[SGW] Ideeen/verbeterpunten voor de SGW sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Ideeen/verbeterpunten voor de SGW sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:40

daar sta ik niet achter. Sowieso mag je niet zonder overleg met Bart de Bokt naam gebruiken en bovendien kan ik me niet in alle opmerkingen hierboven vinden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 09:41

Ik denk dat Ingrid het uit zichzelf zal schrijven en misschien zal vernoemen dat veel crossmaatjes er ook zo over denken.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:15

Binnenkort (in het hoge noorden) is er bij ons vergadering van de bond daar wordt wel een verzoek ingediend voor ophoging van de winstpunten en gevraagd waarom dat nog niet is gedaan.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:57

@ Lielle: ik heb alleen maar "bokt" geroepen omdat de mensen hier niet zonder meer representatief voor "de SGW-deelnemer" zijn; en het was en is helemaal niet de bedoeling iets officieels met de naam "bokt" te suggereren. Maar terecht dat je me hierop wijst want ik heb gemerkt hoe vlot dit soort dingen een eigen leven leiden.

Groeten, Paul

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:29

Ik zou in de B/L ook wel een verplicht greppeltje zien
Ook een (kleine) afsprong in de B en opsprong, bijv. in Ede in de m zitten 1 reeks opsprongen, die makkelijk voor de L kan Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik zou in de B willen:
Greppel/Sloot,een kleine op-of-afsprong,mischien lage opsprong uit water Lachen
Zoveel verstand heb ik niet van wat wel en niet erin moet, maar dit zou ik wel leuk vinden Ja

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:50

Topic: "Wat wil je bereiken in 2008 : Jiska schreef:
misschien een keer goede dressuurpunten van de jury krijgen michael?? Haha Knipoog

Dressuur afschaffen? Pling

Maar om even zonder gein te doen. Zie van alles langsvliegen (heb ook niet alles aandachtig doorgekeken meer overgekeken) en ga toch ook me eigen lijstje van ideen af.

Ten eerste zie ik graag “het oude sgw” hersteld. Dus de volgorde van Dressuur > Cross > Springen. Dan zijn de mensen weer sceptisch en gaan van, “Ja maar het springen is om te zien of je wel “veilig” kan springen/crossen. Ja misschien, maar maar een klein beetje in mijn idee. Wil je dan toch wat inbouwen hiervoor, gooi het aantal winstpunten in de dat je in het B springen moet hebben omhoog naar bv. 5 om eens wat te noemen. (wohoo! Volgensmij wou Lips dit ook, als ik keer goed heb gelezen) Het andere argument is dat als je je paard iets teveel leeg rijd in de cross je ook moeilijk een springparcours kan doen, dus word je wel een keer geacht je aan te passen qua rijstijl, training die je hebt in de cross. Je moet immers je paard fris kunnen houden voor na het springparcours. Want in mijn mening kan je nog niet crossen als je een springparcours kan rijden.

Het aantal te kunnen behalen winspunten omhoog of het aantal om te promoveren omhoog zou ik niet snel doen. Voor de B zou het overigens wel kunnen van 4 naar 6 is wel royaal. Is toch weer een cross meer om foutloos te rijden. Maar voor de overige klassen niet. Hier moet je er toch al voldoende rijden. En zoals gezegt. Van een gewone springwedstrijd kan je als je wil elk weekend even 2 parcoursen doen. Dat is dus 4 winspunten per weekend. Zeg dat je 1x per maand dit doet kan je 48 winspunten hebben. Als je SGW’s doet rij je er ongeveer 8 over een jaar verspreid. Dan heb je dus maar de mogelijkheid om 16 winstpunten te halen. Dus als je het zo ziet is de opgave voor SGW wel redelijk zwaarder dan voor springen.

Over de inhoud van de cross. Er moet goed op gelet worden dat per klasse fair gebouwd word. Ik snap best dat er technische gebouwd wil worden. Maar ik zie liever iets stevigs met een technische draai dan allemaal van die kleine pruts sprongentjes. Vooral in de L wat toch al een (rottigere) overgangsklasse is, herinneren de mensen zich in de L paarden Diepenheim nog dat puntje dit jaar? Hoe leer ik mijn paard langslopen was de opmerking van mijn pa. Zulke sprongentjes moeten eigenlijk vermeden worden en dit is een taak van degene die de cross goedkeurd. Smal is goed maar je kan ook te ver gaan.

