[SGW] Welke crosshelm heb jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Welke crosshelm heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:17

GPA heb ik weleens gepast bij Divoza. Vreselijk zat die. Gewoon niet mijn model. Ik heb nu gewoon zo'n Casco (met draaiknop). Die zit eigenlijk prima. Maar wel met klep.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:19

Waar staat GPA voor? Ik weet wel welke helmen jullie bedoelen, maar snap de afkorting niet.

Met zo'n helm ben ik bij een training bij Rob op Nick dr hals geklapt toe het even niet lekker ging. Die klep is ook afgebroken. Had een blauwe dikke neus voor een flinke week...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:23

Simmie schreef:
Mijn Cristie Pro Luxe ook rond 100 euro.
Daar koop je geen GPA voor. Haha!

Nee, nog lang niet...

Geen idee waar GPA voor staat trouwens!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:30

Volgens mij heeft de afkorting GPA iets te maken met het merk binnenhelm dat in de Pikeur caps zit.
Ik zag laatst een brommerhelm waar ook GPA op de binnenhelm stond, volgens mij kwam die uit dezelfde fabriek.

Scum: De titanium en de Carbon versie hebben een hele andere pasvorm. De titanium zit me voor geen meter (gelukkig, gezien het prijskaartje) en de carbon zit heerlijk!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:49

Nou, ik heb ze allemaal opgehad. Maar ze zitten mij gewoon niet lekker. VrienT had hetzelfde (niet dat we er een wilden kopen, maar gewoon proberen). Die heeft uiteindelijk een HH gekocht omdat die het fijnste zat. En ook nog een fijne prijs.

Een helm die niet fijn zit gaat toch irriteren op den duur.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:29

Dit is nu mijn eerste cross seizoen en ik cross zelf dus met mijn GPA.
Momenteel betaald mijn moeder bijna alles Vork Dus moest ik nu afkomen dat ik nog eens een nieuwe helm wil zal ze ook eens raar omkijken Knipoog
Als ik zelf mijn centjes overheb zou ik toch ook eens naar een echte crosshelm kijken.
Waar moet je eigenlijk overal op letten? Gewoon als bij een gewone helm of zijn er nog meer tips?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:47

Ik weigerde vorig jaar ook met mijn casco te gaan crossen en ik vond het hoog tijd voor een nieuwe cap. Ik heb toen bij Canter de Gatehouse Puissance gekocht. Die heef thet model van een cap (dus ook met klep) maar met de veiligheidseisen van een crosshelm (PAS nogwat).

Die HH zijn ook echt niet zo veilig! Een ruitersportzaak bij ons in de buurt die verkoopt geen HH meer. Het schijnt dat ze de caps gewoon op de markt brengen en ze daarna pas gaan keuren. Daar hadden ze het een aantal keren meegemaakt dat ze de caps terug moesten sturen! Erg fijn als je zon ding gekocht hebt dan terwijl hij eigenlijk niet goedgekeurd is....... Koe

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:19

Scum schreef:
De klep is volgens mij ook alleen maar tegen de zon, of heb ik dat mis?

Voor zover ik weet is de klep een overblijfsel van de "ouderwetse" cap; de eerste veiligheidscaps die ik zag, waren gewone caps met een vulling en veiligheidsriempjes. De helmen zoals de Gatehouse komen als ik het goed heb uit de paardenraces.

Groeten, Paul

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:56

voor mij ook geen HH helm meer; ben er vorig jaar mee gevallen, vanuit stap (!), wel op de harde straat. gevolg: scheur in m'n helm en alsnog een flinke hersenschudding. Boos!
heb nu Kavalkade, bevalt wel goed, en Casco. maar of ik daar ook mee kan crossen... ?? geen idee. ik bel de dame van Canter Eventshop wel tegen die tijd dat paard en ik daar klaar voor zijn.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:46

Ik heb een Champion Advantage crosshelm. Gekocht bij de eventingshop. Maar hij is mij eigenlijk net te groot.
Het is een maat 60. Maar heb eigenlijk 59.
Mijn zusje heeft een Christie Pro Luxe en moet zeggen dat ik die veel fijner aan vind voelen en er ook veiliger uit vind zien.
De cap die ik heb is wel goedgekeurd, maar wil nog wel een keer wat anders.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 17:38

Ik heb gisteren in de ruitershop even gepast. Ik kwam op 56/57 uit. Maar er zat bijna geen een helm goed. De meesten knellen opzij of voor/achter. Of je hebt het gevoel dat ze niet ver genoeg over je hoofd gaan. Ben benieuwd of een crosshelm beter zit.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:52

