[SGW] Verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: Verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:32

Lielle schreef:
Het ergeren is toch niet jouw probleem, alleen datgene dat je fout doet.

Dat bedoellik. Knipoog

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:26

SGWuppie schreef:
Je moet gewoon met je kont naar achteren gaan Haha!

En tieten naar voren Knipoog.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:00

als ik moet springen, dan lijkt het alsof ik blijf ziten maar ik steun licht op mijn stijgbeugels, en kom niet helemaal in verlichte zit, zo heb ik meer steun. en kan ik het langer volhouden. die bij somige dingen moet je blijven ziten om je evenwicht te houden. zoals van een berg rijden en sprongen
nemen. dat is heel erg moeilijk om dan verlicht te rijden. ik zie het probleem er niet van in.

groetejs lana_te

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:00

floor01 schreef:
SGWuppie schreef:
Je moet gewoon met je kont naar achteren gaan Haha!

En tieten naar voren Knipoog.

ja zoiets Tong uitsteken neit verlicht rijden maar gewoon een beetje op en kont naar achter

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:28

Wél verlicht zitten Lana_te.
Tuurlijk heb je momenten in de cross, zoals voor de sprong, dat je wel even gaat zitten.
Maar het grootste gedeelte van de cross is het toch echt de bedoeling dat je in verlichte zit zit hoor.
Als jij het alleen kan volhouden door het maar half te doen, zul je wat aan je conditie moeten doen, of je beugels korter.
Het probleem van niet verlicht zitten is dus dat je jou paard/pony ermee stoort en onnodig vermoeid.
Ook voor de ruiter is de cross rijden in verlichte zit echt een stuk fijner! Ook al zie je dat nu misschien nog niet in..

Heb je wel eens naar een zwaardere eventingwedstrijd gekeken?
Zoals Boekelo, Badminton, of Burghley?
Daar zie je ze ook niet maar half een beetje uit het zadel.

Een aardig voorbeeld, zomaar een foto van Badminton:

Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:12

Overigens helpt het ook om de beugels nog wat korter te doen dan je springmaat, zodat je in total op 5 of 6 gaten korter komt dan dressuurmaat.

Ik was laatst bij de wedstrijd in Weserbord en het viel me weer eens op dat er heel veel ruiters en amazones met, naar mijn mening, veel te lange beugels rijden.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:51

Lange beugels zijn indd niet echt bevorderlijk voor je verlichte zit..
Kortere beugels lijken vreselijk als je ze net kort gemaakt hebt, maar als je er eenmaal aan gewent bent is het alleen maar een stuk gemakkelijker en fijner!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:01

Die ruiter in Badminton heeft zijn beugels ook nog vrij lang vind ik. Mijn paard vind het heerlijk als ik in de verlichte zit ga galopperen, gaat ze 2x zo hard en ze houdt het ook langer vol. Ik vind het ook een natuurlijker houding dan dat wat achterwaartse zitten bij dressuur. Maar dat heeft natuurlijk met verzameling te maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:05

*ziet eindelijk een voordeel aan het strandruiter zijn* Haha!

Nu alleen nog te paard blijven na de sprong Schijnheilig

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:58

Waar spring je over op het strand Apple? Over een kwalletje Haha! ?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:57

flicka schreef:
Die ruiter in Badminton heeft zijn beugels ook nog vrij lang vind ik. Mijn paard vind het heerlijk als ik in de verlichte zit ga galopperen, gaat ze 2x zo hard en ze houdt het ook langer vol. Ik vind het ook een natuurlijker houding dan dat wat achterwaartse zitten bij dressuur. Maar dat heeft natuurlijk met verzameling te maken.

Die beugels zijn ook lang maar die benen zijn ook heel erg lang! Ik denk dat dat ook wel een beetje een vertekend beeld geeft misschien!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:01

Flicka Haha! Haha! Haha!

Ik bedoel meer dat ik op het strand in galop ook lange stukken verlichte zit doe Haha!.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:23

Dat denk ik ook M_J.
Hij komt wel mooi ver uit het zadel.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:09

ik heb mijn beugels met cross ook korter dan met springen vindt ik veel fijner

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:20

Ik vind de hele cross in verlichte zit wel vermoeiend.. Voel mn rug nog dagen! Maar ik doe het wel, mn pony loopt dan gewoon veel fijner, en het is beter voor hem ook. ( Maar ik kom ook hijgend uit het springparcours.. Maar een uur lessen kost me veel minder energie dan een parcours Tong uitsteken Wedstrijdspanning ofzo denk ik. En Rom Vermunt hamert er idd heel erg op dat je verlicht zit. En Alice Naber let ook heel erg op je houding zodat je je paard never nooit niet in de weg zit!

De hele cross zitten zou ik echt niet vol kunnen houden btw. Verlichte zit is vermoeiend maar wel een stuk fijner!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:56

Apple schreef:
Flicka Haha! Haha! Haha!

Ik bedoel meer dat ik op het strand in galop ook lange stukken verlichte zit doe Haha!.

Jaja Duivel
Jij op het strand en ik op de lange bospaden en tankbanen. Leve de verlichting Haha!

Over die hoge verlichte zit van die crosser in Engeland: zó hoog hoeft nou toch ook weer niet? Hij springt bijna zelf over zijn paard's hoofd heen Haha!

Ik noem mijn eigen verlichte zit maar een soort van jockey-zit maar dan de beugels toch wel wat langer Bloos

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:01

Ik ben aan het trainen om de verlichte zit steeds langer vol te houden, ik krijg alleen niet zo snel last van m'n spieren, maar m'n enkels en knieen gaan heel erg veel pijn doen.
Ik ga staan en vouw dan een beetje naar beneden, met m'n kont naar achteren en bovenlichaam iets naar voren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:43

Beugels met veren (GPG-beugels) zijn heel fijn daar voor. Ik heb met vaste beugels ook snel veel pijn in mijn knie en enkels. Met de GPG heb ik daar geen last meer van!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:45

Ik rijd met fenders aan mijn Barefoot. Vandaag weer lekker in verlichte zit gegaloppeerd. Probeer mijn techniek steeds meer te verbeteren. Paard wil nog wel eens voor boskabouters opzij springen dus je moet goed in balans zitten en toch met je kont uit het zadel en eigenlijk balancerend op je voeten en knieën zonder teveel te drukken. IK vind het veel minder vermoeiend dan de dressuurhouding in galop, ligt misschien ook aan mijn paard, een tinker met een tamelijk korte rug.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:38

Romkabouter schreef:
Overigens helpt het ook om de beugels nog wat korter te doen dan je springmaat, zodat je in total op 5 of 6 gaten korter komt dan dressuurmaat.

Ik was laatst bij de wedstrijd in Weserbord en het viel me weer eens op dat er heel veel ruiters en amazones met, naar mijn mening, veel te lange beugels rijden.

Ik heb hier niet echt veel verstand van maar is het veel fijner als je zelf in de verlichte zit zit met korte beugels. Volgens mijn vind je paard dat ook fijner voelen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:52

Oud topic.