[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:22

en zowel jolliegirl als voltigeur zijn van harte welkom om een dagje met me mee te gaan. 5/6 januari cross ik in Wanroy

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:26

Lielle schreef:
en zowel jolliegirl als voltigeur zijn van harte welkom om een dagje met me mee te gaan. 5/6 januari cross ik in Wanroy

volgens mij heb jij me al eens eerder uitgenodigd? en toen heb ik gezecht dat als ik OV heb ik héél graag eens kom kijken Lachen meende dat jij dat was iig Knipoog
Tevens heb ik anne(d8 ik) gepbt om te vragen wat het nut is van vaste hindernissen, ik wil me dr wel op orienteren en er wat meer vanaf komen te weten voor ik echt mijn oordeel vast zet Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:28

Dat kan best, dat doe ik vaak. En je bent nog steeds welkom.

Wb vaste hindernissen, daar staat een stuk over in de wiki, incl breekbomen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:50

Ik stond ook altijd wel wat sceptisch tegenover eventing. Maar door mij erin te verdiepen ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het allemaal wel meevalt. Natuurlijk is het niet zonder risico en er gebeuren zeker vreselijke ongelukken, maar dat gebeurt ook bij anderen paardensporten.

In ieder geval, ik heb laatst voor de tv een eventingwedstrijd gezien en het viel me op hoe goed de mensen daar om de paarden denken. Zodra men ziet dat een paard te vermoeit raakt, moet de ruiter stoppen.
Wat mij ook opviel was dat de paarden er allemaal zo vrolijk uitzagen. Wat ze deden vonden ze leuk. In tegenstelling tot wat je soms ziet bij dressuur en springen.

Het paard wat me toen trouwens speciaal opviel, in positieve zin, was Galan de Sauvagère.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:02

ik heb het wel een op tv gezien die paarden die gaan goed hard onderuit. vind het echt zielig . en soms moeten ze echt abnormale hindernissen springen. en dan landen ze echt niet soepel.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:08

Ook ik was iemand die ooit de eventing hevig veroordeelde. Tot ik een keer als groom mee ben gegaan met een instuctrice van mijn manege. We hebben samen het parcours gelopen, en hoewel ik de hindernissen als persoon vrij griezelig vond, kon ik ook duidelijk zien dat ze zo veilig mogelijk waren opgesteld, goed overzicht, niet te kort op elkaar en een goede ondergrond. Ik heb door de dag heen veel combinaties over verschillende hindernissen zien gaan, en geen enkele keer is het fout gegaan. Sterker nog, ik heb geen een paard gezien met tegenzin, geen duidelijke dwang, als het paard weigerde, weigerde het... Er zaten een hoop paarden tussen waarvan ik echt duidelijk kon zien dat ze er erg veel plezier in hadden, die net dat beetje extra gaven voor hun ruiter, bijna blind vertrouwen. Ik ben om, ik vond het geweldig!!! Wat ik nog het mooiste vond, was dat de paarden tussen de verschillende onderdelen super verzorgd werden, na de finisch uitgebreid beloond en geknuffeld, dat heb ik in vele disciplines wel anders gezien!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:09

Daarbij, de meeste paarden vinden het echt geweldig om te doen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:13

precies!! Volgens mij zitten er een hoop tussen die het parcours ook zonder ruiter zouden springen Knipoog

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:14

Lenneke_ schreef:
Daarbij, de meeste paarden vinden het echt geweldig om te doen

dat wel ze geven echt alles. en de regels zijn wel veeel beter geworden.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:23