Voor in de wat B leuk hindernissen natuurlijk en een aantal verplichte die al langs zijn gekomen. Je moet het niet te uitgebreid maken, het is B voor beginners je wilt mensen niet meteen afschrikken.

Wat de afstand van de cross betreft. Tjah hier kan je lang en kort over praten. Maar we willen toch ooit een keer mee komen met het buitenland? Daar zijn ze ook van deze lengte, dus waarom korten? Zodat je sneller rond kan rijden? Kom op zeg een lange cross is leuk kan je langer genieten. Daarnaast zul je de krachten van jou en je paard daarin beter moeten (leren) verdelen. Als je een halve km extra niet aan kan is er echt iets mis., zo ja ga dat dan uitzoeken en probeer het op te lossen door training. Dat is dan meer een boodschap! Pas je aan de omstandigheden aan, laat ze niet aan jou aanpassen zodat het makkelijker is.

Wedstrijd over 2 dagen, Het idee is gezellig en sociaal. Maar voor heel veel mensen denk niet haalbaar. Denk niet dat bv de gemiddelde mama en papa het leuk vinden voor hun kind elk weekend 2 dagen op stap te zijn Knipoog Daarnaast zitten ook veel gewone mensen met werk en andere verplichtingen.

Stijlpunten in de B, Een fantastisch leuk initiatief. Jammer dat je er alleen geen ene donder aan hebt. Controleurs zetten vaak geen commentaar neer en schrijven er ook niet op waar ze zaten. Ga dit eens controleren wedstrijd leiding of KNHS. Want zo is het wel grappig voor de ruiters maar ik denk dat meer dan de helft er geen waarde aan hegt.

Gebruik van de Breekboom. Ik denk dat iedereen het wel eens mee is dat de breekboom (sociaal) goed is. Maar het gebruik ervan? Regelmatig zie ik een leuke oxer in het veld staan van onze mooie breekboom. Dan rij ik wel met een gerust hart die oxer aan. Maar mij ontgaat dan toch echt het nut van de inzet hier. Ik vind dat ze “regelement” moeten maken voor de breekboom. Zet hem in op plaatsten waar echt nodig is. Laat het ding anders weg

Dat waren dan mijn korte ideen, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. Daar zijn we nederlanders voor kunnen we lekker polderen Haha!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:26

Ik heb wel alles gelezen maar mijn geheugen is niet zo goed dus ik zal ook mijn eigen lijstje maken:
B cross: Lekker simpel houden aub. Ik zie de B echt als klasse om mensen enthousiast te maken voor een geweldige sport. Het is ieders eigen keuze om deze klasse uit te rijden tot het eind of sneller op zoek te gaan naar meer uitdaging. Er mogen wat mij betreft wel wat meer varierende hindernissen in voor komen maar houd het simpel is mijn idee. Een klein greppeltje of een lage op/afsprong. (liever te laag dan te hoog).
Winstpunten: Ik dacht eigenlijk dat je bij 20 winstpunten toch wel toe was aan een nieuwe klasse. Ik heb alleen gemerkt dat het wel heel hard kan gaan. Ik moest met mijn 6 jarige naar het M en toen ze 7 was naar het Z. Ik heb alle klassen netjes uitgereden en voor mijn gevoel had ik wel iets meer wedstrijden willen rijden. Dus wat mij betreft mag het maximaal te behalen winstpunten omhoog gaan.
Stijlbeoordeling: Ik vind het een goed idee. Ik lees hier echter dat er door veel stijlbeoordelers niet zo serieus mee om gegaan wordt. Erg jammer, zou de KNHS iets mee moeten doen.
Cross: Ik zou graag wat meer TA's en croosbouwers met "body" willen zien. Daar bedoel ik mee dat ze ook daadwerkelijk beslissingen durven te nemen als ze twijfelen aan de eerlijkheid van een hindernis (TA) of juist toe durven te geven dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt als er reactie komt op hindernissen. (mijn vader is afgelopen jaar bij een crossbouwer geweest om te vermelden dat er een hindernis niet vast stond (vervelende ervaringen mee Tong uitsteken ) en kreeg te horen dat dat al jaren goed ging. De hindernis werd pas veranderd toen er andere (lees bekendere internationale) ruiters opmerkingen over maakten)
Ik weet dat het allemaal mensen zijn en dat iedereen iets over het hoofd kan zien maar gebruik juist daarom de dubbele controle en zie het niet als aanval.
Afwerking: Veel crossen zijn qua hindernissen super afgewerkt maar hebben dan net niet de prikkeldraad langs een pad weggehaald of een touw naast de hindernis hangen...jammer
Verder ben ik eigenlijk wel teverden, ben eigenlijk heel blij met onze crossen en hoop dat alle organisaties dit nog even blijven doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:35

Miky0 schreef:
Dressuur afschaffen? Pling

Ja dat vind ik een goede ROFL , maarja hoort erbij.

