[SGW] Oefencross lunteren 17 juli voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:57

begint het bij jullie inmiddels ook te kriebelen? Ik vind het nu wel spannend worden hoor!

Ben ook wel benieuwd hoe het bij mij zal gaan met de ideale tijd. Arany heeft van nature een heel prettig (redelijk hoog) cross tempo, maar weet eigenlijk niet of dat te snel of te langzaam is. Toch maar eens oefenen.
Ik heb alleen nu geen cross stopwatch om dat bij te houden. |( Zaterdag maar eens kijken hoe we het er vanaf brengen.
Hoe doen jullie dat met de tijd?
Laatst bijgewerkt door Carmen85 op 13-07-10 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Re: Oefencross lunteren 17 juli voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:00

Carmen, Lunteren is geen terrein om het crosstempo aan te houden om op de optimale tijd te finishen, en ik ben er sowieso geen voorstander van om in het begin van het crossen (met een onervaren ruiter en paard) op de optimale tijd te rijden. Liever controle en een fijn gevoel over de cross dan de optimale tijd halen. Zelf ben ik pas halverwege het L op tijd gaan rijden!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:18

Die tijd is ook wel het laatste waar ik mee in mijn hoofd zit inderdaad.. Eerst de rest maar eens zien hoe die aanpakt :)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:32

haha ok, iets te enthousiast ;-) ik wil alles graag helemaal doen zoals het "hoort", maar dat ga ik nu uit mijn hoofd zetten.

Heb er wel heel veel zin in!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:40

Dit is ook jouw eerste oefencross o.i.d. toch? Het is wel totaal wat anders dan crosstraining zelf hoor. Een hele onbekende route (alleen weg van de andere paarden) met allemaal nieuwe hindernissen. Eerst maar eens zien hoe dat uitpakt heb ik voor mijzelf bedacht. Als ik in de lessen echt van de rest wegreed had die van mij toch wat meer twijfels..

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:14

Het is wel mijn eerste oefencross op ander terrein. Heb nu 3x les gehad bij Alice en op hetzelfde terrein 2x een oefencross gereden (los van de lessen). Bij andere paarden wegrijden is tot nu toe geen enkel probleem geweest. Als ze maar mag springen :-)

Het gaat allemaal zo goed dat ik een beetje overenthousiast begin te worden ;-) Maar ik besef wel dat een andere omgeving een wereld van verschil kan maken. Mijn paard blijft wel voorop staan, dus als ik iets niet vertrouw oid spring ik het niet. Streven is om lekker rond te rijden en vertrouwen op te bouwen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:24

Ik weet niet of ik m'n watch meeneem, dat ligt aan het parcour, dus vrijdag beslis ik dat wel.
De tijd in 60 staat vaak heel sloom, maar vind ook niet een cross om op tijd te rijden, net als mootje zegt voor beginnende combi helemaal niet, gewoon lekker rijden en alleen springen waar je zeker over bent, ti's niet voor niks een 'oefen'cross :)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:33

Ik laat m'n horloge in ieder geval thuis, vind de tijd nu helemaal niet interessant, het gaat mij er om om weer wat nieuwe crosshindernissen te springen!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:10

Aan de andere kant is een horloge toch handig om te weten hoe snel je uiteindelijk gereden hebt... Ik zou namelijk geen idee hebben van hoe hard ik ga..

De recreatierit is overigens komen te vervallen.. wel jammer, maar met de warmte misschien toch niet zo erg. Kan altijd zelf nog een rondje buiten stappen!

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:17

Warmte?? Nee joh, volgens de voorspellingen van buienradar is het zaterdag bewolkt en droog met een maximumtemperatuur om 14 uur van 20 graden 8-) . Ideale condities voor de cross!
Ga ook geen tijd bijhouden hoor. Eerste keer maar probleemloos en in een fijn ritme rond komen.
Oefencross die ik gereden heb bij Alice ging ook probleemloos. *D Zelfs het wegrijden bij de andere paarden. Zodra het vizier op de hindernissen gericht wordt, gaat Zoncorde wel. Al is hij tijdens zo'n rondje wel wat afwachtender. Maar als ik aangeef dat t gewoon kan, springt hij ook.
Moet ik natuurlijk wel vooraf zeker weten dat t kan. Vandaar dat ik mij opgegeven heb bij Gerda Zwanenburg voor het gezamenlijk lopen van de cross om 12 uur.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:21

Bob1976 schreef:
Aan de andere kant is een horloge toch handig om te weten hoe snel je uiteindelijk gereden hebt... Ik zou namelijk geen idee hebben van hoe hard ik ga..

