[SGW] Succes in de eventingsport is te koop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succes in de eventingsport kun je kopen, mee eens?

A: ja, mee eens
9 (17%)
B: voor een deel wel
37 (71%)
C: nee, niet mee eens
6 (11%)

Totaal aantal stemmen: 52

Lielle

Re: Succes in de eventingsport is te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:15

Ik denk van wel, maar wel tot een bepaalde hoogte. Je moet wel zelf lef hebben, maar met een ervaren paard, veel begeleiding en de tijd (dus niet hoeven werken) en gelegenheid om veel te trainen en te starten kom je een heel eind, en IMO tot op wereldniveau. Met name de vrijheid om al je tijd eraan te kunnen besteden, zodat je dus veel meer ervaring opdoet, maakt een groot verschil.

Overigens denk ik dat het zeker in de jeugdrubrieken (pony, juniore, YR) ook bijna niet anders kan, omdat je dan simpelweg de tijd niet hebt om zelf een jong paard tot dat niveau op te leiden; als je dat hebt bereikt, ben je zelf al te oud.

En als ik zelf een onbeperkt budget, zou ik het ook anders aanpakken dan ik nu doe. Dan reed ik veel meer, had ik meer paarden, en wsl ook wel een leerpaard erbij. Dus toch maar eens die 10 miljoen winnen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:16

B:
Ik denk dat je met geld een eind kunt komen, maar....... de ruiter moet wel goed kunnen rijden. Je kunt mij niet wijs maken dat iemand die maar wat zit te prutsen met een 3* paard een 3* cross goed uit kan rijden

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:48

B
met een kant en klaar paard kan je ver komen, maar het inzicht en de durf van de ruiter moet er wel zijn!
dan is het met een dressuurpaard eerder, zodra je de knopjes weet rijd je er zo mee weg, en met eventing moet de ruiter het wel durfden om over de hindernissen heen te komen.

precies wat sjaan zegt.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:13

B: je kunt wel een eind komen met een goed paard. Voor die laatste beetjes zijn echter ook wat ruiterkunsten vereist!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:50

Ik ga ook voor B:
het scheelt natuurlijk een hoop als je een goed paard en veel goede trainingen hebt,
maar in een 3*cross is het echt niet alleen het paard dat al het werk doet

Ben het eens met Lielle over die tijdsbesteding, denk dat dat inderdaad heel erg veel scheelt..

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:55

Ik ga voor C, uit eigen ervaring Clown.
Heb wel geen SGW ervaring, maar wel springen, en zo is het met alle sporten denk ik.
Ik stond ooit op het punt een paard te krijgen (was uitendelijk afgekeurd door DA), dat internationaal had gelopen.
Heb er een tweetal lessen mee gekregen (van goede lesgever), en ben er mee op jumping geweest (B proefje met een internationaal paard Clown), wat denk je ?
UITGESLOTEN !!!
Man, ik was ZO kwaad op mezelf, op die moment besef je echt dat je dus je "winst" of je "succes" echt niet kan kopen !
Ik kan met een internationaal paard nog geen foutloze B proef springen, terwijl ik mensen ken die met een paardje van 1500 euro dat wel kunnen ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:05

Ik ken alleen erg veel voorbeelden van ruiters die met een zeer ervaren paard een stuk meer presteren dan met een groentje, ben bang dat ik een tegenvoorbeeld niet zo sterk vind. Daarnaast is het wel erg snel om na 2 lessen al resultaat te verwachten.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:08

A; maar dat geld niet alleen voor de SGW tak. Dit geld voor alle takken van de paardensport. Met een boel geld kom je er wel. Tuurlijk dat kleine beetje talent speelt ook heus wel mee, maar met een dure knol onder je hol, de juiste begeleiding en accomedatie doen wonderen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:20

Sorry, maar als het werkelijk niet in je zit, dan lukt het met die middelen nog niet volgens mij (zie mijn vorige post).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:42

Als je het werkelijk niet lunt, zul je het ook met Toy Town of Charisma niet halen, maar met een beetje gevoel en wat lef kom je toch echt een heel eind.