En wat betreft wat sfranken zei: Om de mensen enthausiast te maken, laten we zeggen, "oefencross"

Tong uitsteken

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:11

Van mij mogen ze in de B ook wel een keer een klein greppeltje en afsprongetje bijvoorbeeld doen. Hoeft maar heel klein te zijn. Maar dat de paarden er toch meteen aan wennen Lachen.
De lengte van de cross vind ik verder prima Ja.
Waterbak verplichten vind ik ook wel een goeie. Je paard moet er meteen maar aan wennen. Sommige wedstrijden moet je in de B er ook al door. Als je paard het niet durft zou je alleen naar de crossen kunnen waar je er niet door hoeft. Ik denk dat ze het beter meteen kunnen leren. En dat bij elke cross een verplichte waterbak is ook voor de B.
Stijlpunten heb je indderdaad weinig aan. Het is maar net op welk moment ze staan (in een springparcours zien ze je het hele parcours lang springen, met een cross niet). En vaak staat er niet bij wat je nou prezies fout doet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:56

Af- en opsprongen kom je al in de B-cross tegen. Zelfs een klein afsprongetje het water in (vaak keuze om er in te lopen of te springen).
Greppels zou ik ook graag wat meer zien. Voor de rest vind ik de diversiteit van de hindernissen in de B-crossen goed genoeg.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:57

Iid, de stijlpunten vind ik maar niets, stel je voor, net op die hindernis kom je rot uit en je springt niet lekker... Nagelbijten / Gniffelen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:00

Heel veel ideeën zijn al genoemd.
Toch zou ik ook graag zien dat er meer crossen voor de AB-tjes en C tjes worden georganseerd. Daar rijden wel de ruiters van de toekomst. De meeste kinderen kunnen 3 of 4 crossjes rijden in cat AB. C-tjes mogen met de DE-tjes meedoen, maar of dat nu zo verstandig is voor die kleine hummels? De eerste crossen worden dan behoorlijke opgaves voor die kinders.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:54

GvdT schreef:
Toch zou ik ook graag zien dat er meer crossen voor de AB-tjes en C tjes worden georganseerd. Daar rijden wel de ruiters van de toekomst. De meeste kinderen kunnen 3 of 4 crossjes rijden in cat AB. C-tjes mogen met de DE-tjes meedoen, maar of dat nu zo verstandig is voor die kleine hummels? De eerste crossen worden dan behoorlijke opgaves voor die kinders.

Ja dat is een goed hekel punt ja. Ik heb zelf vroeger altijd met me Ctje tussen de DE gereden. Het was gewoon niet anders. moest ook zelfde hoogte in t springparcours doen. Ach gut En het feit is dat het best veel werk is om "een hele cross extra" te bouwen voor een paar ABC combinaties. Kost toch veel tijd (en geld). Als je eerst in wil komen en wilt verkomen dat deze crossen een grote opgaven worden (die waar je met de DE mee moet) zou je wat meer oefencrossen kunnen doen. Maarja het blijft een moeilijk punt Knipoog

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:42

Citaat:
Over de inhoud van de cross. Er moet goed op gelet worden dat per klasse fair gebouwd word. Ik snap best dat er technische gebouwd wil worden. Maar ik zie liever iets stevigs met een technische draai dan allemaal van die kleine pruts sprongentjes. Vooral in de L wat toch al een (rottigere) overgangsklasse is, herinneren de mensen zich in de L paarden Diepenheim nog dat puntje dit jaar? Hoe leer ik mijn paard langslopen was de opmerking van mijn pa. Zulke sprongentjes moeten eigenlijk vermeden worden en dit is een taak van degene die de cross goedkeurd. Smal is goed maar je kan ook te ver gaan.

hier ben ik het juist niet mee eens. Dat puntje was goed te springen, zo'n hindernis laat zien in hoeverre jij je paard onder controle hebt. Als je een langsloper hebt, moet je daar gewoon op trainen. Deze technische elementen zorgen ervoor dat een paard dat minder hoog in het bloed staat ook nog leuk kan eindigen. Anders gaat alles naar de volbloedjes(vooral in hogere klassen)

Idd greppeltjes in elke klasse.

verschil tussen L en M iets minder maken. Als ik de trkhener van Vlietlanden M vergelijk met die van Diepenheim int L, is dat een heeeeeeeeeeeel groot verschil.

