[SGW] Helemaal nieuw op het gebied van SGW.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneMieKe_89Jarig

Re: Helemaal nieuw op het gebied van SGW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:07

Ik snap het pol0. Maar wacht maar tot je besmet bent met het SGW-virus, misschien veranderd je wedstrijdschema dan wel Schijnheilig
Vriend mee is inderdaad handig! Of ouders, weet niet of die wat met de paarden hebben?
Alleen op pad is niet echt handig, en ook niet zo leuk als je de hele dag weg bent. Al zijn er genoeg mensen voor een praatje natuurlijk.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 19:29

SUPER BEDANKT ALLEMAAL!!!
Sorry voor de late reactie, maar wel heel erg bedankt iig!
Dat stukje in mijn beginpost waar sommigen uit halen dat ik negatief over Britt denk, heb ik misschien te vaag geformuleerd. Britt is een ontzettend talentvol paard, maar aangezien ik niet het talent heb om haar goed om te scholen en zij zelf ook laat blijken dat ze andere dingen (dan dressuur) veel leuker vindt, heb ik haar leren springen (ze durfde niet eens over een balkje) en dat vind ze nu zo leuk dat op het moment dat er een hindernis in de bak staat, ze er amper bij weg te houden is :-P. Onze basis is op het moment al heel aardig en ik ben super trots op haar. (Haar zoon, die ook van mij is, blinkt trouwens juist wel uit in dressuur).
Die startkaart heb ik (als het goed is) binnenkort en dan gaan Britt en ik rustig aan beginnen met eerst wat dressuur en later ook spring wedstrijdjes. Ik hoop van de winter iig in allebei één winstpunt te behalen en heb daar ook het volle vertrouwen in.
Ik weet dat dressuur de basis is van alles en vind het ook heel belangrijk dat deze basis goed zit, maar, en dat komt door mij, ik denk dat ik met Britt niet veel verder zal komen dan de B en eventueel L1. Ook hebben we daar niet echt de ambities voor (heb ik wel met haar zoon trouwens) en juist daarom vind ik SGW zo leuk. Je moet wel een dressuurproef afleggen, maar hieraan worden minder hoge eisen gesteld dan aan een gewone dressuur proef 
Over trainingen ben ik al veel aan het lezen en ik denk dat ik (na het rijden van een aantal dressuur en springwedstrijden + behalen van winstpunten) volgend jaar een hele zomer uittrek voor het lessen/trainen en het rijden van oefencrossen. Ook heb ik al met iemand contact met wie ik een keer mee kan naar een cross om te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat….  (nog meer mensen met wie ik mee kan, omgeving het gooi???)
Op het moment rijd ik voornamelijk dressuur met haar, regelmatig doe ik wat spring werk en dan vooral lage (ca 50 cm) in uitjes om goed ritme en balans te verkrijgen. Ook ga ik vaak met haar lange buitenritten maken en spring dan af en toe over een boomstammetje (zonder uitstekende takken, en pas nadat ik de bodem gecontroleerd heb). Verder spring ik ook wel eens over jerrycans en dergelijke om te wennen aan vreemde objecten. Binnenkort wil ik ook eens over een baal hooi heen springen om te kijken hoe dat gaat (is dit een goed idee?????)
Maar iig echt super bedankt allemaal voor de tips. Meer info is natuurlijk altijd welkom.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:39

Je mag ook best een aantal keren met mij mee naar een cross(training). Soest is niet zo ver van Bussum.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 19:58

@ simmie,

Soest is idd vrij dichtbij! Lijkt me super leuk om een keer mee te gaan!
Ik wil SGW gewoon voor de lol doen en heb helemaal niet de intentie om er heel hoog in te komen (zou wel leuk zijn, maar gezien mijn omstandigheden kwa school, ouders en geld, zou het niet geheel eerlijk tegenover Britt) Maar vind het wel super belangrijk om me heel goed voor te bereiden Lachen
Maarre, ik zou het dus echt heel gaaf vinden om een keer mee te gaan!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:00

Nou, je bent welkom hoor!
Het seizoen is voor mij nu afgelopen, maar in maart 2008 begint het weer. Ik waarschuw alvast; je zult wel behoorlijk vroeg op moeten staan! Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:02

Hihi, vroeg opstaan is geen probleem hoor :-P Heb een aantal jaren (en nu nog steeds) in men vakanties (!) op een manege op texel gewerkt, dat betekent in je zomer vakantie 4 weken lang 6 dagen in de week om half zes opstaan en van 6.30 tot 18.00 uur werken :-P
Dus zo af en toe eens midden in de nacht opstaan, ga ik niet dood aan hoor :-P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:05

Mooi zo. Ik zou zeggen blijf gezellig meelezen en kletsen. Voor je het weet zitten we al weer volop over het nieuwe seizoen te kletsen en maken we wel concrete afspraken.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:07

Zal ik zeker doen. Ik ga van de winter lekker met Britt aan het werk (en aan de wedstrijden) en dan hoop ik volgend jaar zomer klaar te zijn voor een oefencross!
Heb nu al zin om een keer met je mee te gaan!