En kun jij na die 2 * zeggen dat je het echt niet kunt?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:18

Ja, ik heb de hoop om ooit op een hoog niveau te komen toch min of meer opgegeven...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:20

Maar hoe lang heb je het dan ook daadwerkelijk geprobeerd? Als bovenstaand verhaal het enige is, is dat ook niet echt lang.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:09

Ik denk dat succes vooral bij dressuur een stuk makkelijker is te kopen als bij eventing.
Bij een zwaardere cross komt er zoals al eerder gezegd nog een portie lef bij kijken.
Deze kan al wel gekweekt worden tijdens de training, maar een beetje van jezelf is toch onmisbaar!
Ik denk dat het vooral ook belangrijk is dat je veel tijd hebt die je erin kan steken.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:15

Lielle schreef:
Maar hoe lang heb je het dan ook daadwerkelijk geprobeerd? Als bovenstaand verhaal het enige is, is dat ook niet echt lang.

Nee, misschien niet, maar als je met een paard dat bijna vanzelf een parcours van 1.30 loopt, nog geen B proefje kan uitrijden...
Het klikte uiteindelijk ook gewoon niet tussen dat paard en mij, maar op die moment stond er gewoon enorm veel druk op me (de eigenaar van dat paard was m'n ex-trainer op die moment, en had nogal "schrik" voor hem). Had in de inrijpiste al een slecht gevoel en enorm veel stress, en dat is ook iets waar je mee moet kunnen omgaan.
Ik had gewoon te weinig lef, had ik hem iets meer doorgereden, echt gezegd van :"en je gaat erover" dan had ik wsl wel rondgeraakt, maar dat mis ik gewoon, dat zeggen van : "en je gaat erover". En dat is nog altijd iets wat je niet kan kopen lijkt me...

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:16

AnneMieKe_89 schreef:
Deze kan al wel gekweekt worden tijdens de training, maar een beetje lef van jezelf is toch onmisbaar!

idd , helemaal mee eens

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:19

en vooral doorzettingsvermogen, en dat mis ik een beetje in je verhaal.

En ik moet zeggen dat een goed springend safe paard toch al heel snel de ruiter wat lef kan geven.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:25

Nee, ben vrij snel teleurgesteld inderdaad. Maar dat verhaal heb ik gewoon achter me gelaten. Ik werd er gek van: gemene trainer (maar wel een goede), waarbij ik me steeds rot voelde, ouders die zeiden: "al die stages kosten al geld genoeg, en nog bereik je niets, goede paarden zat, en nog komt er niets van".
Vooral die trainer die luidop tegen andere mensen zegt (terwijl je het hoort): "jaa leuk paardje dat ik daar bij heb hoor, ja maar je gaat het vandaag niet veel zien presteren want de ruiter die erop zit...", andere vent: "aah zo weer een meisje met rijke ouders die denken da ze kunnen rijden", trainer : "ja ma tis van de die dat ik rijk word".

En toen was ik dus heel kwaad, teleurgesteld en al wat je wilt (moest toen nog rijden he). En nadien dacht ik na van: "hij had gewoon gelijk" !

Vind het erg dat ik dit hier moet vertellen, maar anders is het blijkbaar niet duidelijk, dat je er alleen met geld echt niet komt !

En nu weer: on-topic Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:41

Margytje schreef:
En toen was ik dus heel kwaad, teleurgesteld en al wat je wilt (moest toen nog rijden he). En nadien dacht ik na van: "hij had gewoon gelijk" !

Vind het erg dat ik dit hier moet vertellen, maar anders is het blijkbaar niet duidelijk, dat je er alleen met geld echt niet komt !

En nu weer: on-topic Lachen

Hallo? Hij had gelijk? Een goede trainer pakt je aan, sleept je over de grenzen, maar beledigt je niet! En mocht hij een mening hebben over de voortgang van je rijkunsten etc. dan in een gesprek met jou en je ouders.

Ook iemand met veel geld of iemand die boven gemiddeld goede paarden heeft is nog altijd een mens die zo behandelt moet worden, toch? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:42

Dat ben ik helemaal met je eens henkb, maar om dan nu al te roepen na 1 zo'n teleurstelling dat je niet geschikt bent voor de sgw is wel heel snel.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:10

Lielle schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens henkb, maar om dan nu al te roepen na 1 zo'n teleurstelling dat je niet geschikt bent voor de sgw is wel heel snel.

Dat is helemaal waar, maar dat geldt voor elke sport natuurlijk. Ik zou ook eerst zorgen dat ik normaal indoor springen onder de knie had, voordat ik met sgw ging starten.

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:35

Ik heb voor B gekozen. Tot op zekere hoogte kan geld je een heel eind op weg helpen maar denk dat je uiteindelijk toch ook wel enig talent moet hebben om echt hogerop te kunnen komen. Geld alleen is dan echt niet genoeg.