[SGW] Doorrijden na 3 of 4 weigeringen in de cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Doorrijden na 3 of 4 weigeringen in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:50

Ibonn schreef:
Uit ervaring kan ik zeggen dat de KNHS erg star is in dit soort dingen en weet niet of je er iets mee zou opschieten. De regel is dat je op wedstrijd moet protesteren tegen die 4e weigering en niet na de wedstrijd en nadat je de boete al gehad hebt. Naderhand kan er niets meer aan de uitslag gedaan worden.

Maar is idd een nare ervaring als er zo'n officiele waarschuwing binnenkomt die je totaal niet verwacht.

Ach, ik kreeg op een gegeven moment ook 2 boetes van de KNHS door een niet mij te verwijten fout. Ik heb hierop een boze brief geschreven aan meneer KNHS met het vriendelijke verzoek de maatregel net zo snel in te trekken als dat deze was uitgeschreven.

En dat hebben ze gedaan. Ze hebben toen ook een uitslag gewijzigd achteraf. Dat kunnen ze wel degelijk.

Ik denk dat als het verhaal duidelijk op papier gezet wordt, ze de rotste niet zijn. Tenzij het overduidelijk verwijtbaar was/is...

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:21

Ik krijg de indruk dat een aantal vragen door elkaar loopt die overigens wel bij elkaar horen:
1 - wanneer heb je een weigering ofwel wat gebeurt er en hoe beoordeelt een jury dat?
2 - hoe weet je of je iets wordt aangerekend als weigering of juist niet?
3 - wie mag wat wanneer je meer "hindernisfouten" maakt?
4 - wat doe je als je te veel fouten maakt?
5 - wanneer en voor wie is "doorrijden" ergerlijk?
De antwoorden zitten wat mij betreft niet (niet alleen) in de regels; hoe stel je bijvoorbeeld vast of een paard alleen een afsprong taxeert of "aarzelt" op het water, of dat de combinatie "echt" weigert? Of (hoorde ik in Neede) wanneer is de combinatie begonnen aan te rijden op de hindernis en mag de hindernisjury dus juist wel of juist niet de ruiter een weigering toekennen? Daaarbij komt dat de cross in de ene wedstrijd strenger en in de andere minder consequent gejureerd wordt; ook dat maakt het er niet duidelijker op.

Vervolgens: wat kunnen we met ons allen doen om beter voorbereid en minder geïrriteerd te crossen / jureren / in te grijpen enzovoort? Want daar gaat het toch om, vind ik. Ik wil plezier blijven beleven aan de sport, de wedstrijden en de mensen.

Nou, tot zover. Laat eerst de KNHS maar met een antwoord op de e-mail van Lielle komen. Groeten, Paul

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:49

die omroepster in Ede heb ik ook gehoord, was DUIDELIJk verstaanbaar, daar kon je niet omheen, ze riep nummer naam en achternaam en alles om dat ze onmiddelijk moest stoppen hahaha en dan toch na het water het bos inrijden....onbegrijpelijk Verward
zo vind ik ook val ruiter vreemd ...... heb het zelf meegemaakt in maarsbergen, ging daar na de waterinsprong met paard onderuit (klapte naar voren) allebei in de bak, ik dacht...oke einde verhaal rustig uitrijden. blijkt na afloop dat ik derde was, val werd me niet aangerekend, (was na de hindernis Verward Verward ) ik had dus niet zelf al moeten beslissen want dan had ik de tijdfouten niet gehad...en dus een hogere plek.....het hele water is toch een combinatie ??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:09

dat is raar bianca, want ik zou dat zonder meer alles een val van paard hebben aangerekend en dus uitsluiting.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:02

Best lastig. Eigenlijk zou je dus om te beginnen al ''bevoegde hindernisjury's'' moeten hebben waarbij er geen twijfel over het oordeel, wel of geen weigering, mogelijk is. Omdat dit zo goed als niet te realiseren is blijft men met (niet altijd even goed voorgelichte) vrijwilligers werken waardoor er altijd discussie en twijfel mogelijk is.

