[SGW] Wat wil een jury nu zien tijdens een dressuurproef op de sgw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: Wat wil een jury nu zien tijdens een dressuurproef op de sgw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:33

Scum, dat vind ik schandalig om te horen!
Die juryleden zou men niet meer moeten laten jureren op een SGW. Maar goed, ben bang dat je daar nooit een echte oplossing voor vindt.

Caatje: vwb dressuur klopt het grotendeels wel wat je zegt. Een M of Z ruiter zal over het algemeen hoger scoren in de B-SGW-dressuur dan een B-ruiter.
Maar, ik ken toevallig iemand die M rijdt en pas is begonnen met SGW. Zij rijd ook vrij lage punten voor een M-ruiter.....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:36

Zoals ik Simmie? Clown Bloos

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:02

Nee, jou bedoelde ik niet, Karen. Knipoog Enne, van 2 keer SGW valt nog niet zo veel te zeggen toch?

Maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een M/Z-ruiter best moeilijk/lastig is om een B-proefje te rijden. Knipoog

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:43

Lichtrijden is inderdaad lastig Clown

Van 2 keer is idd weinig te zeggen. Maar het is gewoon niet leuk om geen winstpunt te rijden in een B proef als je normaal M rijdt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:56

Simmie schreef:
Maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een M/Z-ruiter best moeilijk/lastig is om een B-proefje te rijden. Knipoog

Ik rijd M2, ga in november over naar de Z, en ik kan je vertellen dat zo'n B proef echt vies tegenvalt. Hoe stom het ook klinkt. Normaal heb je een hele proef vol oefeningen en je hebt constant wat te doen.. In zo'n B proef doe je dan in vergelijking 'niks'. Dan moet je zo onwijs gaan letten op de figuren, hoe je zit etc... Had niet verwacht dat het zo tegen zou vallen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik met Calypso in de sgw nog niet lager dan 198 heb gehad.
Ik kan me daar in tegen wel voorstellen dat er mensen zijn die echt moeite met zo'n proef hebben, puur omdat hun paard echt meer een paard voor de cross is. Ik vind dat een jury daar wel degelijk rekening mee moet houden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:49

Ben ik het wel mee eens, mijn pony liep M2 en in een B proef zie je hem gewoon dingen verzinnen om te kl oten Clown
L2 proef moet hij al weer meer de kop erbij houden.

Maar mijn paard loopt nooit dressuur, op basis van mijn klassering mag ze L1 starten. Voor zo'n dier is het echt wel even wennen hoor een L2 proef.
Hoe dat volgend jaar in het Z moet Tong uitsteken

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:52

Als je normaal B start en met SGW moet je ineens L2, dat zal ook best tegenvallen ja... Is wel ff 2 klassen hoger!

Ik moet zeggen dat ik mijn proeven met sgw niet anders rijd dan met de gewone wedstrijden, ook al scheelt het 4 klassen. Ik zorg dat ie door zijn lijf loopt, nagevelijk en probeer zo goed en netjes mogelijk de figuren te rijden. Meer kan ik er niet aan doen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:08

Mijn paard start helemaal geen dressuur Clown
Is 1 keer L1 gestart omdat ik niet wist in hoeverre de KNHS haar regelementen zou aanpassen na de nieuwe proeven en ik geen zin heb om B te starten.

Ik denk dat iedereen zijn proeven naar beste vermogen rijdt, alleen heeft niet ieder paard/ruiter er evenveel aanleg voor. Gelukkig maar aders was er helemaal geen spreiding en kon je de dressuur wel afschaffen Tong uitsteken

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:12

Van mij mogen ze het best afschaffen Knipoog Cross is veel leuker, haha!

Idd heeft het ene paard er meer aanleg voor dan de ander. De ene meer uitstraling dan de ander en ga zo maar door...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:22

met Yentil waren die B en L proefjes met sgw ook altijd een ramp. Ze deed dan echt haar best niet. Maar ik had altijd wel 10 tot 20 punten hoger dan de rest, alleen omdat Yentil heel mooi is en mooi loopt. Met Kameel moet ik B proefjes rijden en hij is zelf L1 dus daar zit niet veel verschil tussen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:17

Heb de revaring dat als ik Plato in echte verzameling en oprichting rij zoals in de Z1 dat dit niet echt geapprecieerd wordt in de SGW L-proefjes. Probeer daarom altijd fijn voorwaarts met de neus eruit en vooral nergens tegen de hand of scheef te rijden.
Lukt ook niet altijd, stond afgelopen zondag 17e in de L1-dressuur. Ons ultieme dieptepunt Bloos , de achterhand kwam eerder op de AC-lijn dan z'n hoofd Clown, hoezo kantelen en uitzwaaien Haha!

