[SGW] Eventing nog een olympische discipline?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Re: Eventing nog een olympische discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 11:24

Het is een artikel die duidelijk stof doet opwaaien in het kamp van de eventingruiters.
Zelf rij ik geen eventing, ook geen springen meer om gezondheidsredenen. Ik heb wel jaren als ambulancier op de internationale wedstrijd van Lummen gestaan. Wij hadden weinig tussenkomsten voor ongevallen, alleen als er iets gebeurde, was het ernstig. Ik heb een keer een paard "gered", hij had een hele grote wonde tussen zijn voorbenen en de dierenarts was nog niet ter plaatse, gezien de hevigheid van de bloeding, heb ik de verzorging van het paard overgenomen en mijn collega's die van de ruiter. Het jaar daarop, startte die combinatie weer mee.
Ik ben eigenlijk vóór deze wedstrijden, zeker de combinatie van de drie disciplines, maakt het spannend. Maar misschien moeten ze eens denken aan nieuwe veiligheidsmethodes voor de ruiters en de paarden. (bv. de airbag-jas)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:55

Stel er doen 100 deelnemers mee aan een wedstrijd en er komt er 1 flink ten val. Dan hoor je iedereen over die ene, over de andere 99 waarbij het wel goed ging hoor je niets.

Ik ben geen sgwer, heb alleen ooit eens wat oefencrossjes en een crossles gedaan en weet hoe geweldig paarden het vinden.

Over endurance hoor je ook veel verhalen, dat paarden afgejakkerd worden enzo. Maar dat hoor je alleen van mensen die nog nooit een wedstrijd echt meegemaakt hebben.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:41

Eigenlijk vind ik het helemaal niet interessant of eventing nu wel of niet een olympische sport is. Natuurlijk: liever wel dan niet want dan komt er meer geld voor de sport en de sporters en wellicht zijn er dan ook nog wat andere faciliteiten die voor ons ook leuk of belangrijk zijn.

Wat ik wel belangrijk vind, is (a) wat we kunnen doen om onze wedstrijden met veel plezier te rijden, en (b) hoe we een eerlijk beeld van de inderdaad soms gevaarlijke sport kunnen laten zien. Waar dat gevaar zit en wat we als ruiters kunnen doen om dat zo klein mogelijk te maken: dát is wat wij moeten doorkrijgen en aan anderen moeten laten zien.

Onze Belgische journalist weet precies waarover hij het heeft. Zijn probleem is (hebben jullie ook al gezien) dat hij de sport bij voorbaat veroordeelt; hij vindt eventing blijkbaar dieren- en mensenbeulerij. Ja dan is er niets wat voor hem door de beugel kan. Ik zou hem of in zijn sop gaar laten koken, of uitnodigen om een wedstrijd - voorbereiding, wedstrijd zelf, evaluatie - mee te kijken. Wie weet pikt hij nog iets op van de zorg waarmee ook de veiligheid van ruiters en paarden is omgeven.

Groeten, Paul

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:51

Paul_H schreef:
Eigenlijk vind ik het helemaal niet interessant of eventing nu wel of niet een olympische sport is. Natuurlijk: liever wel dan niet want dan komt er meer geld voor de sport en de sporters en wellicht zijn er dan ook nog wat andere faciliteiten die voor ons ook leuk of belangrijk zijn.

Wat ik wel belangrijk vind, is (a) wat we kunnen doen om onze wedstrijden met veel plezier te rijden, en (b) hoe we een eerlijk beeld van de inderdaad soms gevaarlijke sport kunnen laten zien. Waar dat gevaar zit en wat we als ruiters kunnen doen om dat zo klein mogelijk te maken: dát is wat wij moeten doorkrijgen en aan anderen moeten laten zien.

Onze Belgische journalist weet precies waarover hij het heeft. Zijn probleem is (hebben jullie ook al gezien) dat hij de sport bij voorbaat veroordeelt; hij vindt eventing blijkbaar dieren- en mensenbeulerij. Ja dan is er niets wat voor hem door de beugel kan. Ik zou hem of in zijn sop gaar laten koken, of uitnodigen om een wedstrijd - voorbereiding, wedstrijd zelf, evaluatie - mee te kijken. Wie weet pikt hij nog iets op van de zorg waarmee ook de veiligheid van ruiters en paarden is omgeven.

Groeten, Paul

Ben ik met je eens, maar je moet er niet meteen een drama van maken. Nuchter op reageren, wat de eventing in Belgie en uiteraard de FEI ook wel zou doen. Artikelen en discusies als deze komen vaker voor bij gevaarlijke sporten, en natuurlijk bij eventing omdat dat risico's brengt voor paard en mens des te meer. Gaat het niet over de paarden dan wel over de mensen. Ik ben voorlopig niet bang dat eventing van het programma verdwijnt, als dat gedaan word is de stap naar springen en zelfs dressuur (alle paardensport) snel gezet.

Dat je zegt dat de journalist weet waar hij het over heeft ben ik totaal niet met je eens. Hij zit maar met opgesomde niet goed en onvolledige cijfers te gooien. Verder speelt hij gewoon in op sensatie. Niets is goed uiteengezet en puur berust op het O mijn GOD!! effect.. Puur propaganda. Als je met hem in discusie gaat of objectief het stuk bekijkt kan je zo 90% van zijn stellingen en conclusies aan de kant schuiven.

Een journalist als deze zal nooit zijn ideen aanpassen, andere journalisten zullen dit voor je moeten doen. Dat is bijna hetzelfde om een dierenrechten activist uit te nodigen op een bontfokkerij en hem dan te laten zien hoe vriendelijk het wel niet allemaal gebeurt.. Hij blijft gewoon zoeken naar dingen die in zijn ogen niet goed zijn en blaast die nutteloos uit proporsie