In het L vaker ook een hindernisje in het water plaatsen, veel paarden hebben hier moeite mee, ik vind het goed als je hier vroeg mee begint en dan niet te hoog.

Er moet beter toezicht komen op het bouwen van hindernissen. Bij Wieringerwerf zater dit jaar een aantal hindernissen niet goed vast. Of waren ze in opzet al niet stevig of miste er een duidelijke grondlijn. Iemand moet ook durven zeggen dat die hindernis verbeterd moet worden.

Hindernisjury's: Die moeten van te voren goed ingelicht worden over hoe hun hindernis gesprongen moet/kan worden, wat niet en wat wel mag. (beetje l u l l i g) maar ook weer in WW toevallig de hindernisjury bij de hindernis waar sfranken is gevallen, had geen benul over wat er nou wel en wat er nou niet kon bij die hindernis. Ze moeten gewoon goed zijn ingelicht. Voor de rest vind ik het fantastisch dat al die vrijwilligers meewerken hoor!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:06

jenga_8 schreef:
Citaat:

hier ben ik het juist niet mee eens. Dat puntje was goed te springen, zo'n hindernis laat zien in hoeverre jij je paard onder controle hebt. Als je een langsloper hebt, moet je daar gewoon op trainen. Deze technische elementen zorgen ervoor dat een paard dat minder hoog in het bloed staat ook nog leuk kan eindigen. Anders gaat alles naar de volbloedjes(vooral in hogere klassen)

Dit puntje vond ik zéker niet fair! Een puntje in het L mag best, maar dit was echt een mini pruts sprong, en nodigde echt heel erg uit op een langsloper. Natuurlijk moet je je paard onder controle hebben. Maar deze sprong vroeg, vind ik, veel te veel controle voor L-niveau. Als dat ene paaltje ervoor weg was geweest, was het alleen een erg smalle sprong geweest. Nog wel vrij pittig, maar wel te doen. door dat paaltje ervoor vormde het zo'n puntje, en nodigde dus heel erg uit op een langsloper. Dit maakte de sprong té pittig naar mijn mening.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:39

AfbeeldingAfbeelding

Ik vond m iig goed te doen. Dat dat huisje er ook nog na kwam, dat was misschien iets te pittig voor de L.
misschien moeten we als verbetering ook maar toevoegen om de smalletjes ook in een B-cross te doen, kan je ze vanaf laag trainen.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:09

Bij smallertjes gaat het niet om hoog of laag. Je kan beter een hoger smallertje hebben dan een lage. Klinkt stom. Maar voor het aanrijden is het makkelijker omdat de sprong niet uit je gezichtsveld verdrijnt. En echte hele smalle dingen in de B is unfair. Een beetje small mag, dan graag nog met aanleuning ook. Zo kan je paard het leren.

Maar wat hiet in Diepenheim het geval was is het volgende. Doordat de sprong een V vorm heeft is er geen duidelijke grondlijn te zien voor het paard. Tuurlijk als jij al geoefend bent met je paard op smalle dingen zou het makkelijker gaan. maar als je er nog een beetje moeite mee heb is deze sprong zeer oneerlijk voor in de L. Hij nodigt aan beide kanten uit om langs te lopen. Daarnaast heb je geen aanleuning in vorm van een boompje of wat dan ook. Het langslopen ziet het paard hier als een open deur. Zo zou je een sprong als deze niet moeten maken, vooral niet voor de L. Het betreft dan niet alleen controle. Maar berust teveel op ervaring van het paard. Dit vind ik oneerlijk voor iemand die in het L zet (en infeite net uit de B komt ofzo) Als je hetzelfde smallertje niet in een V zet maar de punt van de V erafschaaft (voorste boom weg) dan heeft de voorzijde van de sprong een rechte lijn. Dit nodigt 10x minder uit om uit te breken naar links of recht. En toch terwijl de intentie van de sprong in tact blijft. hij is smal en moet goed gereden worden. Doe je dit niet kom je niet over de 2e smalle sprong > het huisje