Ik heb een Charles Owen, meen model Pro Skull. Maatje 60 trouwens Clown Heb m in America gekocht, waar ik ook ben begonnen met crossen. Ik heb meerdere modellen gepast, maar deze zat mij t lekkerste. Zit idd heel stevig en schuift ook niet. Of een cap/helm lekker zit heeft vooral mee te maken of je een meer ovaal of ronder hoofd hebt. Daarom zitten sommige caps dan ook echt niet. In America heb ik toen ook mijn BP gekocht, merk Castle Equi. Is hier nergens te krijgen, ben er al vaker over aangesproken. Hij zit ook erg fijn Ja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:10

Er is wel veel keus in crosshelms of niet? Ik blijf nog ff bij mijn kavalkade. Mocht ik echt serieus blijven crossen dan ga ik er zeker wel naar kijken..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:13

Een echte crosshelm is wel aan te raden. 2 belangrijke redenen daarvoor zijn het ontbreken van de klep (gebroken neus) en de uitsparing aan de achterkant (voorkomt breken van de atlas, een bot in je nek).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:42

Je hebt helemaal gelijk, maar kans is groot dat ik dit jaar voor het laatst cross en ik vind 100 euro veel geld. Ik moet gewoon goed op mijn paard blijven zitten Clown Iemand nog veel seconde lijm in de aanbieding Knipoog

Mij is trouwens altijd verteld dat de klep aan je cap JUIST was om te BESCHERMEN TEGEN EEN GEBROKEN NEUS. Dan heeft diegene er dus ver naast gezeten...?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:51

Eh, ja, ik heb ook wel een een hele blauwe neus/blauw oog/wang overgehouden aan dat klepje....

Als je dit jaar nog maar een paar keer crosst lijkt het me nog steeds belangrijk om jezelf goed te beschermen.... Een paar weekenden niet stappen en je hebt hem bij elkaar gespaard!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:53

Ik weet het ik weet het.. maar toch doe ik het nog niet. En ik stap de laatste tijd al niet veel meer Lachen

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:43

Veel mensen met een GPA zeg, hoor er eigenlijk niet zo goede verhalen over maarja wie zich er veilig in voelt he Knipoog

Heb zelf voor de cross ook een Charles Owen, moet zeggen dat daar veel keus in zit en ze zitten ook erg lekker. Had de champion ook nog opgehad maar die zat me toch net iets minder, past beter bij een rond hoofd. (heb ik dus niet) Heb m overigens uit Engeland gehaald.

Vind het aanbod qua cross benodigheden in Nederland toch minder, publiek is ook kleiner dus is niet zo rendabel om natuurlijk alles in huis te hebben.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:13

Ik ga toch de crosshelm uit de kast pakken, heb geen zin in een blauw gezicht...ben net hersteld van alle gebroken en gekneusde lichaamsdelen...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:04

Tja, als je 'm toch hebt, waarom dan niet gebruiken? Je hebt idd wel effe genoeg gebroken/gekneusde ellende gehad Caatje.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:02

Ik rij momenteel met een gpa (springen, wacht nog heel even met crossen tot ik een cross helm heb). Moet zeggen dat ik me er helaas niet meer zo veilig mee voel. Ik heb hem nu een paar weken, zat eerst heel lekker, maar nu is hij te groot. Gaat al dat geld. Vandaag gevallen tijdens springen op mijn gezicht met de klep op mijn neus (vandaar dat ik nu een cross helm wil). Ik heb al twee neus operaties gehad, wil liever niet nog een. Mijn neus doet nu behoorlijk pijn. Ik denk er aan om of een gatehouse of een champion te kopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:27

Ik heb zaterdag de Gatehouse Airflow gekocht. En daar zondag meteen mee gecrosst. Dat ging prima.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:15

Simmie schreef:
Tja, als je 'm toch hebt, waarom dan niet gebruiken? Je hebt idd wel effe genoeg gebroken/gekneusde ellende gehad Caatje.

Enoffie ik heb er vorige week al mee getraind ff goed afgesteld dat ding en het zat toch wel erg prettig. Dit houdt ik zo en blijft mijn "gewone" cap ook netjes.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:03

Heb gisteren even gekeken wat voor helm ik eigenlijk heb.... Een Gatehouse Airflow (mtje 58 Bloos ).
Ik ben er echt heel blij mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:07

Ik heb hem in 57. Eigenlijk net ietsie te groot, maar 56 was echt veel te klein. Ik heb er van dat vulspul bij gekregen voor als ie ruimer wordt.