Het gaat erom dat we zo tegen stierenvechten zijn omdat de paarden de dupe worden. Alleen maar voor de lol van de mens. Maar kijk ook eens naar onszelf.
Wij laten ze toch ook alles doen tegen hun zin in. Uiteindelijk geven ze wel op en doen ze alles voor ons, dus ook springen over gevaarlijke hindernissen waar ze alleen maar op het baasje kunnen vertrouwen dat ze hun de dood niet in jagen. Met een hindernis die ze normaliter uit zichzelf niet zouden nemen. Ze doen uiteindelijk bijna alles voor je, het niet beter weten zeg maar. Accepteerde jou paard gelijk alles. Sprong die alles in een keer?
Wij mensen zijn net zo erg. Kijk hoe wij met slachtdieren omgaan in wat voor omstandigheden ze leven. Tuurlijk overal wordt aan gewerkt. Maar daar zijn nederlanders goed in. Afzeiken van andere kijk eerst eens naar jezelf. Jullie zijn allemaal als beginners begonnen. Stuiterend en trekkend op een paard. Goh wat waren ze blij met ons. Paarden hebben zoveel voor ons over en tja mensen maken daar nog wel eens misbruik van. Tuurlijk een ongeluk kan altijd gebeuren. Maar je kan altijd het risico verhogen. En je kan mij niet vertellen dat paarden dressuur leuk vinden. Strak in de mond en prikken met sporen. Iedere tak is leuk omwille van de mens. Maar diep van binnen weet iedereen wel beter. Maar ach veel paarden weten gewoon niet meer beter.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:31

wat hierboven word gezegt is deels waar maar deels onzin. veel paarden vinden de cross zelf ook leuk, ik heb ook crossen gelopen en mijn paard trok naar de hindernis toe, terwjil ik soms nog weleens twijfelde sprong hij er met alle plezier overheen, ook zijn er in de cross breekhindernissen, en er zijn hele strenge regels met betrekking tot veiligheid. er zijn paarden die het leuk vinden om voor hun baas te werken die het leuk vinden om dressuur te rijden enz. en er zijn ook paarden die het helemaal geweldig vinden om te crossen. er zitten risico's aan maar in die 3 crossen die ik heb gereden is er maar bij 1 cross iemand erg naar gevallen en bij de rest van de crossen zijn er amper mensen naar terecht gekomen of paarden ernstig verwond. de beelden die hier worden laten zien zijn heel erg. mja je kan natuurlijk ook alleen maar het negatieve van iets zien en het positieve zoals de lol die mens en dier eraan beleven en de kick die je ervan krijgt wanneer de cross goed verloopt vergeten. en alleen de gevaarlijke kanten ervan zien. het is maar net wat je zelf wil geloven. maar de meeste mensen hebben het zelf niet meegemaakt en oordelen alleen maar over wat ze zien op internet. ga zelf eens met iemand mee naar een crosswedstrijd en beleef zelf is hoe leuk het is en hoe goed er voor de dieren word gezorgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:53

je zal een paard in de natuur nooit zien springen,hij zal erom heen lopen,ik ben het helemaal met voltigeur eens.
Ik vind springen o.k maar dan wel verantwoordt met veilige hindernissen.Al die enge vaste lompe hindernissen bij eventing\ military vind ik persoonlijk niets....In mijn ogen absoluut niet paard vriendelijk.Er gebeuren ook veel meer ongevallen als bij gewoon springen

Maar is deze discussie er niet al eens geweest?toen er in boekelo een paard verongelukte.
En dat van mijn paard vind het leuk...Onzin,wat moet hij anders door een hindernis heen springen,als hij erop aangestuurd word?
Een paard is niet z'on heel slim dier hoor.....hij heeft alleen een goed geheugen daarom kunnen we ze zoveel leren.
Ik vind mensen die een spannende sport willen beoefenen,ga dan maar iets voor jezelf doen en betrek er geen dier bij....
En van de grand national word ik helemaal misselijk...iemand die echt van paarden houd kan dit toch niet leuk vinden dacht ik...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:56

[PP] -> [SGW]