eigenlijk was de M sprong hier makkelijker, ook om aan te rijden maar dat kan even buiten beschouwing gelaten worden. De achterzijde was veel breden dus er is een veel groter mikpunt aan de achterzijde van die voor de L, Alhoewel hij nog uitnodigt is er meer houvast voor de ruiter dan die van de L. Voor mij is hoogte relatief. Het gaat meer om technische gehelen waar je problemen hebt, dan om de hoogte. Die heeft alleen te maken met vermogen van je paard en mentale gesteldheid van de ruiter Tong uitsteken

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:41

Ik wil hier niet al te ver op ingaan, maar die grondlijn is er wel degelijk gezien de hindernis gewoon rechtop staat(een paard kan goed inschatten wanneer hij moet afgaan, mits je recht en niet te hard aanrijdt), er staat zelfs een bloemetje voor. een balk die van de grond af hangt waar geen grondlijn is aangegeven is pas oneerlijk. Ik ben blij met dit soort hindernissen, dan loop je hier in het M niet meer tegenaan, want dat verschil is al zo groot. Dit soort hindernissen zijn niet gevaarlijk, maar wel moeilijker en dat zorgt voor een goede cross-uitslag want die is bij veel crossen nog steeds te veel gebaseerd op de dressuuruitslag. Bij Ede en Hattem, waren er in het L te veel brede makkelijk aan te rijden hindernissen, waardoor iedereen die cross foutloos doorkwam.

Maarja hier lopen de meningen dus uiteen.
(had jij daar een langsloper??)

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:58

Hindernisjury's: Die moeten van te voren goed ingelicht worden over hoe hun hindernis gesprongen moet/kan worden, wat niet en wat wel mag. (beetje l u l l i g) maar ook weer in WW toevallig de hindernisjury bij de hindernis waar sfranken is gevallen, had geen benul over wat er nou wel en wat er nou niet kon bij die hindernis. Ze moeten gewoon goed zijn ingelicht. Voor de rest vind ik het fantastisch dat al die vrijwilligers meewerken hoor![/quote]

Ow balen, had ik mijn cross wel uit kunnen rijden Haha! Haha!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:01

Dat is weer het andere uiterste Jenga. Het is zeker niet de bedoeling dat iedereen zomaar foutloos is. Maar ik zou liever wat smalle sprongen zien, evt. in combinatie met een breedte sprong. Of een mooie punt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:40

Miky0 schreef:
GvdT schreef:

Ja dat is een goed hekel punt ja. Ik heb zelf vroeger altijd met me Ctje tussen de DE gereden. Het was gewoon niet anders. moest ook zelfde hoogte in t springparcours doen. Ach gut En het feit is dat het best veel werk is om "een hele cross extra" te bouwen voor een paar ABC combinaties. Kost toch veel tijd (en geld). Als je eerst in wil komen en wilt verkomen dat deze crossen een grote opgaven worden (die waar je met de DE mee moet) zou je wat meer oefencrossen kunnen doen. Maarja het blijft een moeilijk punt Knipoog

Er worden ook crossen gebouwd voor 3 of 4 Z ruiters.
In Dijkgatsbos is het aantal ABC-tjes steeds meer toegenomen. Afgelopen jaar volgens mij 8 C-tjes en ook zoiets aan AB-tjes.
PB bouwt daar altijd voor de hele kleintjes, ongeacht of zijn kleinkinderen meedoen of niet. Texel had het dit jaar dus ook Knipoog
Als het duidelijk op een site en in het VP staat komen er gerust wel inschrijvingen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:50

sfranken schreef:
Hindernisjury's: Die moeten van te voren goed ingelicht worden over hoe hun hindernis gesprongen moet/kan worden, wat niet en wat wel mag. (beetje l u l l i g) maar ook weer in WW toevallig de hindernisjury bij de hindernis waar sfranken is gevallen, had geen benul over wat er nou wel en wat er nou niet kon bij die hindernis. Ze moeten gewoon goed zijn ingelicht. Voor de rest vind ik het fantastisch dat al die vrijwilligers meewerken hoor!

Ow balen, had ik mijn cross wel uit kunnen rijden Haha! Haha!