De recreatierit is overigens komen te vervallen.. wel jammer, maar met de warmte misschien toch niet zo erg. Kan altijd zelf nog een rondje buiten stappen!

Als je op tijd wil gaan rijden kan je dit beter eerst op jezelf trainen op een mooi recht pad. Voor de B is 480 m/min de ideale snelheid. Als je langzaam optraint naar 550m/min zal je uiteindelijk op de wedstrijd wel rond de 480 m/min uitkomen (aldus Alice :D).

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:41

Mootje schreef:
Als je op tijd wil gaan rijden kan je dit beter eerst op jezelf trainen op een mooi recht pad. Voor de B is 480 m/min de ideale snelheid. Als je langzaam optraint naar 550m/min zal je uiteindelijk op de wedstrijd wel rond de 480 m/min uitkomen (aldus Alice :D).

*D toevallig het boek van Alice gelezen haha

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:43

De rit is idd komen te vervallen, te weinig deelnemers.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:45

Mootje schreef:
Bob1976 schreef:

Correctie: Voor de B is de optimale snelheid 460 m.p.m voor het L moet je op 480 m.p.m zitten, voor het M op 500 m.p.m etc.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:48

Thanks Simmie :D

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:04

Zou het eigenlijk nodig zijn om kalkoenen in te draaien? Of is het voornamelijk zandgrond?

Lieke_Ulfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:17

Bob1976 schreef:
Zou het eigenlijk nodig zijn om kalkoenen in te draaien? Of is het voornamelijk zandgrond?

Ik heb begrepen dat het zowel zand- als grasbodems zijn. Mijn paard heeft geen ijzers, dus ik kan hem sowieso niet op scherp zetten. Hopelijk is het niet al te glad!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:19

Vorig jaar heb ik geen stiften ingedraaid, nu gewoon ff kijken, ligt aan droogte enz, met training daar doe ik ook vaak niet in, gewoon niet te scherp draaien, maar nu misschien wel, ligt ook aan de lijnen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:18

Ik ben daar met de training wel echt aan het glijden geweest ondanks de stiften maar het was toen heel erg nat.Was afwisselend zand en gras.

Ik vind het heel spannend (zoals altijd) ik ga gewoon kijken hoever ik kom en zie wel wat ik allemaal durf.
Dit word onze 3e oefencross en elke keer vind ik het doodeng.
Bedenk steeds dat ik niet spring wat ik niet durf maar zodra ik start durf ik vaak toch alles wel.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:42

Ik ben er eergister voor het eerst geweest, nog even een bui tijdens losrijden op onze kop gehad. Maar toen was het niet glad (met ijzers voor). Veel sprongen hadden ook een afzet met zand.

Ik hoorde dat vorig jaar bij de 60cm dat heksenoog er ook in zat. Sowieso mogen ze die nog wel even snoeien denk ik, was wel erg smal vond ik.. Die hebben wij in ieder geval niet gesprongen.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:08

Oei, dat heksenoog lijkt me spannend... haha... brrr.. Maar ik geloof dat je het eigenlijk gewoon als een 'gewone' hindernis moet aanrijden, toch? Vraag me af of het paard zelf het als bijzonder beschouwd.
Ben erg benieuwd. Gelukkig wordt het iets koeler!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:11

Heksenoog (die met die greppel, heksenoog aan de kant van de pianootjes is wel safe) is, als ie nog is zoals voorheen, niet safe om te springen. Zou het niet wagen als je bijna tot geen ervaring hebt.
Ik heb wel wat ervaring en zelfs ik spring 'm niet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:09

Die zit nooit in de 60 ook, tenminste afgelopen keren niet, denk dat ze die andere bedoelt, die op dat lijntje bij de haagjes?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:54

Meestal vind jij het enger dan je paard!
Gewoon op aan rijden alsof er normale hindernis staat..
Die heksenoog met die greppel spring ik ook nooit. Vind het geen veilige hindernis :n

Veel plezier en succes iedereen alvast! Vind het echt jammer dat ik niet kan rijden.. Maarja, het is niet anders :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:09

Was ook wel mooi dichtbij geweest voro je om ervaring op te doen Sannn, jammer inderdaad!

Alhoewel ik nu een beetje de weg kwijt raak tussen twee heksenogen, ik ken er volgens mij maar één daar :+ Afijn, ik zal het wel zien. Heb alwel wat bordjes voor de route zien staan van de week en ook de start finish gezien :D De rest bekijk ik morgenavond wel :)