Ik ga trouwens ook een keer mee met Amber_ en haar fjord!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:20

Ik ben weer flink aan het lezen geweest en begon me af te vragen of je nog speciale conditie training moet doen, omdat je toch 3 wedstrijden op een dag rijdt (en dan gaat het niet om mijn conditie, maar om die van Britt). We gaan zowiezo vaak naar buiten etc. Maar is het nodig om bijvoorbeeld extra lang te gaan galopperen o.i.d??

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:35

Voor oefen en of B-crossen is speciale galoptraining nog niet echt nodig hoor. Het tempo van 460 meter per minuut houdt een paard met een basisconditie makkelijk vol hoor!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 20:02

Okey, dat is goed dat ik dat weet Lachen Ik ben van plan om haar als we buiten zijn wel iets meer te laten galloperen, maar dat is meer om het zelf goed te leren controleren. Dus dat ik op een recht galop pad, verschillende snelheden vraag en doe alsof ik een hindernis aanrijdt Lachen (ze is een dravertje en dit zullen we dus extra moeten oefenen Lachen

AnneMieKe_89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:11

Dat is een heel goed plan! Heel verstandig.
En een beetje extra conditie is natuurlijk nooit verkeerd.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:20

Ik heb haar liever met iets teveel conditie, zodat ik met de laatste hindernissen niet bang hoef te zijn dat ze te moe is, dan met net iets te weinig conditie Lachen
Hoe trainen jullie eigenlijk, hoe vaak dressuur, hoe vaak springen, hoe vaak naar buiten en hoe lang? Ik wil ong. toewerken naar 3 x in de week dressuur 1 x springen en 1 keer naar buiten (die andere 2 dagen heeft ze rust, dan ben ik pas om 17.05 uit van school en heb ik helaas geen tijd om te rijden.)
Maar variatie hierop, door tips van jullie is natuurlijk heel handig. Oja, ik ga altijd buiten uitstappen en uitdraven en neem haar ook vaak naast de fiets om lange enden lekker rechtuit te draven zonder teveel belasting.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:27

Tja, ik studeer doordeweeks in Leiden en mijn paard staat in de Betuwe bij mijn ouders.
Zelf rij ik alleen maar op vrijdag, zaterdag en zondag.
Meestal vrijdag loswerken in de bak en dan zaterdag serieus dressuur of springen in de bak, vaak met instructie er bij.
En zondag een flinke buitenrit met een hoop galop werk er in.
Als ik geluk heb rijdt 1 van mn zusjes Nickje doordeweeks een keer, verder staat ze elke dag in het land met de anderen. Ze is erg actief op het land en beweegt dus wel erg veel...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:43

Ow, dus zelfs dan is het nog haalbaar! Ik dacht minstens dat ik me helemaal het schompes moest gaan trainen! :-P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:49

Hahahahaha, nee hoor. Maar ik moet zeggen dat ik wel echt elk weekend moet rijden om de conditie minimaal te hebben voor cross.
Ik rij nu L. Ik merk vooral met dressuur en techniek bij springen dat we voor de perfectie meer zouden moeten trainen.
Ik verwacht dus ook geen eerste prijzen van mn paard met de training die we nu hebben. Maar we komen wel netjes over de finish met mooie hartlsag.
In vakanties rij ik natuurlijk meer trouwens...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:01

In de vakanties rijdt ik ook elke dag, verder rijdt ik zowieso elke woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag en vanaf volgend jaar ook op maandag...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:02

en het gaat mij ook om de lol, winnen is wel super en ik heb ook echt een winnaarsmentaliteit, maar blijf wel altijd eerlijk tegenover mezelf en vooral tegenover me paardje

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:16

Je hebt zo te lezen meer tijd om te rijden dan ik. Dan moet conditie dus eigenlijk geen probleem zijn lijkt me...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:18

Nee klopt, maar ik zal waarschijnlijk harder aan de galop moeten werken dan jij (niet vervelend bedoeld) dus ben wel blij met die extra tijd Lachen Maargoed, ik zie wel hoe het allemaal gaat lopen, heb er zeer veel zin in. Ga volgende week mijn startkaart aanvragen (moet eerst nog lid worden van een vereniging) en dan kunnen we van de winter lekker wedstrijden gaan rijden, winstpunten halen in de dressuur en springen en dan volgende zomer, SGW!!! :-P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:37

Dat is een goed voornemen!!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:43

Dat vind ik nou ook :-P

AnneMieKe_89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:42

Het schema dat je noemt klinkt goed hoor!
Daar bouw je wel een goede conditie mee op.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:40

Mooi Lachen

Oja, nog een vraagje.... Zijn er misschien mensen die het leuk vinden om een keer af te spreken op het cross terrein in Lelystad, om een keer te oefenen???

Oja, wat is beter.... met gewone kogelbeschermers (van die kleine, voor om de achterbenen) of de peesbeschemers die je normaal voor om doet, om de achterbenen doen??? (kan dit überhaupt.)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:54

Dat laatste zou ik niet doen. Qua pasvorm gaat dat niet. Gewoon de strijklappen gebruiken.