Overigens vind ik wel dat je als hindernisjury in de B net zo streng zou moeten zijn als in de hogere klassen. Regels zijn regels en versoepeling leid enkel tot verwarring wanneer een combinatie de overstap maakt naar een hogere klasse (waardoor je juist 'doorrijders'' krijgt). Oefenen doe je maar in een oefencross/terreinrit. In een B springparcours krijg je na 3 weigeringen ook gewoon de bel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:05

Met soepel bedoelde ik iig dat een B combinatie bij wat aarzeling minder snel een weigering heeft dan in het Z. Niet dat hij bij 3 weigeringen toch gewoon mag doorrijden.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:24

Dat snap ik. Maar ik bedoel dat de definitie van wel of geen weigering zowel voor de ruiter als de hindernisjury duidelijk moet zijn om misverstanden te voorkomen.
Wanneer een B ruiter geen weigering aangerekend krijgt (bv bij te lang stilstaan voor een afsprong) zal deze in de L sneller geneigd zijn te denken dat de hindernisjury fout zit omdat dit (te lange) stilstaan onder taxeren zou vallen.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:29

Volledig eens, heb je al een antwoord Lielle,

onee is de KNHS

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:31

Lielle schreef:
Met soepel bedoelde ik iig dat een B combinatie bij wat aarzeling minder snel een weigering heeft dan in het Z. Niet dat hij bij 3 weigeringen toch gewoon mag doorrijden.

Ik ben het hier wel mee eens. Maar toen ik in Gorssel bij de start stond te kijken van de B ponies had ik het er wel even moeilijk mee. Een hele lieve kleine combinatie (is natuurlijk al moeilijk om dan kritisch te blijven) kreeg zijn pony niet weg bij de start. Na een tijdje vechten kwam vader er bij en ik dacht:' gelukkig die helpt hem even en hij gaat verder' Maar voor vader de kans kreeg om in de buurt te komen werd zijn rugnummer door de hindernisjury ingenomen en kon hij vertrekken.
Ik had hier zo'n moeite mee. Ik denk dat als hij over 1 zou zijn dat het probleemopgelost zou zijn. Al hadden ze hem alleen over 1 geholpen dan had ik er al een minder rotgevoel aan overgehouden.
Vorig jaar wilde er in EL ook een paard in het Z niet vertrekken. Doordat deze ruiters iets meer lef hebben galopeerde er een ander vooruit waardoor het probleem opgelost was, zo kan het ook.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:33

hoi lielle,ik vond het ook raar, vandaar dat ik het verder ook rustig uitreed ( en zowieso ging mijn zadel wat schuiven door de val waarschijnlijk dat alles week was, borsttuig zat er toen niet op) Ik stond al op het punt weg te rijden, toen ik met een vriendin die mee was zei...ach we doen nog ff een bakkie en dan gaan we rijden, net op dat moment komt jenga naar mijn trailer zeggen dat ik derde stond Verward Verward Verward terwijl ik mezelf had uitgesloten, zij had er naar gevraagd en werd idd gezegd geen val ruiter bij de sprong, jammer dat ik niet datgene op film had maar volgens mij was het wel degelijk ten gevolge van het feit dat mijn pony niet luisterde en te hard op het water kwam en daarna viel. Er is een foto van waarbij je mij al ziet schreeuwen HHOOO..en rebec haar oren en alles stijf naar voren van JJIIPPIEEE ik ga toch....de val daarna niet op foto....hihihih helaas, was wel leuk geweest Haha! Haha! Haha!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:51

Dat is wel heel l*llig Sabine! Mijns inziens moet een goede hindernisjury ook uitzonderingen op de regels kunnen toestaan....maar dan heb je natuurlijk weer een probleem, want stel dat die moeilijke pony alsnog in de prijzen valt en de ouders van de andere ruitertjes gaan zich ermee bemoeien...

Ik reed vorig jaar in de B echt wel door als ik 3 "stops" had op de waterbak. Wup kon gewoon een hele tijd staan trutten en dan kon je er 2 aanrekenen, maar ook 5. Als ie dan door het water was, reed ik gewoon verder, nooit wat van gehoord van de jury of KNHS..Wat mij betreft mogen ze in de B voor het water wel een uitzondering maken, wel uitgesloten, maar je mag wel doorrijden na 3 stops op het water. Kunt wel iedere keer naar huis gaan, maar daar leren ze niks van.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:54

Dan zouden ze in de B beter een verplichte doorgang van het water kunnen maken Pling. Als je paard er dan niet door wil straft dat zo hard in tijd dat je dan toch buiten de prijzen valt.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:08

Dat is inderdaad een briljant idee! Pling