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:58

He, wat flauw zeg, zo kun je elke sport wel afkraken! Koe
Heb jij enig idee wat een plezier een paard heeft in het samengesteld rijden?
En als het fout gaat ziet het er heftig uit, dus dan is het makkelijk om nare plaatjes te laten zien!
Er zijn genoeg paarden in de dressuur die gestresst zijn en doodongelukkig, amper butienkomen en met blessureleed door verkeerd rijden rondlopen. Maar omdat dat allemaal minder heftig eruit ziet qua schade, is er vast niks aan de hand... Verward

Ga eerst eens ergens oefencorssjes rijden en ga eens praten met eventingruiters, de goeien zijn zeer zuinig op hun paard en zeer betrokken, anders deden die paarden dat echt niet allemaal voor ze! Laat Anky eens een muurtje springen van 90 cm met Salinero, is het vertrouwen er dan ook?...

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:14

in het begin had ik ook niet zo,n goed beeld over SGW omdat er op eurosport nogal eens valpartijen te zien zijn. maar sinds ik mijn vriendin ken denk ik daar anders over. zij heeft vroeger veel sgw,s gereden bij de ponys en weet naar mijn idee goed waar ze mee bezig is. je ziet duidelijk op haar foto,s dat haar paarden er echt van genieten (oortjes naar voren, opgewekte blik ,ontspannen).
ook wij hebben deze discussie wel eens gevoerd, en op een lager niveau vallen die hindernissen echt wel mee, pas bij internationale wedstrijden worden ze naar mijn idee gevaarlijker , maar ja daar hebben die mensen en hun paarden ook jaren lang op getraind. die weten als het goed is echt wel wat ze doen en hoever ze met hun paard kunnen gaan.

ps dat kan ik van de fotos in het profiel van voltigeur niet zeggen . vooral die eerste foto vind ik echt erg
oren plat in de nek , zwiepende staart. en ik weet niet of ik het goed zag ,maar zijn dat nouw sporen die in het paard zijn ellebogen prikken? Vork
vrijheids dressuur of niet , maar is dat dan hoe je met je paard om moet gaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:28

nee wat dat betreft heb je gelijk,minder hoog is ook minder risico
dan is het nog leuk,maar zodra het nivo hoger word vind ik het risico ook groter worden

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:30

geerke schreef:
nee wat dat betreft heb je gelijk,minder hoog is ook minder risico
dan is het nog leuk,maar zodra het nivo hoger word vind ik het risico ook groter worden

Dat is dus niet waar; de meeste ongelukken gebeuren bij minder hoog nivo doordat ruiters roekelozer rijden en de grenzen van hun paarden minder kennen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:44

Ik kan het alleen maar met je eens zijn, hoeveel protest dit ook op zal roepen bij iedereen die hier wel aan doet. Ik zou mijn paard hier nooit aan bloot willen stellen. Niet alleen vanwege het gevaar hoor, maar ook omdat ik zeker weet dat ik haar hier geen plezier mee doe. Mezelf trouwens ook niet, ik zou doodsangsten uitstaan Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:47

Dat is natuurlijk wel voorwaarde nummer 1, dat je eventing gaat doen met een paard dat het zelf ook leuk vind Lachen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:00

Interessante discussie dit......
Ik heb heel weinig verstand van sgw's maar ik moet wel zeggen dat ik de manier waarop de ruiters daar met hun paarden omgaan prettiger vind dan in de dressuursport.
Zo, nu ga ik eerst eens even het stierenvechterstopic goed doorlezen......Haha!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:01

En er zijn heeeeel veel paarden die de B en L met heel veel plezier lopen. De paarden met veel vermogen en lef lopen door naar de hogere klassen en geloof me... als een paard geen vertrouwen heeft in de ruiter of onvoldoende vermogen heeft... dan doet 'ie het echt niet. Een goede ruiter zal dan ook besluiten om het paard niet meer te starten in de eventing. Je kunt namelijk niet een heel crossparcours met een paard aan het vechten zijn om hem voorwaarts te houden en te springen. Dat doe je misschien 1 x en dan echt niet meer!!

