:46

Ja, moeilijk.... Ik kan me namelijk ook wel situaties voorstellen waarbij het dan weer net jammer is als je gelijk wordt uitgesloten als je valt.. Maargoed, de eisen strenger ipv soepeler maken daar ben ik ook wel voor. En de dressuur eruit halen: dan wordt de samengestelde wedstrijdsport toch weer een stukje minder samengesteld, terwijl dat nou juist het idee is toch? :D (maar inderdaad: das weer een andere discussie)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:48

asbadedas schreef:
Jaaa dat gejuich bij het water :D ik vergat bijna dat ik nog verder moest ;-) haha

ja dat vond ik ook erg leuk :D mijn paard is totaal geen waterrat, maar hij werd er helemaal fanatiek van en ging nog harder stampen in het water leek het wel :D

texelse, dat vind ik wel weer wat ver gaan. er kan ook iets buiten het terrein gebeuren waar je geen vat op hebt, neem een losgebroken paard die opeens over het losrijterrein zou kletteren en jij bent net half aan het opstijgen waardoor je nog niet helemaal alert bent op een zijsprong van je paard, dan zou je al uitgeschakeld worden?