Dus eigenlijk is het haar schuld dat je gevallen bent Sabine. Misschien even een mailtje sturen naar de KNHS en vragen waar je winstpunten blijven en naar Rosina voor je prijs Tong uitsteken

Er zitten overal mindere hindernis jury's. In E-L was er 1 die verkondigde dat de mensen alleen de afzet vrij moesten houden, liet mensen op een paar meter voor de hindernis nog lopen. Op de punt in het M, wat voor het Z zeker een rotcombinatie was, zat er iemand op de hindernis. Niet aan de kant waar ik moest springen dus ze hoefde niet weg van de controleur.
Het is een sport waar onwijs veel vrijwilligers voor nodig zijn. Zonder die vrijwilligers valt er voor ons niets te rijden. Ik vind dat de ruiters ook wel eens wat vriendelijker naar de vrijwilligers kunnen zijn. Mensen zijn er soms maanden mee bezig.
Neemt niet weg dat er aandachtspunten zijn en inlichten van de vrijwilligers is er 1 van. Toevallig weet ik dat de vrijwilligers in W'werf op de dag nog uitleg krijgen en dat is bij meer crossen zo. Als iets niet duidelijk is kunnen ze het altijd vragen. Ik denk dat iedere organisatie de posters inlicht en dat er niemand te beroerd zal zijn om een poster in te lichten als daarom gevraagd wordt.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:13

jenga_8 schreef:
Ik wil hier niet al te ver op ingaan, maar die grondlijn is er wel degelijk gezien de hindernis gewoon rechtop staat(een paard kan goed inschatten wanneer hij moet afgaan, mits je recht en niet te hard aanrijdt), er staat zelfs een bloemetje voor. een balk die van de grond af hangt waar geen grondlijn is aangegeven is pas oneerlijk. Ik ben blij met dit soort hindernissen, dan loop je hier in het M niet meer tegenaan, want dat verschil is al zo groot. Dit soort hindernissen zijn niet gevaarlijk, maar wel moeilijker en dat zorgt voor een goede cross-uitslag want die is bij veel crossen nog steeds te veel gebaseerd op de dressuuruitslag. Bij Ede en Hattem, waren er in het L te veel brede makkelijk aan te rijden hindernissen, waardoor iedereen die cross foutloos doorkwam.

Maarja hier lopen de meningen dus uiteen.
(had jij daar een langsloper??)

Ja tuurlijk, mijn paard is er nog niet echt aan toe. althans met smallertjes ging redelijk. Deze was alleen heel moeilijk, maar dacht proberen hem toch een keer voor de dubble check. Jammer dan, maar boeit me niet zoveel.

Maar al had ik het niet had ik het standpunt nog verdedigd. Kijk ik zei niets over grondlijn, naar mijn mening moet je de cross altijd iets van een grondlijn hebben! Maar ik had t over het uitnodigen van links en rechts langslopen.. Voor een L sprong nodigt hij veel te veel uit.. het is een open uitnodiging.. Als je nog maar L rijd en er relatief minder ervaring in hebt (jij en je paard) Dan ben ik van mening dat je met dit soort sprongen ke leert paard om links of rechts de opties te zien om uit te breken bij smalletjes. Maar denk dat dit ook soort van menings verschil is. En dat bloemstuk doet alleen maar meer mee aan de uitnodiging.. als het nu 3 bloemstukken op een lijn waren die een echte grondlijn maakte dan was hij waarschijnlijk nog simpeler. Jammer genoeg niet het geval. En toch aan het eind blijft er maar 1 oplossing en dat is oefenen Knipoog

GvdT schreef:
Er worden ook crossen gebouwd voor 3 of 4 Z ruiters.
In Dijkgatsbos is het aantal ABC-tjes steeds meer toegenomen. Afgelopen jaar volgens mij 8 C-tjes en ook zoiets aan AB-tjes.
PB bouwt daar altijd voor de hele kleintjes, ongeacht of zijn kleinkinderen meedoen of niet. Texel had het dit jaar dus ook Knipoog
Als het duidelijk op een site en in het VP staat komen er gerust wel inschrijvingen.

Ja daar heb je wel gelijk in. Toch doen ze het om een of andere reden niet vaak. Ach gut Kan er zelf ook niets aan doen. Maar die reden daarboven is wel eentje waar een organisatie dan mee aan komt