Het blijft een moeilijke kwestie, die dressuur Haha!

GvD: dat sou ik echt niet kunnen, geen dressuur meer starten. Heb me net opgegeven voor de 4-tallencompetitie, klasse Z, omdat ik de dressuur best wel mis. Vooral als ik zo'n grote Z-ring in mag rijden, krijg ik kippenvel van het genieten. Ga deze winter een Kür op Muziek voor Plato in elkaar proberen te flanzen en hoop volgende jaar Z2 te kunnen starten.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:56

tja..gelukkig kunnen we over balken en weigeringen in het klassiek niet discusseren toch ?? Ik vond Vlietland ook een mooie selectieve cross, stond 6e na dressuur en twee balken springen ((gggrrrrr ) ze ging veel te hard. vervolgens foutloss binnen de tijd gecrosst en werd toch eerste.
Dan is de dressuur geen hoofdonderdeel meer.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 06:11

Vind ik ook Bianca, dat vind ik het allermooist, een selectieve cross. Dam zie je hoeveel mensen hun paarden spring-dressuurmatig niet voor elkaar hebben(of gewoon niet in het water durfen Knipoog )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:51

rowo schreef:
Ik rijd M2, ga in november over naar de Z, en ik kan je vertellen dat zo'n B proef echt vies tegenvalt. Hoe stom het ook klinkt. Normaal heb je een hele proef vol oefeningen en je hebt constant wat te doen.. In zo'n B proef doe je dan in vergelijking 'niks'. Dan moet je zo onwijs gaan letten op de figuren, hoe je zit etc... Had niet verwacht dat het zo tegen zou vallen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik met Calypso in de sgw nog niet lager dan 198 heb gehad.

Precies. Ik vond het ook vies tegenvallen met Online. Hij gaat zich vervelen en omdat ik tussendoor niks kan doen om die achterhand te activeren gaat hij steeds meer op de voorhand lopen en mij uit het zadel meenemen. Ik heb in Wwerf bij het losrijden heel veel stap-galop overgangen gereden om die achterhand actief te houden. Daarna ben ik de ring in gegaan en toen viel het gelukkig wel mee.

rowo schreef:
Ik kan me daar in tegen wel voorstellen dat er mensen zijn die echt moeite met zo'n proef hebben, puur omdat hun paard echt meer een paard voor de cross is. Ik vind dat een jury daar wel degelijk rekening mee moet houden.

En daar ben ik het totaal niet mee eens. Een paard dat meer voor de cross is (ik denk dat je zoiets bedoelt als een hittepetitje die daardoor niet zo netjes loopt) dat heeft gewoon pech in het dressuur onder deel. Je kunt daar toch niet rekening mee gaan houden? Wat doe je dan met paarden die meer geschikt zijn voor de dressuur en in de cross tijdsoverschrijding hebben omdat ze bijv teveel sprong hebben in de galop? Dan gaan ze echt niet zeggen: oh, daar houden we wel rekening mee, we schrappen je tijdfouten weg.

De bedoeling van dressuur is dat de winnaar de beste is over 3 onderdelen. Je zult dus in alle3 de onderdelen enigszinds goed moeten zijn. Een minder onderdeel betekent dat je daar strafpunten op moet incasseren. En als we met de dressuur rekening gaan houden met bepaalde zaken dan vind ik dat prima, maar dan moet je dat bij het springen en de cross ook gaan doen. Ik denk dat zoiets een hoop protesten op gaat leveren Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:54

Nee ik bedoelde in dat geval geen hittepetit dat constant op en neer springt, draaft waar het moet stappen en galoppeert waar het moet draven.
Mijn paard is getraind en gebouwd, meer naar de dressuur. Veel paarden niet...
Slecht is slecht en goed is goed... Maar van zo'n typisch crosspaardje kan je imo niet gaan verwachten dat ie dan zo'n proef loopt als de mijne.