Je zult mij niet horen zeggen dat eventing gevaarlijk is, ik geniet er echt van. Knipoog En valpartijen, tja die horen erbij. Helaas lopen sommige minder goed af dat is heel spijtig voor ruiter en paard, want niemand wil dat. Dit kan een misstap zijn of een verkeerde inschatting van een sprong. Dat gebeurd. Er gaat namelijk ook paarden dood door een misstap in de wei. Ongevallen zijn helaas inherent aan deze tak van sport. Maar ... die calculeer ik erbij in. Wat ik veel erger vindt is de geestelijke mishandeling van paarden die op veel grotere schaal gebeurd en die niet zo in de openbaarheid komt.

Neem een gemiddeld hoger dressuurpaard, komt niet los in de weide, gaat geen buitenritje maken, maar mag iedere dag zijn rondjes en figuren draaien in de (binnen) bak. Staat alle dagen met bescherming om want stel je voor dat er een blessure komt... Of neem een getalenteerd springpaard, ook iedere dag rondjes draaien in de baan, heel misschien een stukje buiten stappen, weidegang ook niet veel. En oh ja... de stapmolen is ook een dagelijkse oefening.

Dus Eventing is nog niet zo verkeerd. Wat wel heel belangrijk is, en dat geldt voor alle takken van de sport... De ruiter moet ten alle tijde heel bewust weten waar hij/zij mee bezig is en ten alle tijde kiezen voor het welzijn van het dier. Als ruiter alleen ben je namelijk niet zoveel in een proef of springparcours of cross. En dan denk ik dat menig dressuur en springruiter een voorbeeld kan nemen aan de crossruiter.

Als laatste nog een mooi voorbeeld. Het paard van mijn toenmalige baas had een tijdje niet in de wei (met crosshindernissen) gelopen in verband met een peesblessure. Hij mocht weer in de wei. Het eerste wat hij deed was rondgalopperen en uit zichzelf hindernissen en de waterbak springen...
(er stonden ook altijd meerdere paarden op het eiland in de waterbak te grazen. En daar konden ze echt alleen maar komen door te springen... Bloos

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:07

Ik ga meer met Voltigeur mee. Ik zou liever met een paard in de ring gaan om tegen een stier te vechtten dan om over zulke hindernissen te gaan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:21

Lielle schreef:
Dat kan best, dat doe ik vaak. En je bent nog steeds welkom.

Wb vaste hindernissen, daar staat een stuk over in de wiki, incl breekbomen.

Als je een keer wat noordelijker moet dan wanroy....mag ik dan ook mee?ben benieuwd hoe en echte sgw ruiter dit aanpakt en altijd leerzaam om eens te kijken Haha!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:44

Ik kan me goed voorstellen dat er hier mensen zijn die nooit een sgw willen rijden. Dat recht hebben ze van mij en dat vind ik een goede beslissing. Niet iedere ruiter en ook niet ieder paard heeft de kwaliteiten om aan eventing te gaan doen.
De paarden die daar wel geschikt voor zijn en in deze tak van sport worden uitgebracht zijn vaak zeer blij met hun werk. Ik heb een aantal crossen gereden met een verzorgpaard en die was absoluut niet te houden voor crosshindernissen, vooral niet voor de waterbak. Het feit dat de meeste paarden gedwongen worden om deze hindernissen te springen gaat i.m.o. niet op...

Zoals de meeste van jullie verafschuwde ik eventing vroeger ook, ik snapte niet waarom paarden dit aangedaan werd. Een aantal jaren geleden is mijn beeld hiervan veranderd, toen ik het ook van dichtbij bekeek en meemaakte. Als je een paard in de startbox ziet staan van de cross, te popelen om te mogen starten, dat is een mooi gezicht!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:49

Lielle schreef:

Schijnheilig Ah, mag ik? Wanroy is de indoorcross toch?