[SGW] Kalkoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Kalkoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:26

Maar jullie wisselen dus tussen dressuur en springen nog van kalkoenen?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:31

Uhm.. even offtopic: ik lees altijd wel ergens iets over kalkoenen, maar wat zijn het nou eigenlijk precies en waar heb je ze voor nodig? Clown
ik zal wel blond zijn maar snap echt niet waar je ze voor moet gebruiken.. Bloos
sorry voor het offtopic gaan maar dit vraag ik me al een hele tijd af!
mvg Bianca

edit: ik heb ze overigens ook nog nooit in het echt ergens gezien..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:02

Van die stiften die je onderin hoefijzers kan schroeven (als daar ten minste gaten in zitten) tegen het uitglijden van je paard...
Ze hebben verschillende namen, stiften, kalkoenen, schroeven...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:07

Nickeltje: heel erg bedankt Knipoog ik weet nu eindelijk waar ze voor nodig zijn Haha! haha, na lang zoeken!
mvg Bianca

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:22

Nickeltje schreef:

Indien nodig, maar dat komt niet heel vaak voor.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:31

Aha....
Hm... daar moet ik me dan nog eens in verdiepen. Heb tot nu toe altijd gewoon met punten gereden en nog nooit problemen gehad... Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:05

Nickeltje schreef:

In principe wel, alhoewel ik het met schroeven tijdens het dressuur op een crosswedstrijd nooit zo nou neem Bloos
Voor een gewone dressuurwedstrijd gebruik ik vaak kortere, kleinere, rechte schroeven. En voor springen en cross 4kant punten. Er zijn ook ruiters die alleen aan de buitenzijde punten draaien en aan de binnenzijde 'gewone'.
Ik heb punten met een widia punt, die slijten namelijk niet. Heb je geen widia punt en je gaat een keer over de weg, dan zijn je puntjes weg. (is zo jammer he die schroeven zijn toch al duur genoeg!!)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:52

Simmie schreef:
Nickeltje schreef:

Indien nodig, maar dat komt niet heel vaak voor.

Ja altijd, behalve als ik mijn tijd sta te verkleppen Tong uitsteken
Ivm schieffels loopt mijn paard voor altijd met hele kleine stiften aan de binnenkant. De kleinste maat en dan nog een afgesleten van het over de weg stappen.
Met springen en cross loopt ze iig binnen ook met gelijke stiften, dan haal ik mijn super kleintjes eruit.
Afhankelijk van de bodem draai ik punten of ik laat haar op kleine stiften staan.
Mijn paard loopt fijner met kleiner stiften, dus als het enigzins mogelijk is laat ik haar daar op lopen.

HeissesEisen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:55

Ik heb altijd gewone standaard blokjes.Met M10 schroefdraad zelfs terwijl iedereen op de een of ander manier 3/8 schijnt te moeten hebbben Tong uitsteken
Dus krijgen ze 3/8 maar zelf heb ik dus M10.Ik krijg ze er altijd in,wel niet altijd helemaal maar ze gaan nooit los.
Ik heb ook wel eens van die inklikschroeven geprobeerd maar in een cross gingen die dus wel ooit los.En daarvoor moet je de gaten toch ook schoonmaken dus dat schiet ook niet echt op.

Roesten en slijten valt nogal mee vind ik,ze zijn soms wel wat roestig maar na het rijden is dat er weer af.Over de harde weg rijden doe ik zo min mogelijk met die dingen,dus het enige waar ze van slijten is dan de roest die er af gaat.Over 10 jaar zijn ze waarschijnlijk toch wel waarneembaar kleiner geworden Tong uitsteken

Merken jullie eigenlijk echt verschil,tussen of je blokjes of punten hebt? En gebruikt er hier ook ooit iemand van die hele lange?
Ik kan in elk geval aan alle soorten kalkoenen komen als het moet maar dan wil ik er wel eerst het nut van gaan inzien Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:02

Het is ook niet zo dat ik hele stukken over de weg rij. Alleen soms moet je wel een klein stukje. Mijn super kleine stiften zijn al een jaar of 6 oud en dan zie je dus hoeveel het scheelt.

Ik gebruik geen hele lange stiften, weet niet eens wat voor maat ik heb. Als ik bij de smid ben kijk ik altijd wat voor stiften hij heeft en als de maat erbij zit neem ik ze mee.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:04

ik gebruik in principe ook gewoon kleine schroeven (wij noemen ze stollen trouwens). 12 mm zijn die.
Vorig jaar op Vlietland is er een extra set aangeschaft van 18mm, met punt.
Die word alleen gebruikt als de bodem er vrij erg aan toe is. Zo heb ik ze in Vlietland gebruikt in de oefencross en ik ben neit een keer weggegleden!!

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:07

ik rijd altijd met punten, in de cross.
Wanneer ik moet springen (vanaf het m)gebruik ik wat grotere schroeven(verkregen via mijn hoefsmid), omdat tino dan wat zekerder is in de afzet.
Had voorheen snel last van uitglijden bij een m parcours,

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:34

ik heb 1 paar stiften, met een flauwe punt. Goed schoonmaken in de zomer en in de winter gaan ze in de vaseline!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:06

Aha... Heb dus weer een hoop geleerd. Ik bewaar mijn stiften altijd opgerold in een sok die doordrenkt is met zonnebloem olie...

Als ik het met mn schouder zie zitten ga ik komende zaterdag in Neede eens uitproberen of ik verschil merk met verschillende stiften...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:05

Ik heb ze gewoon in een plastic trommeltje zitten, samen met de tab. Daar gooi ik ze meteen na het uitdoen weer terug in. Als ik ze de volgende keer nodig heb wel even het zand uit het trommeltje halen. Verder doe ik er nooit iets mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:05

ik ook niet Bloos!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:52

Ik wel Clown , borstel ze met de tandenborstel schoon Pling , gaan ze er, vooral bij de eerste aanzet, makkelijker in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:55

da's waar, dat doe ik ook nog wel eens Knipoog

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:08

goooh wat verzorgen jullie die dingen goed Tong uitsteken
Bij ons gaan ze ook het plastic tupperware trommeltje in tot de volgende wedstrijd Haha!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:02

Deze kalkoenen heb ik in mn tupperware bakje zitten:

Afbeelding

Allemaal met een harde wideapunt erin, dan slijten ze niet snel. De kleintjes op harde grond (klei) met dressuur (heb er zelfs een paar keer probleemloos een M parcours mee gesprongen (met een handig, licht elastiekig paard (Menuet))
de rechtse punten (een tussenmaat) gebruik ik het meest. Ook in de training thuis op het gras (de kleintjes ook best wel vaak). Deze zijn moeilijk verkrijgbaar, maar vind ik persoonlijk de allerfijnsten.
de onderste zijn lange punten (ook al lijkt het op de foto anders), gebruiken we alleen bij slechte en erg natte bodem.

Die vierkante kalkoenen gebruik ik absoluut nooit. Bij een beetje harde grond, komen ze geeneens de grond in en glijd je nog weg.
De Tacx kalkoenen zijn idd welhandig met dat gootje in de schroefdraad, maar ze slijten wel errug snel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:18

Wow, wat een variaties allemaal!
Ik leer hier veel van! Bedankt voor alle tips!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:35

ik heb achter als het geregent heeft of als ik het niet vertrouw grote punten in en voor grote vierkanten maar ik rij ook gewoon vaak met grote vierkanten gaat ook prima bij mij Haha!