Jiska schreef:dat is in ede ook, mag je ook zelf weten of je een hindernis neemt. volgens mij is dat in elke oefencross.
over een paar weken rijd ik de nieuwe oefencross in broekland. daar krijg je punten voor elke sprong die je neemt. 10 punten als je hem in een keer doet, 7 als je 1 weigering hebt en 5 als je twee weigeringen hebt. wanneer je er langs heen rijdt krijg je 1 punt. ook zit er een verplicht stuk stappen in onderweg en moet je een keer een hek open en dicht maken... dat is natuurlijk ook een test of je je pony/paard onder controle hebt...
Die puntentelling hanteren ze bij de Tripalon in Laren ook. En daar zat iig het jaar dat ik meedeed ook een verplicht stap-/draf-traject in (en in eerdere jaren nog meer opdrachten, maar volgens mij wordt dat steeds minder).
Heeft de oefencross in Broekland ook een verplichte dressuurproef en springparcours? De Tripalon heeft dat wel (hoewel het springparcoursje daar de laatste hindernis van de cross vormt). Overigens moet je voor de Tripalon wel aangesloten zijn bij een KNHS-vereniging, je hoeft alleen geen startkaart te hebben. Dan mag je hopen dat je deelnemers krijgt die iig (club)lessen volgen of (in mijn geval) endurancewedstrijden rijden en hun paard voldoende onder controle hebben.
De excessen van het meppen als een paard een hindernis niet wil nemen... Komen die niet ook in officiële crossen voor? En hoe wordt daar dan tegen opgetreden? Ik heb dat zelf nooit meegemaakt, maar ik ben er wel benieuwd naar. Als dat streng is, dan mag er wat mij betreft minstens net zo streng worden opgetreden in een oefencross.