Kan het een beetje moeilijk uitleggen via bokt Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:10

En daarom hoort die van jou meer punten te krijgen dan dat typische crosspaardje Knipoog Wat mij betreft heeft die dan pech gehad bij de dressuurproef.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:12

Dat hebben ze in de meeste gevallen ook Lachen
Ik heb een groot voordeel met mijn goede dressuurproef, moet zeggen dat ik daar ook niet erg rouwig om ben, jij wel?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:13

Dat is de vraag niet. Het ging mij erom dat een jury geen rekening hoeft te houden met een paard dat minder loopt bij de dressuur. Want bij het springen en de cross wordt daar ook geen rekening mee gehouden Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:17

Ik bedoelde meer in de trend van wat er in het begin van dit topic werd gezegd.... Dat juryleden er van te voren op worden gewezen dat het een SGW proef is en geen normale B proef op een CH.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:23

rowo schreef:
Ik bedoelde meer in de trend van wat er in het begin van dit topic werd gezegd.... Dat juryleden er van te voren op worden gewezen dat het een SGW proef is en geen normale B proef op een CH.

Ah zo, op die fiets. Daar heb je natuurlijk wel gelijk in Ja
Het is alleen jammer dat sommige jury's daar niet aan willen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:27

Sja en ik denk dat dat ook wel zo zal blijven.... Ik vind alleen wel dat een jury best bij wijze van 150 punten mag geven als het ook echt slecht is en totaal niet wordt getoond wat gevraagd wordt. Daar entegen vind ik 220 punten ook kunnen als het ook echt goed is.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:56

Scum schreef:
En daar ben ik het totaal niet mee eens. Een paard dat meer voor de cross is (ik denk dat je zoiets bedoelt als een hittepetitje die daardoor niet zo netjes loopt) dat heeft gewoon pech in het dressuur onder deel. Je kunt daar toch niet rekening mee gaan houden? Wat doe je dan met paarden die meer geschikt zijn voor de dressuur en in de cross tijdsoverschrijding hebben omdat ze bijv teveel sprong hebben in de galop? Dan gaan ze echt niet zeggen: oh, daar houden we wel rekening mee, we schrappen je tijdfouten weg.

De bedoeling van dressuur is dat de winnaar de beste is over 3 onderdelen. Je zult dus in alle3 de onderdelen enigszinds goed moeten zijn. Een minder onderdeel betekent dat je daar strafpunten op moet incasseren. En als we met de dressuur rekening gaan houden met bepaalde zaken dan vind ik dat prima, maar dan moet je dat bij het springen en de cross ook gaan doen. Ik denk dat zoiets een hoop protesten op gaat leveren Knipoog

Het jurylid in Neede vertelde mij dat er wel van ze gevraagd te jureren naar het type paard en of het voor de cross de juiste vaardigheden in de dressuur bezit.

Verder zal ik mijn mening niet uitschrijven want dan wordt het hier een grote discussie.
Ik vind nog wel dat het een cross is en dat de cross de doorslag moet geven en niet de dressuur...
Verder laat ik het hierbij Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:46

Caatje, die discussie is best interessant hoor!

Jouw mening dat de cross de doorslag moet geven kan imo gewoon niet. Daarvoor zullen er teveel foutlozen zijn en je hebt natuurlijk je spreiding in strafpunten al door de dressuur en het springparcours. Hoe had jij dat gedacht dan?

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:49

Nou ik bedoel het meer zo dat de cross zo gebouwd moet zijn dat iemand met lage punten maar goed cross paard zou kunnen stijgen in het klassement doordat de cross goed gereden wordt. Je hebt toch wel van die boscrossen waarbij iedere gek bij wijze van foutloos rijdt??? Zo bedoel ik het.

Goed ik heb gewoon een moeilijk dressuurpaard en dan is het wel eens frustrerend als je wel goed springt en crosst iemand met hoge dressuur en een weigering (!!) nog boven je eindigt. Dat is best wel jammer. Opmerkingen van harder trainen enz enz mogen achterwege blijven omdat echt wel heel erg mn best ervoor doe maar gewoon geen dressuurpaard heb Knipoog .

Ik wilde er geen discussie van maken omdat dit mijn eigen mening is en er jammer genoeg altijd anderen zijn die dat niet respecteren en hun mening proberen op te leggen, vandaar.

Ik respecteer iedereens mening en hoop dat dat bij mij ook gebeurt!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:56

Maar ik kan me wel in jouw gevoel daarover vinden hoor!
Ik heb zelf een volbloed gereden in de cross. Thuis en op individuele dressuurwedstrijden konden we prachtig dressuren, maar op SGW wist die muts gewoon waar we nog meer voor kwamen dus had ze altijd spanning tijdens de dressuur. De cross ging altijd als een speer, maar omdat ik altijd een slechte proef reed eindigde ik meestal ergens in de middenmoot. Soms best frusty, dat wel. Als ik wel eens prijs had, was dat omdat de anderen gewoon slecht gereden hadden in de cross, maar dat was maar soms...